Emberi erőforrás menedzsment a szervezet rendszerében Gősi Mariann

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Értékelés a pedagógiában
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A munka világával kapcsolatos tudás
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
6. előadás.
A sikeres tréning jellemzői A képzés szükségessége  gazdasági igények  piaci viszonyok  a munkakör is más lesz  vezetői, munkatársi elvárások.
Karrier és tudásmenedzsment a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Pepper Rendszerház Zrt.
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A lehetséges énképek.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Soft skills.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Munkakörök kialakítása és elemzése
Foglakoztatás pályázati projektekben Általános áttekintés Tóth István, tanár.
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
E-portfolió szerepe a menedzsmentben Dr Dombovári Ella-Sójáné Dux Ágnes Gödöllő június 25.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Kiválasztás - Alkalmazás
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Munkakörelemzés munkakör-tervezés
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Munkaköri leírás, Markov analízis
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A munkakörelemzés 1 A munkakörelemzés fogalma és célja
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Munkakörelemés és –tervezés röviden
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
A MUNKAKÖRI LEÍRÁS.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Országos nagykereskedelmi menedzser
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
Szociális kompetencia
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
Kompetencia kézikönyv A szakmai és személyes bemeneti kompetenciák mérésére vonatkozó módszertani ajánlások munkaadók számára.
Készítette: Farkasné Veres Edina
Stratégiai szemléletű munkakörlemezés és kompetencia-modellezés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Kompetenciák.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Emberi erőforrás menedzsment a szervezet rendszerében Gősi Mariann A MUNKAKÖRÖK TERVEZÉSE, ELEMZÉSE ÉS KIALAKÍTÁSA

A munkakör funkciói rögzíti a szervezeten belüli munkamegosztást, egyértelműen tükrözi az adott munkavállalóval szemben támasztott követelményeket, megszabja az egyén cselekvési lehetőségeit, a teljesítményértékelés alapjául szolgál, megszabja az egyén helyét a szervezeti hierarchiában, szabályozza a formális kapcsolatrendszereket a munkavégző csoporton belül.

A munkakörök kialakításához, illetve az elemzés során a következő lépésekre kell kielégítő választ kapnunk 1. Kulcskérdések Milyen feladatokat kell elvégezni? Mikor? Milyen munkaidőben? Miért? Hol? Melyik munkahely(ek)en? Hogyan? Mi módon? 2. Felelősség A beosztottakért, a gépekért, berendezésekért, anyagokért, a pénzeszközökért. 3. Munkakapcsolatok Kapcsolat a felettesekkel, kapcsolat a kollégákkal, kapcsolat más részlegekkel, kapcsolat külső szervezetekkel.

A munkakörök kialakításához, illetve az elemzés során a következő lépésekre kell kielégítő választ kapnunk 4. Követelmények A munkavégzés színvonala, ismeretek és gyakorlat, képességek, készségek, tulajdonságok, fizikum, egészségi állapot. 5. Ellenőrzés Egyeztetés azonos, vagy kapcsolódó munkakört betöltőkkel, egyeztetés a munkahelyi vezetőkkel. 6. Munkakörülmények Ergonómiai feltételek, foglalkoztatási ártalmak, szociális körülmények, a munkacsoport 7. A munkakör betöltését szabályzó jogi előírások Kor, nem, állampolgárság, erkölcsi bizonyítvány

A MUNKAKÖR ELEMZÉSÉNEK MÓDSZEREI Kérdőíves módszer Funkció analízis Munkanap fényképezés, videózás Napló vezetéses módszer Kritikus incidensek módszere Interjú módszerek Kiegészítő módszerek Próba munkavégzés módszere Csoportmódszer Vélemények gyűjtése

Kérdőíves módszerek A kérdőíves módszer előnye, hogy: Ez a módszer teszi lehetővé a munkakör elemzéséhez szükséges információk numerikus kifejezését, Az információk a számítógépes rendszerbe táplálhatók, A válaszadás kevés időt vesz igénybe, A válaszok gyorsan és hatékonyan értékelhetők, Kiszűrhetők az irreleváns válaszok, amelyek a szöveges válaszadásnál gyakran előfordulnak. A kérdőíves módszer hátránya, hogy: Nincs lehetőség az egyedi válaszok kifejtésére, hiszen a kérdőíven megfogalmazott séma válaszok erre nem adnak lehetőséget, Kifejlesztésük alapos tervezést igényel, A kérdések és kijelentések nem mindenki számára egyértelműek, további pontosító kérdések feltevésére nincs mód, így a válaszok megbízhatósága esetenként kétséges.

Interjú módszerek A módszer hátránya, hogy nem tudjuk a személyes szempontok által befolyásolt látásmódot elkerülni. Ez általában az alábbiakban jelentkezik: Azonos munkakörben dolgozók adott feladatokat másképpen ítélnek meg gyakorlatukról, hozzáértésüktől és hozzáállásuktól függően. Az interjú alanyok hajlamosak megfeledkezni a munkavégzés részleteiről. Ennek oka lehet az, hogy a munkavállaló magát az interjút felesleges időpocsékolásnak, vagy egy bujtatott normarendezési kísérletnek véli. Az is előfordulhat, hogy a legutóbb végzett feladatok élnek benne leginkább, a munkakörhöz tartozó, de régebben végzett műveletek nem jutnak eszébe. Az interjú alany nem képes a munkavégzéssel kapcsolatos ismereteit, gondolatait, érzéseit világosan kifejezni.

