Az Észak-magyarországi régió munkaerő-piaci helyzete az ÁFSZ törekvései a foglalkoztatás fenntartás és bővítés érdekében Miskolc 2010. november 19.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Advertisements

Az önkormányzatok feladata a közfoglalkoztatási programban
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Budapest Főváros Kormányhivatala Munkaügyi Központjának feladatai és lehetőségei a hátrányos helyzetű álláskeresők munkerő-piaci integrációjának elősegítése.
Az aktív eszközök a munkaerő-piacon
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A komplex rehabilitáció Új feladat – új szemlélet! Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ november 26.
általános főig. helyettes
szakmai főigazgató-helyettes
FIP képzés - menetrend 01. – Bevezetés – Általános információk a FIP-ekről 02. – Közfeladatot ellátó szervek, közérdekű adatok közzététele 03. – ÁFSZ és.
TÁMOP „Megváltozott munkaképességű emberek rehabilitációjának és foglalkoztatásának segítése” c. kiemelt projekt dél-dunántúli regionális alprojektjének.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
A tételek eljuttatása az iskolákba
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
Bemutató a NKH Befektetésösztönzési Főosztály munkatársai számára
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Segélyezési rendszer átalakítása
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
Lakónépesség*: Lakónépesség*: ezer fő Foglalkoztatottak: Foglalkoztatottak: ezer fő Munkanélküliek száma: Munkanélküliek száma: ezer fő Gazdaságilag.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató december 4.
Közfoglalkoztatás ’2011 Szolnok, október 26. Dr. Czomba Sándor Foglalkoztatáspolitikáért felelős Államtitkár.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Tájékoztató a foglalkoztatáspolitika aktuális kérdéseiről, a térség munkaerő-piaci helyzetének alakulásáról.
Hajdú Éva Budapest Esély Nonprofit Kft Munkaerő-piaci szolgáltatások nyújtása November 27.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
1 Tájékoztató munkahelybővítést és megőrzést elősegítő központi és decentralizált pályázatokról, lehetőségekről Kisbér, április 8.
Emberi erőforrások közös használata és fejlesztése Magyarország-Szlovákia határon átnyúló együttműködési program Emberi erőforrások közös használata.
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
Ajka Térségi Foglalkoztatási Partnerség Foglalkoztatás-fejlesztési irányok − a kormányzat munkaerő-piaci politikája − mi a szándék a Foglalkoztatási Paktumokkal?
Munkaerő-piaci helyzetkép Borsod-Abaúj-Zemplén megyében
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
Esélyegyenlőség a foglalkoztatásban a TÁMOP projekt képzési tapasztalatai alapján Szabó Zsóka Nők a Holnapért Alapítvány Várpalota 2011,
FOGLALKOZTATÁS BŐVÍTŐ TÁMOGATÁSOK ÉS KEDVEZMÉNYEK ÉV Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja, Szombathely Szombathely,
Kőszeg, Foglalkoztatási helyzet a Kőszegi Kirendeltség vonzáskörzetében Kőszeg,
Kazincbarcika és vonzáskörzete munkaerő-piaci helyzetének bemutatása
Közfoglalkoztatás a közép- magyarországi régióban 2010 Vass István főigazgató Tel: Fax: Közép-magyarországi Regionális.
MILASSIN ERIKA IGAZGATÓ
A NYUGAT-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ MUNKAERŐPIACI HELYZETE, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A DIPLOMÁSOK ELHELYEZKEDÉSÉRE SOPRON, december 11.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Munkanélküliség fogalma, típusai
A GAZDASÁGI VÁLSÁG HATÁSA A NYUGAT-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ MUNKAERŐPIACÁRA Kőszeg, december 14.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1. „Komplex munkaerő-piaci programok a munkanélküli és inaktív emberek foglalkoztatásáért” intézkedés TÁMOP /
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
Munkaerő-piaci helyzetkép a Lenti kistérségben. A népesség csoportosítása gazdasági aktivitás, foglalkoztatás és munkanélküliség szerint Népesség Munkaképes.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
Szemléletváltás a foglalkoztatáspolitika eszköztárában Előadó: Szabó József főigazgató Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
„Út a munkához” program tapasztalatai
A Heves Megyei Kormányhivatal Európai Uniós források keretében folyó foglalkoztatási és képzési programjai.
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
„Út a munkához”program
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

Az Észak-magyarországi régió munkaerő-piaci helyzete az ÁFSZ törekvései a foglalkoztatás fenntartás és bővítés érdekében Miskolc 2010. november 19.

