Az Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program, a kapcsolódó PKD, valamint megvalósítási rendszerének bemutatása Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Támogatási lehetőségek a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv alapján.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
Tájékoztatás az ÚMVP TS keret felhasználásáról Szarvas, december 11.
Az ÚMVP intézményrendszere
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Integrált közösségi szolgáltató terek
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Ilyés Szabolcs, Félixfürdő, 2007 Európai Alapok 2007 után Új lehetőségek vagy bürokratikus buktatók?
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek 9. óra.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Az új Vidékfejlesztési Program
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Az Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program, a kapcsolódó PKD, valamint megvalósítási rendszerének bemutatása Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Strukturális Alapok Főosztálya

A SAPARD Program A SAPARD Program célja, szerepe „Tanuló-program” – hasonlóság: – Intézkedések – Programozás – Monitoring, értékelés – Tájékoztatás – Végrehajtás (SAPARD Hivatal – MVH)

A strukturális politika célja, forrásai Célja: Gazdasági és társadalmi kohézió Régiók közötti fejlettségi különbségek csökkentése Hátrányos helyzetű régiók támogatása Munkaerőpiacon leginkább „sebezhető” csoportok támogatása Forrásai: Európai Szociális Alap Európai Regionális Fejlesztési Alap Halászati Pénzügyi Eszközök Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap

Strukturális Alapok tervezése Magyarországon

Az AVOP indulásának feltételei Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) Operatív Program (OP) Program-kiegészítő Dokumentum (PKD) Intézményrendszer kiépítése, működtetése Társfinanszírozás megléte

Az Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap (EMOGA) Orientációs Részleg/Szekció: Strukturális Alapok közé tartozik Ágazati struktúrapolitika, szerkezetátalakítás, valamint a Vidékfejlesztés támogatása Garancia Részleg/Szekció: Nem tartozik a Strukturális Alapok közé! A Közös Agrárpolitika I. pillérének finanszírozását biztosítja – piaci-, terület- és állatalapú támogatások Vidékfejlesztés (ún. kísérő intézkedések) finanszírozása

Halászati Pénzügyi Eszközök Célkitűzései: Hozzájárul a halászati állomány és annak kiaknázása között fenntartható egyensúly eléréséhez; Erősíti az ágazat versenyképességét és a gazdaságilag életképes vállalkozásainak fejlődését; Támogatja a piaci ellátás javítását, valamint a termékek hozzáadott értékének növelését szolgáló beruházásokat; Hozzájárul a halászattól és az akvakultúrától függő térségek gazdasági rehabilitációjához.

A legfontosabb, beavatkozást igénylő területek az agrárgazdaságban A tőkehiány a beruházások drasztikus csökkenéséhez vezetett – csökkent a versenyképesség. Elkülönült a földtulajdon és a földhasználat – kevés a közepes méretű gazdaság. A mezőgazdasági népesség korösszetétele rendkívül kedvezőtlen. A gazdálkodók képzettségi színvonala alacsony. Hiányoznak a beszerző- és értékesítő szövetkezetek. A vidéki térségek hátrányban vannak a városokkal szemben. A vidéki infrastruktúra és a szolgáltatások fejlesztésre szorulnak.

Az agrár- és vidékfejlesztés céljai, az AVOP prioritásai Versenyképes alapanyag-termelés megalapozása a mezőgazdaságban – A mezőgazdasági termelés korszerűsítése; – A termelés humán feltételeinek javítása; – A mezőgazdaság környezetbarát fejlesztése, a földhasználat racionalizálása, Környezetkímélő termelési eljárások, extenzifikálás Az élelmiszer-feldolgozás korszerűsítése A vidéki térségek fejlesztése – Vidéki gazdasági potenciál fejlesztése, a foglalkoztatottság javítása, a vidéki környezet vonzóbbá tétele

Az AVOP felépítése Az AVOP kialakításának keretei (partnerségi egyeztetés, előzetes értékelés, stb.) Áttekintés, agrár-és vidékfejlesztés célkitűzései, stratégiája, prioritásai (SWOT) A prioritások és intézkedések rövid leírása Stratégia koherenciája és konzisztenciája Indikatív pénzügyi tábla Megvalósításra vonatkozó rendelkezések (végrehajtás, monitoring, értékelés) Függelék (csak nemzeti forrásból finanszírozott intézkedések)

