Az önkéntesség és az arra ható okok a felsőoktatásban tanuló fiatalok körében Fényes Hajnalka MSZT konferencia 2011. november 12. Miskolc.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Csuhaj Andrea Programvezető
Advertisements

Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
„Tegyük Együtt!” Program az önkéntesség elterjesztéséért Pest megyében TÁMOP / A Magyar Vöröskereszt Pest Megyei Szervezete és a NIOK.
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
 2011 első félévében Magyarország látja el az Európai Unió Tanácsának soros elnöki feladatait  az önkéntesség európai éve  június 4-12.
Az Oltalom Karitatív Egyesület 1989 óta működik. Célja a lelkileg és szociálisan elhagyott, kiszolgáltatott vagy veszélyeztetett élethelyzetben lévő különféle.
Többnapos „sportfesztivál” a magyarországi illetve határon túli felsőoktatási intézmények hallgatói számára a Debreceni Campus Nonprofit Közhasznú Kft.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Dél-Dunántúli Regionális Forrásközpont Szolgáltató Nonprofit Kft.
Készítette: Geszler Nikolett
LámpásLámpás Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Jóvá Tett Hely Közösségi Foglalkoztató
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Fiatalok az önkéntes munka változó világában Kiss Gabriella, Fényes Hajnalka MSZT konferencia 2010 november 5.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
LUDUS … latinul “ játék ”. | Mik azok a komoly játékok? A komoly játékok elektronikus alkalmazások, amelyek.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Az önkéntes munka és annak csoportképző szerepe a felsőoktatásban tanuló fiatalok körében Fényes Hajnalka December 3.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Fényes Hajnalka Egyetemi élethelyzetek konferencia
Önkéntesség a Debreceni Egyetem hallgatói táborában Lipcsei László MSZT Konferencia november 12.
Campus-Lét a segítő aspektusából a Debreceni Egyetemen Berényi András DEMEK központvezető Műhelykonferencia december 03.
Campus lét konferencia 2012 A KÖZ ÉS A MAGÁN KÖZÖTTI HATÁR ÉS AZ ÁLLAMPOLGÁRI ELKÖTELEZETTSÉG.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A gyakorlatvezető mentor
Önkéntes munka az Ózdi Művelődési Intézmények Városi Könyvtárban
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
„Egyenlő Eséllyel a Rák Ellen” szűrő és felvilágosító program hátrányos helyzetű nőknek
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató december 4.
Harmadik országbeli hallgatók beilleszkedésének elősegítése
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Iskolai közösségi szolgálat
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM. 2 A Fiatalok Lendületben Program számokban Az Európai Bizottság programja Időtartam: Költségvetés:
Idősen is fiatalosan Senior fejlesztő program a
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Fényes Hajnalka December 3.
Idősen is fiatalosan Senior fejlesztő program a
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
Európai szemeszter 2018/19
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Előadás másolata:

Az önkéntesség és az arra ható okok a felsőoktatásban tanuló fiatalok körében Fényes Hajnalka MSZT konferencia november 12. Miskolc

Az önkéntes munka definiálása Nem kötelező; mások (egyének, szervezet, vagy az egész társadalom) érdekében történik; nem fizetett tevékenység; általában szervezett keretek között folyik. Nem kötelező; mások (egyének, szervezet, vagy az egész társadalom) érdekében történik; nem fizetett tevékenység; általában szervezett keretek között folyik. Az önkéntesség nem tisztán altruista tevékenység, mivel az önkéntesség egyéni haszonnal is jár (pl. a tudatos karrierépítési motiváció a fiataloknál). Az önkéntesség nem tisztán altruista tevékenység, mivel az önkéntesség egyéni haszonnal is jár (pl. a tudatos karrierépítési motiváció a fiataloknál). Az önkéntesség lehet egy komolyan veendő szabadidős tevékenység is, ami összhangban van azzal, hogy napjainkban az önkéntesség altruista jellege csökken, nő a szubjektív önértéke, beleértve akár az örömszerzés, a szórakozás szükségletét, motivációját is (Stebbins 1996). Az önkéntesség lehet egy komolyan veendő szabadidős tevékenység is, ami összhangban van azzal, hogy napjainkban az önkéntesség altruista jellege csökken, nő a szubjektív önértéke, beleértve akár az örömszerzés, a szórakozás szükségletét, motivációját is (Stebbins 1996).

