Varázsszer, józan ész, vagy klasszikus problémák új köntösben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

Hidak és járható utak a tudomány és gyakorlat között Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások – Intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások.
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
A sikeres tréning jellemzői A képzés szükségessége  gazdasági igények  piaci viszonyok  a munkakör is más lesz  vezetői, munkatársi elvárások.
Karrier és tudásmenedzsment a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
JÓÜZLETAFRANCHISE Magyar Franchise Szövetség szakmai előadás
Tudástranszfer egyetemi városokban
A HR vezető, mint a Vezérigazgató legfontosabb partnere
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
SZEMÉLYZETI MARKETING
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
Dr. habil. Bencsik Andrea Széchenyi István Egyetem Győr
Pannon Egyetem, Szervezési és Vezetési Tanszék
Sólyom Andrea PhD Hallgató
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
A vidéki tér sikertényezői
Tudástranszfer.
Tanuló szervezet.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
A BKF tudástranszfer modellje a
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
1 A duális képzés illesztése a vállalat tudásmenedzsment rendszerébe Gyulay Tibor Tudásmenedzsment szakértő.
Az üzletek operatív működtetése
A tudásmenedZsment folyamatai
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
A tudáspiacok.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Varázsszer, józan ész, vagy klasszikus problémák új köntösben Varázsszer, józan ész, vagy klasszikus problémák új köntösben? - Tudásmenedzsment és HR a 21. században Prof. dr. habil Bencsik Andrea egyetemi tanár Széchenyi István Egyetem Győr

Súlypontok A téma aktualitása A tudás értéke Tudásmenedzsment rendszer működőképessége Rendszerépítés logikája és HR teendők HR eszközkészlet Az időtényező Összegzés 2017.04.04.

A téma aktualitása A versenyelőny új forrása Emberi erőforrás 2017.04.04.

A téma aktualitása Tudásgazdaság – tudástársadalom Kényszer és lehetőség a cégeknek Tudástartalom érték A fejlett gazdasággal rendelkező országok GDP-jének közel a felét a tudásipar adja (tíz munkahelyből nyolcat a tudás intenzív ágazatokban hoznak létre) 2017.04.04.

A tudás értéke A tudáspiac szereplői: A tudáspiac árrendszere: Vásárlók Eladók Ügynökök A tudáspiac árrendszere: Reciprocitás Hírnév Altruizmus Bizalom – monopólium - hiány 2017.04.04.

A tudás értéke A tudás hatalom! Tanulj, azt nem veheti el tőled senki! Amit megtanultál, az a tiéd marad! …….. tudásféltés, monopólium, hatalom 2017.04.04.

A tudás értéke A versenyelőny megteremtését és fenntartását a vállalat tudásalapú elmélete segítheti A vállalat elsődleges célja, hogy az egyének által birtokolt tudást termékekké és szolgáltatásokká integrálja. A tudás alkalmazásán, és nem létrehozásán van a hangsúly. 2017.04.04.

Mit is jelent a tudás? Inform áció l s o g z F e d á M e g é r t s I m Ismeret Adat Tud ás A tudás: olyan információ, amit végiggondolunk, megértünk, beépítünk saját fogalmi rendszerünkbe, majd tapasztalataink és ismereteink felhasználásával egy adott környezetben, helyzetben hasznosítunk. 2017.04.04.

A tudás és tudásmegosztás elméletben Az explicit tudás rendszerezhető, rögzíthető, formalizálható, mások számára könnyen megfogalmazható, átadható pl.: jelentések, könyvek által. Az implicit tudás az egyén tapasztalataira, cselekedni tudására (know-how) épülő tudás. 2017.04.04.

A tudás és tudásmegosztás elméletben Pénz, üzlet, haszon Tudás, tapasztalat, mint önrész Információ Együttműködés Bizalom (Köles Sándor ) 2017.04.04.

