Európai trendek a logisztikában, logisztika és ipari parkok kapcsolata Gecse Gergely logisztikai szakértő 1
Baltic Dry és HARPEX indexek az elmúlt 5 évben BDI: 10.02.15. 2566 pont Harpex: 10.02.13. 333 pont Forrás: Bloomberg (10.02.15) Forrás: Harper Petersen & Co. (10.02.15)
Légi áruszállítás Freight tonne-kilomtre (FTK) Forrás: IATA Cargo e-chartbook Q4 2009
Verkehrs Rundschau Index Forrás: Verkehrsrundschau
Határvárakozási idők Kukuryki, Záhony Forrás: International Road Union
Válság hatása a vasúti szállításra (KKE) Forrás: IMÁVCARGO
A szektor számokban (Magyarország) Áruszállítási teljesítmény (2008. 2009. Q1-3) VPOP határforgalmi adatok (2008 vs. 2009.) Tehergépkocsi: -22,0% (ukrán határszakaszon közel -40,0%) Vasúti forgalom: -27,0% (ukrán határszakaszon -36,0%) Áruszállítás, raktározás főtevékenységű vállalkozások (2007. vs. 2008. üzleti év): Együttes árbevétele 2,1%-kal 2679,6 milliárd Ft-ra nőtt Átlagos statisztikai állományi létszáma 8,7%-kal 146,9 ezer főre csökkent Szállítás, raktározás regisztrált vállalkozások száma (2008. jan- 2009. nov): társas: +9,9% egyéni: - 13,1% Változás (%) Árutonna- kilométerben Tonnában Közút -4,5% -11,0% Vasút -27,5% -20,8% Csővezetékes -10,9% -11,6% Belvízi -23,8% -15,3% Összesen: -10,2% -12,6%
A válság hatásainak leginkább kitett szektorbeli cégek A jelentősebben érintettek szektoroknak (pl. járműipar, elektronika, alapanyaggyártás) szolgáltatók A jelentős tárgyieszköz arányúak A kevés partnernek szolgáltatók A mikro- és kisméretűek Az alvállalkozási lánc végén állók A kockázatokat (pl. vevő/kintlévőség, pénzügyi) nem megfelelően kezelők És még akinek a szerződése lejár. Eszközök: kapacitás igazítás, beruházás leállítás, megrendelés átütemezés (ha lehet) Bankoktól hitelt nem kapók.
Az alagút vége?
EU – a közlekedés jövője (2009) Trendek és kihívások: Öregedő társadalom Migráció Környezetvédelmi fenntarthatóság Fosszilis üzemanyagok forrásainak fokozódó szűkössége Urbanizáció Globális fejlődési irányok Célok: Biztonságos és magas minőségű közlekedési rendszer Jól karbantartott, integrált hálózat Környezeti fenntarthatóság növelése EU vezető szerepe a közlekedési szolgáltatásokban és technológiákban Emberi tőke fejlesztése Okos árak Alapos tervezés Magyar álláspont: Eltérő tagállami közlekedési helyzetek, problémák, TEN-T hálózatra vonatkozó politika, Jelenlegi recesszió figyelembevétele, Társpolitikákkal való együttműködés, Az integrált hálózat megtartása, finanszírozása, teljes mértékben integrált hálózat, különálló, személyszállítási és áruszállítási infrastruktúra kialakítása Eszközök: infrastruktúra, finanszírozás, technológia, jogszabályi keretek, magatartás, irányítás, külpolitikai Vonatkozások, környezeti szempontból fenntartható közlekedés
Ipari és logisztikai park (Industrial and logistic park) Városi terminál (City terminal) Logisztikai központ (Freight village) Ipari és logisztikai park (Industrial and logistic park) Speciális logisztikai terület (Special logistic area) Közlekedési alágazatok közötti kapcsolat Közút-vasút, közút-közút Közút-vasút Közút-tenger/légi, közút-vasút-tenger/légi Fő célok A városi forgalom csökkentése Kombinált forgalom elősegítése és a városi forgalom csökkentése Regionális gazdasági növekedés és kombinált forgalom elősegítése Regionális gazdasági növekedés Üzemeltető Nagyobb szállítmányozó vagy kereskedő Gazdasági társaság (közszféra hatása) Nincs üzemeltető Repülőtéri vagy kikötői hatóságok Igénybevevők Nagyobb szállítmányozó vagy beszállító Kisvállalatok, valamint néhány nagyobb fuvarozó Nagy ipari vállalatok és szállítmányozók Nagyvállalatok Elhelyezkedés A városokon belül, kis területen Külvárosban, nagy területen Külvárosi vagy egykori ipari területen A meglévő területek kibővítése a városon belüli vagy a külvárosi részeken Terület ára Nagyon magas Viszonylag alacsony Magas Infrastruktúra minősége Jó kapcsolat a város infrastruktúrájához Közvetlen kapcsolat a fő infrastruktúrához, és jó kapcsolat a város infrastruktúrájához Közvetlen kapcsolat a fő infrastruktúrához Kiváló nemzetközi infrastrukturális kapcsolódás Hatás Városi Regionális-interregionális Nemzetközi Forrás: Berquist, R., Pruth, M. [2003], 62. o.
Főcsoport megnevezése Ipari parkba betelepült vállalkozások megoszlása TEÁOR ’03 szerint Főcsoport megnevezése Gyak. Rel. gyak. A MEZŐGAZDASÁG, VADGAZDÁLKODÁS, ERDŐGAZDÁLKODÁS 46 1,3% B HALGAZDÁLKODÁS 1 0,0% C BÁNYÁSZAT 11 0,3% D FELDOLGOZÓIPAR 1129 31,8% E VILLAMOSENERGIA-, GÁZ-, GŐZ-, VÍZELLÁTÁS 31 0,9% F ÉPÍTŐIPAR 293 8,3% G KERESKEDELEM, JAVÍTÁS 973 27,4% H SZÁLLÁSHELY-SZOLGÁLTATÁS, VENDÉGLÁTÁS 39 1,1% I SZÁLLÍTÁS, RAKTÁROZÁS, POSTA, TÁVKÖZLÉS 209 5,9% J PÉNZÜGYI KÖZVETÍTÉS 23 0,6% K INGATLANÜGYLETEK, GAZDASÁGI SZOLGÁLTATÁS 665 18,8% L KÖZIGAZGATÁS, VÉDELEM; KÖTELEZŐ TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS M OKTATÁS 20 N EGÉSZSÉGÜGYI, SZOCIÁLIS ELLÁTÁS 21 O EGYÉB KÖZÖSSÉGI, SZEMÉLYI SZOLGÁLTATÁS 84 2,4% P HÁZTARTÁSOK TEVÉKENYSÉGE Q TERÜLETEN KÍVÜLI SZERVEZET Összesen 3545 100,0% Forrás: MÉrtéK Konzorcium, NFGM, NFÜ
megtisztelő figyelmüket! Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Gecse Gergely Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet Főosztály Tel: 336-7455 Fax: 336-7679 E-mail: gergely.gecse@nfgm.gov.hu