Összeállította: Dr.Fehér János

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
Szervezetfejlesztési Program
Csoport munka.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Egy integrált szociális intézmény válaszai az igénybevevői, jogalkotói és fenntartói elvárásokra GYŐR szeptember
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Egyéni döntések a szervezetben
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Minőségdíjak.
2006. január Dobák M., Nemes F. és további szerzők nyomán összeállította: Dr. Fehér János1 Szervezet- tervezés Dr. Fehér János.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Kommunikáció a szervezetben
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Humán erőforrás fejlesztés a vendéglátóiparban Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület közgyűlése és Vendéglátói Konferenciája Kontakt Képző Központ.
VII. Szervezeti kultúra
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Kultúra és kommunikáció
SEEM alapok.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Összeállította: Dr.Fehér János Szervezetfejlesztés 2006. Dr. Fehér János 2006. Összeállította: Dr.Fehér János

A szervezetműködtetés kiemelt emberi aspektusa: a változások kezelése Szervezeti („szervezetben lejátszódó”) változás értelmezése: adott – gazdasági, műszaki-IT, HR, logisztikai, szervezési stb. – szakmai tartalmú módosítás, átalakítás, a más részrendszerekre gyakorolt specifikus hatások, ill. az emberi kísérőjelenségek összessége 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Változásmenedzselés, változásvezetés A változásmenedzselés és változásvezetés a nem rutin változások létrehozásával, hatékony és eredményes megvalósításával foglalkozik A változásmenedzselés átfogó gazdálkodási nézőpontból kezeli (perspektivikusan, ill. aktuálisan) a változásokat A változásvezetés a döntő magatartási feltételeket biztosítja a változásokhoz, közvetlen és közvetett befolyásolás révén Megjegyzés: a két fogalom gyakran nem válik el élesen a hazai, ill. adott esetben a nemzetközi szaknyelvben 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Magatartások és a változás Változásvezetés A magatartási feltételeket jellemzően adott változáshoz kötődően biztosítja Szervezetfejlesztés Általában, perspektivikusan biztosítja a szükséges változások magatartási feltételeit 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Szervezetfejlesztés: magatartástudományi felfogás ~: a szervezet egészségének (életképességének) és teljesítményének javítása magatartástudományi módszerek alkalmazásával Tervszerű/távlati igényű Jellemzően a szervezet egészére, illetve önálló részére kiható tevékenység Speciális beavatkozás (ill. intervenciós folyamat) Felülről szervezett Módszeres, alkalmazott viselkedéstudományi Cél: az egyszeri teljesítményjavításon kívül a folyamatos alkalmazkodás elősegítése, a célintegráció, a célokat szolgáló pozitív változások bevezetése 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

A változásmenedzselés és változásvezetés szükségessége A változások összetettségük miatt eleve speciális vezetési feladatot jelentenek Létrejöttük közben jellemzően biztosítani kell a folyó működés zavartalanságát Megváltozott a környezet és maga a változások természete („SIETSZ”, endemikus jelleg) Fentiek miatt egyre jelentősebb az emberi tényező szerepe Az elkötelezettségi kockázat Fejlesztendő képességek: kreativitás, megfelelésérzet, stb Ellenállás, változási görbe, a várható reagálás különbségei 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Mitől függ a sikeres megvalósítás? Szakmai... Színvonal/S M=SxE Eredményes megvalósítás SxE=M 6x2=12 8x2=16 6x3=18 Elfogadottság/E Kulturális-emberi... 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Változási akadályok és sikertényezők (%, HB, 619) Erőforrás problémák 48 Felsővezetői támogatás 82 A funkciók elkülönültsége 44 Fair bánásmód 82 Változáskezelési tudás hiánya 43 A dolgozók bevonása 75 A középvezetők magatartása 38 Érdemi kommunikáció 70 IT átfutási idők 35 Megfelelő tréning 68 Kommunikáció 35 Világos teljesítménymércék 65 Ellenállás, közöny, hiányos tréning, nem megfelelő időtervezés Teamek, kultúra+készségek fejlesz-tése, elismerés, „hős” szerepek 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

