Bevezető előadás az I. éves PhD. hallgatóknak Budapest, szeptember 29. Solymosi József egyetemi tanár, az MTA Doktora az MTA Doktora ZRÍNYI MIKLÓS NEMZETVÉDELMI EGYETEM Doktori képzés
A bevezető előadás tartalma A MAB állásfoglalása a doktori képzésről A ZMNE doktori iskolái és tudományszakai Az I. éves PhD hallgatók feladatai, felkészülés az összevont szigorlatra
A doktori iskolák törvényi megfelelésének értékelése Új doktori iskolák akkreditációja Tapasztalatok Bazsa György, a MAB elnöke Országos doktori fórum Budapest, június 18.
A MAB alapállása: A doktori képzés és fokozatszerzés, a magyar PhD fokozat színvonala, eredményessége, hazai és nemzetközi elismertsége hol alakul ki és dől el: az intézményekben, a doktori tanácsokban, a doktori iskolákban, a kutatási feltételekben, a témavezetők és a doktoranduszok egyyüttműködésében. A MAB, a doktori adatbázis, az előírt feltételek és követelmények nem más, mint értékelő, kritikus, segítő eszköz ahhoz, hogy a színvonal, a minőség, az eredménnyesség minél európaibb, és nemzetközileg versenyképes legyen.
A doktori képzés és fokozatszerzés tradicionális intézménye az egyetem. Ettől egyetem az egyetem!!!. A doktori képzés és fokozatszerzés funkciója: Új kutatói (tudósjelölti) generáció képzése a felső- oktatás, a tudományos kutatás, a társadalom szá- mára - új tudományos eredmények elérése révén. A képzés egyaránt jelent oktatást (az addigi tudomány disszeminációját) és kutatást (azaz a tudomány gazdagítását). Mindkettő eredményességét a doktoranduszok és az oktatók/témavezetők rendszeres, és aktív személyes együttműködése biztosítja.
I. Sarokpontok: a PhD minősége az egyetemek nagy felelőssége a magyar (és általában) a tudomány iránt; a magyar rendszernek jogilag külön, tartalmilag együtt 2 eleme van: képzés és fokozatszerzés; a képzés a 3. Bologna-ciklus (180 kredit): amit a köz (az állam) anyagilag is támogat; a képzés gazdái a doktori iskolák (nem kizárólag a témavezető, mint a németeknél a „Doktorvater”); a fokozatszerzés gazdái a doktori tanácsok; a képzésnek és a fokozatszerzésnek rendszere, szervezete, feltételei és követelményei vannak; a MAB az egyetemi autonómia egy részét közösen (KIZÁRÓLAGOSAN?! – SJ.) gyakorló, egyben maga is autonóm testület.
Miért doktori iskolák? mert 1993-ban felsőoktatásunk ebben a felfogásban kapta meg az egyetlen magyar tudományos fokozat adásának jogát (akkor doktori program), mert most ez a törvény (tudom, lehetne más is), a tudomány művelése már régen nem egyszemé- lyes tevékenység (lehetnek kivételek): szükséges egy „critical mass” a minőség szervezett keretek között biztosítható és értékelhető.
A PhD minősége az egyetemek nagy felelőssége a magyar (és általában) a tudomány iránt Mivel a tudomány nemzetközi (még ha olykor „nemzeti” is), a minőség mércéje a nemzetközileg (el)ismert színvonal. Ez érvényes a képzőkre (oktatók, témavezetők, törzstagok), a doktoranduszokra (doktorjelöltekre), a működési feltételekre (infrastruktúrára), a követelményekre és a teljesítés színvonalára. Összességében a színvonal, a minőség az egyetem – vezetőinek, professzorainak, kutatóinak – hosszú távra kiható felelőssége!
Miben vagyunk autonómok? Ez a(z egyetlen) tudományos fokozat hazánkban: a PhD, ill. a DLA. (Az oktatói karrier, az MTA köztestületi tagság, az MTA doktora cím alapja.) A képzés keretét adó szervezetben, a doktori iskola létrehozásában és működtetésében (hallgatók felvétele, a DI képzési terve, témahirdetései stb.) A PhD fokozatszerzés (szigorlat, értekezés, bírálat, védés) tartalmában, színvonalában (DT-k) A doktori iskolák akkreditációjában (MAB) A tudományági rendszer alakításában (MAB, MRK) Az állami ösztöndíjas keretek elosztásában (ODT)
Doktori fokozatszerzés a DSZ alapján előírt kötelezettségek teljesítése, továbbá a doktori szigorlat eredményes letétele; két idegen nyelv - a tudományterület műveléséhez szükséges - ismeretének a doktori szabályzatban meghatározottak szerinti igazolása; az önálló tudományos munkásság bemutatása cikk ek kel, tanulmány ok kal vagy más módon; DLA fokozat megszerzésének feltételeként …; a fokozat követelményeihez mért tudományos, illetve művészeti feladat önálló megoldása; értekezés, alkotás bemutatása; az eredmények megvédése nyilvános vitában.
