Magyarország jóléti politikájának áttekintése, javaslattétel a szociálpolitikai stratégia egyes elemeire Sziklai István LIGA kongresszus 2009. december.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

1 Sziklai István Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium Fejlesztés-koordinációs Főosztály A munkaerőpiacról tartósan kirekesztettek.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
A Kormány intézkedései és tervei
MTA Regionális Kutatások Központja Vidéki alternatívák – segély és/vagy munka? Dr. Balcsók István tudományos munkatárs MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
„Legyen jobb a gyermekeknek! Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység ellen Kun Zsuzsa MTA GYEP.
1. A családpolitika társadalmi hatásai
Tárki Európai társadalmi jelentés fejezet Állam és piac Janky Béla.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
A vidéki társadalom néhány jellegzetessége Farkas Tibor PhD. SZIE GTK RGVI MRTT VI. Vándorgyűlés, Gödöllő december
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Segélyezési rendszer átalakítása
EURÓPAI TÁRSADALMI JELENTÉS 2008 Műhelybeszélgetés június 10.
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
Tárki-Unicredit Európai társadalmi jelentés Demográfiai folyamatok Hozzászólás Spéder Zsolt KSH Népességtudományi Kutatóintézet.
Szociálpolitikai és esélyegyenlőtlenségi helyzetkép Magyarországról Sziklai István LIGA szakszervezet november 10.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Legyen jobb a gyerekeknek! Gyerekszegénység – egészségügy XVI. Magyarországi Egészségügyi Napok Balatonfüred, október 7-9.
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
1 Ferge Zsuzsa Szegénység és kirekesztettség Magyarországon Munkavállaló nők X. országos konferenciája szeptember 29.
Ifjúsági munkanélküliség Magyarországon
A szociálpolitika aktuális kérdései
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
„LEGYEN JOBB A GYERMEKEKNEK” NEMZETI STRATÉGIA TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Budapest, június 7.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A munkahelyi diszkrimináció
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A gyerekszegénység néhány metszete Magyarországon
Megbecsülés az idős embereknek
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Európai Uniós ismeretek
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Előadás másolata:

Magyarország jóléti politikájának áttekintése, javaslattétel a szociálpolitikai stratégia egyes elemeire Sziklai István LIGA kongresszus december 4.

Az évi párját ritkítóan nagy szárazság idején a szegénység a mezőváros akkori földesurához fordult kölcsöngabonáért. Kállay - a hagyomány szerint - csak azzal a feltétellel volt hajlandó kenyeret adni a szorult helyzetbe került lakosságnak, ha az a kamat fejében dombot emel, s a tetejére kilátót ácsol számára. A jobbágyősök keze munkájával így épült fel a kilátó, s keletkezett" …a talicskával, mosóteknővel, dézsával, szakajtóval, köténnyel" összehordott 12 méter magas halom. Inségdomb - Nagykálló

Amiről szó lesz… Főbb trendek (EU – Magyarország)  Jövedelemegyenlőtlenség, szegénység  Demográfia  Foglalkoztatási helyzet – munkanélküliség A jóléti rendszer áttekintése  Uniós trendek  Hazai javaslatok  Akarnak-e dolgozni a munkanélküliek?

Jövedelemegyenlőtlenségek az EU-ban Magyarországon 1996-ig az egyenlőtlenségek, a szegénység kiterjedtsége és mélysége is nő között az egyenlőtlenségek és a szegénység mélysége tovább nő, a szegénység kiterjedtsége azonban már nem es időszakban az egyenlőtlenségek, 2005-től a szegénység mélysége is csökken Magyarország a jövedelmi egyenlőtlenségek és relatív szegénység szempontjából az EU középmezőnyébe tartozik. A balti országokban és Lengyelországban nagyobb az egyenlőtlenségek mértéke, mint nálunk, Szlovéniában és Csehországban alacsonyabb. Az EU-ban a volt szocialista országokban a legalacsonyabbak az átlagjövedelmek: csak a leggazdagabb tized él az európai középosztály életszínvonalán (kivétel: Csehország és Szlovénia). Magyarországon és a többi kelet-európai országban az iskolázottság szerepe a legjelentősebb az egyenlőtlenségek alakításában. A foglalkoztatás hatása is számottevő, az életkor szerepe elhanyagolható. Forrás: TÁRKI, 2008.

