BÜKKI SZLOVÁK TELEPÜLÉSEK ASSZIMILÁCIÓS FOLYAMATAI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AHOL A CSEND MÉG HALLHATÓ KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ NYÉSTÁN
Advertisements

Ami a társadalmat összetartja – a generációk együttműködése
Női viselet.
Jó Karma Ez egy jó kis olvasmány, de rövid! Élvezd! A Dalai Láma üzenete a világ számára 2012-ra. Mindössze néhány percig tart elolvasni és végiggondolni!
8 Klikkelj az egérrel!.
Feltehetek egy kérdést?
Lux Judit CSc ÉLETUTAK – GENERÁCIÓK – ÜNNEPEK május 22. SZAKMAI KONFERENCIA ÉS KIÁLLÍTÁS (ISBN-szám: ) HSZOSZ- ICF Magyar Tagozat.
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
„Református – szeretem.” Tiszaparti Római Katolikus Általános
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
Igaz történet karácsony előttről
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Szeretteim! Nemsokára elérkezik a születésnapom. Nagyon sok ember vásárol ilyenkor és készülnek már külön erre az alkalomra szóló rádió- és TV-műsorok,
Ács Tamara – Tóth Cseperke bemutatja. “Mindannyiunknak hatalmunkban áll választani egészség és betegség, gazdagság és szegénység, szabadság és szolgaság.
A legszebb Szív.
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
A FELESÉG NAPLÓJÁBÓL - Szombat este -.
A közösségi élet vizsgálata Völcsökön avagy a „hiány” funkciójáról
 Klikkelj az egérrel! :20:48
Család, rokonság Németh György.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ALAPIGE: 1Kir 3,
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Adácsi Szent Jakab Katolikus Általános Iskola és Sportiskola
A család szerepe, jellemzői
IMA MAGYARORSZÁGÉRT. KEDVES SZERETETREMÉLTÓ EMBEREK!
Kultúra és Szocializáció
Az értékrend szerepe egy szilágysági falu magyar lakosainak migrációs stratégiáiban Készítette: Keresztury Ágnes Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális.
Kocsis Nikoleta – Spátay Anna Országos Tudományos Diákköri Konferencia
A RÉPÁSHUTAI SZLOVÁKOK IDENTITÁSA TÓTH JUDIT GABRIELLA.
1956-osok életút jellegzetességei a Kádár- korszakban Szerző: Makai Vivien Konzulens: Dr. Valuch Tibor Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Szociológia.
KUTYASORS.
Kisebbségi kultúrák.
Gyerekek í rták - Istennek Kedves Isten! A jelmezbálon ördögnek fogok öltözni, nem baj? Marine.
Életige 2008 június Szöveg: Chiara Lubich.
Ne sírj, apám! – Don’t Cry Daddy! Apám meg én a kisszobában, csendes esti félhomályban, béke van, ő mégis sír. Én nézem, nézem meglepetten, szégyelli,
MESÉLJ APU (Muhi János) Zene: Fiam (Komár László).
AZ IGAZ SZERETETT….
Somorja, október 28. Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
Mindenütt a földön Vágynak valami jó után,
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Kedves Fiam ....
Készítette: Jon A. Palmer
A BOLDOGSÁG TITKA.
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
Készítette: Bacsó Beáta
Az Élet Igéje november „Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni az Isten országába.” (Mt 19,24)
Egy napon azt kérte az osztálytól a tanárnő, hogy minden osztálytársuk nevét írják föl egy lapra úgy, hogy a nevek mellett maradjon egy kis üres hely.
Még kicsi ovis voltam amikor az óvónénikkel részt vettünk a szüreti felvonuláson. A nővérem már akkor a néptánc csoport tagja volt és természetesen.
Barát Müller Péter.
Család, rokonság Németh György.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
Az Élet Igéje szeptember.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
A 10 apró különbség férfi és nő között.
Hát én lennék, és Botond!! 
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Generációk és család.
A család történeti alakulásáról
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
A reintegráció lehetőségei
Biztosan tapasztaltátok már, hogy manapság 2010-ben a számítógép elengedhetetlen az életben a tanulásban és a tanárok munkájában is. Nos mai beszámolóm.
Jó együtt lenni! Idősek Otthona Bakonyszentlászló.
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
A 5. parancsolat „Tiszteld apádat és anyádat…”
A szocializáció folyamata
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata

