A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KISCSOPORTOK FEJLŐDÉSÉNEK ALAPELVEI
Advertisements

A konfliktusok és kezelésük
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Vezetéstudományi Intézet Szervezeti magatartás tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
(A vezető magatartása, stílusa)
Csoport munka.
Komplex Instrukciós Program
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A tanulók társas helyzete az iskolában
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Team, avagy az együttműködő csoport
Karrier és tudásmenedzsment a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Könyvtári teljesítménymérés
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
A SZOCIALIZÁCIÓ.
Egyéni döntések a szervezetben
Szervezetfejlesztési Program
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Csoport, szervezet, hálózatok
Pannon Egyetem, Szervezési és Vezetési Tanszék
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Az iskolai csoportok sajátosságai
MOTIVÁCIÓ és ÖSZTÖNZÉS
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Kommunikáció a szervezetben
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A csoportfejlődés modelljei
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Innovációk a szervezetekben. A., Alapok I. A szervezet fontossága II. Az átvétel eredménye B., Az innováció-döntési folyamat típusai I. Opcionális innovációs.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A csoport.
A deviancia értelmezési kerete
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A vezetésről.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A hálózati együttműködés lehetőségei és keretei. hálózat  „Minden olyan rendszer felfogható hálózatnak, amely egymástól elkülönült elemekből áll, és.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Vezetői hatékonyság, vezetési stílus
Kimagasló teljesítményt nyújtani…. Az összetettség és az alkotás művészete……………és a megvalósulás…..
ISZLAMISTA INDÍTTATÁSÚ RADIKALIZÁLÓDÁS EURÓPÁBAN
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Teamek, kommunikáció.
A csoportvélemény esendősége
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
SEEM alapok.
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége: A csoport olyan egyének közössége: akiknek közösen kialakított normarendszerük vanakiknek közösen kialakított normarendszerük van akik különféle szerepeket osztanak meg egymás közöttakik különféle szerepeket osztanak meg egymás között akik a közös célok együttes megvalósítása érdekében hatnak egymásra.akik a közös célok együttes megvalósítása érdekében hatnak egymásra. Munkacsoportok esetén a definíció kiegészül: Munkacsoportok esetén a definíció kiegészül: A munkacsoportok meghatározott munkafeladat elvégzésére szerveződnek.A munkacsoportok meghatározott munkafeladat elvégzésére szerveződnek. Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

A csoportok kialakulása A csoporthoz csatlakozás legfontosabb okai: A csoporthoz csatlakozás legfontosabb okai: Fizikai közelségFizikai közelség Gazdasági önérdekGazdasági önérdek Kölcsönös érdekKölcsönös érdek Szociálpszichológiai okokSzociálpszichológiai okok Biztonság Biztonság Szociális igények Szociális igények Önbecsülés Önbecsülés Önmegvalósítás Önmegvalósítás Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

A csoportok típusai Formális csoport: a vezetés hozza létre, meghatározott feladat végrehajtására, állandó vagy ideiglenes jelleggel. Formális csoport: a vezetés hozza létre, meghatározott feladat végrehajtására, állandó vagy ideiglenes jelleggel. Informális csoport: természetes úton fejlődnek ki az egyéni és kollektív érdekből kiindulva Informális csoport: természetes úton fejlődnek ki az egyéni és kollektív érdekből kiindulva ÁllandóIdőleges Formálisvezéreltfeladat Informálisbarátiérdek Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

Formális és informális csoportok összehasonlítása Jellemző Formális csoport Informális csoport 1. Fő célok Termelékenység, a feladat ellátása Tagok elégedettsége 2. Eredet A szervezet hozza létre Spontán 3. Hatás a tagokra Hatalom, anyagi ösztönzés Személyes 4. Kommunikáció Hivatalos csatornák Pletyka, személyes 5. Vezető A szervezet kinevezi Kiválasztódik 6. Interperszo- nális kapcsolatok A feladatok alakítják Spontán 7. Ösztönzés Jutalmazások, büntetések Szociális szankciók Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