Az új típusú önkéntesség Az új típusú önkéntesség specializáltabb, kevésbé ideologikus, kisebb a tagoktól elvárt szervezeti követelmény. A tradicionális, érték alapú önkéntesség csökken, miközben a kulturális és a szabadidős önkéntesség (pl. sport szervezetekben való aktív részvétel) jelentősége nő. (De a szabadidős önkéntességnél továbbra is fontos a mások javára végzett jelleg (pl. funkció és feladatvállalás) a belső önérték mellett.) Az új típusú önkéntesség specializáltabb, kevésbé ideologikus, kisebb a tagoktól elvárt szervezeti követelmény. A tradicionális, érték alapú önkéntesség csökken, miközben a kulturális és a szabadidős önkéntesség (pl. sport szervezetekben való aktív részvétel) jelentősége nő. (De a szabadidős önkéntességnél továbbra is fontos a mások javára végzett jelleg (pl. funkció és feladatvállalás) a belső önérték mellett.) Az új típusú önkéntesség érdekes és értelmes elfoglaltságot ajánl, cselekvésorientált, rövid időtartamú elkötelezettséggel jár (projekt jelleg, és a szervezetekben erős a fluktuáció (kevésbé jellemző a csoportképződés). (Wollebæk és Selle 2003) Az új típusú önkéntesség érdekes és értelmes elfoglaltságot ajánl, cselekvésorientált, rövid időtartamú elkötelezettséggel jár (projekt jelleg, és a szervezetekben erős a fluktuáció (kevésbé jellemző a csoportképződés). (Wollebæk és Selle 2003) Fontos a reciprocitás (de nem kaláka-munka) és a tevékenység belső önértéke, szemben a korábbi tradicionális, paternalisztikus „csak” segítő attitűddel. (J. Butcher 2003) Fontos a reciprocitás (de nem kaláka-munka) és a tevékenység belső önértéke, szemben a korábbi tradicionális, paternalisztikus „csak” segítő attitűddel. (J. Butcher 2003) A fiatalokra inkább az új típusú önkéntesség a jellemző (tőkekonvertálás: a szerzett kulturális és kapcsolati tőkét később anyagi tőkévé konvertálják). A fiatalokra inkább az új típusú önkéntesség a jellemző (tőkekonvertálás: a szerzett kulturális és kapcsolati tőkét később anyagi tőkévé konvertálják).

Kvantitatív vizsgálat 2005-ös „Regionális egyetem” kutatás eredményei (N=940 fő), a „partiumi” régió felsőoktatási hallgatói (DE, NyF, néhány határon túli intézmény) 2005-ös „Regionális egyetem” kutatás eredményei (N=940 fő), a „partiumi” régió felsőoktatási hallgatói (DE, NyF, néhány határon túli intézmény) 2010-es online vizsgálat, „Campus-lét…” OTKA kutatás, DE hallgatói (a nemenkénti és karonkénti reprezentativitást súlyozással biztosítottuk), N=2384 fő 2010-es online vizsgálat, „Campus-lét…” OTKA kutatás, DE hallgatói (a nemenkénti és karonkénti reprezentativitást súlyozással biztosítottuk), N=2384 fő

2005 és 2010 között a diákok tanulás melletti munkavégzése emelkedett, férfiak kis előnyben 2005 és 2010 között a diákok tanulás melletti munkavégzése emelkedett, férfiak kis előnyben főleg az alkalmi munka aránya nőtt főleg az alkalmi munka aránya nőtt A rendszeres ÖM több mint kétszeresére nőtt (2,5%- 7%), bár a részvételi arányok jóval kisebbek, mint nyugaton, nemenként nincs különbség A rendszeres ÖM több mint kétszeresére nőtt (2,5%- 7%), bár a részvételi arányok jóval kisebbek, mint nyugaton, nemenként nincs különbség A továbbiakban a diákok csoporttagságát, és egyben potenciális ÖM végzését vizsgáljuk (új típusú mérés szükségessége!) A továbbiakban a diákok csoporttagságát, és egyben potenciális ÖM végzését vizsgáljuk (új típusú mérés szükségessége!)

