Krizsán Norbert - Pálmai László A CMM Képesség Fejlettségi Modell 2

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Iskolai egészségfejlesztés – iskolai egészségterv
Advertisements

Projekt vezetés és kontroll – Mi történik a gépházban?
Valós idejű tesztlefedettség- monitorozás JEE környezetben Dr. Ferenc Rudolf, Szegedi Tudományegyetem Bakota Tibor, FrontEndART Szoftver Kft.
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Önkormányzati informatika ASP alapokon
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Verfasser · weitere Angaben
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Az ötlettől a projekttervig
A projektmenedzsment fogalma
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Szervezeti szintű folyamatszemlélet OPF. Célja: Az OPF célja, megtervezni és végrehajtani a szervezeti folyamatok fejlesztését, mindezt arra alapozva,
Trendek a szoftveriparban: e-business és e-development Csontos Péter IQSOFT Rational e-development szakmai nap 2000 február 16.
Programozás alapjai A programozás azt a folyamatot jelenti, melynek során a feladatot a számítógép számára érthető formában írjuk le. C++, Delphi, Java,
Krizsán Norbert - Pálmai László A CMM Képesség Fejlettségi Modell 2. szintjének megfeleltetése az eXtreme Programing életciklus modell segítségével (ver.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
Projektmenedzsment főosztály szerepe a Kereskedelmi és Hitelbank működésében Erdősi József főosztályvezető Pogátsnik Béla konzulens.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK A kurzus szerepe és célja A minőségbiztosítás általános alapelveire történő folyamatos hivatkozással áttekinti a szoftverminőség.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Szoftvertechnológia Módszertanok.
Szoftvertechnológia Szoftvergyártás 2..
Szoftvertechnológia Bevezetés.
Vezetői Információs Rendszer Kialakítása a Szegedi Tudományegyetemen Eredmények - Tapasztalatok Vilmányi Márton.
Ellenőrzés, visszacsatolás
Költség hatékony és rugalmas infrastruktúra ami az ismert és meglevő termékeken alapul  Heterogén környezetek támogatása  Folyamat automatizálás  Önkiszolgáló.
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
Kérdések a második zh-hoz
S S A D M ELEMZÉSI ÉS TERVEZÉSI MÓDSZERTAN
Project Monitoring and Control (PMC)
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Funkciói, feladatai és területei
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Heves megyei civil szervezetek komplex szervezetfejlesztése Heves megyei civil szervezetek komplex szervezetfejlesztése - Pályázati kiírás civil szervezetek.
Rendszertervezés Alapfogalmak; Az informatikai rendszer
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Szoftver születik Eötvös Konferencia Köllő Hanna.
Információs rendszer fejlesztése 4. előadás
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Continuous delivery: cél a működő szoftver
Az MS Project szoftver alapfunkcióinak
Biztonságos szoftverfejlesztés kipipálva!? TickIT követelmények
A cél-meghatározási, projektdefiniálási fázis Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Szoftvermenedzsment A szoftver fogalma programmodulok rendszerdokumentáció konfigurációs adatok, és ezeket tároló fájlok felhasználói dokumentáció a szoftver.
S S A D M ELEMZÉSI ÉS TERVEZÉSI MÓDSZERTAN Structured Systems Analysis and Design Method.
KONFIGURÁCIÓKEZELÉS è A projektirányítás a költségekkel, erőforrásokkal és a felhasznált idővel foglalkozik. è A konfigurációkezelés pedig magukkal a termékekkel.
Vállalatirányítási rendszerek bevezetése és tapasztalatai a KKV szektorban Oldal Zoltán vállalati tanácsadó Gy-M-S Kereskedelmi és Iparkamara KKV vezetők.
Ügyfélelégedettség-építés a HIFI-ben
Az ötlettől a projekttervig
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
Az SZMBK Modell alkalmazása az intézmény minőségirányítási rendszerek fejlesztésében 13. előadás 1.
Szoftver projektek Agilis
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Elvárások és a realitás egy agilis pilot projektben a tanácsadó szemszögéből agilitas.hu | Copyright © 2013 Agile Coaching Kft. |
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 3
Tudásmenedzsment modellekről általánosan
Az SZMBK Intézményi Modell
Szoftver projektek Agilis
Előadás másolata:

Krizsán Norbert - Pálmai László A CMM Képesség Fejlettségi Modell 2 Krizsán Norbert - Pálmai László A CMM Képesség Fejlettségi Modell 2. szintjének megfeleltetése az eXtreme Programing életciklus modell segítségével (ver 0.8) 2004. április 27.

