BÜKKI SZLOVÁK TELEPÜLÉSEK ASSZIMILÁCIÓS FOLYAMATAI TÓTH JUDIT GABRIELLA toth.judit.gabriella@gmail.com
TEMATIZÁCIÓ MIT NEVEZÜNK ASSZIMILÁCIÓNAK? ALKALMAZOTT KUTATÁSI MÓDSZEREK RÉPÁSHUTA ÉS BÜKKSZENTKERESZT TELEPÜLÉSEKEN A TÉMA SZEMPONTJÁBÓL VIZSGÁLT EGYÉNI ÉS TÁRSADALMI SZEGMENSEK LESZÁRMAZÁS, CSALÁDSZERKEZET. NYELVHASZNÁLAT. VALLÁS. OKTATÁS HAGYOMÁNYOK.
RÉPÁSHUTA /ÓHUTA) 1746: EGYHÁZLÁTOGATÁSI JEGYZŐKÖNYVEK. KIALAKULÁSÁNAK OKA: ÜVEGGYÁRTÁS „Honnan származnak az itteni szlovákok ősei? Ruspekt. De ezt már biztos mondta más is. Morvaország, nem messze Moravská Ostrava-tól.” (P. V.)
BÜKKSZENTKERESZT /ÚJHUTA) 1756: Simonides, Orlitzki, Novák, Sir, Cibula. 1895: ünnepi közgyűlés – magyarosítás 20. Század: kölcsönös lakosságcsere „Az én nagyapám nagyon szerette a magyarokat, inkább itt maradt, de a testvére visszament, őt nem is ismerem.” (P. I.)
ASSZIMILÁCIÓ „Asszimilálódni annyit tesz, mint elsajátítani egy másik, a sajáttól eltérő életvilág szabályait, értékkészletét. A befogadó csoportba történő Maradéktalan beolvadás feltételezi a nyelv, a szokások, a közösség történelmének, Hagyományainak megismerését.” (Biczó Gábor)
AZ ASSZIMILÁCIÓ MINT FOLYAMAT
KUTATÁSI MÓDSZEREK RÉSZTVEVŐ MEGFIGYELÉS. együttélés a kultúrával szituatív megfigyelés (nyelvhasználat) STRUKTURÁLATLAN ÉS STRUKTURÁLT INTERJÚ. KÉRDŐÍV.
LESZÁRMAZÁS RÉPÁSHUTA BÜKKSZENT-KERESZT LAKOSSÁG SZÁMA 468 FŐ 1185 FŐ NEMZETISÉGI 49% 20% VIZSGÁLT MINTA 200 FŐ 9 VEGYES HÁZASSÁG 1 SZLOVÁK HÁZASSÁG LESZÁRMAZÁS KÖZTUDOTT. BIZONYTALANSÁG ÖNAZONOSÍTÁS „TÓT” „HIBRID”
LESZÁRMAZÁS „Nem tudjuk, hogy kik a szlovákok Bükkszenten. Amikor elvettem a feleségem, tudtam, hogy beszéli a nyelvet, hiszen az iskolában tanultuk, de nem voltam benne biztos, hogy magyar.” (T.P.) „Valamelyik nagyapám tót volt, de nem tudom, hogy ki is. A családban magyarul beszéltek, gyerekként nem tűnt fel, mindkét nyelvet megtanultam.” (P. Á. - Bükkszentkereszt)
NYELVHASZNÁLAT RÉPÁSHUTA BÜKKSZENT- KERESZT NYELVISMERET IDŐSEK BESZÉLIK KÖZÉPKORÚAK ÉRTIK GYEREKEK ÉRTIK, BESZÉLIK KÖZÉPKORÚAK EGY RÉSZE ÉRTI, GYEREKEK NEM BESZÉLIK, DE ÉRTIK HASZNÁLAT MÓDJA, TERE NAGYMAMA – UNOKA INTERAKCIÓ TALÁLKOZÓK, LEVELEZÉSEK NEM HASZNÁLJÁK. ÁTÖRÖKÖSÍTÉS NAGYSZÜLŐK TANÍTJÁK A NYELVET AZ UNOKÁKNAK. AZ IDŐS GENERÁCIÓ NEM ADJA TOVÁBB MÉG A NÉPDALOK SZINTJÉN SEM. KONFLIKTUS PROBLÉMA KÖZÉPKORÚAK = KIESŐ GENERÁCIÓ MÁS AZ ISKOLAI NYELV.↔NAGYSZÜLŐK
NYELV „Hibát követtünk el. A gyerekeinket már nem Tanítottuk meg tótul, ők sem az unokákat. Későn kaptunk észbe, mi öregek, hogy ha csak mi beszélünk, annak jó vége nem lehet, ha más nem tanulja meg, akkor elvész a nyelv. Rohamosan mindenki tanítgatni kezdte az unokákat. Talán így fennmarad…talán. Ez az utolsó szál. Meg kell ragadni.” (F. É. - Répáshuta)
VALLÁS RÉPÁSHUTA BÜKKSZENT- KERESZT HIT JELKÉPEK SZERTARTÁS PROBLÉMÁK KATOLIKUS EVANGÉLIKUS REFORMÁTUS JEHOVA JELKÉPEK MAGYAR IMAKÖNYV. SZLOVÁK ÉNEKESKÖNYV. TRANOSCIUS. SZERTARTÁS MAGYAR. PROBLÉMÁK NYELV→ASSZIMILÁCIÓ MEGOSZTJA A CSALÁDOT.