Intézkedések A vidékfejlesztési intézkedések (1257/1999 tanácsi r.) két típusát különböztethetjük meg: Kísérő intézkedések (agrár-környezetvédelem, kedvezőtlen adottságú térségek támogatása, korkedvezményes nyugdíjazás, a mezőgazdasági területek erdősítése, félig önellátó gazdaságok támogatása, termelői csoportok létrehozásának támogatása, az EU-előírásoknak való megfelelés támogatása) – EMOGA Garancia-részleg – Nemzeti Vidékfejlesztési Terv az EMOGA Garancia-részleg intézkedéseire c. program Szerkezet átalakítást elősegítő intézkedések – finanszírozásuk az EMOGA Orientációs-részlegből – Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program

Az AVOP intézkedései A versenyképes alapanyag-termelés megalapozása: Mezőgazdasági beruházások támogatása, Az akvakultúra és a halászat modernizálása, Fiatal gazdálkodók induló támogatása, Szakmai továbbképzés és átképzés támogatása, Az élelmiszer feldolgozás modernizálása: Mezőgazdasági termékek feldolgozásának és értékesítésének fejlesztése, Vidéki térségek fejlesztése: A vidéki jövedelemszerzési lehetőségek bővítése, Mezőgazdasághoz kötődő infrastruktúra fejlesztése, Falufejlesztés és –megújítás, LEADER+ Technikai Segítségnyújtás

Mezőgazdasági beruházások támogatása Célja: termelési költségek csökkentése, a termelés fejlesztése, átalakítása, a termékek minőségének javítása, a természeti környezet megőrzése, a higiéniai feltételeknek és az állatjóléti előírásoknak való megfelelés, a gazdálkodási tevékenységek diverzifikációjának elősegítése. Feltételek: életképesség, minimum standardok betartása, megfelelő képzettség Finanszírozás: Támogatás (EU + társfin.) mértéke: max. 40%, +10% kedvezőtlen adottságú területeken, +5% fiatal gazdák részére

Fiatal gazdálkodók induló támogatása Célja: korstruktúra javítása, munkahelyek megőrzése és létrehozása. Feltétele: 40 évesnél fiatalabb megfelelő szakismerettel rendelkezik első alkalommal indít mezőgazdasági vállalkozást Ő a gazdaság vezetője Támogatás: egyszeri tőkejuttatás (kb. 6 millió Ft), kamattámogatás

Szakmai továbbképzés és átképzés Cél a gazdák felkészítése a termelés minőségi irányváltására, a tájkép fenntartása és gazdagítása céljából megfelelő termelési módszerek alkalmazására, a környezet védelmére, a higiéniai és állatjóléti követelményekre, a gazdaságilag életképes mezőgazdasági vállalkozás működtetéséhez szükséges szakismeretek megszerzésére, és az erdőtulajdonosok felkészítése az erdők gazdasági, ökológiai vagy társadalmi funkcióit fejlesztő erdőgazdálkodási gyakorlat alkalmazására.

Mezőgazdasági termékek feldolgozásának és értékesítésének támogatása iránymutatás a termelés számára, összhangban a piaci folyamatok előrejelzésével, feldolgozási eljárások és az értékesítési csatornák javítása, termékek előállításának és megjelenésének javítása, minőség fejlesztése és figyelemmel kísérése, melléktermékek és a hulladékok megsemmisítésének vagy jobb felhasználásának támogatása, új technológiák és módszerek bevezetése, egészségügyi feltételek javítása, környezet védelme. Támogatás mértéke: max. 50%

Vidéki térségek fejlesztése Gazdasági potenciál fejlesztése, a foglalkoztatás javítása: jövedelemszerzési lehetőségek és tevékenységi körök bővítése, új munkahelyek teremtése, a régiek megőrzése, mikro-, kis- és és közepes méretű vállalkozások létrejötte; A vidéki környezet vonzóbbá tétele, a vidéki térségek épített, kulturális és természeti értékeinek megőrzése és megújítása, vidékre irányuló turizmus elősegítése, kereskedelmi szolgáltatások fejlődése; Kísérleti integrált kistérségi programok összeállítása és megvalósítása, vidéki közösségek társadalmi és gazdasági kohéziójának erősítése.