A dolgozat célja Szándék: az 1998-ban létrehozott, eXtreme Programming életciklus modell megfeleltetése a CMM Képességfejlettségi Modell második szintjének. Megvalósítás lépései: a CMM Képesség Fejlettségi Modell rövid bemutatása, az eXtreme Programing életciklus modell rövid bemutatása, a kettő közötti megfeleltetés, végül rövid összefoglalásban megfogalmazzuk, hogy milyen főbb kételyek merülhetnek fel a megfeleltetéssel és a továbblépéssel kapcsolatban, és hogy mik lehetnek erre a megoldások.

A 4 alap érték és alaptevékenység Alapértékek Bátorság (kockázat, és a vele járó felelősség vállalása) Kommunikáció Egyszerűség (mindig a legegyszerűbb működő megoldások) Visszajelzés Alaptevékenységek Kódolás Tesztelés Meghallgatás Design

Az XP alapelvei Gyors visszajelzés Egyszerűség feltételezése Fokozatos változtatások Változtatások választásának elve Minőségi munka Taníts tanulni Kicsi kezdeti befektetés Dolgozz a győzelemért Konkrét kísérletek Nyílt, becsületes kommunikáció Elfogadott felelősség Helyi adaptáció Utazz könnyen Becsületes mérések Dolgozz mások ösztöneivel

Az XP gyakorlati területei A tervezési játék Gyakori megjelentetés Metafora Egyszerű design Tesztelés Újraszerkesztés (refactoring) Páros programozás Közös tulajdonjog Folyamatos integrálás 40 órás hét Helyben lévő megrendelő Kódolási normák

A CMM története Az új szoftvertechnológiák bevezetésével járó termelésbeli és minőségbeli javulásról szóló kétévtizednyi hiábavaló ígérgetések után a vállalatok ráébredtek, hogy a hiba a munkafolyamatok menedzselésének hiányában keresendő. 1986. novemberében a Software Engineering Institute (SEI) a Mitre Corp.-nel karöltve megkezdte a munka­folyamat fejlettségi váz fejlesztését. 1987. szeptemberében jelentette meg a SEI ennek a váznak egy rövid leírását. Humphrey: A szoftver munkafolyamatok menedzselése (1989.) A modell számos kulcsfolyamat területen (Key Process Area, KPA) és az azokhoz tartozó javasolt gyakorlatokon keresztül mutatja meg, hogy hogyan fejleszthető a cég teljesítőképessége (software process capability).

A CMM definíciója A Software-Capability Maturity Model (CMM Képességfejlettségi Modell) a munkafolyamat menedzsment számára egy józanésszel létrehozott és a szoftverfejlesztés számára minőségbeli fejlesztésekkel kapcsolatos elképzeléseket tartalmazó alkalmazás. egy közösség által fejlesztett útmutató. A CMM jelenlegi formáját több száz szoftver-szakértő segítségével nyerte el. a cégszintű fejlődés egy modellje. támaszt nyújtó váz a megbízható és konzisztens CMM-alapú felbecslő és értékelő eljárásokhoz. Ezeket az eljárásokat széles körben használják a szoftvercégek a fejlesztésben és a megbízók a lehetséges szolgáltatókkal kapcsolatos kockázatok felméréséhez.

