Az adaptivit á s szeml é lete é s m ó dszerei Lénárd Sándor ELTE PPK 2007
Hogyan csin á ljam? Mit csin á ljak vele?
V á ltoz á s … 1 1. A gyermekkép változása – heterogén gyerekcsoportok – szociokulturális különbségek – egyenlőség, esélyegyenlőség, esélyteremtés, – – egyéni sajátosságok szelektív iskolarendszer
V á ltoz á s … 2. Információ robbanása – csúcstechnológia – hatalmas mennyiségű információ – praktikus ismeretek, új kompetenciák – modern kommunikációs eszközök
V á ltoz á s … 3. A tanulásról alkotott tudás – ismeretátadás – szemléltetés pedagógiája – cselekvés pedagógiája – konstruktivizmus a tanár saját „tanulásfelfogása”
V á ltoz á s …. tömegesedés információ robbanás technikatanulásfelfogások nyitottság, empátia, alkalmazható ismeretek modern eszközök reflektív szemlélet Az egyén optimális fejlődésének segítése, az egyénhez igazodó tanulásszervezéssel.
Az egyéni sajátosságok figyelembe vétele Iskola Pedagógus
A dokumentumokban jól megfogalmazott célok operacionalizálás diák szükségletek tevékenységkínálat Intézményi lehetőségek I.
Az oktatási folyamatban az oktatás tartalma (új kompetenciák), új kompetenciákúj kompetenciák rugalmas szervezeti keretek (osztálybontás, nívócsoport, feladatra szerveződő team), szervezési módok (egyéni, pár, csoport, frontális) egyéni, pár, csoport, frontálisegyéni, pár, csoport, frontális szervezeti formák (45’, főtantárgy, blokk,epocha) (45’, főtantárgy, blokk,epocha)(45’, főtantárgy, blokk,epocha) módszerek (kooperatív, projekt, esettanulmány). kooperatív, projekt, esettanulmánykooperatív, projekt, esettanulmány Intézményi lehetőségek II.
Az egyéni sajátosságok figyelembe vétele Hogyan??? A tanulásszervezést az egyén alapvető szükségleteihez kell igazítani!
A szükségletek szerepe ÖnmegvalósításÖnbecsülésTársasBiztonságiFiziológiai MASLOW Kapcsolat Kompetencia Autonómia
Megváltozó pedagógus szerep Modern gyerekek dolgoznak, gyerekek dolgoznak, megfigyel kérdez, előkészíti az új egyéni feladatot visszajelez, reflektál T A N U L Á S ? ! ?
Megváltozó vezetői szerep Kettős szerep: 1.A vezető manageri szerepében a szervezeti komplexitással birkózik meg. A sikeresen betöltött manager szerep eredménye a belső hatékonyság, a szabályozott, zökkenőmentes belső működés. 2.A leader szerep ezzel szemben a szükséges változásokra koncentrál. A sikeresen betöltött leader szerep eredménye a környezeti kihívásokat felismerő és azokra megfelelő választ adó megújulni képes szervezet.
Köszönöm a figyelmet!