2010 Részt veszNem, de szeretne Nem vesz részt Vallási csoport12,36,481,3 Hobbi csoport7,32963,7 Tudományos kör, szakmai egyesület 6,741,651,8 Hagyományőrző csoport3,721,774,8 Tanuló csoport, önképzőkör3,496,6 HÖOK mentor program3,196,9 HÖOK225,372,7 Mentálhigiénés klub1,498,6 IK öntevékeny csoport0,599,5 Puzzle szem. fejlesztő klub0,399,7 Nekem senkim sincs klub0,299,8

A vallási csoportok kivételével a diákok 10% alatt vesznek részt potenciális ÖM csoportokban A vallási csoportok kivételével a diákok 10% alatt vesznek részt potenciális ÖM csoportokban Vallási csoportok (12,3%) (fókusz): zenei kíséret, karvezetés, étel és ital összejöveteleken, hajléktalanok segítése (ökomenikus szervezet szervezésében) Vallási csoportok (12,3%) (fókusz): zenei kíséret, karvezetés, étel és ital összejöveteleken, hajléktalanok segítése (ökomenikus szervezet szervezésében) Mentor program (3,1%): felsőbb évesek segítenek hátrányos helyzetű elsőéveseknek a beilleszkedésben, kapnak juttatást, de ez csak a költségeket (telefonszámla) fedezi Mentor program (3,1%): felsőbb évesek segítenek hátrányos helyzetű elsőéveseknek a beilleszkedésben, kapnak juttatást, de ez csak a költségeket (telefonszámla) fedezi Mentálhigiénés klub (1,4%): telefonos lelki segély, buliszerviz-szolgálat (havi 2-3 alkalom, nyári fesztiválok ingyenes részvétel), tréning és vizsga (résztvevő megfigyelés: Marczali, Tercza 2010) Mentálhigiénés klub (1,4%): telefonos lelki segély, buliszerviz-szolgálat (havi 2-3 alkalom, nyári fesztiválok ingyenes részvétel), tréning és vizsga (résztvevő megfigyelés: Marczali, Tercza 2010) Nekem senkim sincs klub, személyiségfejlesztő klub, informatikusok öntevékeny csoportja 1% alatt (nyugaton népszerűbb) Nekem senkim sincs klub, személyiségfejlesztő klub, informatikusok öntevékeny csoportja 1% alatt (nyugaton népszerűbb)

FérfiakNők Sportegyesület, klub19,88,2Férfiak inkább szeretnének Kulturális csoport9,38,6Nők inkább szeretnének Ifjúsági diák szervezet65,6Nők inkább szeretnének Extrém sportot űző csoport4,11,2Férfiak inkább szeretnének Civil szervezet3,92,9Nők inkább szeretnének Természet- és állat- és környezetvédelem 3,52,8Nők inkább szeretnének Politikai szervezet, párt3,21,3Férfiak inkább szeretnének Segítő szolgálat, karitatív munka3,97Nincs adat Önkéntes szervezet, csoport4,16,3Nők inkább szeretnének Lelki és szociális problémák-szervezet1,11,5Nők inkább szeretnének Érdekvédelmi szervezet11Nők inkább szeretnének Emberjogi mozgalom0,6 Nők inkább szeretnének

Nemi különbségek a rendszeres ÖM egyforma (6-7%: lásd korábban) a rendszeres ÖM egyforma (6-7%: lásd korábban) de a lányokra inkább a tradicionális ÖM végzés a jellemző (segítő szolgálat, karitatív munka, önkéntes szervezeti tagság) de a lányokra inkább a tradicionális ÖM végzés a jellemző (segítő szolgálat, karitatív munka, önkéntes szervezeti tagság) A fiúkra inkább jellemző a szabadidős önkéntesség: sport és kulturális csoporttagság, civil szervezeti tagság, természetvédő csoporttagság, politikai szervezeti tagság A fiúkra inkább jellemző a szabadidős önkéntesség: sport és kulturális csoporttagság, civil szervezeti tagság, természetvédő csoporttagság, politikai szervezeti tagság Érdekvédelmi szervezetben, emberjogi mozgalmakban a diákok alig vesznek részt, ebben nincs nemi különbség sem Érdekvédelmi szervezetben, emberjogi mozgalmakban a diákok alig vesznek részt, ebben nincs nemi különbség sem

Nemenként ugyan nincs különbség az önkéntes munkavégzés gyakoriságában, de a tradicionális férfias képzési területeken (műszaki, TTK, informatika) átlagos vagy az alatti az önkéntesség Nemenként ugyan nincs különbség az önkéntes munkavégzés gyakoriságában, de a tradicionális férfias képzési területeken (műszaki, TTK, informatika) átlagos vagy az alatti az önkéntesség a tradicionális segítő szakmáknál (óvónők, egészségügyi, orvosi, gyógyszerészeti, tanárszakok) viszont átlag feletti az önkéntesség, ahol a lányok vannak túlsúlyban a tradicionális segítő szakmáknál (óvónők, egészségügyi, orvosi, gyógyszerészeti, tanárszakok) viszont átlag feletti az önkéntesség, ahol a lányok vannak túlsúlyban Logisztikus regressziós eredmények az önkéntességre ható okokra (akik legalább évente vagy gyakrabban végeznek ÖM): Logisztikus regressziós eredmények az önkéntességre ható okokra (akik legalább évente vagy gyakrabban végeznek ÖM):

