MCE Konferencia 2006 A controlling gyakorlata Lőrincz Levente

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Etikai Kódex.
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
Humán rendszerek, közszféra
A kontrolling alapjai:
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Logisztika 6.előadás.
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
B ÉRES G YÖRGY Gazdasági főigazgató Az egészségügy háttérszolgáltatásának és egyéb népgazdasági ágazatoknak a kapcsolata március 31.
Szervezetfejlesztési Program
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Pénzügyi intézmények kontrollingja
Az ÚMVP intézményrendszere
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Controlling a gyakorlatban
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
A controlling és vezetői számviteli rendszer architektúrája
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
Állami Autópálya Kezelő Zrt vállalatirányítási struktúra és átláthatóság.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
Munkavédelem és controlling
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar 2009/2010-es tanévre pótfelvételi eljárásban meghirdetett képzések.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.

„Innovációs folyamatok és lehetőségek a Közép-dunántúli régióban” Pannon Egyetem Innovációs Konferencia Veszprém október 2. Előadói napon elhangzott.
Készítette: Szirmai István
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
SLA (Service Level Aggrement) alapon történő szolgáltatás fejlesztés a Gazdasági Főigazgatóságon
Magyar Controlling Egyesület Nyíregyháza, 2006 október Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrum Mezőgazdasági Kar MCE Konferencia 2006 A controlling.
Hajdúnánás, december 19. Az önkormányzatra és az intézményrendszerre vonatkozó intézményi modell Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Vállalkozásmenedzsment I.
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
Kiskőrös Város Polgármesteri Hivatalának Szervezetfejlesztése 4Sales Systems Államreform Operatív Program (ÁROP) 1.2.A.
Az államháztartási számvitel évi változása.
TÁMOP /2-2F FVM Dunántúli Agrár-szakképző Központ
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Menedzsergyakorlatok a gazdasági vezetők szemszögéből
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Pénzügy 1. oldal „Jó gyakorlatok” konferencia, „Fókuszban: az önkormányzati gazdasági társaságok.” Az önkormányzati vállalatirányítás Előadó Horváth Tamás.
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

MCE Konferencia 2006 A controlling gyakorlata Lőrincz Levente Holdingszervezet az önkormányzati vállalkozói vagyon kontrolljára Központi kontrolling a holdingban Lőrincz Levente

Holdingszervezet az önkormányzati vállalkozói vagyon kontrolljára – központi kontrolling a holdingban Önkormányzati holdingszervezet Kétszintű controlling rendszer Hogyan lehet megteremteni a tervek konszern szintű konzisztenciáját tulajdonosi szinten? Beszámolási rendszer Halmozódások kiszűrése, konszolidáció Minőségbiztosítás a controllingban

Az önkormányzati holdingszervezet létrehozása 2000. március 9. Debrecen Önkormányzata megalapítja a Debreceni Vagyonkezelő Rt-t. 2000. márc.-szept. Holding szervezet létrehozására szakértői projekt munka: - Szervezeti struktúra projekt, - Központosított pénzügyi menedzsment projekt, - Controlling rendszer projekt  Controlling kézikönyv elkészítése, - Egymás közötti szolgáltatás-nyújtási rendszer projekt, - Egységes informatikai rendszer projekt. 2000. július 7. A 100%-ban önkormányzati tulajdonú cégek apportálása a DV Rt-be. 2000. december 15. Tagvállalati Alapító Okiratok, SzMSz-ek módosítása.

Elvárások az önkormányzati holding szervezettel szemben Érvényesüljön jobban az önkormányzat, mint tulajdonos érdeke. Valósuljon meg a tagvállalatok valódi szakmai irányítása és kontrollja. Történjen meg az erőforrások vállalatcsoport szintű optimalizálása, az erőforrásokban rejlő szinergiák realizálása. A holding a nagyságából adódó piaci előnyöket ragadja meg, közös beszerzési rendszert alakítson ki. Menjen végbe a tagvállalati működés hatékonyságának javítása, vagyis az egyes vállalatok következetes racionalizálása. Támogassa az egyes tagvállalatok szintjén az ésszerű tőkebevonást. Kutasson fel további befektetési és vállalkozási lehetőségeket, expanzióval szerezzen új piaci pozíciókat. Összességében a fenti célok eredményeként a vállalatcsoport nyereséges működése járuljon hozzá az önkormányzati támogatás megszüntetéséhez és az önkormányzat számára szükséges pótlólagos erőforrások megszerzéséhez.