VALLÁS „Már a nagyanyám is magyar misére járt. Magyarul imádkozott. Igaz, nagyapám nem ment el a templomba, mert csak tótul beszélt.” (P. V. - Répáshuta) „Én katolikus vagyok és az is szeretnék maradni. A férjem református. Külön járunk templomba.” (F. G. - Bükkszentkereszt)
OKTATÁS – RÉPÁSHUTA A MÚLT…. „A szlovák óra a kedvencem. Énekelünk, Beszélgetünk és sokszor táncolunk. Készítünk műsorokat is, karácsonykor vagy húsvétkor és fellépünk az öregeknek. Szeretem, ahogy tapsolnak, néha hozzánk is szólnak szlovákul, bekiabálnak, próbálom megérteni és visszaszólni.” (D. S.)
OKTATÁS - BÜKKSZENTKERESZT „Nem kérhettem azt a fiamtól, hogy beszéljen szlovákul. Volt, hogy meghallottam a templomban, hogy azt kéri az Istentől, hogy ne kelljen másnap iskolába mennie és véletlenül se szólaljon meg szlovákul.” (L. L.) „Nincs értelme szlovákul beszélni. A többiek nem értik, ha mondok valamit, de a tanárnak simán beszólok szlovákul, erre azért jó.” (T. G.)
HAGYOMÁNYOK RÉPÁSHUTA BÜKKSZENT-KERESZT SZIMBÓLUMOK CÍMER ZÁSZLÓ MÁJOVKA ÜNNEPEK BŐSÉGES ESTE ANDRÁS NAP AUGUSZTUS 20. KARÁCSONY KVAKA FOLKLÓR VELKA BUKOVINKA ASSZONYKÓRUS HIEDELMEK NINCSENEK STRIGA CSERNOKNAZSNIK ZMORA
ÖSSZEGZÉS – RÉPÁSHUTA STRUKTURÁLIS ASSZIMILÁCIÓ TÖBBGENERÁCIÓS CSALÁDSZERKEZET IDENTITÁSTUDAT ÁTÖRÖKÖSÍTÉSE A NYELVI SZOCIALIZÁCIÓ SZÍNTJEI JÓL LEÍRHATÓK KULTURÁLIS TRADÍCIÓK „A múlt nem múlik el a nyelvvel együtt. A temető fejfáin a nevek mindig hirdetni fogják, hogy tótok éltek itt…” (P. K.)
ÖSSZEGZÉS - BÜKKSZENTKERESZT TÁRSADALMI ELVÁRÁS → ETNIKAI IDENTITÁS ÖSZTÖNZÉS (ÉRZELMI MEGRENDÍTÉS) → AZ ÉRZÉSEIKRŐL BESZÉLJENEK NYELVHASZNÁLAT PROBLÉMÁS A VALLÁS A MAGYAROK KÖZÉ INTEGRÁL IDENTITÁSZAVAR NEMZETISÉGI SZOCIALIZÁCIÓ FOLYTONOSSÁGA HIÁNYZIK AKKULTURÁCIÓ PARSONS ETNIKAI CSOPORTRA VONATKOZÓ KRITÉRIUMAI NEM TELJESÜLNEK.