A CMM szintjei (1) A modell 5 szintje a folyamatérettség megállapításán felül segít prioritást felállítani a fejlesztési tervek között. A fejlettségi szint mindegyike egy jóldefiniált evolúciós fennsík. Mindegyik szint teljesítéséhez számos, a folyamatfejlesztéssel kapcsolatos célt kell megvalósítani, amelyek együttes teljesülésekor a fejlődés eredménye fontos komponensként fog stabilizálódni a munkafolyamatokban. Minden szinten újabb komponensek épülnek be, így biztosítva a folyamatos fejlődést. Szint Megnevezés Fókusz 5. Szint Optimalizált Állandó munkafolyamat fejlődés 4. Szint Irányított Termék és munkafolyamat minőség 3. Szint Határozott A munkafolyamatok és a szervezett támogatás tervezettsége 2. Szint Ismétlő Projektmenedzsment alapú folyamatok 1. szint Kezdeti Hozzáértő és "hősies" emberek

A CMM szintjei (2) Optimalizált (5) Irányított (4) Határozott (3) Folyamatosan fejlesztetett folyamatok Irányított (4) Előrejelezhető folyamatok Határozott (3) Standard, konzisztens folyamatok Ismétlő (2) Ellenőrzött folyamatok Kezdeti (1)

Fejlettségi szintek struktúrája mutatja tartalmaz Kulcsfolyamat területek Teljesítőképesség megvalósít rendszerez Célok Közös Jellemzők céloz tartalmaz Implementálás vagy Intézményesítés Kulcsgyakorlatok leír Infrastruktúra vagy Tevékenységek

Követelmény Menedzsment [KM] Feladata: létrehozni egy stabil álláspontot a megrendelő és a szoftver-projekt között a megrendelő azon követelményei alapján, melyeket majd a szoftver-projekt fog teljesíteni. Célok: A szoftverhez kapcsolódó rendszerkövetelmények megfelelő alapot teremtsenek a szoftver tervezéséhez és menedzseléséhez. A szoftverrel kapcsolatos terveknek, termékeknek és tevékenységeknek mindig hűeknek kell maradniuk a szoftverhez kapcsolódó követelményekhez. Megoldhatóság XP-vel: Helyben Lévő Megrendelő – mint állandó információsforrás a változások követésére, Folyamatos Integrálás – állandó visszajelzést ad a megrendelő felé, Felhasználói Esetek – az előző kettő összekapcsolására

Szoftver Projekt-tervezés [SzPT] Feladata: a szoftvertervezés megvalósítására és a szoftver projekt irányítására ésszerű tervek létrehozása. Célok: A szoftverrel kapcsolatos becslések dokumentáltak, így felhasználhatók a szoftver-projekt követésére és a vele kapcsolatos tervezésre. A szoftver-projekttel kapcsolatos tevékenységek és kötelezettségek tervezettek és dokumentáltak. Az érintett csoportok és egyének megállapodnak a szoftver-projekttel kapcsolatos kötelezettségeikről. Megoldhatóság XP-vel: Tervezési Játék – sűrűn iteráló lépések, Gyakori Megjelentetés – dokumentációs fázisok, Segít a Bátorság, a rugalmas vezetőség és a szakemberek.

Szoftver Projekt-követés és -Felügyelet [SzPKF] Feladata: a jelenlegi előmenetelről megfelelő, kielégítő képet biztosítani, hogy a vezetés hatékonyan közbeléphessen, ha a szoftver-projekt véghezvitele érezhetően eltér a tervezettől. Célok: A jelenlegi eredmények és a teljesítmény nyomon követhetőek és összevethetőek a tervekkel A tervezettől való eltérés esetén korrigáló lépések történnek A szoftverrel kapcsolatos kötelezettségekben történt változásokról az érintett csoportok és egyének állapodnak meg Megoldhatóság XP-vel: A vezetőségnek elég a projekt sebességét (egy iterációs lépésben megvalósítandó „sztorik” száma) és az előző (sűrűn frissített) alapverziót figyelnie, hogy megfelelő betekintéssel rendelkezzen a projekt előmenetelébe. A nyílt kommunikációs csatorna a vezetőség és a fejlesztők között biztosítja a második célt, a fejlesztők és a megrendelők között pedig a harmadik célt.