Előadás másolata:

BÜKKI SZLOVÁK TELEPÜLÉSEK ASSZIMILÁCIÓS FOLYAMATAI TÓTH JUDIT GABRIELLA toth.judit.gabriella@gmail.com

TEMATIZÁCIÓ MIT NEVEZÜNK ASSZIMILÁCIÓNAK? ALKALMAZOTT KUTATÁSI MÓDSZEREK RÉPÁSHUTA ÉS BÜKKSZENTKERESZT TELEPÜLÉSEKEN A TÉMA SZEMPONTJÁBÓL VIZSGÁLT EGYÉNI ÉS TÁRSADALMI SZEGMENSEK LESZÁRMAZÁS, CSALÁDSZERKEZET. NYELVHASZNÁLAT. VALLÁS. OKTATÁS HAGYOMÁNYOK.

RÉPÁSHUTA /ÓHUTA) 1746: EGYHÁZLÁTOGATÁSI JEGYZŐKÖNYVEK. KIALAKULÁSÁNAK OKA: ÜVEGGYÁRTÁS „Honnan származnak az itteni szlovákok ősei? Ruspekt. De ezt már biztos mondta más is. Morvaország, nem messze Moravská Ostrava-tól.” (P. V.)

BÜKKSZENTKERESZT /ÚJHUTA) 1756: Simonides, Orlitzki, Novák, Sir, Cibula. 1895: ünnepi közgyűlés – magyarosítás 20. Század: kölcsönös lakosságcsere „Az én nagyapám nagyon szerette a magyarokat, inkább itt maradt, de a testvére visszament, őt nem is ismerem.” (P. I.)

ASSZIMILÁCIÓ „Asszimilálódni annyit tesz, mint elsajátítani egy másik, a sajáttól eltérő életvilág szabályait, értékkészletét. A befogadó csoportba történő Maradéktalan beolvadás feltételezi a nyelv, a szokások, a közösség történelmének, Hagyományainak megismerését.” (Biczó Gábor)

AZ ASSZIMILÁCIÓ MINT FOLYAMAT

KUTATÁSI MÓDSZEREK RÉSZTVEVŐ MEGFIGYELÉS. együttélés a kultúrával szituatív megfigyelés (nyelvhasználat) STRUKTURÁLATLAN ÉS STRUKTURÁLT INTERJÚ. KÉRDŐÍV.

LESZÁRMAZÁS RÉPÁSHUTA BÜKKSZENT-KERESZT LAKOSSÁG SZÁMA 468 FŐ 1185 FŐ NEMZETISÉGI 49% 20% VIZSGÁLT MINTA 200 FŐ 9 VEGYES HÁZASSÁG 1 SZLOVÁK HÁZASSÁG LESZÁRMAZÁS KÖZTUDOTT. BIZONYTALANSÁG ÖNAZONOSÍTÁS „TÓT” „HIBRID”

LESZÁRMAZÁS „Nem tudjuk, hogy kik a szlovákok Bükkszenten. Amikor elvettem a feleségem, tudtam, hogy beszéli a nyelvet, hiszen az iskolában tanultuk, de nem voltam benne biztos, hogy magyar.” (T.P.) „Valamelyik nagyapám tót volt, de nem tudom, hogy ki is. A családban magyarul beszéltek, gyerekként nem tűnt fel, mindkét nyelvet megtanultam.” (P. Á. - Bükkszentkereszt)

NYELVHASZNÁLAT RÉPÁSHUTA BÜKKSZENT- KERESZT NYELVISMERET IDŐSEK BESZÉLIK KÖZÉPKORÚAK ÉRTIK GYEREKEK ÉRTIK, BESZÉLIK KÖZÉPKORÚAK EGY RÉSZE ÉRTI, GYEREKEK NEM BESZÉLIK, DE ÉRTIK HASZNÁLAT MÓDJA, TERE NAGYMAMA – UNOKA INTERAKCIÓ TALÁLKOZÓK, LEVELEZÉSEK NEM HASZNÁLJÁK. ÁTÖRÖKÖSÍTÉS NAGYSZÜLŐK TANÍTJÁK A NYELVET AZ UNOKÁKNAK. AZ IDŐS GENERÁCIÓ NEM ADJA TOVÁBB MÉG A NÉPDALOK SZINTJÉN SEM. KONFLIKTUS PROBLÉMA KÖZÉPKORÚAK = KIESŐ GENERÁCIÓ MÁS AZ ISKOLAI NYELV.↔NAGYSZÜLŐK