A változásokhoz történő csatlakozás megoszlása 40 35 30 13% 13% 25 20 34% 34% % 3 % 3% 15 10 5 1 2 3 4 5 6 7 8 ‘Luna-tikusok’ Korai elfog. Korai köv. Késői köv. Hangos ellenz. ‘Soha,soha’ emberek 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Összeállította: Dr. Fehér János A változás “egyenlete” (Egy változásra redukált problémánál) (Beer nyomán, adaptálva, Ba. 291.) V = ƒ (E1 + E2 + E3) / E4 E1 = elégedetlenség a meglévővel E2 = (közös) elképzelés, célok, „modell” E3 = első (+további) lépések („folyamat”) E4 = ellenállás (a változás „ára”, gazdasági -érzelmi költsége) 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Változási görbe, változási „V” Felolvasztás Megszilárdítás Átalakulás 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

A tervszerű szervezeti változtatás (változásvezetés, Kotter) Változási igény azonosítása, felkeltése Az irányítók csapatának, szövetségének kialakítása Célmeghatározás (helyzetelemzés, jövőkép, átfogó elképzelés) A jövőkép, átfogó elképzelés kommunikálása „Felhatalmazás”: a cselekvés lehetőségének megteremtése Operatív teendők kijelölése (további információgy., döntés, tervezés) Megvalósítás: időbeni siker lehetősége/eredmények megszilárdítása Értékelés és követés: az új gyakorlattá tétele 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

A szervezetfejlesztés fókuszában: a szervezeti kultúra változtatása 2006. Összeállította: Dr.Fehér János

Összeállította: Dr. Fehér János A szervezeti kultúra A cselekvés és gondolkodás szokásszerű, hagyományos módja, amely többé kevésbé közös a szervezet tagjai között, és amelyet az új tagoknak is nagyrészt el kell fogadniuk ahhoz, hogy őket is elfogadja a szervezet. 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Összeállította: Dr. Fehér János Szervezeti kultúra Meghatározó tényezők Alkotóelemek Következmények Fogalmak Szervezeti hatékonyság összetartás identitás stabilitás egyszerűség Értékek Normák, beállí-tódások, rutinok Történelem (+környezet) importált inherens mesterséges: OD, vezetők Belső környezet Tapasztalatok, történetek/hősök Felfogások/ Hiedelmek/ Hitek Cselekvési irányelvek Rituálék, szimbólumok Stratégiai versenytényező Jövőkép Akciók 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Magatartások, dolgozói részvétel A szervezeti kultúra egy („pragmatikus”) megközelítése Hegedűs, in: M. I. 11-12. Magatartások, dolgozói részvétel Kapcsolat és kommunikáció Értékek Problémák megközelítése; Kiválasztás, hatalom/ döntés/ státuszok elosztása, teljesítmény értékelése A szervezeti tagok közötti kapcsolat milyensége, befolyásolása Léteznek mindenki által elfogadott értékek 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Összeállította: Dr. Fehér János Héttényezős modell A szervezeti jéghegy stratégia formális részrendsz. szervezet/ folyamatok stílus, magatartás képességek, készségek személyzet értékek-felfogások-alapfeltevések 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

A szervezeti jéghegy-elv lebontása a kultúra területére Manifeszt (részben megfejthető), tudatos, nem tudatos rétegek /Schein Látható, hallható jegyek Tudati mechanizmusok, pl. beállítottságok, értékek, ideológiák Alapvető értékek-felfogások-feltevések (beidegződések, automatizmusok) 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

A szervezeti kultúra tipológiái Charles B. Handy Hatalmi Pókháló Patriarchális jelleg Szerep Oszlopzat „Gépezet” jelleg Feladat Hálózat Csoport, profizmus Személyiség Halmaz, laza kapcsolatokkal Önállóság, empátia 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