A holding kialakítása révén nyerhető előnyök Pénzügyi előnyök: Hatékonyabb pénzgazdálkodás – cash-pool rendszer Eredményesebb pénzpiaci fellépés Kedvezőbb beszerzési pozíciók A kintlévőségek kezelésének központosítása Vezetési-szervezési előnyök: Gyorsabb és megalapozottabb döntéshozatal Alacsonyabb összlétszámú irányító testületek A vállalati pénzügyi-számviteli és kontrolling rendszer hatékonyságának növelése Belső szolgáltatások nyújtása Integrált vállalati-információs rendszer kiépítése Közvetlen tulajdonosi előnyök: Hatékonyabb tulajdonosi érdekérvényesítés Önkormányzati image növelése

A vállalatcsoport jelenlegi tagjai DEBRECENI VÍZMŰ ZRT. – a város víz és csatornaszolgáltatója DEBRECENI HŐSZOLGÁLTATÓ ZRT. – távhővel és melegvízzel látja el a város fogyasztóit CÍVIS HÁZ ZRT. – Debrecen lakás- és helyiség gazdálkodásáért felelős DKV DEBRECENI KÖZLEKEDÉSI ZRT. – helyi kötöttpályás közlekedés, parkoló üzemeltetés DEBRECENI GYÓGYFÜRDŐ KFT. – Fürdő + Szálloda + (Gyógyászat) + Mediterrán élményfürdő AIRPORT-DEBRECEN KFT. – a város tulajdonában lévő nemzetközi repülőteret üzemelteti DEBRECENI REGIONÁLIS ÉS INNOVÁCIÓS IPARI PARK KFT. – az ipari park kiépítője DV INFO KFT. – a vállalatcsoport informatikai szolgáltatója DEBRECEN VÁROSI TELEVÍZIÓ KFT. – a városi televízió gazdája DEBRECEN ÖNKORMÁNYZAT LAPKIADÓ KFT. – a Debrecen című hetilap kiadója FRISS RÁDIÓ KFT. – Debrecen vételkörzetében FM 90 Mhz-en sugároz rádióműsort NAGYERDEI GYÓGYÁSZATI KFT. – a Gyógyfürdő területén végez komplex gyógyszolgáltatást CÍVIS HÁZ INGATLAN KFT. – városi ingatlanfejlesztő projektcég(ek) AIRPORT-INVEST INGATLANFEJLESZTŐ KFT. – a repülőtér mellett iparterület kialakítója DEBRECENI SPORTUSZODA KFT. – az uszoda építésére létrehozott projektcég DEBRECENI VAGYONKEZELŐ ZRT. – a városi holding irányítója

Irányítási struktúra Közgyűlés Polgármesteri DMJV Hivatal Közgyűlés Debreceni Vagyonkezelő Zrt. Tulajdonosi Tanácsadó Debreceni Vagyonkezelő Zrt. Debreceni Vagyonkezelő Zrt. Testület Igazgatóság Felügyelő Bizottság Debreceni Vagyonkezelő Zrt. Elnök-igazgató (munkaszervezet) Tagvállalat (Zrt.) Tagvállalat (Kft.) Vezérigazgató Ügyvezető (munkaszervezet) (munkaszervezet) FB FB

Munkaszervezet

Holdingszervezet az önkormányzati vállalkozói vagyon kontrolljára – központi kontrolling a holdingban Önkormányzati holdingszervezet Kétszintű controlling rendszer Hogyan lehet megteremteni a tervek konszern szintű konzisztenciáját tulajdonosi szinten? Beszámolási rendszer Halmozódások kiszűrése, konszolidáció Minőségbiztosítás a controllingban

Kétszintű controlling rendszer (hatékonyan) Jelen: Tagvállalati controlling szintje – tevékenység specifikus szolgáltatási, értékesítési controlling Holding controlling szintje – standardizált pénzügyi controlling Előrelépés: a két szint közelítése, hatékony együttműködése A központi controlling kilép a pénzügyi mutatók zártságából a folyamatok és tevékenységek esetenként naturáliákkal jellemezhető világába. Nem egyben láttatja a társaságokat, hanem tevékenységenként vizsgálja: készíttet terveket, beszámolókat A tagvállalati szint is standardabbá válik. Eddig is a több tevékenységű tagvállalatok készítettek aggregált beszámolókat, náluk már korábban is történt standadizáció. A központ kész eszközöket és informatikai támogatást nyújt a tagvállalati controllinghoz, amely a központi controllinggal egyplatformú.

