Környezetmenedzsment

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KHV listák változása Lukovits-Zergi Ilona vezető főtanácsos KvVM Hatásvizsgálati osztály.
Advertisements

Dr. Szilágyi Szilvia Földvédelem dr. Szilágyi Szilvia
A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
NYUGAT-DUNÁNTÚLI KÖRNYEZETVÉDELMI, TERMÉSZETVÉDELMI ÉS
Aktuális pályázati lehetőségek
MHT Országos Vándorgyűlés
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
1 Az obnyinszki atomerőmű indításának 50. évfordulójára emlékező tudományos ülésszak június 25., Pécs Az atomenergetika gazdaságossága és versenyképessége.
Általános környezetvédelmi jog – horizontális eszközök SKV, KHV, EKHE
Út a napenergia hasznosítás felé, avagy sikerek és nehézségek az önkormányzatokkal való együttműködésben.
KSZGYSZ Konferencia Budapest, április 20.
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet változásai Nyíregyháza, október 2.
A rákospalotai hulladékhasznosító mű
Pályázati lehetőségek FAÖT ülés, Törökbálint Dr. Gordos Tamás programiroda vezető – Pro Régió Ügynökség.
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
A Környezettani Hatásvizsgálat hazai gyakorlata Dr. Kárász Imre Környezettudományi Tanszék.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
A KHV szükségességének eldöntése Magyar Emőke és Dr. Tombácz Endre (ÖKO ZRt.) nyomán.
A KHV szükségességének eldöntése
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
Környezetvédelmi vizsgálatok a KÖZOP beruházások vonatkozásában A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról.
A tételek eljuttatása az iskolákba
KHV módszerei ellenőrzőjegyzékek; mátrixok; kvantitatív módszerek;
Környezeti hatásvizsgálat (1.) Alapfogalmak, a KHV helye és szerepe a környezet vizsgálatok rendszerében Biomonitoring/9. Dr. Kárász Imre egyetemi tanár.
Készítette: dr. Hajdu Klára
Állam munkavédelmi feladatai
Környezetvédelmi engedélyezés. A környezetvédelmi törvény „66. § (1) A környezethasználat - a (2) bekezdésben meghatározott kivételekkel a)a környezeti.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
KÖRNYEZETVÉDELEM A HULLADÉK.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
A települési önkormányzat jegyzőjének közreműködése a komplex környezetvédelmi hatósági eljárásokban Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és.
Környezeti hatásvizsgálati eljárás Kvt §, R §
1 Hirdetmények Dobogókő, január Laczikné Szatmári Csenge KvVM Hatásvizsgálati Osztály.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
A hulladékgazdálkodás aktuális feladatai
Tájtervezés 5. Környezeti hatásértékelés 1969 NEPA – National Environmental Policy Act - nagyberuházások előtt beruházónak kell elvégeznie Kanada.
Némethy Tímea igazgató ATI-KTVF
Változások a környezeti hatásvizsgálatban A környezeti hatások jelentőségének vizsgálatával összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról szóló.
Környezeti hatásvizsgálat
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
A Balaton Régió környezeti állapotának értékelése
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
1 Dr. Dulovics Dezső, PhD. BME Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék   a LE-nél kisebb települések víziközmű helyzete, helyi szennyvízelhelyezés.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
Eljárás fajták a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alá tartozó tevékenységek szerint.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A hígtrágya tárolása, injektálás, tápanyagként történő hasznosítása
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A CIVAQUA program jelentősége, megvalósításának feltételei Nagyerdő Konferencia szeptember 16. Előadó: Orbán Ernő osztályvezető TIKÖVIZIG.
A környezeti hatásvizsgálat kritikus mérlegelési kérdései január 11. Budapest dr. Bérczi Anna - Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa Irodája.
Környezetvédelmi engedélyezés
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
Natura 2000 hatásbecslés Szombathely, november 24.
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Környezetvédelmi engedélyezés
Dr. Bárány Gábor erdőgazdálkodási osztályvezető
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
TÁMOP /1-2F Környezetvédelmi gyakorlatok 11. évfolyam Környezeti hatástanulmány készítése egy gyakorlati példán keresztül Fürchtné Mayer.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
A Z ÖSSZEVONT TELEPÍTÉSI ELJÁRÁS. Sajátos jogintézmény alkalmas több önálló – építési engedélyezést megelőző – hatósági engedélyezés kiváltására és.
Környezetvédelmi engedélyezés
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Előadás másolata:

