Mentorképzés egy lehetséges „háttere”: FÜPI minőségmodell Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon Mentorképzés gyakorlata április 23.
2 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) Bevezető Kapcsolódás az “Új Dimenziók” mentorképzési programhoz: „Minőségbiztosítás: új, értékalapú megközelítés szükséges” szervezeti környezet hangsúlyozása nincs áttekinthető folyamat mi a cél, és honnan akarunk eljutni oda? cél-állapot meghatározása
3 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) Miért is? Külső elvárások: közoktatási törvény közoktatási megállapodás Belső elvárások: elegendő diák folyamatos fejlődés dokumentációs „rend” stb.
4 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) Ösztönös szervezet Forrás: BMF, Minőség tudásközpont
5 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) Konkrét célokkal rendelkező szervezet Forrás: BMF, Minőség tudásközpont Konkrét célok
6 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) Rendszerek lehetnek… Forrás: BMF, Minőség tudásközpont „minimum” rendszer „papírért” „belső indíttatású” rendszer
7 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) Minőség”X” rendszer Minőségbiztosítási rendszer Minőségügyi rendszer Minőségirányítási rendszer Minőségfejlesztési rendszer Melyik szól az oktatás- nevelésről?
8 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) Miért a FÜPI minőségmodell? Egy olyan szervezet- és minőségfejlesztési modell, … … amely érdemi segítséget nyújt ahhoz, hogy az oktatási-nevelési intézmény hatékonyabban és eredményesebben működjön, … amelynek kiépítése az intézményre szabott (műhelymunka és személyes tanácsadás), … az érintettek számára érthető, és harmadik, független fél által tanúsítható.
9 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) FÜPI minőségmodell alapelvei intézmény Az intézmény értékrendje vállalt értékrendje, szolgáltatása deklarált szolgáltatása, valamint folyamatok koherenciájának a szolgáltatást előállító folyamatok koherenciájának kialakítása, fejlesztése továbbá a szabályozott folyamatok ellenőrzött állapotának fenntartása, fejlesztése az eredményes és hatékony működés elérése érdekében.
10 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) FÜPI minőségmodell vezetési folyamatok támogató folyamatok nevelési-oktatási folyamatok fejlesztés önértékelés
11 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) Oktatás-nevelési folyamatok ALAPFOLYAMATOK
12 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) Folyamatok feltérképezése ALAPFOLYAMATOK VEZETŐI FOLYAMATOKTÁMOGATÓ FOLYAMATOK FOLYAMATOS FEJLESZTÉS
13 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) 1. Megrendelés, szerződéskötés 2. Bevezető oktatás 3. Előkészítés (egyeztetés, felmérés) 4. IMIP átdolgozása 5. Tanúsítás 6. Rendszer szerinti működés, fejlesztés FÜPI minőségmodell munkamenete Forrás: BMF, Minőség tudásközpont
14 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) FÜPI minőségmodell szintjei 1. szint 2. szint 3. szint
15 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) 1. szint: alapok érték-célok-szolgáltatás, koherencia célcsoport, partnerek jogszabályok szervezeti felépítés feladatok, felelősségek dokumentációs rend folyamattérkép 3 részfolyamat szabályozása sikerkritériumok, mutatók fogalomtár IMIP közzététel! RUGALMASSÁG!!!
16 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) Fogalmak ismertetése KOHERENCIA! ÉRTÉKEKSZOLGÁLTATÁSCÉLOK
17 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) Folyamattérkép
18 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) Folyamatszabályozás Tevékenység és felelős Felhasznált dokumentum Létrejött dokumentum Megjegyzés 1. - beosztás dokumentum címe, feljegyzés címe - beosztás dokumentum címe, feljegyzés címe
19 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) FÜPI minőségmodell előnyei egységes és egyértelműen meghatározott szempontok, követelmények egyedi -> intézményre szabott, nem sémák, PP és IMIP arcra szabása átvilágítás, átlátás -> rendszer- és folyamatszemlélet tudatosabb működés rendezettség fokozása, letisztázás szakértői együttműködés -> segítségnyújtás rugalmasság ötletek, tapasztalatok megosztása hatékonyság fokozása, marketing hatás
20 Tóth Tímea (FÜPI szakértő) Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Tóth Tímea FÜPI szakértő 30/