Gazdasági aktivitás a 15-74 éves népesség körében Uniós kitekintés Gazdasági aktivitás a 15-74 éves népesség körében 2010. II. negyedév Megnevezés EU 27 Magyarország Észak-Magyarország Borsod-Abaúj-Zemplén megye Heves megye Nógrád megye Foglalkoztatottak (ezer fő) 216 492,6 3 778,9 392,6 217,7 108,4 66,6 Munkanélküliek (ezer fő) 22 678,3 473,3 75,1 46,5 14,1 14,4 Gazdaságilag aktívak (ezer fő) 239 170,9 4 252,2 467,7 264,1 122,5 81,0 Gazdaságilag inaktívak (ezer fő) 137 589,2 3 436,0 447,9 256,6 115,9 75,4 Aktivitási arány1) 63,5 55,3 51,1 50,7 51,4 51,8 Foglalkoztatási ráta2) 57,5 49,2 42,9 41,8 45,5 42,6 Munkanélküliségi ráta3) 9,5 11,1 16,0 17,6 11,5 17,8 1) A gazdaságilag aktívak a megfelelő korcsoportba tartozó népesség százalékában. 2) A foglalkoztatottaknak a megfelelő korcsoportba tartozó népességhez viszonyított aránya. 3) A munkanélküliek a megfelelő korcsoportba tartozó gazdaságilag aktív népesség százalékában. Forrás: EUROSTAT, KSH

A gazdasági aktivitás területi különbségei Hazai kitekintés A gazdasági aktivitás területi különbségei (15-74 éves népesség körében) Forrás: KSH

A foglalkoztatottság alakulása a 15-74 éves népesség körében 2000-2009 Uniós kitekintés A foglalkoztatottság alakulása a 15-74 éves népesség körében 2000-2009 2010. III. negyedévben enyhe javulás előző negyedévhez Magyarország Fogl. száma: 3.822,5 ezer fő Fogl. aránya: 49,7% Észak-Magyarország Fogl. száma: 394,5 ezer fő Fogl. aránya: 43,2% Forrás: KSH, EUROSTAT

Hazai kitekintés Magyarországon Foglalkoztatottak száma a legmagasabb iskolai végzettség szerint (15-74 éves), 1998-2009 Észak-Magyarországon Forrás: KSH

A munkanélküliség alakulása a 15-74 éves népesség körében 2000-2009 Uniós kitekintés A munkanélküliség alakulása a 15-74 éves népesség körében 2000-2009 2010. III. negyedévben enyhe javulás előző negyedévhez Magyarország Mn. száma: 465,7 ezer fő Mn. aránya: 10,9% Észak-Magyarország Mn. száma: 73,1 ezer fő Mn. aránya: 15,6% Forrás: KSH, EUROSTAT

Hazai kitekintés Magyarországon Munkanélküliek száma a legmagasabb iskolai végzettség szerint (15-74 éves), 1998-2009 Észak-Magyarországon Forrás: KSH

Munkaerő-piaci problémák Észak-Magyarországon Régiós kitekintés Munkaerő-piaci problémák Észak-Magyarországon kevés munkahely, magas inaktivitás, alacsony foglalkoztatottság nagy területi különbségek be nem jelentett foglalkoztatás alacsony bérek, magas bérköltségek kereslet-kínálat strukturális különbsége a nyilvántartott álláskeresők magas létszáma/aránya nagyarányú tartós munkanélküliség alacsony iskolai végzettségűek magas aránya szociális ellátásban részesülők magas aránya munkavállalási hajlandóság alacsony – motiváció hiánya

Leghátrányosabb helyzetű térségek Észak-Magyarországon A 311/2007. (XI.17.) Korm. rendelet alapján a 33+14 leghátrányosabb helyzetű térségből 12+3 térség Észak-Magyarországon található: Borsod-Abaúj-Zemplén megye Edelényi Encsi Ózdi Sárospataki Szerencsi Szikszói Abaúj-Hegyközi Bodrogközi Mezőcsáti Tokaji Heves megye Hevesi Pétervásárai Nógrád megye Bátonyterenyei Salgótarjáni Szécsényi

Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat Álláskeresők az országban 90 914 fő Változás tavaly októberhez: 2.545 fővel, 2,9%-kal több 2008. október 105 170 fő Változás tavaly októberhez : 3.852 fővel, 3,8%-kal több 46 356 fő Változás tavaly októberhez: 673 fővel, 1,5%-kal több 35 541 fő Változás tavaly októberhez: 2.382 fővel, 7,2%-kal több 26 440 fő Változás tavaly októberhez: 1.081 fővel, 3,9%-kal kevesebb 64 267 fő Változás tavaly októberhez: 2.428 fővel, 3,9%-kal több 55 916 fő Változás tavaly októberhez : 968 fővel, 1,8%-kal kevesebb 3,5% 5,7-6,9% 11,4% 13,8-17,4% Magyarország nyilvántartott álláskeresők: 424 604 fő változás tavaly októberhez:11 767 fővel, 2,9%-kal több nyilvántartott álláskeresők aránya: 9,6% Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat

Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat Álláskeresők az országban 123.044 fő Változás tavaly januárhoz: 22.546 fővel, 22,4%-kal több 2010. január 147.984 fő Változás tavaly januárhoz: 24.130 fővel, 19,5%-kal több 86.436 fő Változás tavaly januárhoz: 32.321 fővel, 59,7%-kal több 67.285 fő Változás tavaly januárhoz: 18.988 fővel, 39,3%-kal több 51.336 fő Változás tavaly januárhoz: 12.478 fővel, 32,1%-kal több 97.844 fő Változás tavaly januárhoz: 20.349 fővel, 26,3%-kal több 79.094 fő Változás tavaly januárhoz: 13.114 fővel, 19,9%-kal több 5,7-7,8% 8,1-15,0% 14,0-21,5% 17,3-28,5% Magyarország nyilvántartott álláskeresők: 653.023 fő változás tavaly januárhoz: 143.926 fővel, 28,3%-kal több nyilvántartott álláskeresők aránya: 14,9% Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat

Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat Álláskeresők az országban 101 637 fő Változás tavaly októberhez: 6.224 fővel, 5,8%-kal kevesebb 2010. október 122 767 fő Változás tavaly októberhez : 3.470 fővel, 2,7%-kal kevesebb 86 772 fő Változás tavaly októberhez: 6.986 fővel, 8,8%-kal több 53 673 fő Változás tavaly októberhez: 5.446 fővel, 9,2%-kal kevesebb 38 010 fő Változás tavaly októberhez: 6.855 fővel, 15,3%-kal kevesebb 78.334 fő Változás tavaly októberhez: 4.390 fővel, 5,3%-kal kevesebb 64 315 fő Változás tavaly októberhez : 4.743 fővel, 6,9%-kal kevesebb 6,6% 8,3-10,7% 14,0% 16,0-20,0% Magyarország nyilvántartott álláskeresők: 545 508 fő változás tavaly októberhez:24.142 fővel, 4,2%-kal kevesebb nyilvántartott álláskeresők aránya: 12,5% Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat

A nyilvántartott álláskeresők száma és aránya a régióban Álláskeresők a régióban A nyilvántartott álláskeresők száma és aránya a régióban 2010. október Borsod-Abaúj-Zemplén Pályakezdő álláskeresők: 1 911 fő 63 784 fő 22,3% Nógrád 18.083 fő 20,6% Pályakezdő álláskeresők: 7 503 fő Heves 19.770 fő 14,9% Pályakezdő álláskeresők: 2 159 fő Regisztrált álláskeresők száma a régióban: 101 637 fő (országos részesedés: 18,6,%) ebből pályakezdők: 11.573 fő (régión belüli részarány: 11,4%) Regiszter alapú munkanélküliségi arány: a régióban: 20,0% országosan: 12,5% Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat

Álláskeresők a régióban A nyilvántartott álláskeresők létszámának alakulása a régióban, 1991-2010 Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat

Kereslet-kínálat a régióban A nyilvántartott álláskeresők és az új álláshelyek számának alakulása havonta 1998-2010 Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat

Folyamatos regisztráció hossza szerint (fő, %) Regisztrált álláskeresők összesen Nyilvántartott álláskeresők összetétele Észak-Magyarországon 2010. október Életkor szerint (fő, %) Folyamatos regisztráció hossza szerint (fő, %) Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat

Pénzbeli ellátásra való jogosultság szerint (fő, %) Regisztrált álláskeresők összesen Nyilvántartott álláskeresők összetétele Észak-Magyarországon 2010. október Pénzbeli ellátásra való jogosultság szerint (fő, %) Iskolai végzettség szerint (fő, %) Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat

Szakképzettség szerint (fő, %) Munkaerő-kereslet és kínálat Nyilvántartott álláskeresők és álláshelyek összetétele Észak-Magyarországon Szakképzettség szerint (fő, %) létszám: 101 637 fő Új álláshelyek: ∑72 535 főre szólnak Nyilvántartott álláskeresők, 2010. október (fő, %) Munkaerő-igények, 2010. I-X. hó (fő, %) Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat

Munkaerő-igények, 2010. I-X. hó (fő, %) Munkaerő-kereslet és kínálat Nyilvántartott álláskeresők és álláshelyek összetétele Észak-Magyarországon Állás munkaköre szerint, (fő, létszám: 101 637 fő Új álláshelyek: ∑72 535 főre szólnak Munkaerő-igények, 2010. I-X. hó (fő, %) Nyilvántartott álláskeresők, 2010. október (fő, %) Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat

változás az előző év azonos hónapjához képest, % Összetétel-adatok Nyilvántartott álláskeresők összetétele - a szakképzettségük szerint - Észak-Magyarországon  Megnevezés 2010. október változás az előző év azonos hónapjához képest, % Megoszlás, % pályakezdő összes álláskereső Regisztrált álláskeresők száma 11 573 101 637 -5,0 -5,8 100,0 Nincs szakképzettsége 5 992 45 363 -3,0 -3,9 51,8 44,6 Szakképzett 5 581 56 274 -7,1 -7,2 48,2 55,4 Szakképzettek alapfokú szakképesítés egészségügyi képesítések 0,0 háztartásgazdasági képesítések 16 114 45,5 78,1 0,1 kis- és nagyüzemi képesítések 73 1 146 -19,8 -7,9 0,6 1,1 mező-, erdő- és halgazdasági képesítések 85 773 6,3 18,4 0,7 0,8 művészeti képesítések szállítási, hírközlési képesítések 33 10,0 szem. szolgáltatási, vendéglátói, ker.-i, idegenforg.-i kép. 5 126 -16,7 8,6 179 2 192 -4,8 4,0 1,5 2,2 Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat

változás az előző év azonos hónapjához képest, % Összetétel-adatok Megnevezés  2010. október változás az előző év azonos hónapjához képest, % Megoszlás, % pályakezdő összes álláskereső Regisztrált álláskeresők száma 11 573 101 637 -5,0 -5,8 100,0 alapfokú iskolai végzettséghez kötött középfokú szakkép. egészségügyi képesítések 15 429 0,0 -4,2 0,1 0,4 építészeti képesítések 17 98 325,0 32,4 gazdasági és igazgatási képesítések 38 903 -26,9 -2,8 0,3 0,9 háztartásgazdasági képesítések 18 52 -25,0 -1,9 0,2 kis- és nagyüzemi képesítések 1 157 22 555 -11,8 -12,0 10,0 22,2 mező-, erdő- és halgazdasági képesítések 114 1 703 -14,3 -10,2 1,0 1,7 műszaki, technikusi képesítések 1 28 16,7 művészeti képesítések 67 -6,9 szállítási, hírközlési képesítések 157 6,1 számítástechnikai képesítések 87 478 -5,4 8,9 0,8 0,5 szem. szolgáltatási, vendéglátói, ker.-i, idegenforg.-i kép. 1 147 9 744 -13,4 -6,7 9,9 9,6 szociális, sport, védelmi és egyéb képesítések 177 1 594 8,6 18,1 1,5 1,6 2 772 37 808 -11,6 -8,9 24,0 37,2 Nyilvántartott álláskeresők összetétele - a szakképzettségük szerint - Észak-Magyarországon Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat

változás az előző év azonos hónapjához képest, % Megnevezés 2010. október változás az előző év azonos hónapjához képest, % Megoszlás, % pályakezdő összes álláskereső Regisztrált álláskeresők száma 11 573 101 637 -5,0 -5,8 100,0 középiskolai végzettséghez kötött középfokú szakképesítés egészségügyi képesítések 49 310 48,5 7,6 0,4 0,3 építészeti képesítések 37 337 12,1 13,1 gazdasági és igazgatási képesítések 294 1 825 6,5 -3,2 2,5 1,8 háztartásgazdasági képesítések 14 0,0 -17,6 katonai képzések 1 kis- és nagyüzemi képesítések 119 2 348 -34,3 -15,0 1,0 2,3 kultúrális és tájékoztatási képesítések 51 -8,9 0,1 mező-, erdő- és halgazdasági képesítések 55 365 -5,7 0,5 műszaki, technikusi képesítések 214 1 616 -23,3 -13,0 1,6 művészeti képesítések 114 322 7,5 6,3 oktatói, pedagógiai képesítések 31 180 24,0 5,9 0,2 szállítási, hírközlési képesítések 38 341 72,7 -2,3 számítástechnikai képesítések 91 383 -10,8 0,8 szem. szolgáltatási, vendéglátói, ker.-i, idegenforg.-i kép. 313 2 555 -6,0 -3,7 2,7 szociális, sport, védelmi és egyéb képesítések 13 77 225,0 1 382 10 725 -5,5 -6,8 11,9 10,6 Összetétel-adatok Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat

változás az előző év azonos hónapjához képest, % Megnevezés 2010. október változás az előző év azonos hónapjához képest, % Megoszlás, % pályakezdő összes álláskereső Regisztrált álláskeresők száma 11 573 101 637 -5,0 -5,8 100,0 felsőfokú szakképesítések egészségügyi képesítések 41 384 -6,8 -2,0 0,4 építészeti képesítések 1 2 0,0 gazdasági és igazgatási képesítések 216 905 1,4 10,2 1,9 0,9 háztartásgazdasági képesítések kis- és nagyüzemi képesítések 6 kulturális és tájékoztatási képesítések 62 136 -28,7 -4,2 0,5 0,1 mező-, erdő- és halgazdasági képesítések 10 66,7 műszaki tudományok képzései műszaki, technikusi képesítések 47 122 6,8 6,1 művészeti képesítések 233,3 oktatói, pedagógiai képesítések 26 80 -3,7 29,0 0,2 szállítási, hírközlési képesítések számítástechnikai képesítések 106 362 -6,2 -6,5 szem. szolgáltatási, vendéglátói, ker.-i, idegenforg.-i kép. 146 73,9 29,2 0,7 szociális, sport, védelmi és egyéb képesítések 45 104,5 38,8 628 2 301 5,2 7,3 5,4 2,3

változás az előző év azonos hónapjához képest, % Összetétel-adatok Nyilvántartott álláskeresők összetétele - a szakképzettségük szerint - Észak-Magyarországon Megnevezés 2010. október változás az előző év azonos hónapjához képest, % Megoszlás, % pályakezdő összes álláskereső Regisztrált álláskeresők száma 11 573 101 637 -5,0 -5,8 100,0 felsőfokú iskolai végzettséghez kötött felsőfokú szakkép. építészeti képesítések 0,0 -100,0 gazdasági és igazgatási képesítések 6 katonai képzések kulturális és tájékoztatási képesítések 1 4 -42,9 műszaki, technikusi képesítések oktatói, pedagógiai képesítések 3 szállítási, hírközlési képesítések szem. szolgáltatási, vendéglátói, ker.-i, idegenforg.-i kép. -20,0 szociális, sport, védelmi és egyéb képesítések 2 20 -13,0 Forrás: Állami Foglalkoztatási Szolgálat

Aktív foglalkoztatáspolitikai eszközök szerepe, alkalmazása Az aktív eszközökről általában A munkaügyi szervezet által működtetett aktív foglalkoztatáspolitikai eszközök és programok 2007-2008-ban 30-35 ezer személyt érintettek, ezáltal elsősorban az átmeneti jellegű foglalkoztatást biztosítják, továbbá a munkaerőpiaci képzések és egyéb támogatások útján a munkanélküliek elhelyezkedési esélyeit javítják. 2009-et követően az „Út a munkához” program bevezetésével, illetve a rendelkezésre álló pénzügyi források csökkenésével ez 23 ezer főre csökkent. Szakmai számítások és tapasztalatok alapján megállapítható, hogy a munkaügyi szervezet által működtetett aktív eszközök a régió munkanélküliségi ráta szintjét 2007-2008-ban átlagban 6-7 százalékponttal volt képes javítani (2009-ben 4,5%-ponttal). Ez ugyan önmagában komoly eredmény, de a munkanélküliség jelentős mértékű, nagyarányú mérséklésére korlátozottan elegendő.

A munkaügyi szervezet által nyújtott támogatások A foglalkoztatás bővülését elősegítő támogatások A munkahelyek, foglalkoztatási szint megtartását elősegítő támogatások Szolgáltatások

A foglalkoztatás-bővítés és munkanélküliség-mérséklés eszközei MPA Foglalkoztatási Alaprész decentralizált kerete Munkahelymegőrzést segítő programok, pályázati lehetőségek (OFA, SZMM) EU-s programok (TÁMOP 1.1.) START-kártyák Munkahelybővítés támogatása (álláskeresők vállalkozóvá válásának elősegítését célzó támogatások, központi munkahelyteremtő pályázatok) Intenzív állásfeltáró tevékenység Közfoglalkoztatás Egyedi szolgáltatási, támogatási portfólió összeállítása. A térségben megjelenő potenciális befektetők tájékoztatása, szolgáltatási csomag összeállítása (pl. Vodafone).

Foglalkoztatási Alaprész decentralizált kerete ÉMRMK- dec. FA keret Foglalkoztatási Alaprész decentralizált kerete Megnevezés Észak-Magyarország 2010. október 31-ei keret 2010. I-X. havi felhasználás (e Ft) megoszlás, % érintett létszám decentralizált FA 4 880 796 100,0 3 545 540 18 403 Képzés 1 352 591 27,7 969 873 27,4 3 559 Közhasznú foglalkoztatás támogatása 1 057 211 21,7 748 856 21,1 3 127 Foglalkoztatás bővítését szolgáló bértámogatás 1 658 797 34,0 1 288 604 36,3 6 541 Vállalkozó válást elősegítő támogatás 467 938 9,6 334 605 9,4 890 Szakképzettséggel rendelkező pályakezdők munkatapasztalat-szerzésének támogatása 164 140 3,4 82 380 2,3 553 Munkahelymegőrző támogatás 110 991 78 390 2,2 498 Területi mobilitást elősegítő támogatás 26 626 0,5 19 389 461 Egyéb eszközök, valamint munkaerő-piaci programok és szolgáltatások 22 252 19 093 2 774 Egyéb költségek 20 250 0,4 4 348 0,1

