Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hasznos tippek pályamódosításhoz
Advertisements

Intencionális alapállás
Kognitív terápiás módszer az ontológiai coachingban
Készítette: Raczkó Viktória
Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány LIFE –ontological- COACH KÉPZÉS Kulcsszavak: coach, coahing, coachee, coach képzés, life coaching,
KONKRÉT FELADAT- EZER ALTERNATÍVA- KONKRÉT MEGOLDÁS Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány Sajátélményű coaching és mentoring Gyakorlat Kulcsszavak:
A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány LIFE –ontological- COACH képzés Jövőképek, szcenáriók készítése közös gyakorlat Kulcsszavak: coach, coachee,
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
A kommunikáció fogalma, formái, szabályszerűségei
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás Készítette: Fidler Mária
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
A nevelés stílusa.
A tanulók társas helyzete az iskolában
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
interperszonális személyiség-koncepciója
Személyiséglélektan I.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
„OKOS TANÁCS NÉLKÜL AZ ERŐ LEROGY …” HORATIUS
A konstruktivista pedagógia alapjai
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
A vidéki tér sikertényezői
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Mentalizáció Kreitz Viola Life –Ontological- Coach képzés I. félév záródolgozata.
Csapatépítés gyakorlata az ontológiai coaching vonatkozásában
JÖVŐKÉPEK, SZCENÁRIÓK GYAKORLAT KULCSSZAVAK: COACH, COACHEE, COACHING, COACH KÉPZÉS Saját jövőkép készítése, átalakítása és átkeretezése Magyar Coachszövetség.
Vezetői módszereink azonosítása a tanult modellek alapján Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
Mit jelentenek számomra a Jövőképek scenariók c. tantárgy keretében elhangzottak az ontológiai coaching vonatkozásában Berta Anikó február 7. Life.
Managerek éjszakája.
Saját coaching: megtervezem a coachingomat veled
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
Útmutatások a szerepjátékok alkalmazásához  Magyarázd el a szerepjáték alkalmazásának folyamatát  Magyarázatodban ne használd a „eljátszani” szót Mond.
TUDATELMÉLET ÉS PRAGMATIKA
A HAMISVÉLEKEDÉS-TESZT FELADATELEMZÉSE
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A pszichológia mint tudomány
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
KÖTŐDÉS ÉS ALVÁS „Akit nappal épít: az éjjel leomlott” Csóka Szilvia
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Pszichológiai Ismeretek
Mindennapi veszteségeink
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
Kutatásmódszertani dilemmák
Reflektív gondolkodás
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány Mentalizációs gyakorlatok -Gyakorló óra- Előadja: Berta Anikó Mentor: dr. Rusznák Tamás Vezető tanár: dr. Kollár József 2009.04.04.

A Különvélemény c. filmből választott részlet: Agatha és John menekülése a Plazaban – Agatha folyamatos előrejelzései mindig helytállónak bizonyulnak – ráhangolódás a többiekre, elmeolvasás képessége

„Kamera által homályosan”? A mentalizáció ÁBéCé-je Berta Anikó 2009.04.04

Amiről szó esik Definíció Honnan indulunk? Önreflexió és fejlesztése Némi fejlődéslélektani kiruccanás Intencionális stratégia Még egy kis kalandozás (nem öncélúan) Mindez a coaching összefüggésében Feladat

Gondolatolvasás, vagy miaszösz? No, azért ilyen messzire ne menjünk Mentalizáció: Mások indítékainak, pszichológiai állapotának, szubjektív élményeinek megértése másképp: Amikor másokat viselkedni látunk, közben mindig elméleteket gyártunk arról, vajon miért, milyen szándékkal cselekszenek, mi jár a fejükben eközben?

A mentalizáció kapacitása a kötődéssel kapcsolódott össze a pszichológiai témájú kutatásokban: a tudatról – magunkéról és másokéról – azáltal tanulunk, hogy a belső állapotainkat mások megértésén keresztül ismerjük meg („Csak másban moshatod meg arcodat”)

Ahol a mentalizáció kudarcot szenved, ott agresszió a végeredmény Kezelés egyik módja: mentalizáció, lehetővé teszi az önreflexió fejlődését Kontroll a személyi kapcsolatainak reprezentációs rendszere felett A mentaizációs képességgel rendelkező személy más elméket megragadó reprezentációs modelljei működőképesebbekké válnak: empátia

Az önreflexió fejlesztése Saját érzések megfigyelése, megértése, érzelmi állapotainak megnevezése Viselkedés és belső állapotok közötti összefüggések megértése Hogyan? Agresszív viselkedést (mentalizációs deficitet) okozó körülmények feltárása, fókusz a saját és a számára fontos emberek mentális állapotain

Kiruccanás a pszichológia felé Fejlődéslélektani kutatók felhívták a figyelmet arra, hogy kisgyermekek már egész korán rendelkeznek azzal a figyelemre méltó képességgel, hogy a maguk és mások viselkedését mentális állapotok, pl. vágyak és vélekedések függvényében értelmezzék.

