Európai trendek a logisztikában, logisztika és ipari parkok kapcsolata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Advertisements

„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
Budapest, 2008 Február 22. Helyi Vidékfejlesztési Stratégia – Hajt-A Csapat csoport Ad hoc térségi státuszjelentés A dokumentumban szereplő összes szellemi.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Tobit Pénzügyi Gazdasági Tanácsadó Bt. Budapest A határon átnyúló, közös ipari park lehetséges működési modellje, kialakítása, gazdasági lehetőségei Tóth.
JVSZ EU Bizottság február 09. „A gazdaságfejlesztési pályázatok módosuló feltételrendszere és a gazdasági válság: könnyítések és kockázatok”
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
A magyar gazdaság helyzete, fejlesztési prioritások Varju László államtitkár Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A logisztika várható fejlődése az Észak-Alföldi régióban
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Logisztika 6.előadás.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
1 Logisztika Szakirány – II. 2. téma Vállalkozási rendszerek átszervezése Bp.2008.febr. Prof.Dr.Knoll Imre.
1 Logisztika Szakirány—II. 5.téma Logisztika Szakirány—II. 5.téma Az állam és a magánszféra kooperációja PPP – Public Private Partnership Prof.Dr.,Dr.hc.Knoll.
KNOLL1 Prof.Dr.,Dr.hc. Knoll Imre c.egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben BKF-HFF Kar Logisztika Szakirány II. Budapest,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Mennyire gátolja a vevőkockázat magyarországi mértéke a gazdasági növekedést? 300 Mrd Ft a tét évente Előadó: Felfalusi Péter ügyvezető.
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
Az ellátási láncok biztonsága
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Készítette: Tóth Barnabás GYSEV Kontrolling
Lesku Miklós - polgármester Záhony Város
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Logisztika és ipari parkok kapcsolata
Új tendenciák és kihívások a vasúti szállítmányozó és logisztikai szolgáltató vállalatok piacán.
Lesku Miklós - polgármester Záhony város
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
MLE MFB október 7. Szabadka – Szerbia és Montenegro
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
A gazdaság és szakképzés összefüggése. 1. Kialakult hosszabb távra a termelési és termékszerkezet Húzóágazat a feldolgozóipar Húzóágazat a feldolgozóipar.
Záhony térsége széles nyomtávú vontatóvágány hálózat felújítása
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Jankuné Kürthy Gyöngyi AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
A barnamezős rehabilitáció fejlesztéspolitikai kérdései Magyarországon
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
Debrecen, Magyarország
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
Előadás másolata:

Európai trendek a logisztikában, logisztika és ipari parkok kapcsolata Gecse Gergely logisztikai szakértő 1

Baltic Dry és HARPEX indexek az elmúlt 5 évben BDI: 10.02.15. 2566 pont Harpex: 10.02.13. 333 pont Forrás: Bloomberg (10.02.15) Forrás: Harper Petersen & Co. (10.02.15)

Légi áruszállítás Freight tonne-kilomtre (FTK) Forrás: IATA Cargo e-chartbook Q4 2009

Verkehrs Rundschau Index Forrás: Verkehrsrundschau

Határvárakozási idők Kukuryki, Záhony Forrás: International Road Union

Válság hatása a vasúti szállításra (KKE) Forrás: IMÁVCARGO

A szektor számokban (Magyarország) Áruszállítási teljesítmény (2008. 2009. Q1-3) VPOP határforgalmi adatok (2008 vs. 2009.) Tehergépkocsi: -22,0% (ukrán határszakaszon közel -40,0%) Vasúti forgalom: -27,0% (ukrán határszakaszon -36,0%) Áruszállítás, raktározás főtevékenységű vállalkozások (2007. vs. 2008. üzleti év): Együttes árbevétele 2,1%-kal 2679,6 milliárd Ft-ra nőtt Átlagos statisztikai állományi létszáma 8,7%-kal 146,9 ezer főre csökkent Szállítás, raktározás regisztrált vállalkozások száma (2008. jan- 2009. nov): társas: +9,9% egyéni: - 13,1% Változás (%) Árutonna- kilométerben Tonnában Közút -4,5% -11,0% Vasút -27,5% -20,8% Csővezetékes -10,9% -11,6% Belvízi -23,8% -15,3% Összesen: -10,2% -12,6%

A válság hatásainak leginkább kitett szektorbeli cégek A jelentősebben érintettek szektoroknak (pl. járműipar, elektronika, alapanyaggyártás) szolgáltatók A jelentős tárgyieszköz arányúak A kevés partnernek szolgáltatók A mikro- és kisméretűek Az alvállalkozási lánc végén állók A kockázatokat (pl. vevő/kintlévőség, pénzügyi) nem megfelelően kezelők És még akinek a szerződése lejár. Eszközök: kapacitás igazítás, beruházás leállítás, megrendelés átütemezés (ha lehet) Bankoktól hitelt nem kapók.