Foglalkoztatási Alaprész decentralizált kerete ÉMRMK- FA keret Megnevezés 2010. október 31-ei ketret 2010. I-X. havi felhasználás (e Ft) megoszlás, % érintett létszám központi FA 1 499 074 100,0 992 988 2 223 Távmunka programok (2009,2010) 22 063 1,5 11 421 1,2 62 Az "Út a munkához" programban képzésbe vontak támogatását segítők foglalkoztatási támogatása 11 944 0,8 9 451 1,0 8 Válságkezelő program 88 492 5,9 83 355 8,4 319 munkahelyteremtő beruházás támogatása, 2010 501 116 33,4 246 417 24,8 273 magas hozzáadott értékű tevékenységek munkahelyteremtő beruházásai támogatása, 2009-2010 37 365 2,5 11 176 1,1 36 Postapartner program (III., IV.) 338 064 22,6 231 289 23,3 197 Közfoglalkoztatást szervezők foglalkoztatásának támogatása, 2009 154 500 10,3 128 840 13,0 264 A munkahelyek megőrzése program, 2009 253 120 16,9 196 954 19,8 907 DAM 2004 Kft program 92 410 6,2 74 086 7,5 157 FA képzési keret 385 000 - 253 330 1 142 Foglalkoztatási Alaprész összesen 6 764 870 4 791 858 21 768 Válságkezelő bértámogatás 35 988 22 658 145 RÁT-os bértámogatás 93 593 52 712 686 Összesen 6 894 451 4 867 228 22 599 Foglalkoztatási Alaprész decentralizált kerete

Munkaerő-piaci szolgáltatások A szolgáltatás célja: A különböző szolgáltatások nyújtásával (munka,- pálya,- álláskeresési-, rehabilitációs-, pszichológiai- tanácsadás és mentori szolgáltatás) az ügyfél munkaerő-piaci problémáinak kezelése egyéni vagy csoportfoglalkozás keretében. Szolgáltatást igénybe vevők köre: regisztrált álláskeresők, illetve aki hozzájárul adatainak e célból történő nyilvántartásba vételéhez Támogatás formái: Álláskeresők részére: 3 hetes Álláskereső klub foglalkozás esetén keresetpótló juttatás, melynek összege megegyezik a képzési támogatásnál adható keresetpótló juttatás összegével. Külső szolgáltatók részére: Támogatás mértéke Egyéni tanácsadás esetén 6 645-8 946 Ft/óra Csoportfoglalkozás esetén 5 112-7 668 Ft/óra A szolgáltatások főbb formái: Egyéni rehabilitációs tanácsadás Álláskeresési tanácsadás Kulcsképesség-fejlesztő csoportfoglalkozás Pszichológiai tanácsadás Motivációs foglalkozás Mentori szolgáltatás Munkavállalók és munkakörök megfeleltetéses felmérése

Az ÉMRMK TÁMOP 1.1 programjai A program az álláskereső és inaktív emberek elhelyezkedését segítő, személyre szabott komplex, szolgáltatásokat és támogatásokat „csomagba” rendező foglalkoztatási programokat támogat, a helyi munkaerőpiaci igényekhez és lehetőségekhez igazodva. A programokat az ÁFSZ valósítja meg - ahol lehetséges - civil szervezetek bevonásával. Az intézkedés a végrehajtás tekintetében három alkomponensre bontható: a rehabilitációs járadékban részesülők programja (központi programrész), programok a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért. a rendszeres szociális segélyben részesülők munkaerő-piaci integrációja

A tényszámok 2010. október végével mutatják az elért eredményeket. ÉMRMK-TÁMOP 1.1 Uniós programjaink program neve időszak forrás érintett létszám Bevonás képzés Fogl. támogatása* TÁMOP 1.1.1. Megváltozott munkaképességű emberek rehabilitációjának és foglalkoztatásának segítése 2008-2013 1,8 milliárd Ft Eredeti: 1,2 ezer fő Módosított- Tény: 1,5 ezer fő Terv: 550 fő Tény: 337 fő 850 fő 920 fő TÁMOP 1.1.2. Decentralizált programok a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért 2007-2011 9,8 milliárd Ft 8,9 ezer fő 9,7 ezer fő Eredeti indikátor: 5,9 ezer fő 6,4 ezer fő Indikátor: 5,4 ezer fő 5,8 ezer fő TÁMOP 1.1.3. Út a munka világába 2009-2011 1,6 milliárd Ft 970 fő 991 fő 700 fő (a bevontak 72%) 773 fő 600 fő 469 fő *programtípusoktól függően munkagyakorlat, munkatapasztalat szerzés, munkakipróbálás, vagy bértámogatás (vállalkozóvá válás is) A tényszámok 2010. október végével mutatják az elért eredményeket.

