Termelésmenedzsment Production Management I. Előadás (kibővített)
A termelési menedzsment fogalma A termelési és szolgáltatási struktúra tervezésével és a működés folyamatosságának biztosításával, a termelési és szolgáltatási folyamat eredményességét érintő tényezők hatékony irányításával foglalkozik.
A vállalat mint rendszer
Termelésmenedzsment feladatai
A tervezés hierarchiája Stratégia tervezés - hosszú időtávon : a piaci szegmens, a terméktípusok és a piaci részesedés kijelölése, s ebből adódóan a kapacitások, a kapacitások bővítésének meghatározása Taktikai tervezés - rövid időtávon: a termeléshez szükséges erőforrások hatékony felhasználási módjainak meghatározása, aggregált termékcsaládokkal és aggregált erőforrásokkal végzett optimalizálás a vállalati stratégia megvalósítása céljából, Operatív tervezés - nagyon rövid, napi, ill. óra távon: a munkafeladatoknak a megmunkáló egységekhez történő rendelése, a megmunkálási sorrend meghatározása az egyes gépeken, a szállítási anyagmozgatási feladatok kijelölése stb.
TERVEZÉSI SZINTEK ÉS JELLEMZŐIK Tervezési egység Kulcskérdés Szervezeti szint Időtáv Igazgatóság, felsővezetés Fejlesztés, beruházás Stratégiai tervezés Vezértermék vagy pénz 3-5 év Kapacitás-elosztás Aggregált tervezés Felsővezetés Termékcsalád 1 év Termelési vezérprogram készítés Negyedév/hónap Kapacitáskihasználás, időzítés Termék Szakvezetés felső szintje Durva termelésprog-ramozás Aktuális erőforrások Szakvezetés középszint Hét/dekád Termék Finomprog-ramozás Szakvezetés középszint nap Összetevők Erőforrások
A termelési funkció kapcsolata más szervezeti funkciókkal és a környezettel
Néhány tervezési szempont a szoros és laza fogyasztó kapcsolat esetében
Az aggregált terv Közép távra (6 -18 hónapra) szóló tervezés, amely termékcsoportok, vagy viszonylag homogén termékhalmazok termelési rátáját határozza meg. Az aggregált tervezés fő célja, hogy meghatározza a termelési ráta, a munkaerő szint és a készletek optimális kombinációját. Az aggregált terv a részletes üzleti terv része. Az aggregált tervből kell levezetni a pontos gyártási feladatokat, majd elkészíteni ezek részletes (technológiai - gyártás-szervezési) menetterveit és időbeni ütemezését.
termelés-tervezés helye Az aggregált termelés-tervezés helye
Az aggregált tervezés módszere Az aggregált tervezés során nem konkrét termékekkel számolnak, hanem aggregált termékekkel, termékcsoportokkal. Az aggregálás során a termékeket átlagtermékként veszik számításba, majd a rövid távú tervezés során bontják azokat tovább termékcsaládokra és egyedi termékekre.
INTEGRÁLT TERMELÉSTERVEZÉS ÉS IRÁNYÍTÁS Stratégia Kereslet-menedzsment Erőforrás-menedzsment Aggregált termelési terv Értékesítési terv Termelési vezérprogram Erőforrás-szükséglet tervezés Beszerzés és termelés ütemezés Végrehajtás
Az aggregált tervezés lépései
Aggregált tervezés = kereslet és kínálat összehangolása Kereslet szabályozás
Aggregált tervezés = kereslet és kínálat összehangolása Kínálat szabályozás
Alkalmazkodás változó létszámmal (vagy változó munkaidővel) kereslet Termelés – változó létszámmal
Alkalmazkodás készletezéssel kereslet Termelés Készletezés
Alkalmazkodás alvállalkozásba adással kereslet Termelés alvállalkozásba adás
Alkalmazkodás kiegészítő termékkel 1. termék kereslet 1. termék termelés 2. termék kereslet 2. termék termelés
Költségfajták az aggregált tervezés szempontjából - az alapvető termelési költségek - az adott termék gyártása során felmerülő fix és változó költségek - a termelési volumen változtatásával összefüggő költségek - pl. a munkaerő felvételének, betanításának, elbocsátásának költségei - készlettartási költségek - a lekötött tőke, a raktározás, a biztosítás, az adózás, a hulladék, az elavulás stb. költségek, - hiányköltségek - amelyek nagyon nehezen számszerűsíthetők, mint a jó hír elvesztésének költségei, a késlekedő szállításból adódó költségek, elmaradt bevételek.
A vállalat mint rendszer
A vállalat mint rendszer
Vállalati rendszermátrix elemei 1.) Az erőforrás - produktum mátrix A vállalat erőforrásainak és produktumainak kapcsolatait lineáris és determinisztikus kapcsolatként - az erőforrás-felhasználási koefficiensek segítségével - írják le. Az E-P mátrix a gyártási operációs teret adja meg. 2.) Számszerűsíthető környezeti kapcsolatok (környezeti mátrix) A piaci értékesíthetőséget és az értékesítés kondícióit mutatja be, - azaz a piaci operációs teret adja meg.
Erőforrás-produktum mátrix
Környezeti mátrix
A vállalati rendszermátrix értelmezése E1 : a11 x1 + a12 x2 + .... + a1 i x i + ..... + a1 n x n < b1 E2 : a21 x1 + a22 x2 + .... + a2 i x i + ..... + a2 n x n < b2 Ei : ai1 x1 + ai2 x2 + .... + ai i x i + ..... + ai n x n < bi Em : am1 x1 + am2 x2 + .... + am i x i + ..... + am n x n < bm Cél: f1 x1 + f2 x2 +......... +fi xi +.......... +fn xn =MAX
Erőforrás-produktum kapcsolatfajták