Tudásmenedzsment Yankee Group definíciója szerint a TM az a hatékony kapcsolat, amely összeköti az egy bizonyos tudással rendelkezőket azokkal, akiknek szükségük van erre a tudásra. A folyamat eredményeképpen a személyes tudás szervezeti tudássá válik. 2017.04.04.

Tudásmenedzsment rendszer 1.Tudásprioritá-sok meghatározása 2. Tudás azonosítása 8.Tudás ellenőrzése Tudás forrás – tanuló szervezet 3. Tudás megszerzése 7. Tudás rögzítése 4. Tudás fejlesztése 6. Tudás hasznosítása 5. Tudás szétosztása 2017.04.04.

A tudásmenedzsment stratégia kezdeményezése 1. Tudásprioritások meghatározása „Top-Down” (felülről jövő) megközelítés „Bottom-Up” (alulról jövő) megközelítés „Middle-Up-Down” („középről-fel-és-le”) megközelítés HR feladatok – stratégia, információ, kommunikációs utak, meggyőzés 2017.04.04.

A vállalat tudásának helyzete Abszolút tudástér alatt a tudás legnagyobb halmazát, a teljes tudást értjük, amely halmaz végtelen. (a szervezet ennek egy részét birtokolja) Relatív tudástér alatt a tudáselemek és képességek azon halmazát értjük, melyek összefüggnek a szervezet stratégiájával és céljaival. (Ezekből az elemekből a szervezet bizonyos elemeket magáénak mondhat, míg másokat meg kell szereznie, illetve ki kell fejlesztenie.) 2. Tudás azonosítása 2017.04.04.

Belső tudáshelyzet mátrix A szervezet Tudja Nem tudja Abszolút tudástér Mit tud? Megfelelő Pazarlás Mit kell tudni? (relatív tudástér) Mit nem tud? Reménykeltő Veszély 2017.04.04.

HR feladatok – tudástérkép, kompetencia mátrix, Mind mapping, stb. A szervezetek belső tudása versenyképesség tekintetében három kategóriába sorolható: Alaptudás Fejlett tudás Innovatív tudás HR feladatok – tudástérkép, kompetencia mátrix, Mind mapping, stb. 2017.04.04.

Az iparági tudás birtoklását leíró helyzetkép elemzésére szolgál a külső tudáshelyzet elemzési tér, mely: egyik dimenziójában a vállalatok által birtokolt tudásszintet vizsgálja, míg másik dimenziója a piaci részesedés változásán keresztül azt méri, hogy a cégek mennyire tudták a rendelkezésükre álló tudást beépíteni tevékenységükbe. 2017.04.04.

Külső tudáshelyzet elemzési tér Piaci részesedés változása (%) (-) (+) Alap Fejlett Innovatív Lemaradók Reménykeltők Diktálók „Ügyesek” „Ügyetlenek” Kiszorulók Tudásszint Forrás: Fehér P. HR feladatok – best practice, benchmarking, stb. 2017.04.04.

A tudás megszerzésének eszközei és módszerei 3. Tudás megszerzése Saját tapasztalat Tanulás Továbbképzés Betanítás, mentor Új munkatárs felvétele Együttműködés az ügyfelekkel Kutatás, szakfolyóiratok Együttműködés a beszállítókkal 2017.04.04.

A tudás megszerzésének eszközei és módszerei 2. Kongresszusok, fórumok Piackutatás Összehasonlító elemzés Tanácsadók felhasználása Kooperáció egyetemekkel Szervezetek informális, összeverődő hálózatai Egy találó történet 2017.04.04.

A tudás megszerzésének eszközei és módszerei 3. Vállalat felvásárlása Bérlés Tudáslopás Megfelelő kommunikáció Vegyítés Adaptáció Célorientált erőforrások Vállalati pletyka HR feladat – lehetőségek felkutatása, támogatás biztosítása, (toborzás – kiválasztás), szervezetfejlesztés 2017.04.04.