Környezetmenedzsment KHÉ, környezeti audit

Környezeti hatásértékelés 1969 NEPA – National Environmental Policy Act - nagyberuházások előtt beruházónak kell elvégeznie 1972- Kanada 1984 – célcsoportos beruházások esetén valami hasonló - a GNV históriája (független/érintett) 1993 – 89. Rsz lista 1995. 53. Környezetvédelmi törvény 152/1995 KHÉ köteles tevékenységek listája Bándi Gy. KHÉ. Környezetvédelmi kiskönyvtár 1. 1996

Környezeti hatásvizsgálati eljárás A várhatóan jelentős környezeti hatású tevékenységeknél szükséges. Kvt. 68. § (1) mindig kell a rendelet 1. mellékletében felsoroltaknál az előzetes vizsgálatban hozott döntéstől függően kell a 3. mellékletben felsoroltaknál Kvt. 68. § (2), R. 1. § (3) a), b), d), e) pont

KHÉ 2 Környezetvédelmi engedély előre kell Nincs ma szankcionálás, csak a nem Drága és hosszú --- nem terjedelem és ár 1-2 % Szubjektivitás, nem tudományos, de precíz!!!!!! Ki az érintett közösség Alternatívák, 0 verzió

KHÉ 3 Kulcskérdések: Jelentős-e a hatás Hatásterület Előzetes határértékelés (screening) Hatástanulmány (jelentés – scoping, terjedelme, tartalma)

„A” fejezet - 1. melléklet a cím a lista terjedelme új listaelemek küszöbértékek szövegpontosítás listaelemek összevonása

Új listaelemek országos jelentőségű védett természeti területen 5. haltenyésztés 29. vízerőmű 30. szélerőmű telep 10 MW összeteljesítménytől 47. állandó árvízvédelmi mű létesítése 52. sípálya 53. golfpálya 57. 30 ha-nál nagyobb halastó vagy tórendszer

Változás a küszöbértékekben 1. RÉGI 3. Erdőterület igénybevétele 50 ha erdő faállományának kitermelésétől ÚJ 4. Erdőterület igénybevétele - nem termőföldként való további hasznosítás esetén 30 ha-tól, - termőföldként való további hasznosítás esetén 50 ha-tól

Változás a küszöbértékekben 2. RÉGI 4. Szénbányászat… 5. Tőzegkitermelés … 9. Egyéb külszíni bányászat … ÚJ 6. Szénbányászat …; a külszíni bányászat esetén védett természeti területen vagy annak védőövezetén méretmegkötés nélkül 7. Tőzegkitermelés …; védett természeti területen méretmegkötés nélkül 11. Egyéb külszíni bányászat …; védett természeti területen méretmegkötés nélkül

Változás a küszöbértékekben 3. RÉGI 45. Nem veszélyes hulladék lerakó létesítmény 200 t/nap kapacitástól 48. Duzzasztómű vagy víztározó, 10 millió m3 duzzasztott, illetve tározott vízmennyiségtől ÚJ 50. Nem veszélyes hulladék lerakó létesítmény napi 200 t hulladék lerakásától, vagy 500 ezer t teljes befogadó kapacitástól 55. Duzzasztómű vagy víztározó, 2 millió m3 duzzasztott, illetve tározott vízmennyiségtől

Szövegpontosítás 1. RÉGI ÚJ 12. Szén vagy bitumenpala lepárlása (elgázosítás, cseppfolyósítás) 500 t/nap szén vagy bitumenpala felhasználástól 28. Atomfűtőmű, valamint atomfűtőmű felhagyása, ideértve minden nukleáris üzemanyag és a létesítmény egyéb radioaktívan szennyezett alkotórészeinek végleges eltávolítását ÚJ 14. Szén vagy bitumenpala elgázosítása vagy cseppfolyósítása 500 t/nap szén vagy bitumenpala felhasználástól 33. Atomfűtőmű, valamint atomfűtőmű felhagyása, ideértve minden nukleráris üzemanyag és a létesítmény egyéb radioaktív és radioaktívan szennyezett alkotórészeinek végleges eltávolítását