Controlling feladatatok DV Rt. működésével kapcsolatos feladatok: DV Rt. üzleti tervezése DV Rt. elszámolásainak ellenőrzése, költségfigyelés, DV Rt. controlling beszámolóinak elkészítése, DV Rt. számviteli beszámolásában részvétel, DV Rt-re vonatkozó szabályzatok készítése (Pl. transzferáras nyilvántartás) DV Rt. egyes szerződéseinek előkészítése, követése Vállalatcsoport-szintű feladatok: Holding stratégiai kialakítása, tagvállalati stratégia alkotás támogatása Vállalatcsoport-szintű üzleti tervezés, Vállalatcsoport-szintű controlling beszámolás, érdekeltségi rendszer működtetése, Igazgatósági, Felügyelő Bizottsági és Közgyűlési előterjesztések készítése, Szakterületi vezetők döntéstámogatása, Számviteli konszolidáció, Vállalatcsoportra vonatkozó controlling, számviteli, pénzügyi szabályzatok készítése, karbantartása, Számviteli és adózással kapcsolatos szakértői munka

Holdingszervezet az önkormányzati vállalkozói vagyon kontrolljára – központi kontrolling a holdingban Önkormányzati holdingszervezet Kétszintű controlling rendszer Hogyan lehet megteremteni a tervek konszern szintű konzisztenciáját tulajdonosi szinten? Beszámolási rendszer Halmozódások kiszűrése, konszolidáció Minőségbiztosítás a controllingban

Küldetés - Városfejlesztési elképzelések – Holding stratégia – Tagvállalati stratégiák – Stratégiai akciók Küldetés: A vállalatcsoport magas színvonalú szolgáltatásaival javítsa a város polgárainak életminőségét. Városfejlesztési elképzelések: A városnak nincs egy stratégiája - több van, azt veszi elő, amely az adott politikai, kormányzati, gazdasági lehetőségekhez illeszkedik. Holding stratégia: Alapításkor megfogalmazott (szöveges) elvárások, az önkormányzat vállalkozói vagyonának holdingszervezetbe való működtetésének elérendő előnyei: - A vállalatcsoport önfinanszírozásának pénzügyi igénye, - Expanzió: befektetési és vállalkozási lehetőségek, új piaci pozíciók megszerzése, - Szinergiák, méretgazdaságosság, szervezetfejlesztés, - Image javítás, egységes megjelenés, kommunikáció A stratégiai és az üzleti tervezés közötti összeköttetésre mutatószámrendszer kidolgozása: a tulajdonos, a városban élők, az üzleti partnerek, a munkavállalók igényei kielégítésének mérése: MINŐSÉG BIZTOSÍTÁSA Tagvállalati stratégiák megalkotása a holding stratégia lebontásával. Stratégiai akciók megtervezése a várossal közösen: - nagyberuházások, - szervezetfejlesztés, - expanzió

Üzleti tervezés lépései, irányai Felülről indított tervezési folyamat: premisszák (infláció, árak, kamatok, árfolyamok, béremelés) megadása, tervezési naptár kiadása, tervezést nyitó gazdasági vezetők értekezlete, osztalék igény, működési és fejlesztési támogatások, beruházási források számszerűsítése Ellenáramú tervezési folyamat: első körös beruházási, személyi, eredmény és likviditási tervek elkészítése, tervtárgyalások, első körös tervek igazítása, tervek konszolidálása, igazgatósági vélemény és elvárások határozati megfogalmazása a terv alakítására, második körös beruházási, személyi, eredmény és likviditási tervek elkészítése Tervek elfogadása Évközi rendkívüli tervmódosítás

Tervezési naptár

Tervezési folyamat szabályozásának célja az ütemezett tervezés eredményeképp a vállalatcsoportban minden év gazdálkodása már január 01-jétől az elfogadott üzleti terv alapján történjen, a tervezés hatékony legyen, a tervek elvárt pontosságával és a tervezés határidőivel összhangban álljon a tervezés munkaidő ráfordítása, az elkészült tervek feleljenek meg a vállalatcsoport szabályzatainak és információs igényeinek, a tervek összhangban a tulajdonosi érdekekkel, a vállalatcsoport stratégiájával olyan gazdálkodási utat mutassanak, amely a vállalatcsoport pénzügyi egyensúlya mellett biztosítja a folyamatos fejlődést, növekedést.

Holdingszervezet az önkormányzati vállalkozói vagyon kontrolljára – központi kontrolling a holdingban Önkormányzati holdingszervezet Kétszintű controlling rendszer Hogyan lehet megteremteni a tervek konszern szintű konzisztenciáját tulajdonosi szinten? Beszámolási rendszer Halmozódások kiszűrése, konszolidáció Minőségbiztosítás a controllingban

