Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A moduláris szakképzés előzményei A Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) „A szakképzés tartalmi, módszertani és szerkezeti fejlesztése. Új szakképzési szerkezet” Az új Országos Képzési Jegyzék dokumentumrendszerének kidolgozása A moduláris rendszerű szakmai vizsga jogszabályi hátterének megteremtése
A moduláris képzések jellemzői I. A moduláris képesítési szerkezet és az arra épülő szakképzés megkönnyíti a karrierutak kijelölését, a tudás előzetes felmérését és a képzésbe való beszámítását, a képzésből a munkába való átmenetet és a visszatérést a képzésbe, az átláthatóságot, a szakképesítések közötti átjárhatóságot, a gazdaságban bekövetkező változások gyors és rugalmas követését,
A moduláris képzések jellemzői II. A moduláris képesítési szerkezet és az arra épülő szakképzés megkönnyíti a felsőoktatás kreditrendszeréhez való kapcsolódást, az iskolai rendszerű, az iskolarendszeren kívüli és az informális tanulás közötti szakadék áthidalását, a szakképesítések tartalmának gyorsabb és gazdaságosabb korszerűsíthetőségét, és megvalósítja a képzés és továbbképzés jobb egymásra épülését.
A moduláris szakképzés eddigi tapasztalatai Képzési tapasztalatok: a szakmai és vizsgakövetelmények, központi programok (tantervek) továbbfinomítása szükséges. Szakmai vizsgákkal kapcsolatos tapasztalatok: – nőtt a szakmai vizsga időtartama, – a követelménymodulokban sok a tartalmi átfedés, – a vizsgafeladatok száma magas, – a szaktanárok, szakoktatók és gyakorlati oktatók ismerete kevés a moduláris képzésről.
Az egészségügyért felelős miniszter hatáskörébe tartozó rövid távú fejlesztési javaslatok A modulzáró vizsgák szakmai feltételeinek meghatározása, beszámítása a szakmai vizsgába Vizsgafeladatok számának csökkentése az SZVK-k átvizsgálásával, a gyakorlati vizsgarész feladataihoz központi feladatsor előkészítése, a gyakorlati vizsgafeladatok megszervezése minősített egészségügyi szolgáltató intézményben Vizsgatevékenységek idejének korlátozása A vizsganapok számának csökkentése A pedagógusok, szakképzésben érdekelt szervezetek (pl.: MESZK) tagjainak, és a vizsgabizottság folyamatos továbbképzése Az egészségügyi szakképesítéssel rendelkező szakdolgozók részére az előzetes tudás elismeréséhez módszertani anyag készítése
Fejlesztés hosszú távon A Nemzetgazdasági Minisztérium szakképzési politikájának ismeretében lehet a további egészségügyi ágazati fejlesztéseket tervezni
Köszönöm figyelmüket!