A MARKETING KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSTÖRTÉNETE
A marketing kialakulása Az ellátás fejlődése Keresleti piac kereslet > kínálat Egyensúly kereslet kínálat Kínálati piac kínálat > kereslet A fejlesz-tés iránya Termésátlag-növelés A minőség javítása Termékhasz-nosság-növelés, árcsökkentés A termék-stratégia Mennyiségi Minőségi Választéki A szemlé-let Termelés-centrikus Termék-centrikus Fogyasztó-centrikus A tevé-kenység jellege KÖZELLÁTÁS LEBONYOLÍ-TÓ KERES-KEDELEM MARKETING KIALAKULÁSA
A marketing fejlődési szakaszai
I. szakasz: A vállalat fő feladata a termelés Gépesítés, modern munkamegosztás Városiasodás, keresetek, kereslet növekedése A termelés ugrásszerű növekedése
Támadó értékesítési stratégiák jelennek meg II. szakasz: A piacok telítettsége felveti az eladás, mint tevékenység felértékelődését A termelés másodlagossá válik A kereskedelmi vállalatok fejlődésnek indulnak Támadó értékesítési stratégiák jelennek meg
Az eladás-centrikus „marketing” tipikus eszközei Akciós fogyasztói árak Kereskedelem számára árengedmények Kilencesre végződő árak Vásárlásösztönző módszerek (pl. kuponok) Direkt marketing eszközök Levélrendelésű katalógus Szupermarketek, diszkontok, nagy bevásárló-központok
III. szakasz: A lehetséges vásárló igényei kerülnek a középpontba A marketing célja a vevők megismerése, igényeik kielégítése, a marketing elemeinek egységes kezelése.
marketing-orientált szemlélet IV. szakasz: Figyeld a vetély-társadat, és érezd a társadalmi felelősség súlyát A fogyasztó mellett a vetélytársak nyomon követése is fontos marketing-orientált szemlélet Figyelembe kell venni a társadalom általános igényeit is fogyasztói érdekvédelem
Fogyasztó- vagy konkurenciaorientáltság? Fogyasztócentrikus Nem Igen Termék-orientáció Fogyasztó-orientáció Konku-rencia-centrikus Konkurencia-orientáció Marketing-orientáció