A vállalatcsoport beszámolási rendszere A beszámolási rendszer célja a holding különböző vezetői szintjeinek és felelősségi területeinek feladataik ellátásához, döntéseik meghozatalához szükséges, testre szabott információk biztosítása. A tervezési rendszerrel összhangban lévő beszámolási rendszer biztosítja a tulajdonosi akaratnak megfelelő tervek számonkérhetőségét, a premizálást, illetve a gazdálkodás fegyelmét szigorítva növeli a vállalatcsoport eredményét. A Controlling beszámoló rendszere elválaszthatatlanul kapcsolódik a számvitel rendszeréhez, alapadatait nagyrészt a számviteli adatbázisokból meríti. Ennek megfelelően a két rendszert szinkronban, a párhuzamosságok elkerülésével fejlesztették ki. A Controlling- és a számviteli beszámolási rendszer között fordított irányú kapcsolatra is van példa (konszolidáció) A beszámolás egész évben zajló, folyamatos tevékenység. Elemei: Havi gyorsjelentések, Negyedéves controlling beszámolás, Éves controlling beszámoló, konszolidáció, premizálás

DV Rt. és tagvállalatainak korrigált (belső támogatások és osztalék nélkül számított) adózás előtti eredményei

Holdingszervezet az önkormányzati vállalkozói vagyon kontrolljára – központi kontrolling a holdingban Önkormányzati holdingszervezet Kétszintű controlling rendszer Hogyan lehet megteremteni a tervek konszern szintű konzisztenciáját tulajdonosi szinten? Beszámolási rendszer Halmozódások kiszűrése, konszolidáció Minőségbiztosítás a controllingban

Számvitel és controlling (konszolidáció hatékonyan) Számviteli adatbázis Controlling adatbázis Egymásnak megfelelő számviteli és controlling szabályok (számviteli politika, számlatükör és controlling kézikönyv) Számviteli konszolidáció: jogszabályi előírások alapján a beszámolóban a konszolidációs körön belüli társaságokat úgy mutatni be, mintha azok egy társaság lennének a belső halmozódások kiszűrésével. Controlling konszolidáció: belső érdekből a tervekben, beszámolókban a tagvállalatokról egyedileg és összesítve is valós kép adása a belső kapcsolatokból adódó torzítások korrekciójával

Konszolidáció, mint kizárólagos controlling feladat A részletesebb controlling konszolidáció felvállalhatja a számviteli konszolidációt is! Felügyeli, egyezteti a belső szolgáltatási rendszert. Biztosítja a tényleges tagvállalati teljesítmény értékelést, az érdekeltségi rendszert segíti. Bemutatja a vállalatcsoport egészének tényleges teljesítményét: vállalatcsoporton belüli osztalék, támogatások figyelmen kívül hagyása, kiszűri azokat a belső teljesítményeket, amelyek nem realizálódtak külső piacon, nem kerültek ki vállalatcsoporton kívülre: olyan belső értékesítés során keletkeztek, amelynek terméke év végén még valamely tagvállalatnál eszköz, készlet formájában megtalálhatóak, az aszimmetrikus tagvállalati elszámolásoktól (pl. fejlesztési támogatás, engedményezés stb.) megtisztít.

Holdingszervezet az önkormányzati vállalkozói vagyon kontrolljára – központi kontrolling a holdingban Önkormányzati holdingszervezet Kétszintű controlling rendszer Hogyan lehet megteremteni a tervek konszern szintű konzisztenciáját tulajdonosi szinten? Beszámolási rendszer Halmozódások kiszűrése, konszolidáció Minőségbiztosítás a controllingban

Controlling - Minőségirányítás ISO 9001 A DV Zrt. folyamatai szabályozására minőségirányítási rendszert vezet be. ISO 9001 mert: - több tagvállalatnál ez működik, - más, meglévő irányítási rendszerrel, szabványokkal jól összehangolható. Az ISO 9001 piac és vevő orientált, folyamat központú vállalatirányítási rendszer. A központi controlling a holdingközpont egyik legfontosabb folyamata, jellemzői: - jelentős humánerőforrás igénye van, mellyel gazdálkodni kell, - fontos a résztvevők felelőségi körének, hatáskörének a meghatározása, - bemeneti oldalon jelentős az információ beáramlás, - terméke egyszerre készül a tulajdonosnak és a tagvállalatoknak, - a terv folyamatosan megmérettetik, visszacsatolt, - a tervezési-beszámolási folyamatot fejlesztjük. A dokumentálás kötelezettsége minőségbiztosítási rendszerek bevezetésekor teherként jelentkezik, de a tervezésnél, beszámolásnál a dokumentálás korábban is alapvetően jellemző volt.

Eljárások kézikönyve operatív tervezés I.

Eljárások kézikönyve operatív tervezés II.

Eljárások kézikönyve operatív tervezés III.

Eljárások kézikönyve operatív tervezés IV.

Eljárások kézikönyve controlling beszámolás I.

Eljárások kézikönyve controlling beszámolás II.

Eljárások kézikönyve controlling beszámolás III.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! www.dvrt.hu