A turisztikai desztinációmenedzsment Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A TDM rendszerrel kapcsolatos gyakorlati tapasztalatok
Advertisements

A vállalkozó szellem érvényesülése a hazai TDM rendszerben Dr Lőrincz Katalin Dr Raffay Ágnes.
LEADER  LEADER (francia betűszó: Liaison Entre Actions pour le Developpement de l’Economie Rurale) = Közösségi kezdeményezés a vidéki gazdaság fejlesztéséért.
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Turisztikai desztinációs menedzsment szervezetek létrehozása és fejlesztése.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Új esély a turisztikai desztinációk számára - amit a TDM-ről tudni kell Zalaegerszeg Február 24. Ligeti Ádám.
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
TISZATÉR LEADER EGYESÜLET célterületei és eljárásrend 2011.
Pannon Helyi Termék Klaszter. A Pannon Helyi Termék Klasztert október 3-án hozta létre 13, a Nyugat-Dunántúli Régióban működő szervezet, közel egy.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
A kerékpáros turizmus fejlesztési stratégia céljai, alapelvei Kerékpáros Tárcaközi Bizottság január 28. DR. KOVÁCS MIKLÓS turisztikai szakállamtitkár.
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése A turisztikai pályázatok gazdaságélénkítő hatása az Észak-Magyarországi régióban.
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
TDM Szakmai Nap november 21.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
BALOGH KÁROLY elnök Magyar TDM Szövetség Budapest, március 2.
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
TDM Tanfolyam A TDM lényege
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
8900 Zalaegerszeg, Kosztolányi u. 10. A TÁMOP projekt szerepe és feladatai Nyugat-dunántúli régióban.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
GKRTE Közgyűlés, április 20.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Integrált közösségi szolgáltató terek
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
14.30 Regisztráció Köszöntő – Vértes Tibor, elnök Megnyitó – L. Simon László, az Országgyűlés Kulturális és Sajtóbizottságának elnöke
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Balaton régió turizmusában
Tiszainform Idegenforgalmi Szolgálat
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
Közlekedésbiztonságra fordítható források
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Várható fontosabb pályázatok ban.
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
TURIZMUSFEJLESZTÉS – TDM FEJLESZTÉS Mányai Roland főosztályvezető Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Budapest, február 5..
Regionális Vállalkozásfejlesztés Dr. Billo Kármen főosztályvezető-helyettes Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
VI. Siklósi Idegenforgalmi Konferencia június 2. Sarkadi Eszter titkár, TDM munkaszervezet vezető Harkányi Turisztikai Egyesület.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
Pécs és térsége turizmusának helyzete. Magyarország vendégforgalmi adatai ( KSH)‏ Látogatók száma: fő (=2007)‏ Vendégek száma a kereskedelmi.
Milyen feltételek mellett jöhetnek létre a Tisza-tavi turisztikai régió bal parti TDM szervezetei?
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
Lorem ipsum.
„Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, 2009.
Előadás másolata:

A turisztikai desztinációmenedzsment Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat szervezetek és a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat 2009. július 9. Víg Tamás TDM koordinátor

A TURIZMUSFEJLESZTÉS IRÁNYAI 2007 – 2013 ALAPJA A NEMZETI TURIZMUSFEJLESZTÉSI STRATÉGIA (NTS) - A kormány 2005. szeptember 28-ai ülésén megtárgyalta, majd 1100/2005. (X. 7.) Korm. határozatával elfogadta az NTS-t A stratégia, kapcsolódva az EU költségvetési ciklusához 2013-ig vázolja a fejlesztési irányokat Új megközelítés: a turizmus nem csupán egy gazdasági ágazatként jelenik meg, hanem az élet részeként, a turizmus haszna több, mint a devizabevételek megjelenése a nemzetgazdaságban. Fő cél az életminőség javítása a turizmus által a turizmus járuljon hozzá a fenntarthatósághoz Az 5 prioritás egyike a turisztikai intézményrendszer fejlesztése = TDM rendszer kialakítása

