A BELGA LABDARÚGÓ SZÖVETSÉG UTÁNPÓTLÁS NEVELÉSI FILOZÓFIÁJA Bob Browaeys 13.10.08, 18:00 - 18:30
ÖRÖM A Belga LSZ Fejlesztési Terve 4. Előadó = JÁTÉKOS 3. Módszer = JÁTÉK és egyéb formák Fiatal játékos Felnőtt labdarúgó 2. Program = TANTERV 1. Filozófia = részterületek FELÁLLÁS ÖRÖM
A Belga LSZ Fejlesztési Terve 1. Az ÖRÖM aspektus
ÖRÖM = a játékkal tanulni Mindenkinek öröm: 5 évesektől a profi labdarúgókig A felnőttek is azért jönnek az edzésre, hogy játsszák a futballt Öröm minden játékosnak, beleértve a kevésbé tehetségeseket is!
ÖRÖM = a játékkal tanulni! Akár vesztünk, akár nyerünk, mi örömünket leljük!
A BELGA SZÖVETSÉG FEJLESZTÉSI TERVE 2. A KÉPZÉSI aspektus
KÉPZÉS = lépésről lépésre tanulni KIVÁLASZTÁS = viszony a labdához (5 – 7 évesek) EGYÉNI fejlődés (7 – 17 évesek): Alap jártasság és taktika = ALAPOK Beilleszkedés a csapatba = CSAPATTAKTIKA VÉGEREDMÉNY = beilleszkedés a felnőtt futballba (17 éves kortól)
A BELGA LSZ FEJLESZTÉSI TERVE 3. A FILOZÓFIA TERÜLETE
A LABDARÚGÁS RÉSZTERÜLETEKRE OSZTVA = FEJLESZTÉSI FILOZÓFIA Zóna Részterület! Játék elképzelés és nem játékrendszer! Alapelvek a labda elvesztésekor (B- és a labda birtoklásakor (B+ )! Azon részterületek alapelvei vannak felhasználva a 11:11 elleni játékban, melyekből a csapattaktika fakad. A Tanterv tartalmazza a csapattaktikát, melyet az 5-5, 8-8 és a 11-11 elleni játékban tanulnak meg (következő dia)
A BELGA LSZ FEJLESZTÉSI TERVE 4. A TANTERV
FEJLESZTÉSI MODELL A LABDARÚGÁSBAN A tanulás: Állandó folyamata: a fejlesztés célterületei tól.... át.... ig (= fejlődési vonal) összegezve: a már megszerzett készségek jelentik a még megtanulandó készségek alapját A fejlesztési modell a labdarúgásban: A fejlesztési modell a „labdajátékok”-ra támaszkodik A fejlődés 4 szakasza: egyik szakaszból a másikba való folyamatos átmenet A korosztály a vezérfonal: minden fejlődési szakaszban nagy egyéni különbségek lehetnek (Kronológiai és biológiai életkor) Az utánpótlás edzőknek a fejlesztési modell szintjeire támaszkodva kell megismerni a célterületeket, az összefüggéseket.
FEJLESZTÉSI MODELL A LABDARÚGÁSBAN 2 : 2 ellen: párharc (20m x 12m)
FEJLESZTÉSI MODELL A LABDARÚGÁSBAN 5 : 5 ellen: rombusz (35m x 25m) ROMBUSZ
FEJLESZTÉSI MODELL A LABDARÚGÁSBAN 8 : 8 ellen: dupla rombusz (60m x 40m) DUPLA ROMBUSZ
FEJLESZTÉSI MODELL A LABDARÚGÁSBAN 11 : 11 ellen: 1-4-3-3 (100m x 60m)
CSAPATTAKTIKA: meghatározás A cselekvések összessége ugyanúgy működik, mint az egyéni játékos, független a játékrendszertől, játékelgondolástól, az alapokat és a fizikai, mentális készségeket használja fel
A különböző szempontok leírása a fejlesztési modell alapján A tanulás összesítő folyamat 11-11 ALAPOK CSAPAT TAKTIKA FIZIKAI MENTÁLIS 8-8 5-5 2-2
A különböző szempontok leírása a fejlesztési modell alapján Az alapok és a csapattaktika áthelyezése minden fejlesztési szintre Az edzés eszközök áthelyezése fizikális szintre A jellegzetességek áthelyezése mentális szintre BASICS TEAM TACTICS PHYSICAL MENTAL 2-2 5-7 years 5-5 7-9 years 8-8 9-11 years 11-11 (1) 11-13 years 13-15 years 11-11(2) 15-17 years
A BELGA LSZ FEJLESZTÉSI TERVE 5. JÁTÉK és KÖZBÜLSŐ gyakorlatok
AZ ÁTVITEL SZABÁLYA “Egy bizonyos tevékenységgel (edzés) megszerzett képesség csak akkor vihető át új körülmények közé (mérkőzés), ha a két helyzet között maximális hasonlóság áll fenn. ?
A BELGA LSZ FEJLESZTÉSI TERVE 6. FIGYELEM A JÁTÉKOSON
FIGYELEM A JÁTÉKOSON
Erős tanulási környezet Meghatározás Érdeklődést keltő és ösztökélő tanulási környezet Kölcsönhatás edző és játékos között Mérkőzésre fókuszáló célok és játékhelyzetek A játékosnak megadni a lehetőséget, hogy maga oldja meg a játék helyzeteket A tanulási környezet a felelős a tanulási eredményekért
A BELGA LSZ FEJLESZTÉSI TERVE Több játék Több öröm És több érzék!