Szövegpontosítás 2. RÉGI ÚJ 33. Négy- vagy több forgalmi sávos út, legalább 10 km hosszan egybefüggő új pályától 47. Kutató vagy oktató atomreaktor, valamint ezek felhagyása, ideértve minden nukleáris üzemanyag és a létesítmény egyéb radioaktívan szennyezett alkotórészeinek végleges eltávolítását ÚJ 38. Négy- vagy több forgalmi sávos út, legalább 10 km hosszan egybefüggő új pályától (ha nem tartozik a 37. pontba) 54. Kutató vagy oktató atomreaktor, valamint ezek felhagyása, ideértve minden nukleáris üzemanyag és a létesítmény egyéb radioaktív és radioaktívan szennyezett alkotórészeinek végleges eltávolítását

Változás a területi kritériumokban RÉGI természeti terület érzékeny természeti terület ökológiai (zöld) folyosó ÚJ ezek a területi kategóriák nem szerepelnek

Változás a küszöbértékekben 1. RÉGI 6. Állattartó telep 100 számosállattól …; vízbázis védőövezetén,… baromfi esetén 5 számosállattól, egyéb állat esetén 24 számosállattól ÚJ 6. Állattartó telep …. −broilerek 100 −tojók 200 −sertés hízók 500, − sertés kocák 150, −egyéb állatok számára hígtrágyás technológia alkalmazása esetén 200 számosállattól; vízbázis védőövezetén, … baromfi esetén 10 számosállattól, egyéb állat esetén 50 számosállattól

Változás a küszöbértékekben 2. RÉGI 8. Erdőterület igénybevétele ha az legalább 25 ha-on az erdő faállományának kitermelésével jár; védett természeti területen vagy… 9. Faültetvény telepítése, ha az ültetvény legalább 5 ha …. ÚJ 7. Erdőterület igénybevétele nem termőföldként való további hasznosítás esetén 10 ha-tól, termőföldként való további hasznosítás esetén 30 ha-tól 8. Faültetvény telepítése 30 ha-tól

Változás a küszöbértékekben 3. RÉGI 65. Fémek és műanyagok felületkezelése … 20 ezer m2/év felület kezelésétől 72. Vízerőmű 20 MW villamos teljesítménytől; …. 74. Szélerőmű 2 MW összteljesítménytől; … ÚJ 65. Fémek és …, vagy ahol az összes kezelőkád térfogata meghaladja a 30 m3-t 72. Vízerőmű 5 MW villamos teljesítménytől; …., védett természeti területen méretmegkötés nélkül … 74. Szélerőmű és szélerőmű telep 600 kW villamos teljesítménytől;

Változás a küszöbértékekben 4. RÉGI 75. Villamos légvezeték 120 kV-tól 80. Felszín alatti vizek … termál karsztvízből az 1000 m3-t réteg- és karsztvízből az 5 000 m3-t, partiszűrésű vízből a 10 000 m3-t, forrásból … a 100 m3-t ÚJ 75. Villamos légvezeték 20 kV-tól 80. Felszín alatti vizek … termál karsztvízből az 500 m3-t rétegvízből az 5000 m3-t hideg karsztvízből a 2500 m3-t partiszűrésű vízből a 5 000 m3-t forrásból … az 50 m3-t

Változás a küszöbértékekben 5. RÉGI 84. Bevásárlóközpont …. 85. Szálláshely-szolgáltató…….1000 szálláshelytől vagy 5 ha területfelhasználástól, védett természeti területen 100 szálláshelytől vagy 1 ha területfelhasználástól ÚJ 84. Bevásárlóközpont…vagy 300 parkolóhelytől 85. Szálláshely szolgáltató…. 500 szálláshelytől vagy 3 ha területfelhasználástól; település külterületén lévő védett természeti területen 50 szálláshelytől vagy 0,5 ha területfoglalástól

Változás a küszöbértékekben 6. RÉGI 86. Kemping település külterületén lévő védett természeti területen, természeti területen 50, érzékeny természeti területen 200 sátor-, illetve lakókocsi, lakóautó helytől 89. Erdőgazdasági vagy mezőgazdasági út védett természeti területen 92. Legalább 100 hajó kikötésére alkalmas sport- és kedvtelési célú kikötő, védett természeti területen 50 db vízijárműtől ÚJ 86. Kemping …50 sátor-, illetve lakókocsi, lakóautó helytől 89. Erdőgazdasági ….1 km hossztól 92. Legalább 100 hajó ….20 db vízijárműtől

Változás a küszöbértékekben 7. RÉGI 102. Önállóan létesített felszíni vagy felszín alatti autóparkoló - beleértve a parkolóházat is - 500 parkolóhelytől; 103. Önállóan létesített intermodális teherátrakó léte-sítmény 5 ha területfoglalástól; természeti területen 1 ha-tól ÚJ 102. Önállóan létesített …300 parkolóhelytől; …. 103. Önállóan létesített intermodális teherátrakó létesítmény 3 ha területfoglalástól

