Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz
Pénzügyi-számviteli mutatók 1. Likviditási mutatók: arányszámok, amelyek a rövid lejáratú kötelezettségek likvid eszközökkel fedezettségét mérik. 2. Tőkeszerkezeti (eladósodottsági) mutatók: az összes eszköz/jövedelem/ cash flow és adósság arányát mutatják 3. Működési mutatók: a menedzsment eredményességét mérő mutatók, amelyeknek két fajtája 3.1. Jövedelmezőségi mutatók 3.2. Hatékonysági mutatók
A vállalat céljai és küldetése A küldetés főbb területei Vállalati célok Vállalatok érintettjei Az ösztönzési rendszer, Maslow-piramis
Marketing Marketing stratégia Alapvető feladatai, célja A marketing mix elemei
Marketingstratégia elemei és feladata Piaci szegmentáció feladata, célpiac kiválasztása
Termékpolitika A fogyasztói igények kielégítésére szolgáló termékek körének és tulajdonságainak meghatározására, valamint a fogyasztónak való bemutatására vonatkozó elvek és módszerek összessége Összetevői: a) termékszerkezet megválasztása b) termék-életciklus kezelése c) termék bemutatása
A TERMÉK-ÉLETCIKLUS ELMÉLET FŐBB JELLEMZŐI Célja, bemutatása (rajz – értelmezés) Tipikus marketingjellemzői az egyes szakaszokban 1. bevezetés, 2. növekedés, 3. érettség, 4. hanyatlás Termékfejlesztés feladatai
Árpolitikai stratégia készítésének lépései Árpolitikai célok kiválasztása A kereslet meghatározása Költségek becslése Versenytársak ármagatartásának elemzése Árképzési módszerek Promóciós árképzés
Értékesítési politika Célja Feladata Lépései Főbb értékesítési csatornák
Kommunikációs politika Elemei Reklám fogalma, alapvető jellemzői, alaptípusai Lehetséges reklámcélok (sorrend)
Eladásösztönzés Eladásösztönzés Lényege, eszközei, feladata Közönségkapcsolatok PR Lényege, feladata és az imázs Külső és belső PR Eszközei
A stratégiai és az operatív menedzsment különbsége Stratégiai menedzsment Operatív menedzsment Komplex helyzetek és egyedi megoldási módszerek Rutinszerűen kezelhető helyzetek, gyakran alkalmazott döntési szabályok A szervezet egészére ható, alapvető fontosságú döntsek A szervezet egyes részeit és az elszigetelt üzleti funkciókat érintő döntése Hosszú távú hatások és következmények Rövid távú hatások és következmények 12
Stratégiai menedzsment Stratégia fogalma Stratégiai tervezés és menedzsment Vállalati cél és stratégia kapcsolata A vállalati stratégia típusai – a kialakítás módja szerint Stratégiai menedzsment 3 eleme A stratégiai menedzsment folyamata A Porter-féle öt erő (iparág-elemzési) módszer
A stratégia 5 P-je A vállalati stratégia típusai a kialakítás módja szerint, ezek jellemzése Stratégia típusai a versenyhelyzet szerint, ezek jellemzése
A vállalati stratégia típusai – a kialakítás módja szerint Vállalkozói típusú stratégia Adaptív típusú stratégia Tervezői típusú stratégia Ezek jellemzői
Tág környezet (PESTEL módszer) BCG – mátrix Sikeres és sikertelen termék utak SWOT-elemzés Vállalatvezetési modellek
Például ilyenek Mi BCG – mátrix és mire használják? (4 pont) Mit jelent a jövedelmezőség és milyen típusú jövedelmezőségi mutatókat ismer? (4 pont) Melyek a termék-életciklus főbb szakaszai, milyen marketing eszközök használhatók a ciklus egyes szakaszain? (5 pont) Melyek a kommunikációs politika elemei! Jellemezze őket röviden! (5 pont) Milyen likviditási mutatókat ismer? Értelmezze ezeket röviden! (5 pont) Melyek a főbb árképzési módszerek? Jellemezze őket röviden! (5 pont) Mi a reklám fogalma, alapvető jellemzői, alaptípusai? (5 pont) Mit értünk a vállalat küldetésén és milyen tényezők határozzák meg? (5 pont) Rajzolja fel és értelmezze a termék-életgörbét, értelmezze az egyes szakaszokat! (5 pont)
Melyek az árpolitika stratégia készítésének lépései? (5 pont) Mit értünk promóciós árképzésen? Írjon legalább 3 példát a promóciós árképzésre! (5 pont) Melyek a kommunikációs politika elemei! Jellemezze őket röviden! (5 pont) Mi a különbség a küldetés és a jövőkép között? (5 pont) Mi a stratégia 5 P-je? (5 pont)