A jövedelmi egyenlőtlenségek és a szegénység trendjei Magyarországon, A legfelső és a legalsó decilisek jövedelemátlagainak aránya (S10/S1) Forrás: Tóth, Szegénységi ráta (%)

A szegénység által leginkább érintettek A munkanélküliek és az alacsony keresetűek. A nők, legfőképpen azért, mert közülük egyre többen nevelik egyedül gyermeküket, illetve mert alacsonyabb a keresetük és a nyugdíjuk, mint a férfiaké. A fiatal pályakezdő munkanélküliek. A fogyatékosok és a tartósan egészségkárosodott egyének, illetve az ilyen gyermeket nevelő családok. A cigányság, amelynek körében a munkanélküliségi ráta háromszorosa a többségi társadalomban tapasztalhatónál. A gyermekes családok, különösen a nagycsaládosok. Az idős emberek, különösen az egyszemélyes háztartásban élők. Azok a falusi háztartások, akik alacsony jövedelműek, és a közlekedési viszonyok miatt nehezen érik el a közszolgáltatásokat.

Foglalkoztatási ráta végzettség és nem szerinti csoportokban, férfinő EU-hoz képest lényegesen kisebb az alacsony végzettségűek foglalkoztatása. A régióhoz képest a férfiaknál kedvezőtlenebb a foglalkoztatási helyzet.

Elmaradás a 70%-os lisszaboni foglalkoztatási célkitűzéstől (százalékpont)

A foglalkoztatottak lakónépességhez viszonyított aránya 2001 Készítette: Bihari Zsuzsanna, MTA RKK TKO

Előrejelzések Népességszám (millió fő)9,79,48, évesek aránya, %21,120,218, évesek aránya, %63,361,354,9 65-X évesek aránya, %15,618,526,2  Az idősek száma és aránya növekszik  Az idősek száma és aránya növekszik. Az egészségügyi és szociális gondozási – ápolási szükségletek nőnek, megváltoznak!  A munkaképes korúak száma jelentősen csökken  A munkaképes korúak száma jelentősen csökken, 2050-ig kb. 2 millió fővel. A munkaképes korú lakosság száma jelenleg kb. 7 millió fő, 2050-re 5,2 millió lesz.  A roma közösség lélekszáma mintegy 70 %-kal emelkedik között  A roma közösség lélekszáma mintegy 70 %-kal emelkedik között. A fiataloknál néhány évtized múlva minden ötödik gyerek roma lehet. (Jelenleg az iskolába beíratott gyerekek 15%-a roma.)  Az egyre kevesebb gyerek növekvő hányada születik szegény családban Emelkedik az egyszülős családok aránya  Az egyre kevesebb gyerek növekvő hányada születik szegény családban. (A mintegy 2,3 millió éves korú gyerek közel egyharmada (700 ezer fő) kap rendszeres gyermekvédelmi támogatást.) Emelkedik az egyszülős családok aránya.

A lakónépesség számának változása a kistérségekben,

1. Alacsony iskolázottságú, szegény társadalmi rétegek fokozódó leszakadása. Válságtünetek: - foglalkoztatási lemaradás (lásd következő dia) - az iskolázatlanság újratermelődése - várható élettartam: növekvő egyenlőtlenségek 2. Az iskola szerepe / a társadalom alsó %-a - alapkészségek hiánya - szélsőséges egyenlőtlenségek - szélsőséges iskolai szegregáció 3. A szegregáció hozzájárul a hátrányok újraterme- lődéséhez Leszakadó társadalmi rétegek Forrás: Kertesi, 2009.

Diploma Középfok 8 osztály 0-7 osztály Országos Forrás: Kovács K. –Hablicsek L. (2006) Férfiak 30 éves korban várható élettartama Magyaror- szágon, iskolai végzettség szerint (5éves mozgó átlagok)

Akarnak-e dolgozni a munkanélküliek? (ami az eddigi vitákból, gyakorlatokból tudható…) Sem a probléma sem a kezelési mód nem újkeletű (évszázadok óta mindig visszatér, az eszközrendszere is nagyon hasonló: szankció, kényszermunka, moralizálás, egyéni felelősség hangsúlyozása a gazdasági problémák megoldása helyett Ezen korszakokban a munkahelyek jobban hiányoznak, mint a munkavállalói hajlandóság, mégis az egyéni felelősség hangsúlyozódik Meghatározott politikai helyzetben kerül újra elő, része a mindenkori kormány játszmáinak (többnyire választások előtt 1 – 1,5 évvel, cél a szavazatszerzés) A munkaerőpiac működésének hibájából, és az ezt rosszul kezelő társadalmi, politikai stratégiákból adódik. A munkaerőpiaci és a jóléti ellátórendszerek túlterhelődnek a megoldatlan gazdasági problémák miatt; valamint az erejüket, kompetenciájukat meghaladja a kötelező cselekvés kényszere A munkanélküliséget soha nem sikerül megoldani erőszakos eszközökkel. Kizárólag komplexen kezelhető gazdasági, pénzügyi és bérpolitikai kérdés. Mértékét csak politikai szintéren meghozott gazdasági döntések tudják hatékonyan befolyásolni Csak elméleti, tudományos szinten fogalmazódik meg: Lehetetlen (lesz a továbbiakban is) munkát találni mindenkinek (állandósult munkanélküliség az 1980-as évek óta az alacsonyan képzetteknél) Alapjövedelem biztosítása (‘basic income’), de ez társadalmilag elfogadhatatlan… Forrás: Csoba, 2009.

