Elmélettörténet Heterodox irányzatok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szociológia mint tudomány
Advertisements

Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
GAZDASÁGPOLITIKA III. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. MARINOVICH ENDRE.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
A befektetési bank helye a bankrendszerben
Fellner Ákos, filozófus, kommunikáció-kutató, PhD hallgató
Elméleti és gazdaságpolitikai tanulságok és teendők – öt évvel a krízis után Treasury Klub konferencia Budapest, május 29. Bod Péter Ákos
A társadalmi tértudományok alapjai (Bepillantás egy előadásba)
Nevelés- és oktatásszociológia
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 DátumTémakör szeptember.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 1. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
Elmélettörténet Bevezetés.
Elmélettörténet Posztkeynesizmus. A kezdetek Elnevezés: Eichner és Kregel 1975 Cambridge Journal of Economics 1977 R. Goodwin, L. Pasinetti, J. Robinson.
Formalizálás, matematizálás és ökonometria
A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK
A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE
A VEZETÉS FOGALMA ÉS MEGHATÁROZÁSA
Nemzetközi politikai gazdaságtan I.
MTA Regionális Kutatások Központja Urban-regime Pécsett Pálné Kovács Ilona PTE BTK, MTA RKK.
A társadalmi modernizáció és a szociológiai gondolkodás gyökerei
„A fogyasztóvédelem iránti igény megjelenése összekapcsolódik annak felismerésével, hogy a gazdaságban nem érvényesülhet tökéletes verseny, így nem jöhet.
1. A demográfia fogalma, története, tárgykörei és forrásai
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Kelet- és közép-európai tudománytörténeti vázlat Horváth Gyula _______________________________ Magyar Regionális Tudományi Társaság 11. vándorgyűlése Győr,
ÁLLATORVOSI AGRÁRGAZDASÁGTAN
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
A regionális gazdaságtan tárgya
A politikai gazdaságtan tárgya és módszere
Elméleti közgazdaságtan
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Jelentés a magyarországi kapitalizmus állapotáról Vándorgyűlés Magyar Közgazdasági Társaság szeptember 25. Szepesi Balázs Közjó és Kapitalizmus.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A modern közgazdaságtan és a marxi elmélet kapcsolata
Nemzetközi politikai gazdaságtan II.
Összehasonlító gazdaságtan
Elmélettörténet Az osztrák iskola.
Összehasonlító gazdaságtan
NEVELÉSELMÉLET.
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
Az elméletek és a gyakorlat viszonya a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Forrás: Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
Művelődés-gazdaságtan
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Szociológia - Jogszociológia
Az innováció forrásai.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Erfurt, München, 1920 Marx és Durkheim mellett a modern szociológia alapító atyja Az „Objektivitás” 1913-ban jelent meg.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban Dr. Szigeti Cecília.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A VILÁG A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
I. MI A SZOCIOLÓGIA?. Mai órán Félévi követelmények A szociológia, mint tudomány.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
I. MI A SZOCIOLÓGIA?.
A második ipari forradalom és hatásai
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Iskolai egyesületeket és iskolákat jelenleg foglalkoztató kérdések Európában Budapest, Hungary , 8 and 9 May
1. A TÁRSADALMI FÖLDRAJZ TÁRGYA ÉS FELOSZTÁSA.
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
A munkásság művelődési törekvései a a századforduló körüli években
Előadás másolata:

Elmélettörténet Heterodox irányzatok

A régi német történeti iskola XIX. sz. közepe A német történelmi fejlődés sajátos, az angolszászoktól eltérő tapasztalatai, az állam szerepe a német egyesítésben A régi német történeti iskola bírálta a homo oeconomicust, a tudományos vizsgálatokban szükségesnek tartották az interdiszciplinaritást, a gazdaságban törvények helyett analógiákról beszélnek Bruno Hildebrand (1812-1878): az angol klasszikusok a közgazdaságtant az önzés természetrajzává változtatták

A régi német történeti iskola XIX. sz. közepe Wilhelm Roscher (1817-1894): tagadja a társadalmi osztályok közötti harcot a jövedelemelosztás területén. A történeti, társadalmi, intézményi tényezők figyelembe vétele. Jog-, állam- és művelődéstörténet felhasználása Karl Knies (1824-1898): A gazdasági életben az anyagi mellett szellemi ható okok is vannak. Ezért a közgazdaságtanban nincsenek olyan törvényszerűségek, mint a természettudományokban

Az új német történeti iskola XIX. sz. második fele Gustav Schmoller (1838-1917): a gazdasági jelenségeket történelmi korszakokba ágyazva lehet vizsgálni, történelmi kutatásokra van szükség, a következtetésekhez indukcióval kell eljutni Schmoller az adatgyűjtésig jutott el, a saját megítélése szerint is Két módszertani vita részese

Az új német történeti iskola XIX. sz. második fele Az első módszertani vita: Karl Menger (1840-1921, az osztrák iskola alapítója) és Schmoller között arról, hogy a gazdasági életet el kell-e szigetelni a társadalmi élet egyéb területeiről A második módszertani vita: Lujo Brentano (1844-1931) a történeti iskola képviselője, szerinte a közgazdaságtudománynak nem feladata a gazdaságpolitikai intézkedések megítélése

Az új német történeti iskola XIX. sz. második fele Max Weber (1864-1920, a szociológia egyik megalapítója) egyetértett Brentanoval, Schmoller viszont elvetette a tiszta közgazdaságtant a történelmi erkölcsi irányzatnak megfelelően 1872 Verein für Sozialpolitik – katedra szocializmus: professzorok a munkáskérdés szociális megoldásáért

A régi institucionalizmus Thorstein Veblen (1857-1929) A dologtalan osztály elmélete A gazdasági folyamatok a történelmileg változó intézményekből érthetőek meg Kapitalizmus előtt a cél a megélhetési javak megszerzése Modern társadalom intézményei: üzleti és ipari Ipari termelés – természetjogi felfogás, becsület, szorgalom, a haszonlesés hiánya

A régi institucionalizmus Üzleti élet – profithajhászás, az ipari rendszer zavaraiból is hasznot húznak A konjunktúraciklust a profithajhászással magyarázza, emiatt áramlik a tőke a jövedelmező iparágakba, amíg túlkínálat jön létre A válság lélektani jelenség A szakszervezetek korlátozzák a szerződéses szabadságot, szemben állnak a természetjoggal Az üzleti vállalkozás uralma átmeneti: vagy háborús helyzet, vagy ipari társadalom

„Quasi institucionalisták” John Kenneth Galbraith (1908-2006) Az új ipari állam (1967) A kapitalizmus lényeges intézményi változásokon ment keresztül A tényleges döntést hozó vállalati szakemberek köre: technostruktúra Profitmaximalizálás helyett biztonságra törekvés

John Kenneth Galbraith Fogyasztói szuverenitás helyett a fogyasztó manipulálása Oligopóliumok árszabályozása – a műszaki fejlesztés finanszírozása A technostruktúrának szüksége van az állami szabályozásra Az ipari államban elhanyagolt közjavak (egészségügy, oktatás) előállítását a rendszer mellett nem elkötelezett értelmiség fogja kikényszeríteni

„Quasi institucionalisták” Gunnar Myrdal (1898-1987) A normatív ítéletek elválasztása a pozitív tudománytól tévedés, az ortodox közgazdaságtan túlságosan leszűkítette a tudomány tárgyát A szociológiai és pszichológiai megközelítés szükségessége Az ortodox közgazdaságtan alkalmazhatatlansága a fejlődő országokra, a tervezés fontossága