Készítette: Serly Dániel danidee@elte.hu TEKINTÉLY ÉS TANULÁS Készítette: Serly Dániel danidee@elte.hu
Miről lesz szó? Az ember mindennek keresi az értelmét McHugh kísérlete Az ember behódol a tekintélynek Milgram kísérlete Az embert befolyásolja a tömeg akarata, véleménye Arch kísérlete Következmények
McHugh kísérlete Alanyok: feladatuk, hogy 10 igen nem kérdést tegyenek fel a tanácsadónak, akit nem látnak. Tanácsadó: randomra ad igen-nem válaszokat, ezt az alanyok nem tudják. Eredmény: Az alanyok mégis értelmét keresik a válaszoknak, csak kevesen jönnek rá, hogy nincs értelmük.
2. A TEKINTÉLYRŐL - Milgram kísérlete -
Milgram kísérlete Előzmény: My Lai vérengzés Viet-nam-ban Mi az oka? Egyedi eset, vagy nem? Személyiségzavar?
Milgram kísérlete Szerepük: Kísérleti alany ~ tanár Beépített ember ~ diák
Milgram kísérlete A tanár elektrosokkot használ. Max. 450 Volt, 15 voltonként növelhető a feszültség Diák ront tanár: elektrosokk Kísérletező utasíthatja a tanárt, hogy növelje az elektrosokk feszültségét
DE: Igazából nincs áram, a diák (azaz a beépített ember) színlel. Milgram kísérlete DE: Igazából nincs áram, a diák (azaz a beépített ember) színlel. Kérdés: Hányan lennének képesek arra, hogy kiadják a max. feszültséget?
Milgram kísérlete Miért??? Válasz: Szakemberek szerint: 0.1% Laikusok szerint: 1% Valójában: legalább 10%. A kísérlet egyes változataiban az emberek 2/3–a. Miért??? Mert a kísérleti alanyok szoronganak amiatt, hogy meg kell felelniük a kísérletezőnek
Milgram kísérlet - eredmény
3. A CSOPORT NYOMÁS- GYAKORLÁSÁRÓL - Asch kísérlete -
Asch kísérlete Résztvevők: Sok beépített ember Egy kísérleti alany Résztvevőket berakják egy terembe Feladatuk: annak eldöntése, hogy változó hosszúságú vonalhármasokban melyik ugyanolyan hosszú, mint az eredeti?
Asch kísérlete Kulcsmomentum: A beépített emberek a feladat bizonyos pontjaiban direkt hibáznak. Eredmény: A kísérleti alanyok 32%-a nem hisz a saját szemének, és a többiekkel ért egyet.
Következmény az osztályterem kritikus terület befolyásolhatóság tekintetében. tanár feladata: segítse elő a diák kritikus gondolkodásának fejlődését, és intellektuális kezdeményőkézségét, a tekintély hatása és az osztály nyomásával szemben.
A természetes tendencia a tárgy dominanciája és a tanuló alárendeltsége felé halad.
VÉGE