Nahát, mi mindenre képesek a gyerekek? Reflektív funkció: az a képesség, amely segítségével nem csak a másik személy felszíni viselkedésére tudunk reagálni, hanem a saját, a másik elképzeléseiről, vágyairól, terveiről, vélekedéseiről, érzéseiről alkotott elképzeléseinkre is. A reflektív funkció avagy a mentalizációs képesség lehetővé teszi a más személyek „gondolatainak olvasását”. A tudati állapotok tulajdonításával más személyek viselkedése értelmessé, elővételezhetővé válik Képesség arra, hogy rugalmasan kiválasszák a korai élmények alapján szerveződött szelf-másik reprezentációkból azokat, amelyek a legadaptívabb választ képviselik az adott interperszonális helyzetben

Denett stratégiái Denett - viselkedés előrejelzési stratégiák: Fizikai Tervezeti Intencionális – legalkalmasabb tudatállapot az előrejelzéshez – naiv, vagy népi tudatelmélet, mindennapi lélektan

Intencionális stratégia Vélekedések és vágyak összefüggő rendszere, amelyet a másiknak tulajdonítunk amikor a másik viselkedését magyarázzuk (temetésen síró ember) DE! nem csak a másik, hanem az egyén saját viselkedésének magyarázatára is szolgál, ily módon létrehozva a szelf-élmény folyamatosságát, amely a koherens szelf-struktúra alapját képezi

Ismét egy kis kitekintés Érzelemtükrözés (csecsemők védőoltás utáni megnyugtatása) Kötődési minták – biztonságos kötődés átadása – mivel a szelf csak a másik kontextusában létezik, a szelf fejlődése egyenértékű a szelf kapcsolati élményeinek összességével (csecsemők gondozókkal különböző szelf-másik sémákat alakítanak ki, elmúlt interakciók története alapján)

Fókusz egyszerűbb mentális állapotokon (pl. vélekedés, vágy) Nos, ha már a csecsemők is képesek rá… mentaizációs deficit „kezelése” – a coaching Fókusz egyszerűbb mentális állapotokon (pl. vélekedés, vágy) Mintha-ontológia: lebegés a fantázia és a valóság között (Kamera által homályosan itt értelmet nyer) Szelf sérülékeny részeire való reagálás, ráhangolódás, tiszteletben tartás gyakorlása „laborkörülmények” között

Mintha játék az ontológiákkal Két ontológia egyidejű felépítése és fenntartása Mintha Valóság Ontológiák feltérképezése segít abban, hogy a coachee adekvát módon tudja kezelni a kapcsolatait, képessé váljék saját maga és mások érző lényekként való kezelésére Coachee tudatállapotának folyamatos olvasása, mintha állapot fenntartása Intonáció Humor Szokatlan metaforák Visszavonulásra utaló megjegyzések

Egy kiragadott eszköz - metaforák Fogalmi jelentőségüket érzelmi közvetítő erejük, analogikus jellegük adja Szándékolt jelentés nem azonos a szó szerintivel – kikövetkeztetése mentalizáción alapuló interpretációs stratégiát igényel Implikált jelentés dekódolásában feltételezzük a Grice-i maximák betartását a beszélő részéről (releváns info közvetítése). Ehhez az intencionalitásban gyökerező mentalizációs, elmeolvasási képességünkre hagyatkozunk, mely segítségével felismerjük a beszélő szándékát, így sikeresen fejthetjük meg a szándékolt jelentést (teszt ovisokkal)

Órai feladat Coachee (Süni): (prológus: a nyuszikától akarja kölcsönkérni fűnyíróját. Útközben folyamatosan morog, prekoncepciókat gyárt, hogyan lesz visszautasítva, megérkezik és elhangzik a klasszikus mondat: „nyuszika, …meg a fűnyíródat”). Ez az ilyen-olyan nyuszi megint nem adta oda a fűnyíróját! Én ezt már nem bírom idegekkel, mindig ezt csinálja! Miért??? Coach: Nézzük meg a Kamera által homályosan c. film kerékpár-dilemma jelenetét, azt felhasználva beszéljünk a helyzetről… (filmrészlet youtube-on, kb 3’)