TURISZTIKAI DESZTINÁCIÓ Turisztikai desztináció = turisztikai célterület vagy fogadóterület nem tervezési-statisztikai lehatárolás alapján alakul ki, hanem önálló turisztikai vonzerővel bíró földrajzilag egység (lehet település, tájegység stb.), a turista számára – vonzerői és az azokra épített turisztikai termékek alapján - komplex élményt nyújt, az ehhez kapcsolódó szükségleteit kielégítheti (közlekedés, szállás, ellátás stb.). 3

TURISZTIKAI DESZTINÁCIÓ MENEDZSMENT a desztináció turisztikai termékeit és egyéb szolgáltatásait egységben, komplex módon kezelő partnerek (önkormányzatok, vállalkozások, szakmai és civil szervezetek stb.) hosszú távú, szervezett együttműködésen alapuló, önkéntes tevékenysége annak érdekében, hogy a turista élményét, illetve a turizmusból származó hatásokat optimalizálják a fenntarthatóság szempontjainak figyelembe vételével.

A TDM célja: a fenntartható és versenyképes turizmus rendszerének kialakítása és működtetése egy turistákat fogadó térségben

JELEN HELYZET a turisztikai térségek és az adminisztratív, statisztikai térségek határai több esetben átfedik egymást, amely sokszor körülményessé teszi a területi együttműködéseket, mások a közigazgatási működtetés és mások a turisztikai rendszerek működtetésének szempontjai (vannak kivételek: egyes esetekben – így például a Balaton és a Tisza-tó esetén – valódi desztinációkról beszélhetünk) mások a közigazgatási és mások a turisztikai és területfejlesztési területi hagyományok, az együttműködés keretei, a piaci elvárások. különbség van az ágazati célok elérésében, azok ütemében, eredményességében, az eltérő célcsoportok vonzásában, a piaci folyamatokhoz való alkalmazkodás rugalmasságában.

TDM JELENTŐSÉGE Ahhoz, hogy egy turisztikai desztináció életképes és versenyképes legyen, rugalmasan kell reagálnia a mikro- és a makrokörnyezeti tényezők változásaira. Ma még egy adminisztratív, statisztikai régió nem tud olyan gyorsan reagálni a piaci elvárásokhoz, mint ahogyan tudna egy szoros együttműködésen, az érdekek szoros kapcsolatán nyugvó, a non-profit és a piaci elvek együttműködésén alapuló, megfelelő kompetenciákkal, kiszámítható finanszírozási és szervezeti háttérrel rendelkező menedzsment szervezeti rendszer

A TDM INDOKOLTSÁGA Szükséges bármit is változtatni? A gyorsan változó (piaci) igényekhez tudunk e alkalmazkodni (fogyasztói igények, informatika, innovatív projektek, állami intézményrendszerben és szabályozásban beálló változások) Sokan várják-e a turizmustól, hogy a jövőben még fontosabb lesz a térség gazdaságában? Vannak-e kisebb, helyi jellegű kezdeményezések, egyesületek, összefogások? Az együttműködés a jó, avagy a verseny hatékonyabb? Van e olyan szereplő, aki biztosítja (vagy próbálja) a turizmusban érintettek érdekeit eszközökkel, hozzáértéssel? Értünk-e mindenhez, ami a térség „eladását” szolgálja? Van-e elegendő forrásunk? Kiszolgáltatottak vagyunk-e a mindenkori állami intézkedéseknek? Lehet e jobban csinálni akkor, ha közös célokat próbálunk kitűzni, mindennek van felelőse, és a forrásokat összetesszük?

A TDM RENDSZER FŐ JELLEMZŐI (1) Alulról építkezés: a turizmusban legközvetlenebb szinten érintett szereplők (vállalkozó, önkormányzat) összefogásával alapozható meg a rendszer. E szereplők érdekei és képviselete alapján alapozható meg a további szintek (kistérség, régiós, stb.) létrejötte. Ezen a szinten közvetlen részvétel van, ettől felfelé már csak képviselet. (2) Partnerség: kizárólag több partner összefogásával hozható létre a szervezet (rendszer). (3) Önálló cselekvőképesség: biztosítani kell a szervezetek számára azt a jogi és alapvető gazdasági/pénzügyi környezetet, mely a cselekvőkésességet lehetővé teszi. (4) Szakértelem: kizárólag megfelelő szintű szakértelem (turisztikai ill. térségi menedzsment) jelenléte esetén válik működőképessé a rendszer. 9