A kockázat 4. Tudás fejlesztése „ Annál, hogy képzed embereidet, és elvadásszák tőled, csak egy rosszabb van, ha nem képzed, és nálad maradnak ” Zig Ziggler 2017.04.04.

A kockázat Képzetlen, de marad Kiképzem, majd elmegy Elkötelezettség, lojalitás TM ideális hatóiránya Képzetlen, de marad Kiképzem, majd elmegy Készség, képesség, tudás HR feladat - képzési rendszer kidolgozása, karriertervek, talentmenedzsment, szervezeti „vákuum” 2017.04.04.

A tudástranszfer és problémái 5. Tudás szétosztása Súrlódás Lehetséges megoldások A bizalom hiánya Kapcsolatok és bizalom kiépítése személyes találkozásokon keresztül Eltérő kultúrák, szókincsek, vonatkoztatási rendszerek Közös alap létrehozása oktatással, eszmecserékkel, publikációkkal, csapatszervezéssel, vetésforgóban betöltött állásokkal Idő és találkozóhely hiánya; korlátolt gondolkodás a produktív munkáról A tudástranszferhez szükséges idő és hely megteremtése: vásárok, társalgók, konferencia beszámolók A tudás kizárólagos birtokosának státus és jutalom jár A teljesítményértékelés és az ösztönző rendszer a tudásmegosztáson alapul A befogadók abszorpciós képességének hiánya Az alkalmazottak rugalmasságra nevelése; elegendő idő a tanulásra; a munkaszerződések lényegi elvárása az ötletekre való nyitottság Hit abban, hogy a tudás meghatározott csoportok előjoga, a „nem mi találtuk ki” szindróma A nem hierarchikus tudás megközelítések ösztönzése; a gondolatok minősége fontosabb az ismeretforrás rangjánál Intolerancia a hibákkal és a segítségkéréssel szemben A kreatív hibák és az együttműködés elfogadása és jutalmazása; nem jár státusvesztéssel, ha valaki nem tud mindent HR feladat – kultúra építés, (eszközök: mester-tanítvány, mentoring, minőségi körök, AAR, Retrospekt, Storytelling, tudáscsere, knowledge – cafe, kötetlen technikák) 2017.04.04.

A kockázat kezelése – HR feladatok 6. Tudás hasznosítása Célok megfogalmazása (HR stratégia) Karrier- és talentmenedzsment rendszer kiépítése Megtartás, fejlesztés eszközrendszerének alkalmazása Személyre szabott programok kidolgozása Kulcs munkatársak, kulcs kompetenciák és tudás azonosítása Megtartás, értékelés, támogatás, (motivációs rendszer) Piaci siker: „ügyesek”, „diktálók” Emberi problémák és konfliktus kezelés, tanulószervezet karbantartása 2017.04.04.

HR eszközök Kulcs munkatársak kiválasztási módszerei Kulcs munkatársak megtartása Kihívó feladat Felelősség Vezetői támogatás Javadalmazás Kommunikáció Kapcsolatok Lehetőségek Kulcs munkatársak fejlesztési eszközei Stratégiai projektmunka Rotáció Egyéni feladatok MBA Nyelvi képzés Szakképzés Általános készségfejlesztés Vezetői készségfejlesztés Csapatépítés Egyéni készség vagy személyiség fejlesztés 2017.04.04.

IT – TTMP – szervezeti memória 7. Tudás rögzítése HR feladatok - rendszer működtetése (folyamatában), LLL 2017.04.04.

8.Tudás ellenőrzése 2017.04.04.

Összegzés Céltudatosság – kultúra formálás - bizalom építés - értékes tartalom – IT háttér - TM rendszer működtetése és fenntartása. A tudásmenedzsment rendszer kiépítése nem cél, csupán eszköz. 2017.04.04.

Köszönöm szépen a figyelmet 2017.04.04.