A szervezetfejlesztés / OD jellegzetességei 2006. Összeállította: Dr.Fehér János

Összeállította: Dr. Fehér János OD értékek Az egyén tisztelete és méltósága Nyitottság, bizalom, támogatás A fölérendeltség és kontroll kevésbé hangsúlyos megjelenése Szembenézés a problémákkal és konfliktusokkal Bevonás a változások megvalósításába S. Robbins, 2001. 553. hiv H,B 2004. 579. A bürokrácia leküzdése Egyén és cég közös fejlődése, hatékonysága 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Átalakulás ügyfélközpontú, horizontális vállalattá Bázisév 3 év múlva 45 % Ügyfél-kapcsolatban állók aránya 80% 400 fő F. b.: professzionális szolgáltatók 1700 fő 18000 fő Teljes személyzet 11000 fő 7 szint Menedzsment 3 szint 1800 Adminisztrációs létszám 450 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Az egészséges / tanuló szervezet Beckhard 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Összeállította: Dr. Fehér János „Cél” - tudatosság. A teljes szervezet (a csoportok és az egyének is) meghatározott és elfogadott célok elérése érdekében szervezi meg munkáját. „Szervezet” – tudatosság. A szervezeti forma megfelel a céloknak. „Informáltság-alapú döntés”. A döntéseket azok hozzák, akik a megfelelő információk birtokában vannak (információforrások), függetlenül attól, hogy a szervezeti struktúrában hol helyezkednek el. „Ösztönzési” tudatosság. A vezetők ösztönzési rendszere figyelembe veszi egységük profittermelő színvonalát, beosztottaik fejlődését és az egységüknél végzett team-munka minőségét. „Többirányú, hatékony kommunikáció.” Mind a vertikális, mind a horizontális kommunikáció zavartalan és relatíve torzulásmentes. Az egyének nyitottak és mernek konfrontálódni. „Objektív alapú konfrontáció.” A feladatok, projektek ügyében az elképzelések, s nem a személyek harcolnak. „Nyitottság a környezetre.” A szervezet nyitott rendszer, magát a környezet részeként látja. „Szabadság és közösségvállalás egysége.” Fontos az egyéni- és csoportintegritás, ám a kölcsönös függés eszméje áthatja a szervezetet. „Visszacsatolás.” Általános gyakorlat a visszacsatolás, hogy az egyén és a csoport tanulni tudjanak a tapasztalatokból (akció-tanulás). „Nyertes-nyertes” felfogás. Kevés a győztes/vesztes játszma. Törekvés van arra, hogy a konfliktusokat problémamegoldó módszerrel kezeljék. (Egé/Beck.) 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Összeállította: Dr. Fehér János A szervezet egészségfaktorai alapvető rendszerismérvek szerinti csoportosításban „Nyitottság a környezetre” A részek kölcsönhatása „Többirányú, hatékony kommunikáció” „Objektív alapú konfrontáció” Célkövetés „Cél”-tudatosság „Ösztönzési” tudatosság „Visszacsatolás” Szinergia „Szabadság és közösségvállalás egysége” „Nyertes-nyertes” felfogás 5. Szervezeti forma általános jegyei „Szervezet-tudatosság”: a szervezet megfelel a céloknak „Informáltság-alapú döntés” 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Jellemzően érintett folyamatok, területek Célkitűzés Tervezés, rövid és hosszú távú érdekek, hatások egyeztetése Döntés, problémamegoldás (sürgős dilemmák, visszatérő gondok) A tevékenységek célja, kapcsolódása, módszerei általában; szereptisztázás Kommunikáció, ~s stílus Kapcsolatok, konfliktusok A viselkedéseket befolyásoló motiváció feltárása, a beállítottságok, értékek, gondolkodásmód változtatása (pl. együttműködés, elkötelezettség, kiválóság irányába) Megújulás feltételei, folyamatai Alternatív megoldások kipróbálása bevezetés előtt Szervezeti kultúra vizsgálata általában; megváltoztatása 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Összeállította: Dr. Fehér János Gyakorlati célok Önújító, feladatra adaptív szervezet, folyamatos fejlődés létrehozása magas fokú együttműködés, konfliktuskezelés biztosításával, információ és döntés közelhozatalával 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

A szervezetfejlesztés néhány jellemzője 1. Az egész rendszert átfogó, tervszerű program készül. 2. A szervezet felső vezetése ismeri a programot, és elkötelezettnek tekinti magát annak végrehajtására. 3. A szervezet küldetéséhez kapcsolódik. 4. Hosszabb távra szóló törekvés. 5. A tevékenységek cselekvésorientáltak. 6. Középpontjában az attitűdök és/vagy magatartások megváltoztatása áll. 7. Rendszerint a tapasztalati épülő tanulás valamilyen formáján alapul. 8. A szervezetfejlesztési törekvések elsődlegesen csoportokat érintenek. 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

