Reziliencia - az alkalmazkodás (?) művészete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Friss diplomások a versenyszektorban
Advertisements

KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Rizikó magatartások népegészségügyi és lokális közösségi hatásai, kompetenciák és kommunikáció (érvelés-film)
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Csoport munka.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
„Ezt egy életen át kell játszani”
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Biztos kezdet- gondolat Projekt? Program? gyerekházak.
Tárki Európai társadalmi jelentés fejezet Állam és piac Janky Béla.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
A lehetséges énképek.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
A gyermek erkölcsi fejlődése
MASTERPLAST GROUP Nemzetközi terjeszkedés lehetőségei és veszélyei.
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány Hogyan vezetném be az REZILIENCIA tantárgyat az Ontológiai Coaching oktatása során? -Gyakorló óra Előadja:
Krízis.
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Az iskoláskor küszöbén
New View Beszámoló a tanulókkal történt interjúról.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Példa egy ppt prezentációhoz
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Internet a családban Székely Levente –
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Készítette: Szabó Gizella Az álmok nyomában című cikkhez
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

Reziliencia - az alkalmazkodás (?) művészete Csatószegi Zsolt (magyar hangja:….  ) 2009. Február 7.

Reziliencia Mit jelent a fogalom? A fogalom még nem épült be a magyar szakmai nyelvezetbe, pedig a nyugati (különösen angol nyelvű) szakirodalomban hosszú évek óta és jelenségek széles körére használatos.

Mi a reziliencia? A fogalomnak egységes, általánosan elfogadott definíciója nem létezik. Masten (2002), a téma egyik jelentős kutatója a fogalom definiálására két kritériumot tart nélkülözhetetlennek: - az illető egyén jól elboldogul az életében, - jelenleg vagy korábbi időszakban nagy mértékű rizikónak vagy nehézségeknek van/volt kitéve.

Masten (1997) és kutatócsoportja szerint a reziliencia a sikeres alkalmazkodás folyamata, képessége vagy kimenete a kihívást jelentő vagy fenyegető körülmények ellenére. A rezilienciára mint egyfajta hétköznapi mágiára tekint, amely elérhető célként jelenik meg a legtöbb esetben. Az alkalmazkodási folyamat kulcsfontosságú az ő olvasatában. Azokat tartja a fejlődést leginkább károsító folyamatoknak, melyek az alapvető emberi alkalmazkodási folyamatok normatív működését veszélyeztetik. Az alapvető emberi alkalmazkodási rendszereket a következőkben határozza meg: a kötődési kapcsolat, az egyén tanulási és problémamegoldási képessége, önszabályozó rendszereinek működése, énhatékonysága, a család rendszerének működése, a tágabb közösség szerveződései, vallási és kulturális hagyományok (Masten, 2002).

Más szerzők más módon definiálják a reziliencia fogalmát Más szerzők más módon definiálják a reziliencia fogalmát. A Nemzetközi Reziliencia Projekt definíciója szerint olyan emberi képességet értünk alatta, ami lehetővé teszi egy személynek, csoportnak vagy közösségnek, hogy megelőzze, minimálisra csökkentse vagy legyőzze a különféle megpróbáltatások károsító hatásait (Grotberg, 1995, 1997/a és b). Skehill (2001) tanulmányában arra utal, hogy a kutatók többsége, akik a kérdéssel foglalkoztak, megegyeznek abban, hogy a fogalom bizonyos kimenetekkel írható le leginkább a mentális egészséget és a szociális szférát illetően.

Összességében elmondható, hogy a reziliencia definícióiban vannak közös pontok. Minden szerző kiemeli a kedvezőtlen körülmények, nehézségek vagy rizikótényezők meglétét. Rizikómentes vagy alacsony rizikójú környezetben és/vagy körülmények között rezilienciára nincs sem lehetőség, sem szükség.

A reziliencia a rizikónak kitettségen alapul, s nem annak elkerülésén A reziliencia a rizikónak kitettségen alapul, s nem annak elkerülésén. Ilyen helyzetben az egyén kialakít egy rá jellemző megküzdési módot, amely ha sikeresnek bizonyul, alkalmazható lesz jövőbeli helyzetekben is. Elfogadott nézet ezen felül a kompetencia megléte, a kedvező fejlődési kimenetek, a megfelelő szintű alkalmazkodás és beilleszkedés, az életkornak vagy fejlődési fázisnak megfelelő fejlődési feladatok betöltésének képessége.

A rezilienciát vizsgáló szerzők leginkább a különböző kimenetek teljesülése vagy nem teljesülése alapján ítélnek meg egyéneket vagy közösségeket reziliensként vagy nem reziliensként. a rezilienciát jellemző módon az általánosan elfogadott tudományos konszenzus nem tekinti állandó jellemzőnek, illetve mindig jelenlevőnek. Ezzel szemben elfogadott, hogy a fejlődés egyfajta általános menetét lássák benne, ami legjellemzőbb módon különféle kimenetekben nyilvánul meg. Masten (1997, 2002, 2003) és munkatársai három csoportot különítettek el a vizsgált mintából.