Új tudományos eredmények Hol tegyük közzé? Amit (folyóiratot) olvasunk, amire hivatkozunk – abban kell közöljünk! De a közlés (publikáció, alkotás) nem a végső cél: tudománnyá, annak részévé akkor válik, ha azt el- és befogadja a tudományos közösség: „megadják neki az illő tiszteletet” – ha hivatkoznak rá! Vajon a Hadtudományban és a Katonai műszaki tudományokban hivatkozunk egymásra, egyáltalán elolvassuk egymás közleményeit?
A adatbázis Két külön adatbázis (MAB és ODT) helyett egyet akartunk – mindenki érdekében; teljes a magyar felsőoktatás egészére; feltöltésben és jogosultságban hierarchikus; elektronikus, ezért élő, azaz mindig az aktuális helyzetet tükrözi; az értékelés alapjaként is szolgál; a bemenet – folyamat – kimenet értékelésre egyaránt (végesen) alkalmas; ebben szigorú és következetes; nyilvános az értékelt anyag és az értékelés is! minőségkultúrát terjeszt: igényel és támogat
Értékeltünk (részletek: doktori.hu – „Kimutatások”) törzstag-jelöltet IGEN fő61 % feltételesen 475 fő20 % NEM 439 fő19 % 160 működő DI-t és 8 új DI-t IGEN 45 DI27 % feltételesen 104 DI62 % NEM 19 DI11 % Az értékelések mélysége, minősége nem egyenletes, olykor felületes, de összességében most vállalható azzal, hogy 2009-ben következesek leszünk.
A mostani eljárás tanulságai Úttörő (elektronikus), sokszereplős, nagy munka (volt). nyilvánosság az adatokban és az értékelésben – kétoldalú nagy felelősség, egyúttal nagy erő; adatfeltöltés: teljes körű, határidőre kész volt! – itt- ott hibákkal, pontatlanságokkal, kis hiányokkal pl. témahirdetés, munkahely, beosztás stb.); együtt vannak a fokozatszerzés adatai és követel- ményei az értékelés rendszere: törzstagok megfelelősége (majd erre alapozva a), DI-k megfelelősége; Ezek most tájékoztató vélemények (bár „határozatok”), de jogkövetkezményeik nincsenek ben egy újabb értékelés után lesznek jogkövetkezmények.
A törzstag-jelöltek (TT) megfelelősége * az életkori feltétel (állami vs. magán FOI): a MAB fenntartó-független egységes mércét alkalmaz * foglalkoztatási előírások (korm. rend. és MAB) témavezetés-vállalás, témakiírás (kötelező) * témavezetői eredményesség (késve, de triviális) folyamatos tudományos tevékenység (legyen több, mint a fokozatszerzési követelmény) a MAB professzori követelményei tudományos szempontjai („professzori ígéret”, de nem professzor!) releváns tudományos tevékenység a DI-ben (ez a DI oldaláról a koherencia) A törzstagok megfelelőségére alapozódik a doktori iskola megfelelősége →
A DI megfelelés szempontjai M törzstagok minimális száma: 7, * M egyetemi tanárok minimális száma: 4 * minden tudományághoz: 1 mesterszak + 3 TT * új DI: minimum 3 sikeres témavezető törzstag (átlag: 11!) kutatási terület koherenciája (dokumentálandó!) működési szabályzat (publikációs követelményekkel, célszerűen gazdálkodási szabályzattal) képzési terv (ez a PhD képzés KKK-ja) minőségbiztosítási terv megállapodások kutatóhelyekkel (ha!) honlap (21. század!) ami most elmaradt: a DI vezető jóváhagyása (a TT- ságon túl aa végzett doktorandusz lehet kritérium)
Felvetés: 70 év felett is lehessen bárki törzstag, de mindig legyen a DI-ben 5 fő 70 év alatti törzstag. Ezt évente egyszer a prog- ram lefuttatásával lehet ellenőrizni.
Az adatbázis tartalmáról: a doktori iskolák intézmény (FOI, kar?) + DI azonosító tudományterület (választék az Ftv-ben) tudományág (választék a MAB határozatban) kutatási terület (DI döntés, több tudományág) névadó (DI döntés) mesterszak (MAB táblázat: tud.ág vs. képzési ág) a személyi állomány statisztikája – o.k. összesítő statisztika a témavezetésekről (10 év?) témakiírások a dokumentumok (kormányrendelet szerinti) – listája és funkciója, tartalma. – Honlap! Ezek az információk fontosak: a jelentkezőknek, a szakmának, az egyetemnek és a MAB-nak
A szerepek „hierarchiájáról” a DI-ben: oktató – a képzés kulcsszereplője; témavezető – a kutatás kulcsszereplője: ~5.000 témavezető vs PhD ösztöndíj / év: → átlagban 5 évente jut egy témavezető egy doktoranduszhoz: ezt meg kell becsülni! törzstagok – a DI szervezetének kulcsszereplői: - a DI tevékenységének meghatározói, amihez - oktatói és témavezetői tapasztalat szükséges, - a DI jövőjét is kell biztosítsák (3+2 év). - Többször 7 TT „felesleges”, de érthető lehet, - „státusz-szimbólum” lett (28 → 86 évig - ?) – pedig az oktatás és témavezetés a szakmai munka
Az értékelésről: Egységes, következetes, nyilvános szempont- rendszer kell // lesz ben jogkövetkezményes akkreditációt végzünk (a 8 új DI esetén ez nem indokolt) től lehetséges a doktori iskolák működésé- nek és a törzstagok eredményességének rend- szeres, programszerű értékelése. Ismétlem: a doktori képzés és PhD fokozatszerzés eredményessége és minősége az intézményekben, a doktori iskolákban dől el. A MAB ezt minőségi feltételek és teljesítmény-követelmények állításával, azok értékelésével segíti.