A sikeres szervezetfejlesztés feltételei Átfogóan: a környezet kényszeríti ki a változást belülről vagy kívülről megvan a készség arra, hogy szembenézzenek a tényleges helyzettel, az erre vonatkozó adatokat fölhasználják ennek megváltoztatására a szervezet több energiát fordít a tervezésre megvan a készség bizonyos kockázat vállalására, új formák (szervezeti módosulások) elfogadására, új szerepek, kapcsolatok kipróbálására, új kommunikációs stílus meghonosítására, új kulturális normák elfogadására nagyobb figyelmet fordítanak a széles munkavállalói rétegek motivációjára realisztikus, hosszabb időtartamban gondolkodnak, súlyozzák a feladatokat 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Összeállította: Dr. Fehér János Vezetési vonatkozásban néhány stratégiai pozícióban lévő személyt valami irritál néhány stratégiai pozícióban lévő személy a probléma őszinte feltárását kívánja ennek valaki az élére áll (tanácsadó, kulcspozícióban levő funkcionális vezető, új termelésterületi vezető) a kulcsemberek (pl. a termelés-értékesítés és a támogató funkciók vezetői) együttműködnek a probléma megvizsgálásában, megoldásában 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

OD beavatkozási stratégiák „Tervezéscentrikus” (hagyományos) Viszonylag kötött OD fázisokban gondolkodás Hangsúly az egyszeri beavatkozáson, eredményen Információnyerés az elméletből+megfigyelésből A tanácsadó viszonylag hangsúlyosabb szerepe „Akció-kutatási” (modern) „A részeredmények vár-hatóan további változásokat indukálnak” A nyert tudás tovább-alkal-mazása, változási ciklikusság Információnyerés magából a változtatásból, fejlesztésből A szervezeti tagok fokozot-tabb bevonása Pl. visszacsatolás, közös értékelés, közös akció tervezés 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Az akciókutatás hat fő szakasza French, Bell Előzetes diagnózis Adatgyűjtés a kliens csoportról Visszajelzés A kliens csoport adatvizsgáló tevékenysége Cselekvési terv Végrehajtás 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Összeállította: Dr. Fehér János Módszerek/1 Diagnosztikai tevékenységek Felmérés, véleménykutatás és visszajelzése (egyén: öndiagnózis, vezetés, csoport, szervezet) Folyamat tanácsadás: külső facilitáció, katalizáció a szervezet készségei fejlesztésére Diagnosztikus Konceptuális Célkitűzési, tervezési Akció tervezési 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Összeállította: Dr. Fehér János Módszerek/2 Szerepegyeztetés, békéltetés Tréning, együttműködési készség fejlesztés Team ~építés, ~facilitáció, ~munka, projektek fejlesztő teamek, pl. kommunikáció, szervezeti fejlesztés ~kultúra 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Összeállította: Dr. Fehér János A tréning módszer Magatartástudományi tréning: tapasztalati tanulásra és csoportdinamikára építő, elsősorban készség- és képességfejlesztési célú továbbképzési forma. 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

A tréning módszer szabályai Felmérés: cég, kultúra, csoport, feladat Testreszabottság Tárgyi feltételek Lélektani „szerződés” kötése a résztvevőkkel Cél, üzenet, struktúra, módszertan, csoportfolyamat egysége Elfogadó, empatikus, következetes csoportépítő, személyiség-kibontakoztató tréneri magatartás Érzékeny, többszempontú értékelés 2006. Összeállította: Dr. Fehér János

Összeállította: Dr. Fehér János Módszerek/3 Csoportközi viszonyok (koordináció, kommunikáció) fejlesztése Sorozatos információcsere: Vélemény egymásról Nyugtalanító, zavaró tényezők Másik csoportvéleménye rólunk Műhelysorozatok, (érték, jövőkép, változás…) Nagycsoportos műhelyek HR részrendszerek Egyéb (nem magatartástudományi, pl. IT) 2006. Összeállította: Dr. Fehér János