NYELV „Hibát követtünk el. A gyerekeinket már nem Tanítottuk meg tótul, ők sem az unokákat. Későn kaptunk észbe, mi öregek, hogy ha csak mi beszélünk, annak jó vége nem lehet, ha más nem tanulja meg, akkor elvész a nyelv. Rohamosan mindenki tanítgatni kezdte az unokákat. Talán így fennmarad…talán. Ez az utolsó szál. Meg kell ragadni.” (F. É. - Répáshuta)

VALLÁS RÉPÁSHUTA BÜKKSZENT- KERESZT HIT JELKÉPEK SZERTARTÁS PROBLÉMÁK KATOLIKUS EVANGÉLIKUS REFORMÁTUS JEHOVA JELKÉPEK MAGYAR IMAKÖNYV. SZLOVÁK ÉNEKESKÖNYV. TRANOSCIUS. SZERTARTÁS MAGYAR. PROBLÉMÁK NYELV→ASSZIMILÁCIÓ MEGOSZTJA A CSALÁDOT.

VALLÁS „Már a nagyanyám is magyar misére járt. Magyarul imádkozott. Igaz, nagyapám nem ment el a templomba, mert csak tótul beszélt.” (P. V. - Répáshuta) „Én katolikus vagyok és az is szeretnék maradni. A férjem református. Külön járunk templomba.” (F. G. - Bükkszentkereszt)

OKTATÁS – RÉPÁSHUTA A MÚLT…. „A szlovák óra a kedvencem. Énekelünk, Beszélgetünk és sokszor táncolunk. Készítünk műsorokat is, karácsonykor vagy húsvétkor és fellépünk az öregeknek. Szeretem, ahogy tapsolnak, néha hozzánk is szólnak szlovákul, bekiabálnak, próbálom megérteni és visszaszólni.” (D. S.)

OKTATÁS - BÜKKSZENTKERESZT „Nem kérhettem azt a fiamtól, hogy beszéljen szlovákul. Volt, hogy meghallottam a templomban, hogy azt kéri az Istentől, hogy ne kelljen másnap iskolába mennie és véletlenül se szólaljon meg szlovákul.” (L. L.) „Nincs értelme szlovákul beszélni. A többiek nem értik, ha mondok valamit, de a tanárnak simán beszólok szlovákul, erre azért jó.” (T. G.)

HAGYOMÁNYOK RÉPÁSHUTA BÜKKSZENT-KERESZT SZIMBÓLUMOK CÍMER ZÁSZLÓ MÁJOVKA ÜNNEPEK BŐSÉGES ESTE ANDRÁS NAP AUGUSZTUS 20. KARÁCSONY KVAKA FOLKLÓR VELKA BUKOVINKA ASSZONYKÓRUS HIEDELMEK NINCSENEK STRIGA CSERNOKNAZSNIK ZMORA

ÖSSZEGZÉS – RÉPÁSHUTA STRUKTURÁLIS ASSZIMILÁCIÓ TÖBBGENERÁCIÓS CSALÁDSZERKEZET IDENTITÁSTUDAT ÁTÖRÖKÖSÍTÉSE A NYELVI SZOCIALIZÁCIÓ SZÍNTJEI JÓL LEÍRHATÓK KULTURÁLIS TRADÍCIÓK „A múlt nem múlik el a nyelvvel együtt. A temető fejfáin a nevek mindig hirdetni fogják, hogy tótok éltek itt…” (P. K.)

ÖSSZEGZÉS - BÜKKSZENTKERESZT TÁRSADALMI ELVÁRÁS → ETNIKAI IDENTITÁS ÖSZTÖNZÉS (ÉRZELMI MEGRENDÍTÉS) → AZ ÉRZÉSEIKRŐL BESZÉLJENEK NYELVHASZNÁLAT PROBLÉMÁS A VALLÁS A MAGYAROK KÖZÉ INTEGRÁL IDENTITÁSZAVAR NEMZETISÉGI SZOCIALIZÁCIÓ FOLYTONOSSÁGA HIÁNYZIK AKKULTURÁCIÓ PARSONS ETNIKAI CSOPORTRA VONATKOZÓ KRITÉRIUMAI NEM TELJESÜLNEK.