Exp(B)Sig. Nem0,940,64 Életkor0,990,78 Apaisk0,950,08 ANYAISK (+)1,060,03 ANYAGIŐ (+)1,110,00 Teltipdich0,810,07 VALLÁSSOSSÁG (+)1,470,00 ANYAGI JÓLÉT (-)0,790,00 BOLDOGSÁG (+)1,860,00 IGAZ BARÁTSÁG (+)1,380,01 ÉLVEZETES ÉLET (-)0,760,01 SEGÍTŐKÉSZSÉG, másokért csel. (+)1,350,00 RAGASZKODÓ gyöngéd (-)0,790,03 Konstans 0,010,00

A klasszikus demográfiai változók (nem kor) nem hat az ÖM, az anyák iskolázottsága és a saját jobb anyagi helyzet viszont növeli A klasszikus demográfiai változók (nem kor) nem hat az ÖM, az anyák iskolázottsága és a saját jobb anyagi helyzet viszont növeli Az értékek hatása jelentősebb (lásd a szakirodalmat). Az értékek hatása jelentősebb (lásd a szakirodalmat). A vallásosság növeli: A kereszttáblák szerint a maga módján vallásosak 28,4%-a végez ÖM (átlag feletti), de az egyháziasan vallásosak 45%-a (a vallásos gyakorlat számít, mint a hit: lásd a külföldi szakirodalmat) A vallásosság növeli: A kereszttáblák szerint a maga módján vallásosak 28,4%-a végez ÖM (átlag feletti), de az egyháziasan vallásosak 45%-a (a vallásos gyakorlat számít, mint a hit: lásd a külföldi szakirodalmat) A boldogság, az igaz barátság, a segítőkészség, másokért cselekvés preferálása növeli az önkéntesség valószínűségét. Viszont már értékek, mint az élvezetes élet preferálása, az anyagi jólét fontossága, és furcsa módon a gyöngédség és szeretetteljes ragaszkodás preferálása csökkenti az önkéntesség valószínűségét. A boldogság, az igaz barátság, a segítőkészség, másokért cselekvés preferálása növeli az önkéntesség valószínűségét. Viszont már értékek, mint az élvezetes élet preferálása, az anyagi jólét fontossága, és furcsa módon a gyöngédség és szeretetteljes ragaszkodás preferálása csökkenti az önkéntesség valószínűségét.

Összegzés A kutatás aktualitása: 2011 az önkéntesség európai éve + HR: javaslat a középiskolások „kötelező” önkéntes munkavégzésére??? A kutatás aktualitása: 2011 az önkéntesség európai éve + HR: javaslat a középiskolások „kötelező” önkéntes munkavégzésére??? Eredményeink szerint a fiatalok növekvő arányban, de az ÖM jelentőségéhez és a külföldi részvételi arányokhoz képest csak kismértékben vesznek részt az önkéntes tevékenységekben (6-7% rendszeres, 20% alkalmi). Eredményeink szerint a fiatalok növekvő arányban, de az ÖM jelentőségéhez és a külföldi részvételi arányokhoz képest csak kismértékben vesznek részt az önkéntes tevékenységekben (6-7% rendszeres, 20% alkalmi). Okok: információhiány, időhiány, a felkészültség hiánya, anyagi okok Okok: információhiány, időhiány, a felkészültség hiánya, anyagi okok A szakirodalom tanulsága szerint napjaink fiataljaira az új típusú (nem feltétlenül altruista motivációjú) önkéntesség a jellemző, és ez felhívja a figyelmet az önkéntesség újfajta mérésének szükségességére is (csoporttagság: potenciális ÖM végzés) A szakirodalom tanulsága szerint napjaink fiataljaira az új típusú (nem feltétlenül altruista motivációjú) önkéntesség a jellemző, és ez felhívja a figyelmet az önkéntesség újfajta mérésének szükségességére is (csoporttagság: potenciális ÖM végzés) A szakirodalommal összhangban a debreceni fiatalok esetén is a klasszikus demográfiai változók csak kis mértékben hatnak az önkéntességre, míg az értékek hatása jelentősebb. A szakirodalommal összhangban a debreceni fiatalok esetén is a klasszikus demográfiai változók csak kis mértékben hatnak az önkéntességre, míg az értékek hatása jelentősebb.