MUNKAKÖRI, SZEMÉLYÜGYI SPECIFIKÁCIÓ 1. Fizikai adottságok: Milyen fizikai, erőnléti, egészségügyi követelményeket támaszt a munkavállalóval szemben az adott munkakör? 2. Tudásszint: A munkakör betöltéséhez milyen végzettség, tudásszint, ismeretanyag szükséges? 3. Általános intelligencia: Milyen mentális igénybevétel jelentkezik a munkakör feladatainak elvégzése közben? 4. Speciális készségek: Milyen készségekkel és különleges képességekkel (mint például pánikmentesség egy veszélyes üzemi munkakörnél) kell rendelkeznie a jelöltnek? 5. Érdeklődés: Milyen személyes érdeklődés - motiváció szükséges ahhoz, hogy a munkakörben nyújtott teljesítmény elfogadható legyen? 6. Személyiség: Milyen személyiségjegyekkel rendelkező embert keresünk? 7. Munkahelyi körülmények: Van-e olyan speciális munkakörülmény, amely különleges követelményeket támaszt a jelöltekkel szemben? (Pl. zajos, piszkos munka)

A KOMPETENCIÁK KOMPETENCIA MODELLEK FAJTÁI Szervezetek, intézmények, iskolák és ily módon akár egyetemek is kidolgozhatnak kompetencia modelleket. A kiindulási pont az úgynevezett: Kulcs kompetenciák melyek a szervezet, intézmény stratégiai céljait vannak hivatva támogatni. Meghatározójuk, hogy milyen prioritásokat tart a modellalkotó önmagára nézve kimagaslóan fontosnak. Általános kompetenciák melyek azokat a jellemzőket tartalmazzák, melyek gyakori előfordulásúak és a résztvevő személyek általánosan alkalmazzák, az elvárásnak megfelelően, hiszen feltételei a sikernek. Funkcionális kompetenciák tartoznak, melyek a kimagasló teljesítményt szolgáló szakmai tudást foglalják magukba.

EGYÉNI KOMPETENCIÁK NYOMÁN MEGHATÁROZHATÓ ÁLTALÁNOS KOMPETENCIÁK Ismeretek, tudás, melyek kiváló bejóslói lehetnek annak, amit egy személy meg tud tenni, ha akar. Az viszont, hogy tud valamit, egyáltalán nem jelenti azt, hogy akarja is. Azt pedig végképp nem, hogy szorgalmas és motivált közösségi ember lesz. Készségek, jártasságok: elsajátított ismereteinknek gyakorlatban történő megvalósítási lehetősége. Pl: autót vezetni, autót szerelni, szöveget szerkeszteni, valamely tantárgyat eredményesen tanítani, nyelvet jól beszélni, de ide tartozik a mesterlövész profizmusa is. Szociális szerepek a személyes értékek mentén szerveződnek. Mi a fontosabb egy adott élethelyzetben az egyén számára? Karrier vagy család. Gyerek vagy pozíció. Kizárólagosan a személyes jólét, anyagi gyarapodás, vagy mellé tudja rendelni mások támogatását is. A kérdés az, mit tekint az egyén értéknek. Én-kép: A személy önmagáról alkotott képe. Milyennek látja, tudja magát. Súlypont a realitáson van. Kulcsszó: az önismeret.

Személyiségjellemzők Érzékszervi dimenziók: pl: látás, hallás, reakcióidő stb. Kognitív készségek: emlékezet, képzelet, gondolkodás stb. jellemzői. Milyen a képzeletünk (fantáziánk), gondolkodásmódunk analitikus, részletező vagy globális, nagy ívű, a dolgokat, eseményeket összességükben megragadó. Pszichoszociális faktor: (vagyis a klasszikus személyiségvonások tárháza): önértékelés, önbizalom, önzetlenség, önzés, önállóság, együttműködésre való készség stb. Motiváció: A cselekvésre, viselkedésre ösztönző hajtóerő. A kívánságok és a vágyak is ebben a régióban helyezkednek el. Attitűd: Közvetlen vagy közvetett tapasztalatok (referencia csoport) útján létrejövő érzelmi, szellemi, viselkedési beállítódás bármire.

KOMPETENCIA ALAPÚ EMBERI ERŐFORRÁS GAZDÁLKODÁS A kompetencia alapú emberi erőforrás gazdálkodás a rendkívüli eredményesség lehetőségeit hordja magában. Lényege, hogy az egyén (aki a munkakört betölti) kompetenciái és a munkakör betöltéséhez szükséges kompetenciák megfeleljenek egymásnak. Ezáltal válik lehetővé hogy: munkaköri leírásokhoz tartozó specifikációk, toborzás, belső- külső kiválasztás, karriertervezés, menedzser/vezető utánpótlás, teljesítménymenedzsment rendszerek váljanak működtethetővé az alkalmazók részére.