Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi integrálódásának esélyei és lehetőségei a mai Magyarországon (kutatás ismertetés) Előadó: Laki Ildikó MTA TK SZOCIOLÓGIAI INTÉZET Budapest - Hotel Gellért február 28. 1
Az előadás tartalma A kutatás bemutatása, célkitűzése. A kutatás legfontosabb egységei, ezek eredményei. A kutatás során tapasztaltak… Produktumok, sajátosságok, a kutatás hasznossága és hasznosítása. 2
A kutatás bemutatása, célkitűzése A fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi integrálódásának esélyei és lehetőségei a mai Magyarországon címet viselő kutatásunk 2008 őszén kezdődött azzal a céllal, hogy megismerjük és feltárjuk a Magyarországon élő fogyatékos fiatalok és fiatal felnőttek helyzetét, felsőoktatásban való elhelyezkedését, társadalmi integrálódásuk oktatási, valamint intézményi lehetőségét és esélyét, továbbá a munkaerő-piacon történő elhelyezkedésük lehetőségeit. 3
A kutatás során arra is kíváncsiak voltunk, vajon maguk az érintettek, a fogyatékos hallgatók és végzett fogyatékos hallgatók, fiatal felnőttek milyen célból léptek be a felsőoktatás falai közé, mi volt a fő motiváló tényező, amely arra késztette őket, hogy a felsőoktatás különböző szegmenseiben tudást és diplomát szerezzenek, majd pedig diplomával a kezükben állást keresve a munkaerőpiacon, milyen helyzetekkel találják szembe magukat. 4
A kutatás legfontosabb egységei, ezek eredményei A kutatás keretében intézményi és munkaerő-piaci vizsgálatokat folytattunk. Az intézményi vizsgálatok esetében hét egyetemet és egy főiskolát (kontrollintézmény) vettünk górcső alá. Az intézményi 2220 fős mintát tizenkilenc zárt és nyitott kérdésből álló kérdőívvel kérdeztük meg a fogyatékosságról, a fogyatékos emberekről, az integrálás és kirekesztés témaköréről, valamint az együttélés lehetőségeiről. A szervezeti kérdezések esetében pedig 149 szervezetet kerestünk meg, három típust érintve (állami, gazdasági és nonprofit). A szervezeti kérdezések esetében elsődlegesen arra voltunk kíváncsiak, hogy regionális szinten, a különböző munkaadók, milyen attitűddel, befogadó készséggel rendelkeztek a fogyatékos személyek elfogadásában, foglalkoztatásában. 5
A kutatás keretében magukkal a fogyatékos diplomás vagy/és diplomára váró fiatalokkal, fiatal felnőttekkel folytatottunk beszélgetéseket. Ebben az egységben a fogyatékos fiatalok életkörülményeinek, élettereinek, jövőképének megismerését tűztűk ki célul. Itt alapvetően a fiatalok életesélyeit vettük vizsgálati górcső alá, azt néztük meg, vajon a jövőképük kialakítását mennyire befolyásolják az iskolai, munkahelyi lehetőségek köre, mennyire érvényesülnek fogyatékosságukkal, mit jelent a fogyatékosnak lenni ma Magyarországon – elsősorban a munkaerőpiacon. 6
Tapasztalatok a kutatás során… Alapvetően komoly problémát jelentett a fogyatékossággal összefüggő fogalom meghatározása, a fogyatékkal élők elhelyezése. A felsőoktatás falai között a hallgatók között jelentős szórást láthatunk 7
ll 8
ÖSSZEGZÉSKÉNT… Sosem tudhatod, milyen eredményei lesznek a cselekedeteidnek, de ha nem cselekszel, eredményük sem lesz. (Mahatma Gandhi) 9
Köszönöm a figyelmet! Laki Ildikó 10