2007. EURES-T Danubius Határmenti Társulás MaSloW projekt A magyar-szlovák határmenti együttműködések elősegítését célzó program előzményei A Duna két oldalán megvalósuló szlovák-magyar munkavállalói mobilitás elősegítéséhez kapcsolódó tevékenységek, közel két évtizedes hagyományra épülnek. 2007. EURES-T Danubius Határmenti Társulás Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program 2007-2013 – Prioritások Prioritás 1.1 Határon átnyúló üzleti együttműködés támogatása 1.3 Közös idegenforgalom-fejlesztés 1.5 Hálózati, partnerségi, program-és projekttervezési kapacitások fejlesztése 1.6 Emberi erőforrások közös használata és fejlesztése 1.6.1 Közös képzés, oktatás és hálózatépítés 1.6.2 Munkaerő-piaci kezdeményezések 1.7 Emberek közötti kapcsolatépítés Prioritás (közlekedés, környezet-és természetvédelem)

Koncepció Pályázati szándék MaSloW projekt Koncepció Pályázati szándék Intézményes keret (előzetes megállapodás hat szlovák munkaügyi hivatallal) Célok: Együttműködés, együttgondolkodás elindítása Munkaerő-piaci kezdeményezések indikálása, helyzetfeltárás, szükségletek felmérése Direkt formális rendszer, adatbázis működtetése Projekt eredményeképpen határon túl nyúló foglalkoztatási paktum (tartalma: praxisok átvétele, benchmark, osztrák, szlovén példa

Partnerek bemutatása Vezető Partner: ÉMRMK MaSloW projekt Partnerek bemutatása Vezető Partner: ÉMRMK Határon Túli Partner: UPSVAR - Kassa Projekt-partnerek: ÉRÁK, BOKIK Társult Partnerek: Sajó-Rima Eurorégió Hídvégardó Önkormányzata B.-A.-Z. megyei Önkormányzat UPSVAR – Rozsnyó, Tőketerebes

A projekt tevékenységei MaSloW projekt A projekt tevékenységei Munkaerő-piaci adatbázis kialakítása – ÉMRMK, UPSVAR Információs Pontok (IP)– ÉMRMK, UPSVAR Az Információs Pontok tanácsadóinak felkészítése - ÉRÁK Munkaügyi rendszerek megismerése, harmonizálása (tapasztalatcserék, munkatalálkozók) – ÉMRMK, UPSVAR Három nyelvű (magyar- szlovák- angol) munkaerő-piaci fogalomtár kidolgozása – ÉMRMK, UPSVAR, ÉRÁK A projekt teljes költsége 178.457,63 EUR Ebből ERFA támogatás: 85% (151.688,99 EUR) Kormányzati társfinanszírozás: 15% (26.768,64 EUR)

A munkaerő-piaci szervezet jövőképe

A vállalkozások igényeire szabja új munkaadói szolgáltatásait Állami Foglalkoztatási Szolgálat A TÁMOP 1.3.1. uniós program keretében megvalósuló fejlesztés részeként - egyebek között - a nagyvállalatok, valamint a kis- és középvállalkozók munkaerőigényeire szakosodott kapcsolattartó rendszer épül ki. Az uniós projekt keretében megvalósuló fejlesztés fő célja a munkaügyi szervezet szolgáltatási rendszerének fejlesztése, a munkaadókkal történő együttműködés hatékonyabbá tétele, a munkáltatói kapcsolatrendszer erősítése a nyugat-európai sikeres példákhoz hasonlóan. Az igények felmérése érdekében konzultációsorozatot indított útjára a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal (FSZH).

Megoldandó problémák közül néhány hogyan tudna hatékonyabban hozzájárulni a munkaügyi szervezet a vállalkozások munkahelyteremtő- és megtartó törekvéseihez, milyen módon tudná segíteni az adminisztráció csökkentését, az ügyintézés gördülékennyé tételét. Elképzelések A tervek szerint személyes kapcsolattartójuk lenne a hivatalon belül a nagyvállalatoknak, akik egyebek között egyeztetik majd a vállalat munkaerőigényeit az érintett kirendeltségekkel országszerte, így a munkaadóknak csupán egy igénybejelentést kell tenniük. A kapcsolattartókon keresztül a munkaadók rendszeres tájékoztatást kapnának a munkaerő-piaci folyamatokról, a várható változásokról, a zajló képzésekről, a szabad munkaerőforrás összetételéről, a foglalkoztatási intézkedésekről, az új szabályokról, pályázatokról.