A csoportok fejlődése 1. – Bass: a csoportfejlődés négy fázisa Fázis Kapcsolat a tagok között Feladat és prob-léma megoldás Érettség 1.Kölcsönös elfogadás Bizalmatlanság, zárkózottság Célok és hivatás keresése Ala- csony 2. Döntés- hozás Nyílt kommuni-káció, egymás megismerése Probléma azonosítás, feladatkiosztás 3. Motiváltság Kohézió, kooperáció Egymás segítése, információ megosztása 4. Vezetettség Szankciók hozatala, státuszok rendszere Képesség és tudás teljes kihasználása Magas Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

A csoportok fejlődése 2.– Woodcock és Francis öt szakaszos modellje Kémlelés Kémlelés Belharc Belharc Kísérletezés Kísérletezés Az eredményesség Az eredményesség Az érettség Az érettség Hanyatlás ? Hanyatlás ? Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

A munkacsoportok jellemzői (1) Csoportcélok: Csoportcélok: Vezetés-kijelölte célok / csoport céljaiVezetés-kijelölte célok / csoport céljai Eredményességi célok / fenntartó célokEredményességi célok / fenntartó célok Munkaszerepek: Munkaszerepek: Szerepek csoportosítása:Szerepek csoportosítása: Feladatorientált szerepek Feladatorientált szerepek Kapcsolatorientált szerepek Kapcsolatorientált szerepek Én-központú szerepek Én-központú szerepek Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

A munkacsoportok jellemzői (2) Csoportméret: Csoportméret: Tényező A csoportméret KicsiNagy KölcsönhatásErősebbGyengébb KohézióNagyobbKisebb Elégedettség a munkával NagyobbKisebb HiányzásKisebbNagyobb Munkaerő elvándorlás AlacsonyabbMagasabb KözömbösségRitkaGyakori Termelékenység Nincs összefüggés Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

A munkacsoportok jellemzői (3) Csoportnormák: A csoport által elfogadott szabályok, melyek a tagok csoporton belüli viselkedését irányítják. Csoportnormák: A csoport által elfogadott szabályok, melyek a tagok csoporton belüli viselkedését irányítják. A csoportnormák jellemzői: A csoportnormák jellemzői: Összefoglalják, egyszerűsítik a csoporthatás folyamatát. Összefoglalják, egyszerűsítik a csoporthatás folyamatát. Csak a viselkedésre vonatkoznak, az egyén gondolataira, érzéseire nem. Csak a viselkedésre vonatkoznak, az egyén gondolataira, érzéseire nem. A normákat csak a tagok által fontosnak tartott magatartásformákra alakítják ki. A normákat csak a tagok által fontosnak tartott magatartásformákra alakítják ki. Fokozatosan fejlődnek ki, de ez a folyamat felgyorsulhat a csoportintegritás megőrzése érdekében. Fokozatosan fejlődnek ki, de ez a folyamat felgyorsulhat a csoportintegritás megőrzése érdekében. Nem minden norma vonatkozik egyformán minden tagra. Nem minden norma vonatkozik egyformán minden tagra. Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

Miért tartják be a csoporttagok a normákat? Csoportnyomás: Csoportnyomás: A konformitás szintjét befolyásolják:A konformitás szintjét befolyásolják: A feladat jellemzői A feladat jellemzői Az egyén személyes jellemvonásai Az egyén személyes jellemvonásai A csoport jellemzői A csoport jellemzői A csoportfelügyelet és rászorításA csoportfelügyelet és rászorítás A normák perszonalizálódásaA normák perszonalizálódása Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

Státusrendszerek céljai Motiválás Motiválás Azonosítás Azonosítás Megtiszteltetés Megtiszteltetés Stabilitás Stabilitás A szervezetekben kialakított státuszrendszerek egyik zavaró jelensége a státus összhang hiánya. A szervezetekben kialakított státuszrendszerek egyik zavaró jelensége a státus összhang hiánya. Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

A csoportkohézióra ható tényezők A csoport mérete A csoport mérete A tagok függősége a csoporttól A tagok függősége a csoporttól A célokban való egyetértés A célokban való egyetértés A siker A siker A csoport státusza A csoport státusza A vezetés elvárásai és nyomása A vezetés elvárásai és nyomása A külső fenyegetettség A külső fenyegetettség Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék

Vége a 4. blokknak KÖSZÖNÖM KÖSZÖNÖM A A FIGYELMÜKET! FIGYELMÜKET!