Változás a küszöbértékekben 8. RÉGI 109. Szennyvíztisztító telep 20 ezer lakosegyenérték kapacitástól … 115. Nem veszélyes hulladékot égetéssel, lerakással, kémiai kezeléssel ártalmatlanító létesítmény 50 t/nap kapacitástól ÚJ 109. Szennyvíztisztító telep 10 ezer lakosegyenérték kapacitástól… 116. Nem veszélyes hulladék ártalmatlanítása −égetéssel 3 t/óra kapacitástól, −kémiai kezeléssel 10 t/nap kapacitástól, −lerakással napi 10 t hulladék lerakásától −vagy 25 000 tonna teljes befogadó kapacitástól

Változás a küszöbértékekben 9. RÉGI 122. Állandó vidámpark, …, vagy a felhasznált terület az 5 ha-t meghaladja; … 128. Állandó szabadtéri próbapálya … 5 ha területfoglalástól, … 129. Ipari, raktározási célú építmények …5 ha-tól; természeti területen 1 ha-tól, ökológiai (zöld) folyosón méretmegkötés nélkül ÚJ 123. Állandó vidámpark, …vagy a felhasznált terület a 3 ha-t meghaladja; 130. Állandó szabadtéri próbapálya … 3 ha területfoglalástól; … 131. Ipari, raktározási célú építmények…3 ha-tól; védett természeti területen méretmegkötés nélkül

Változás a küszöbértékekben 10. RÉGI 131. Duzzasztómű vagy víztározó 2 millió m3 …; 137. Vízfolyásrendezés…; vízbázis védőövezetén, … 200 m vízfolyáshossztól, … 138. Egyéb, …. nem tartozó építmény …5 ha fölötti területfoglalás esetén, vagy ha a tervezett parkolóhelyek száma meghaladja az ötszázat ÚJ 133. Duzzasztómű vagy víztározó 1 millió m3 … 139. Vízfolyásrendezés …; vízbázis védőövezetén 50 m vízfolyáshossztól, … 140. Egyéb, … nem tartozó építmény vagy építmény együttes …3 ha területfoglalástól , vagy 300 parkolóhelytől

A tevékenység szakaszai Összefoglaló hatásmátrix – régi Leopold mátrix A tevékenység szakaszai Hatásviselők Környezeti elem Környezeti rendszer   Föld Víz Levegő Élővilág Épített környezet Öko-szisztéma Települési környezet Táj Ember Telepítés Területfoglalás Építés A létesítmény megjelenése Kapcsolódó tevékenységek Balesetek Megvalósítás Üzemelés, működés Balesetek, meghibásodások Felhagyás

A MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA STRATÉGIAI KÖRNYEZETI VIZSGÁLATA

Szükséges-e a KHÉ?

A tevékenység jellemzői a) terület igénybevételének nagysága, beleértve a kapcsolódó műveletek, létesítmények területigényét is A nagy terület felhasználása önmagában is jelentős hatótényező lehet. Pl. elpusztul az azon található élővilág, nem folytatható rajta a korábban ott folyó tevékenység. Kritikus kérdések: Természetszerű - Kultúr Természetszerű – Beépített Kultúr – Beépített Magas beépítettségi szint Jelentős használat változás vagy korlátozás Jelentős tereprendezés Példa: Árvízi tározók b) más természeti erőforrás igénybevételének, illetve használata korlátozásának nagysága Az erőforrás igénybevétel a legtöbb esetben befolyásolja a forrás környezeti elem állapotát és a hatás jellemzően tovagyűrűzik a rendszerek irányába Az építés vagy a működtetés során használnak-e természeti erőforrásokat - földet, vizet, egyéb anyagokat, energiát - különösen nem megújuló forrásból származókat vagy csak korlátozottan rendelkezésre állókat? Példa: Bányászat