A Nemzeti Közfoglalkoztatás Programja ’2011 Célok: Minél több munkanélküli dolgozzon. Csökkentsük az önkormányzatok terheit, egyszerűsítsük az eljárásokat. A dologi kiadások finanszírozása, ezzel adva lehetőséget önkormányzati projektek, jó gyakorlatok megvalósítására. Kapjanak kulcsszerepet a munkaügyi kirendeltségek a közfoglalkoztatás működtetésében. Támogatottként jelenhessenek meg a kis és közepes vállalkozások. A „jó gyakorlatok” folytatása: az országos közmunkaprogramok segítenek a nemzetgazdasági célok megvalósításában, vagy ott, ahol gyors segítségre van szükség (árvíz, újjáépítés). 40

A nemzeti közfoglalkoztatás kiegészítő támogatási rendszere A RÁT (rendelkezésre állási támogatás) helyett – Bérpótló Juttatást (BPJ) A rászorultságot a szociális helyzet alapján az önkormányzat állapítja meg. 20 %-os önrésszel folyósítja a juttatást annak a munkaképes rászorulónak, aki nincs munkában. Ez a juttatás nem segély! Elvárások: A munkát képzettségtől függetlenül el kell vállalni. 2011-ben legalább 30 nap munkaviszony igazolása. Rendezett lakókörnyezet 41

Megvalósítás: 2011. január 1-től Módosul a szociális törvény és a foglalkoztatási törvény. Egy jogszabály (kormányrendelet) szabályozza a támogatási rendet. Az új tudnivalókat megyei tájékoztatókon kapják meg az önkormányzatokat, a munkaügyi kirendeltségeket. A jogszabályok elfogadását követően internetes és email ügyfélszolgálat fog működni. A közfoglalkoztatás új típusai Országos közmunkaprogramok Önkormányzati teljes munkaidős közmunka Önkormányzati részmunkaidős közmunka Vállalkozók közmunka támogatása 42

1. Országos közmunkaprogramok Éves, vagy több éven áthúzódó közfeladatokat átfogó programok az állami infrastruktúrában. 12 hónapos munkaidőkeretes foglalkoztatás és hangsúlyos képzési elem. A bérek és járulékok támogatása közfoglalkoztatási forrásból történik. A dologi, anyag és beruházási költségeket a munkáltatók állják. Fontosabb területek: Önkormányzati, vízi társulati és állami csatornarendszerek Erdőművelés Közutak, vasutak, autópályák környezete Természeti értékőrzés, környezetvédelem 43

2. Önkormányzati teljes munkaidős közmunka Pályázatos támogatás 8 órás programszerű foglalkoztatásra. 2-12 hónapos időtartamban komoly közösségi cél megvalósításába vonhatók be a munkanélküliek. Döntő többségük a bérpótló járadékra jogosultak közül kerül ki. A támogatásra önkormányzatok mellett a közfeladatot ellátó gazdasági társaságok, intézmények, települési közösségek is pályázhatnak. A támogatás intenzitása 70-100 % közötti a munkaerő-piaci helyzettől, a gazdasági szociális adottságoktól függően. 44

3. Önkormányzati részmunkaidős közmunka Egyszerűsített pályázatot nyújt be a települési önkormányzat a munkaügyi kirendeltségre. Részmunkaidős foglalkoztatás mellett, a munkaszerződés időtartamának legkisebb és maximális idejét is szabályozzuk, másképp nem tervezhető a közfoglalkoztatás. A bérek és a járulékok mellé fejkvótával dologi költséget számolhatnak el, így tervezhető értékteremtő program. A támogatás 95%-os. Valamennyi önkormányzati és intézményi feladat ellátásával megbízhatják őket. A kirendeltség 8 napon belül elbírálja az igényt. A kiközvetítetteket kell foglalkoztatni. 45

4. Vállalkozók közmunka támogatása A kis és közepes vállalkozások számára jelent újabb esélyt a többi támogatási forma mellett. Csak bérpótló juttatásra jogosult munkanélküliek vonhatók be. A támogatás intenzitása igazodik a többi formához és az uniós támogatási és versenyszabályokhoz. A támogatásokról a munkaügyi központok döntenek. 46

Köszönöm a figyelmet! Kelemen Éva Elemzési osztály vezetője Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Elérhetőségek: telefon: 06-46/513-200 e-mail: emrmk@lab.hu honlap: http://emrmk.afsz.hu; http://www.afsz.hu