Technikai segítségnyújtás Az AVOP hatékony végrehajtását, lebonyolítását segíti elő, az AVOP valamennyi intézkedéséhez kapcsolódik. Az alábbiakhoz járul hozzá például: Az AVOP folyamatos nyomon követésének támogatása; Információnyújtás, a nyilvánosság folyamatos tájékoztatása; Tanulmányok készíttetése, tanulmányutak, szemináriumok szervezése; Az AVOP értékelésének támogatása; Projekt kiválasztási rendszer működtetésének támogatása.

A Program-kiegészítő Dokumentum (PKD) Célja: Az AVOP-ban foglaltak részletesebb, pályázat-orientált leírása Intézkedések működtetésére vonatkozó részletes leírások, monitoring indikátorok meghatározása Hat egységből áll: – Pályázati eljárásban részt vevő intézmények és szerepük, Kommunikációs Akcióterv, részletes leírás az AVOP prioritásairól, pályázható intézkedések leírása, pályázati feltételek, pénzügyi terv, monitoring és értékelési mutatók. Elfogadás/módosítás: AVOP Monitoring Bizottság

Az AVOP végrehajtásának intézményrendszere Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium – Irányító Hatóság (Strukturális Alapok Főosztálya + Audit Önálló Osztály) – Költségvetési Főosztály – Ellenőrzési Főosztály Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) – Közreműködő Szervezet Kifizető Hatóság (Pénzügyminisztérium)

Az AVOP IH feladatai Teljes körű felelősséggel tartozik az AVOP hatékony és szabályszerű végrehajtásáért Olyan rendszer kialakításáról kell gondoskodnia, amely a végrehajtásról megbízható pénzügyi és statisztikai adatokat gyűjt Felel továbbá: – A PKD módosításáért, valamint – Az éves végrehajtási jelentés kidolgozásáért; – Az időközi értékelés megszervezésért; – A közösségi alapelvek követésének biztosításáért; – Tájékoztatásért, a nyilvánosság biztosításáért.

Monitoring A monitoring előre meghatározott, megállapodás szerinti fizikai és pénzügyi mérőszámokkal való összehasonlítás. Program-szintű, projekt-szintű monitoring AVOP Monitoring Bizottság – Legfőbb döntéshozó szerv – OP jóváhagyása a tagország részéről, PKD módosítás jóváhagyása – Projekt kiválasztási kritériumok és monitoring mutatók jóváhagyása – Célkitűzések megvalósításában elért eredmények áttekintése

Forrás megoszlás az egyes OP-k között

Az AVOP költségvetése Az egyes prioritások részesedése az AVOP költségvetéséből: Versenyképes alapanyag-t.: 57%, Mg.-i termékek feldolg. és ért. fejlesztése: 14%, Vidéki térségek fejlesztése: 26%, Technikai segítségnyújtás: 2,5% 2004 – 101,7 millió euró (25 md Ft)+123,9 millió euró magánforrás 2005 – 169,5 millió euró (42 md Ft)+206,0 millió euró magánforrás 2006 – 178,0 millió euró (44 md Ft)+216,9 millió euró magánforrás Összehasonlításul: A jelenlegi költségvetésben csak az agrárberuházások támogatása 54,7 milliárd forintot tesz ki.

Mérföldkövek, aktualitások PKD társadalmi egyeztetésének vége: augusztus 31. AVOP IH működési kézikönyvének elkészítése: szeptember 5. AVOP ex-ante értékelési szakértők látogatása: szeptember AVOP Monitoring Bizottság első ülése: szeptember vége PKD angol nyelvű változatásnak elkészítési határideje: szeptember 21. AVOP véglegesítése EU Bizottságnak való átadása: szeptember 30.

További információ FVM Strukturális Alapok Főosztálya Telefonszám: Köszönöm szíves figyelmüket!