A tevékenység jellemzői c) kapacitásának vagy más méretjellemzőjének nagysága Vannak olyan tevékenységek, melynek hatótényezői csak egy adott méret fölött járnak jelentősnek mondható hatással. Kritikus kérdések: Tapasztalatok alapján eldönthető -e a méret-jelentős hatás dilemma? Szokásosnál nagyobb méret Példa: Faültetvény telepítése 30 ha-tól d) telepítése, megvalósítása és felhagyása során keletkező hulladék mennyisége, veszélyessége, kezelhetősége A nagy mennyiségű és a főleg a nehezen kezelhető hulladékok még megfelelő ártalmatlanítás mellett is jelentős hatásokkal járhatnak pl. helyfoglalás, szállítás Kritikus kérdések: Megoldott-e az ártalmatlanítás valamilyen meglévő, engedélyezett rendszeren? A folyamatok végén csak lerakással vagy égetéssel ártalmatlanítható hulladék nagyságrendje. Példa: Ráckevei Dunaág kotrás

A telepítési hely és a feltételezhető hatásterületek érzékenysége, különösen a táj érzékenysége, tekintettel a jelenlegi területhasználatra, tájhasználatra és a tájképre; Egy-egy beruházás vagy tevékenység típus nem mindig egyeztethető össze más, főleg környezetigényes terület-használatokkal. Az eredmény ezek elsorvadása. Kritikus kérdések: A jelenlegi és potenciális táj- és területhasználatok kiemelkedő érzékenységűek-e a vizsgált tevékenységre? Valamilyen védettségű területek érintettsége. Az érékek megvédhetősége Példa: Kecskemét bevásárlóközpont-Debreceni lakópark b) az érintett természeti erőforrások relatív szűkössége, minősége, megújulási képessége; A természeti erőforrások szűkössége vonatkozhat mind a környezeti elemekre, mind a rendszerekre, ezek egyes alkotóelemeire, vagy bizonyos tulajdonságaira. Ezek érintettsége esetében a meglévő vagy potenciális használatok sérülhetnek. A megújuló képesség romlása egyrészt erőforrás csökkentő hatású, másrészt környezetminőség rontó. Kritikus kérdések: Érintettség esetében a szűkösség hiánnyá válhat-e? Az erőforrás fontossága. Az erőforrást hordozó környezeti elem vagy rendszer értékessége. Az érintett környezeti érték meglévő terhelése. Példa: Balatoni vízpótlás

Példa: Árvízi tározók leürítése A telepítési hely és a feltételezhető hatásterületek érzékenysége, különösen c) abszorpciós kapacitása (beleértve az érintett környezeti elemek és rendszerek terhelhetőségét, megújulási képességét, szennyezésmegkötő- és pufferkapacitását) A kérdéskör a hatásokkal szembeni tűrőképességet jelent, ami elősegítheti egyes tevékenységek befogadását egy adott környezeti közegbe. Azok a változások, amelyek ezt meghaladják már környezet terhelőnek számítanak. A jogszabály kiemel olyan területeket, amelyek ebből a szempontból érzékenynek tekinthetők egy vagy több hatótényező tekintetében. Kritikus kérdések: A változások által érintett környezeti elemek, rendszerek megkívánt állapota fenntartható-e. Irreverzibilitás léte A hatás értékelhetősége valamilyen fontos hatásviselő szempontjából. Példa: Árvízi tározók leürítése

A várható környezeti hatások jellemzői, különösen területi kiterjedésük és a területen élő, várhatóan érintettek számának nagysága; Valamilyen nem kívánatos hatás nagy hatásterülete, a sok hatás-viselő adott esetben önmagában is jelentősé, és gyakran nehezen kezelhetővé teszi a hatásokat. A viszonylag kis területű Magyarországon, nem lehetne nagy területet érintő projektet úgy elhelyezni, hogy az ne találkozzon valamilyen a hatásokra érzékeny területtel. Kritikus kérdések: Mi tekinthető kiterjedt hatásterületnek az érintett terület jellemzői alapján? A feltételezett hatások fontossága és kezelhetősége. Példa: árvízi tározók b) országhatáron történő átterjedésük lehetősége Az országhatáron átterjedő jelentős hatás az Espoo-i egyezmény miatt eleve hatásvizsgálatra kötelezett. Tehát itt a gyanú is elegendő a hatásvizsgálat előírására. Kritikus kérdések: A tevékenység feltételezett hatásterülete érinti-e az országhatárt? Lehet-e egyértelműen tisztázni a hatás jelentőségét és az átterjedés tényét? Példa: Paksi atomerőmű melegvíz