SZERVEZETI SZINTEK A TDM szervezeti rendszere négy szintből áll: a helyi szint (település, vagy több település összefogása), a középső szint (térségi, amely nem kell, hogy megegyezzen statisztikai térséggel), a regionális szint (régió), nemzeti szint. A működést minden szinten a TDM szervezetek (röviden TDMSz) biztosítják. Egy régióban pl. kezdetben lehet 20-30 helyi, 3-5 középszintű és 1 regionális TDMSz. 10

TDM SZERVEZETI RENDSZER KIALAKÍTÁSÁNAK SPECIALITÁSAI A cél nem egy egységes, minden térségben teljesen azonos rendszer kiépítése, hanem az egységes alapelvek alkalmazása a helyi, térségi és regionális specifikációk és adottságok figyelembevételével Megfelelő és alapos szakmai előkészítettséget igényel bevezetése – ahol a megalakítás egy kiemelten fontos és kritikus szakasz A meglévő intézményrendszerre épül, azokat integrálja A rendszer gyengéje az önkéntesség, s az ebből eredő finanszírozási veszélyek 11

TDM FELADATOK 1. Desztinációs szintű turisztikai termékfejlesztés Kutatás, piacelemzés, felmérés Tervezés Turisztikai fejlesztés Stratégiai vonzerő-, termék- és kínálatfejlesztés Projekt- és innováció-menedzsment Pályázatokon való részvétel, pályáztatás Beruházás ösztönzés Minőségitányítás és minőségbiztosítás Monitoring és értékelés

TDM FELADATOK 2. II. Desztinációs szintű marketing és márkaképzés Desztinációs szintű marketing-menedzsment, marketing-kommunikáció Márkaképzés Kooperációs marketing III. Turisztikai információszolgáltatás Turisztikai információszolgáltatás és látogatómenedzsment Turisztikai informatikai, foglalási-értékesítési és CRM rendszer kialakítása és működtetése IV. Turisztikai szakmai szolgáltatások biztosítása Szakmai szolgáltatások, tanácsadás Rendezvény- és programszervezés Turisztikai kiállításokon és vásárokon való részvétel Értékesítés és közvetítés, értékesítés-ösztönzés

TDM SZERVEZET CSAK A SAJÁT TAGJAIÉRT DOLGOZIK

TURIZMUS TÖRVÉNY A törvényjavaslat célja, hogy meghatározza a turizmussal kapcsolatos állami és önkormányzati feladatokat, meghatározza a turisztikai tevékenységek gyakorlásának általános feltételeit, elősegítse a turizmus fejlesztéséhez szükséges feltételek kialakítását, valamint a turizmusban működő vállalkozások működését és fejlődését. Regionális vonatkozásai: Regionális turisztikai célelőirányzat (infrastruktúra, szolgáltatás fejlesztés, információs és marketing feladatok ellátása) Regionális turisztikai bizottságok kialakítása (az adott régióban az RFT bizottsága turisztikai célú előterjesztések esetében egyetértési joggal)

TURIZMUS TÖRVÉNY TDM vonatkozások: „8. § : A turisztikai szolgáltatók együttműködésén alapuló, általuk önkéntesen létrehozott helyi turisztikai célterület menedzsment szervezet elősegíti a helyi turisztikai szolgáltatások fejlesztését, a turisztikai vállalkozások versenyképességét, ösztönzi az adott terület turisztikai kínálatának bővítését, valamint a turisztikai szolgáltatások piacra jutását annak érdekében, hogy a turisztikai célterületre látogatókat vonzzanak és számukra az ottani tartózkodás során minél teljesebb utazási élményt nyújtsanak. A helyi turisztikai célterület menedzsment szervezet együttműködik a helyi önkormányzatokkal, turisztikai tevékenységük elősegítése érdekében.”