Az alagút vége?

EU – a közlekedés jövője (2009) Trendek és kihívások: Öregedő társadalom Migráció Környezetvédelmi fenntarthatóság Fosszilis üzemanyagok forrásainak fokozódó szűkössége Urbanizáció Globális fejlődési irányok Célok: Biztonságos és magas minőségű közlekedési rendszer Jól karbantartott, integrált hálózat Környezeti fenntarthatóság növelése EU vezető szerepe a közlekedési szolgáltatásokban és technológiákban Emberi tőke fejlesztése Okos árak Alapos tervezés Magyar álláspont: Eltérő tagállami közlekedési helyzetek, problémák, TEN-T hálózatra vonatkozó politika, Jelenlegi recesszió figyelembevétele, Társpolitikákkal való együttműködés, Az integrált hálózat megtartása, finanszírozása, teljes mértékben integrált hálózat, különálló, személyszállítási és áruszállítási infrastruktúra kialakítása Eszközök: infrastruktúra, finanszírozás, technológia, jogszabályi keretek, magatartás, irányítás, külpolitikai Vonatkozások, környezeti szempontból fenntartható közlekedés

Ipari és logisztikai park (Industrial and logistic park) Városi terminál (City terminal) Logisztikai központ (Freight village) Ipari és logisztikai park (Industrial and logistic park) Speciális logisztikai terület (Special logistic area) Közlekedési alágazatok közötti kapcsolat Közút-vasút, közút-közút Közút-vasút Közút-tenger/légi, közút-vasút-tenger/légi Fő célok A városi forgalom csökkentése Kombinált forgalom elősegítése és a városi forgalom csökkentése Regionális gazdasági növekedés és kombinált forgalom elősegítése Regionális gazdasági növekedés Üzemeltető Nagyobb szállítmányozó vagy kereskedő Gazdasági társaság (közszféra hatása) Nincs üzemeltető Repülőtéri vagy kikötői hatóságok Igénybevevők Nagyobb szállítmányozó vagy beszállító Kisvállalatok, valamint néhány nagyobb fuvarozó Nagy ipari vállalatok és szállítmányozók Nagyvállalatok Elhelyezkedés A városokon belül, kis területen Külvárosban, nagy területen Külvárosi vagy egykori ipari területen A meglévő területek kibővítése a városon belüli vagy a külvárosi részeken Terület ára Nagyon magas Viszonylag alacsony Magas Infrastruktúra minősége Jó kapcsolat a város infrastruktúrájához Közvetlen kapcsolat a fő infrastruktúrához, és jó kapcsolat a város infrastruktúrájához Közvetlen kapcsolat a fő infrastruktúrához Kiváló nemzetközi infrastrukturális kapcsolódás Hatás Városi Regionális-interregionális Nemzetközi Forrás: Berquist, R., Pruth, M. [2003], 62. o.

Főcsoport megnevezése Ipari parkba betelepült vállalkozások megoszlása TEÁOR ’03 szerint Főcsoport megnevezése Gyak. Rel. gyak. A MEZŐGAZDASÁG, VADGAZDÁLKODÁS, ERDŐGAZDÁLKODÁS 46 1,3% B HALGAZDÁLKODÁS 1 0,0% C BÁNYÁSZAT 11 0,3% D FELDOLGOZÓIPAR 1129 31,8% E VILLAMOSENERGIA-, GÁZ-, GŐZ-, VÍZELLÁTÁS 31 0,9% F ÉPÍTŐIPAR 293 8,3% G KERESKEDELEM, JAVÍTÁS 973 27,4% H SZÁLLÁSHELY-SZOLGÁLTATÁS, VENDÉGLÁTÁS 39 1,1% I SZÁLLÍTÁS, RAKTÁROZÁS, POSTA, TÁVKÖZLÉS 209 5,9% J PÉNZÜGYI KÖZVETÍTÉS 23 0,6% K INGATLANÜGYLETEK, GAZDASÁGI SZOLGÁLTATÁS 665 18,8% L KÖZIGAZGATÁS, VÉDELEM; KÖTELEZŐ TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS M OKTATÁS 20 N EGÉSZSÉGÜGYI, SZOCIÁLIS ELLÁTÁS 21 O EGYÉB KÖZÖSSÉGI, SZEMÉLYI SZOLGÁLTATÁS 84 2,4% P HÁZTARTÁSOK TEVÉKENYSÉGE Q TERÜLETEN KÍVÜLI SZERVEZET Összesen 3545 100,0% Forrás: MÉrtéK Konzorcium, NFGM, NFÜ

megtisztelő figyelmüket! Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Gecse Gergely Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet Főosztály Tel: 336-7455 Fax: 336-7679 E-mail: gergely.gecse@nfgm.gov.hu