A szociális és a foglalkoztatási szolgáltatások szervezeti kapcsolatainak átalakítása az EU egyes országaiban Az Európai Unió számos országában az elmúlt években jelentős és radikális reformokat hajtottak végre a meglévő szociális, illetve foglalkoztatási ellátó rendszerek átalakítása érdekében. A gazdaság nem megfelelő versenyképessége miatt (is) tartósan magas munkanélküliségi/inaktivitási ráta alakult ki, a korábbi foglalkoztatáspolitikai eszközök önmagukban ennek korriglására alkalmatlannak bizonyultak. Jelentős társadalmi és intézményi feszültségek alakultak ki a szociális és foglalkoztatási eszközök határmezsgyéjén élők tömeges és tartós jelenléte miatt, az intézmények diszfunkcionális működése nem nyújtott kielégítő perspektívát a kialakult helyzet megváltoztatására. A gazdaság versenyképességének növelése és a társadalmi feszültségek (és passzív kiadások) csökkentése érdekében teret nyert a „munkát segély helyett” politikák létjogosultsága, az inaktívvá válás lehető megelőzése, visszafordítása. Lásd „Út a munkához” program. Széles körben elterjedt az a felismerés – látván a kialakult intézmények, eszközök hatékonyságának elégtelenségét -, hogy az eddigi korrekciós támogatási rendszerek túlbonyolítottak, összehangolatlanok, nem elég célirányosak, miközben jelentős forrásokat emésztenek fel, sokszor elvész maga a problémamegoldás, az ügyfél a pénzbeli transzferek és a jóléti szolgáltatások hálójában, vagy éppen el sem jut ezekhez az eszközökhöz. Lásd a szociális és foglalkoztatási rendszer integrációja.

Javaslatok A társadalom egésze számára fontos értékek, elvi elköteleződés erősítésére rövidtávú (párt-)politikai érdekek helyett a közjó és a fenntartható, megalapozott szakmapolitikai döntéshozatal előtérbe kerülése szolidaritás erősítése, újraépítése – előítéletek csökkentése versenyképesség és szolidaritás, fenntarthatóság kapcsolatának újragondolása igazságos közteherviselés, a bérből – fizetésből élők megbecsülése, elismerése átlátható, elszámoltatható, demokratikus működés az országos politika és a helyi (munkahelyi, települési) ügyek szintjén a szociálpolitika, mint produktív tényező fel- és elismerése Jóléti rendszerek stratégiai irányaira (mobilizálás, összehangolás) a foglalkoztatási-, társadalombiztosítási- és szociális ellátórendszerek összehangolása a szegénység elleni küzdelemre fordított kiadások koncentrálása, legalább szinten tartása a fejlesztési (különösen az EU-s finanszírozású) forrásoknak a jelenleginél átláthatóbb, egyszerűbb és hatékonyabb felhasználása a közszolgáltatások (egészségügy, közoktatás, hozzátartozók napközbeni ellátásai) mindenki számára hozzáférhetőségének biztosítása, a megfelelő ellátási színvonal garantálása közösségi (tömeg-)közlekedés fejlesztése a munkavállalók folyamatos képzése (megkerülhetetlen)

Néhány konkrét javaslat:  a városi munkaerőpiacok elérhetőségének javítása  a munkaerő intenzív (agrár-)fejlesztések támogatása  az idegenforgalom fejlesztése, ha az koncentráltan valósul meg  a gyermekintézmények és alsó fokú iskolák integrált fejlesztése, ha az összekapcsolódik a korai beavatkozási és oktatási programokkal  egészségügyi prevenció és rehabilitáció, amennyiben azok összekapcsolódnak a rokkantnyugdíjazási gyakorlat megváltoztatásával  a KKV mikrohitelezés és hitelgarancia-nyújtás  (óvatosan, de…) az atipikus foglalkoztatás bővítése  szakképzési rendszer rugalmasabbá tétele  munkavállalás és jóléti támogatások kiegészítőlegességének erősítése kapcsoljuk össze: és, nem pedig vagy)  gyerek (nagyon) korai képességfejlesztése, napközbeni ellátás (bölcsőde, óvoda, alsó tagozat)

„…nem lehet köztársaságot teremteni ott, ahol a polgárok között nagyok a különbségek.” Niccoló Machiavelli Köszönöm a figyelmüket!