A várható környezeti hatások jellemzői, különösen c) összetettségük, bonyolultságuk (különös tekintettel a több környezeti elemre kiterjedő hatásfolyamatok kiváltásának lehetőségére, valamint a hatások szinergiájára); A bonyolultság részben a nagyobb bizonytalanságok léte, részben a jellemzően nehezebb kezelhetőség miatt növelheti egy hatás jelentőségét. A több hatásviselő érintettsége gyakran az intenzitásra is utal. A szinergia is bizonytalanság növelő. Kritikus kérdések: Ha vannak ilyen hatások milyen bizonytalansággal kell számolnunk, illetve adott informáltság mellett lehet-e megnyugtató döntést hozni? Példa: Balatoni vízpótlás vízminőség d) hozzáadódás lehetősége a térségben másutt folytatott vagy tervezett tevékenység hatásaihoz; A háttérhatások léte alapvetően meghatározhatja egy hatás jelentőségét egy adott területen, annál is inkább mert ezektől mentes területek már nemigen vannak. Ez akár egy önmagában kevésbé jelentős kibocsátást is jelentős hatásúvá tehet. Kritikus kérdések: Mennyire vannak tűréshatáron az érintett állapotjellemzők? Várható-e további romlás a térségben más okokra visszavezethetően? Példa: Expo szennyvíz, Köki fejlesztés

Csatlakozó szabályok Környezethasználati engedélyezés KHÉ felülírja A Felügyelőség előírhatja Környezetvédelmi felülvizsgálat - Előírhatja a Felügyelőség, ha a környezeti megfelelés kérdéses 73. par

Környezeti hatásvizsgálati eljárás folyamata 1 Kérelem benyújtása R. 7. § (1) Közlemény közzététel Ket. 29. § (6) , R. 8. § (1)-(3) Felügyelőségi közzététel (napilap és honlap) Közlemény és iratok megküldése az önkormányzatoknak Önkormányzati közzététel (közterület és helyben szokásos egyéb mód) KHT közzététel 311/2005 Korm. rendelet 3. § e) Szakhatóságok bevonása R. 8. § (4), 12. melléklet

Környezeti hatásvizsgálati eljárás folyamata 2 Tájékoztatás a közmeghallgatásról értesítés R. 9. § (4) felügyelőségi közzététel és közzétételre megküldés az önkormányzatoknak R. 9. § (6) önkormányzati közzététel R. 9. § (6) Közmeghallgatás R. 9. § (1)-(3) Jegyzőkönyv készítése, megküldése R. 9. § (9)-(10)

Környezeti hatásvizsgálati eljárás folyamata 3 Észrevételek vizsgálata R. 10. § (1) Döntés - határozat: környezetvédelmi engedély kiadása vagy a kérelem elutasítása Kvt. 71.§ (1), (2), R. 10.§ (2), (7) - végzés R. 10. § (2) c) pont, 25. § (3) Döntés közzététele Ket. 80. § (3)-(5), 81. § (8), Kvt. 71.§ (3), R. 5. § (6), 10. § (3)

Környezeti hatásvizsgálati eljárás folyamata 3.1 Döntés környezetvédelmi engedély kiadása Kvt. 71. § (1) b) pont, R. 10. § (2) a) pont, tartalma: R. 10.§ (4)-(5) kérelem elutasítása Kvt. 71. § (2), R. 10. § (2) b) pont, (7) végzés, ha az összekapcsolt eljárás hatásvizsgálati szakaszában a tevékenység megvalósítását kizáró ok nem merült fel R. 10. § (2) c) pont, 25. § (3) A végzés ellen önálló fellebbezésre nincs lehetőség.

Környezeti hatásvizsgálati eljárás folyamata 3.2 Döntés közzététele felügyelőségi közzététel a határozatról, illetve végzésről (hirdetőtábla, honlap) Ket. 80. § (3)-(5) a határozatról, illetve a végzésről szóló közlemény megküldése az önkormányzatoknak R. 5. § (6), 10. § (3) önkormányzati közzététel R. 5. § (6), 10. § (3) jogerős határozat felügyelőségi nyilvánosságra hozatala Ket. 81. § (8), Kvt. 71. § (3)

Környezeti hatásvizsgálati eljárás Ügyintézési idő 90 nap, országhatáron átterjedő hatás esetén 90 napos felfüggesztési lehetőség Kvt. 91. § (1), R. 15. § (2) b) pont szakhatósági közreműködés 30 nap Kvt. 92. § (1)

Lássunk egyet! Szükséges-e a KHÉ? A szűrés folyamata

Környezeti auditálás 1 ~ az üzleti tevékenység környezetre gyakorolt hatásának rendezett, objektív és dokumentált értékelése

Ökotérképezés A mellékelt .pdf file-ból