Szoftver Alvállalkozói Menedzsment (SzAM) Feladata: képesített alvállalkozók kiválasztása és hatékony vezetése Célok: Képzett alvállalkozó kiválasztása Megállapodás az egymáshoz fűződő kötelességekről Folyamatos kapcsolattartás a fő- és az alvállalkozó között A fővállalkozó nyomon követi az alvállalkozó teljesítményét és eredményeit Megoldhatóság XP-vel: Probléma: az XP-nek erre nincs gyakorlata, sem infrastruktúrája Ellenben hozzáértő, rugalmas vezetéssel megoldható Az alvállalkozónál egy ember a csoportból, mint helyben lévő megrendelő Három optimális eset: Nincs alvállalkozás Az XP-t adaptált csoport az alvállalkozó Az alvállalkozói csoport legalább CMM 2-es szinten van (probléma: közös tulajdon)

Szoftver Minőségbiztosítás (SzMB) Feladata: a projekt által használt folyamatokba és készülő termékekbe megfelelő betekintéssel bíró irányítás biztosítása Célok: Az SzMB tevékenységek kellően megtervezettek Használatban lévő folyamatokhoz, normákhoz, eljárásokhoz ragaszkodás Az érintett csoportok megfelelően informáltak az SzMB eredményekről A projekten belül megoldhatatlannak ítélt tételek nyilvántartása Megoldhatóság XP-vel: Kódolási Normák és a Közös Tulajdon segítik a kód gyors megértését Az előre meghatározott normák segítik a minőség javítását A Páros Programozás jobb munkára ösztönöz, és csökkenti a hibák előfordulásának esélyét

Szoftver Konfiguráció Menedzsment (SzKM) Feladata: a szoftver-projekt termékeinek a teljes életciklus alatti integritás létrehozása és megőrzése Célok: A konfigurációs menedzsment tevékenységei megtervezettek A kiválasztott szoftver munkaeszközök azonosítottak és ellenőrzöttek A munkaeszközökben beállt változások kontrolláltak Az érintett egyének és csoportok informáltak az alapkiadás állapotáról és tartalmáról Megoldhatóság XP-vel: A Közös Tulajdon biztosítja a fejlesztés folyamatosságát A Folyamatos Integrálás biztosítja a konzisztenciát A Gyakori Megjelentetés és a sűrűn létrehozott alapverziók biztosítják a projekt helyes menetét, és segítik az irányítását

Konkluziók Főbb megoldandó feladatok: Dokumentálni, dokumentálni, dokumentálni Az XP nehezményezi a programozók általi dokumentáció folyamatát, mondván a minimális dokumentáció felesleges, mert aki írta a kódot az úgyis érti azt. Olyan alkalmazott felvételével megoldható, akinek semmi más feladata nincs, mint a folyamatos dokumentáció. Csoportok létrehozása A második szintre való lépéshez a következő csoportok létrejövette szükséges: Szoftver Tervező Csoport Alvállalkozói Csoport Minőségbiztosító Csoport A csoportok feladataiban van átfedés.

Potenciális hibalehetőségek Szintugrás megvalósíthatatlansága: A Képesség Fejletségi Modellben történő szintugrás nem kivitelezhető, mert az egyes szintek úgy lettek meghatározva, hogy biztos alapot nyújtsanak a következő szint eléréséhez, Azonban megalapozható bármelyik kulcsterület, ha vállalt a kockázatot, hogy az adott kulcsterület nem funkcionálhat megfelelően a neki hátteret biztosító kulcsterületek nélkül Hamis szembenállás: Részben vagy alig érinti a menedzsment és a cég kérdéseit Az olyan erősen kollaboráló környezet implementálása, mint amit az XP képvisel, felvilágosult vezetést és megfelelő céges infrastruktúrát igényel. A SW-CMM csak azt mondja meg, hogy „mit” tegyen a cég, ha fejlődni akar. Az XP pedig azt mondja meg, hogy „hogyan” tegye meg ezt a cég. Összességében elmondhatjuk, hogy az XP gyakorlatai kompatibilisek a CMM gyakorlataival (céljaival, stb.) még akkor is, ha nem tudja mindet 100%-an teljesíteni.

Köszönjük a figyelmet!