Határon átnyúló vitarendezés
Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen
EU információs rendszere Europe Direct hálózat Europe Direct Information Network – általános tájékzotatás Európai Dokumentációs Központok. kutatást segíti Team Europe – szakértői lista EURO-JUS – EU Bizottság mellé rendelt jogi tanácsadó szolgálat SOLVIT – letelepedéssel, munkavállalással kapcsolatos vitarendezési fórum FIN-NET – pénzügyi vitarendezés ld. Később ECC – fogyasztói jogviták Stb.:
EU célja egységes belső piac megteremtése fogyasztói jogok érvényesítéséhez megfelelő intézményrendszer kell könnyebbé vált az EU-n belüli utazás, vásárlás, szolgáltatások igénybevétele fogyasztói problémák is megnőttek, megoldásuk szükséges
Fogyasztói probléma esetén a vásárlás helyszíne az irányadó hazai és külföldi vásárlás esetén határon átnyúló fogyasztói panasz esetében nehézségek: –Nyelvi nehézségek –Rendszer ismeretlen –Szolgáltatás helyszíne szerinti szabályok az irányadóak
Európai Fogyasztói Központok European Consumer Centre ECC valamennyi tagállamban megalakultak a Fogyasztói Központok cél: hálózat alkotása, formalizált együttműködés
Európai Fogyasztói Központ Magyarország május 31. szerződéskötés Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület pályázata Logodi utca EFK Magyarország
Feladatai fogyasztói tájékoztatás a hazai és uniós fogyasztóvédelmi rendelkezésekről információnyújtás, tanácsadás, segítségnyújtás határon átnyúló probléma esetére segítségnyújtás a fogyasztóknak kerekedőkkel, szolgáltatókkal történő egyezség, megállapodás létrehozásában a határon átnyúló fogyasztói jogvitában elvégzi az igényérvényesítéshez szükséges fordítási feladatokat szükség szerint továbbítja a fogyasztói panaszt a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező alternatív vitarendezési fórumhoz szükség szerint továbbítja a fogyasztói panaszt az illetékes tagország Európai Fogyasztói Központja felé részt vesz a fogyasztóvédelmi politika fejlesztésében nemzetközi és EU-s szinten
EFK tevékenysége a hazai fogyasztókkal kapcsolatban előzetes információnyújtás – prevenció, tájékoztatás, kiadványok, honlap, stb. utólagos panaszkezelés – vállalkozás székhelye szerinti vitarendezési fórum jár el –panasz angol nyelvre fordítása, elküldése a másik tagállam Központjába –Központ megkeresi a vállalkozást –ha eredményes, lezárult –ha nem, tájékoztatást nyújt az igényérvényesítési lehetőségekről
EFK tevékenysége külföldi fogyasztó esetében külföldi EFK megkeresi a magyart megkeresi a vállalkozást tájékoztatás nyújt a lehetőségekről
EFK január 1.-december 31.
EFK január 1.-december 31.
EFK január 1.-szeptember 30.
Egyéb vitarendezési módok Békéltető Testületek szerepe FIN-NET rendszer –pénzügyi piaci szolgáltatásokkal kapcsolatban felmerült fogyasztói panaszok rendezésére jogosult –nem bírói vitarendezési fórumok együttműködési hálózata –nem történt meg a testületek kijelölése hazánkban
Köszönöm a figyelmet!