A KIALAKÍTÁS TÁMOGATÁSA Regisztrációs pályázat (szakmai igényfelmérés, előszűrés, visszacsatolás  pályázati feltétel) Támogatási pályázat (ROP) A TDM fejlesztéshez szükséges támogatandó főbb területek: Szervezetfejlesztés/Partnerség építése Infrastruktúra és eszközbeszerzés (és IT) Szakmai program megvalósítása turisztikai programok (stratégiák, kutatások, befektetés-ösztönzési-, minőségbiztosítási, stb. projektek) Piacra kerülést segítő és értékesítés ösztönző projektek

TDM pályázatok a régiókban 1. BAL DA DD ÉA Keretösszegek (M Ft) 618 248 400 600 Elnyerhető összegek 50/60 35/45 35/42/50 40/50/65 Regisztráltak száma 19 16 13 17

TDM pályázatok a régiókban 2. KD KM NYD Keretösszegek (M Ft) 1105 414 229 182 Elnyerhető összegek 35/45/50 40/50/75 40/50 50/65 Regisztráltak száma 30 15 9 12

Egy TDM pályázat főbb feltételei (KMOP) Regisztrációs pályázaton részt vett 2008. szeptemberében, támogató nyilatkozatot kapott Meglévő tdm szervezet vagy vezető partner egyaránt benyújthatja, de támogatási szerződés csak tdm szervezettel 85%-os támogatási arány, 35-40 millió Ft támogatási összeg 50 ezer éves vendégéj alatti desztinációban 40%-os előleg igénybevételére van lehetőség Két szakaszban beadható: június 26-ig és szeptember 4-ig

Mire lehet pályázni? TDM szervezet és hálózatfejlesztés (képzés, tanulmányutak, fórumok, szervezetalapítás költségei) TDM szakmai projektek (kutatások, szolgáltatásfejlesztési tervek, csomagajánlatok kidolgozása, helyi beszállítói rendszerek kialakítása stb.) TDM szervezet infrastruktúrafejlesztése és eszközbeszerzése (információs iroda kialakítása, felújítás, bútor, információs terminálok, táblarendszer stb.) TDM informatikai beszerzések (számítógép, szoftver) Desztinációs marketing (honlap, kiadványok, kiállítási installáció, pozícionálási stratégia)

A TDM pályázat főbb kötelezettségei 5 éves fenntartási időszak 15 millió Ft éves költségvetése van a tdm szervezetnek (50 ezer éves vendégéj alatti desztináció) Az éves költségvetést 65%-át az önkormányzatok, 10%-át a vállalkozók biztosítják (Megjegyzés: vagy az önkormányzatok a 2 Ft-tal megnövelt IFA bevételeik 20%-t adják át) Minimum 2,5 fő foglalkoztatása (50 ezer éves vendégéj alatti desztináció) Tagok között van legalább a szállásférőhely kapacitás 25%-a

TDM szervezetek és a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat 131 TDM szervezet országszerte (helyi és Észak-Magyarországon térségi szinten is) ÚMFT ROP pályázatok tdm szervezetek, attrakciófejlesztés és szálláshely/szolgáltatásfejlesztésre ÚMVP pályázatok (falumegújítás, vidéki örökségfejlesztés, turisztikai szolgáltatások és mikrovállalkozások fejlesztése) AZ ADOTT TÉRSÉG TURISZTIKAI KÍNÁLATA, SZOLGÁLTATÁSAI BŐVÜLNEK MINDKETTŐ ÁLTAL

TDM és MNVH együttműködési lehetőségek TDM szervezetek: térségi / desztinációs kínálat piacravitele is a feladatuk, amiben a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatban résztvevők is érdekeltek lehetnek (kisebb vonzerők fenntartói, falusi turizmus szolgáltatók, helyi termékkel rendelkezők) Helyi termékek bevonása a turizmusba,a turisztikai szolgáltatásokba, a turisztikai promócióba a desztináció arculatfejlesztéséhez is hozzájárul Helyi / térségi szinten a szervezetek közötti operatív kapcsolódások megteremtésnek elősegítése Központi portálok közötti linkkapcsolatok/bemutatkozó információ közzététele

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET vig@itthon.hu