Reziliensnek azokat tekintették, akik a korábban említett elboldogulás és magas szintű rizikó vagy nehézségek kritériumainak megfeleltek. Rosszul alkalmazkodók azok, akik a reziliens csoporthoz hasonló szintű nehézségekkel küzdöttek vagy küzdenek, de az elboldogulás terén kevésbé sikeresek. A harmadik csoportot a kompetens fiatalok jelentik, ők szintén jól boldogulnak (a reziliens mintához hasonlóan), de a rizikó vagy nehézségek szintje az életükben csekély mértékű.

A reziliens és kompetens csoport életében több erőforrás állt rendelkezésre, illetve hatékonyabban voltak képesek ezeket az erőforrásokat felhasználni rosszul alkalmazkodó társaiknál (pl. szülői szerepet hatékonyan betöltő felnőtt, átlagos vagy annál jobb kognitív fejlődés, pozitív önértékelés). A rosszul alkalmazkodó csoport nemcsak kevesebb erőforrással rendelkezik, hanem inkább hajlamosa negatív érzelmek átélésére és stresszre, mind abban az értelemben, hogy saját akcióik révén inkább kerülnek stresszes helyzetekbe, másrészt pedig rosszabbul reagálnak a stresszként megélt kihívásokra.

Önértékelésük alacsonyabb szintű kompetens és reziliens társaikhoz képest. A reziliens csoport felnőttként is magasabb szintű kompetenciával rendelkezik a rosszul alkalmazkodókhoz képest, közülük viszont néhányan képesek voltak életük menetének alapvető megváltoztatására a felnőttkor küszöbére érve. Például csatlakoztak a hadsereghez, elköltöztek otthonról, szerencsés házasságot kötöttek, az iskolát korábban abbahagyók visszatértek és befejezték azt. Ők felnőtt életükben sokkal inkább jellemezhetők voltak a siker és kompetencia terminusaival, a reziliens és kompetens csoportokhoz hasonlóan.

A rezilienciának van bizonyos ára is A rezilienciának van bizonyos ára is. Néhány vizsgálat nagyon pregnánsan kimutatta, hogy a reziliens fiatalok akik naponta kénytelenek megküzdeni az őket érő hátrányokkal és nehézségekkel, a belső distressz jeleit mutatják (Masten, 1997). Masten (1997, 2003) kutatása a kambodzsai polgárháborút túlélt és az Egyesült Államokba menekült fiatalok vizsgálatáról remek példája ennek. Az otthon elszenvedett háborús körülmények a normál emberi tapasztalatokon túlmenő szintű nehézségeket és kegyetlenségeket éltek át.

Szenvedtek a poszttraumás stressz szindróma tüneteitől, érzelmi zavarok jeleit mutatták, pl. rémálmaik voltak, nehézséget okozott a koncentrálás, rémes emlékek törtek elő belőlük, kiegyensúlyozatlanságot mutattak, gyakran mérhetetlen szomorúságot éltek át. Ezzel egyidejűleg boldogultak az életben, továbbtanultak, barátokat szereztek, beilleszkedtek új környezetükbe, új hazájuk elfogadott és sikeres polgáraivá váltak. Masten (2002, 2003) és más kutatók (Spaccarelli és Kim, 1995.) a reziliencia meglétének fontos kritériumát látják az adott életkor, illetve fejlődési szakasz feladatainak megfelelő megoldásában és ellátásában.

Ezek a feladatok függenek az életkoron túl a szociális kontextustól, a történelmi időszaktól, amiben a gyerek él. Például iskolás gyerek halad a tanulmányaival, kijön a többi gyerekekkel és képes barátságokat kötni, követi az otthoni, iskolai és közösségi szabályokat (tanulmányi kompetencia, szociális kompetencia, magatartás). Serdülőknél több az intim barátság és magasabb fokú a tanulmányi teljesítmény, mint fiatalabb gyerekeknél. Ahogy az egyén egyre idősebbé válik, a kompetens viselkedés más területei lesznek egyre jelentősebbek. Serdülőkorban és azon túl így a romantikus kapcsolatokra vonatkozó és a munkával kapcsolatos kompetenciák értékelődnek fel.

A jó kimenetek elérésében, a rizikóval szembeni védőfaktorok biztosításában kiemelt szerep juthat az iskolának különösen annak fényében fontos tekintetbe venni az iskola és a pedagógus szerepét, hogy a gyerekeket fenyegető problémák (szegénység, válás, személyiségükből fakadó rizikók) az iskolába járók nagyon nagy százalékát érintik. A pedagógia eszközei, az iskola jól felépített és strukturált működése, a pedagógus személyre szabott figyelme és hozzáférhetősége sok esetben jelentheti a menekülés legfontosabb és talán egyetlen útvonalát bizonyos gyerekek számára. Tanulmányomat Masten (2002) szavaival zárom: a reziliencia elérhető cél, amire törekednünk kell.