A közvetlen tennivalókról: Felkérés elemzésekre, következtetésekre, javaslatokra az egyetemek felé (rektorok, doktori tanácsok, doktori iskolák vezetői, tanácsa és tagjai) ODT, MRK, FTT, OKT, DOSZ, HÖOK, OKM, MAB ZMNE BJKMK KMDI SWOT analízis (SJ): Erősségünk: benne vagyunk a megfelelt 27%-ban, Gyengék voltunk egyetemi tanárokban, de + 3 fő: Berek Lajos, Lukács László, Zsigmond Gyula, Lehetőség: állami támogatású (OKM, HM) nappali, Veszély: fiskális, apparatcsik szemlélet, bürokrácia, tapasztalatlanság, a DSZ foltozgatása szinte nyomon követhetetlen. Feladat: DIT újjáválasztása, kutatási témák aktualizálása.
A tudományterületek illetve ágak csoportosítása az MTA szerinti felosztás a MAB szerinti felosztás
Az MTA Doktori Tanácsának állásfoglalása Tudományágak állam- és jog állatorvosi biológiai filozófia fizika földrajz föld gyógyszerész had irodalom kémia közgazdaság matematika mezőgazdaság műszaki művészettörténet néprajz nevelés nyelv orvos politika pszichológia szociológia történelem vallás zene
TudományterületekTudományágak 2. Műszaki tudom á nyok2.1. É p í t é s- é s é p í t é szettudom á nyok 2.2. Anyagtudom á nyok 2.3. G é p é szeti tudom á nyok 2.4. K ö zleked é studom á nyok 2.5. Vegy é szm é rn ö ki tudom á nyok 2.6.Villamosm é rn ö ki- é s műszaki informatika tudom á nyok 2.7. Agr á r- é s é lelmiszeripari műszaki tudom á nyok 2.8. Katonai műszaki tudom á nyok 2.9. Multidiszciplin á ris műszaki tudom á nyok 6. T á rsadalomtudom á nyok6.1. K ö zgazdas á gtudom á nyok 6.2. Gazd á lkod á studom á nyok 6.3. Jog- é s á llamtudom á nyok 6.4. Szociol ó gia tudom á nyok 6.5. Politikatudom á nyok 6.6. Hadtudom á nyok 6.7.Multidiszciplin á ris t á rsadalomtudom á nyok A MAB szerinti felosztás
Jogszabályi keretek évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról A doktori képzésről és a doktori fokozatszerzésről szóló 33/2007. sz. kormányrendelet A honvédelmi és a belügyi ágazat hivatásos állományú tagjai doktori képzésben történő részvételének egyes szabályairól A ZMNE Átmeneti Doktori Szabályzata
Magyar Akkreditációs Bizottság: akkreditált doktori iskolák listája Kód IntézményTudományágDI vezető 132 ZMNE 5.6.Hadtudományok Szabó János - a doktori iskola létesítésének jóváhagyásáról döntött a MAB; 153 ZMNE Katonai műszaki tudományokHalász László (Solymosi József) - újonnan létesített, előakkreditált DI
HASZNOS ÉS FONTOS HONLAPOK
ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK AZ ÖSSZEVONT SZIGORLATON 1.KÖTELEZŐ: Név, végzettsége, munkahelye, beosztása, kutatási témája, témavezetője. 2.„Kisegítő” kérdések: Mi a MAB, és mi a joga és feladata? Mi az ODT, és mi a joga és feladata? Melyek a Társadalomtudományok tudományterület tudományágai? Melyek a Műszaki tudományok tudományterület tudományágai? Melyek a Hadtudományi Doktori Iskola tudományszakai, és ki a saját tudományszakom vezetője? Melyek a Katonai Műszaki Doktori Iskola tudományszakai, és ki a saját tudományszakom vezetője? Milyen három on-line tudományos folyóirat van a ZMNE-n? Hol olvasok és hol publikálok? A saját kutatási tématerületemhez közeli, jeles hazai és külföldi kutatók (publikációk)? A saját kutatási témámhoz közeli PhD disszertációk?
Köszönöm a lehetőséget és a figyelmet!