„Út a munkához”program 2009-es képzési tapasztalatainak bemutatása az Észak-magyarországi Régióban „Út a munkához” program 2009-es képzési tapasztalatainak bemutatása az Észak-magyarországi Régióban Budapest,
Előzmények jan. 1. – szociális törvénymódosítások életbe lépése (RSZS RÁT) -A képzésre kötelezettek célcsoportja: 35 év alatti, 8. általánossal nem rendelkező, RÁT-os ügyfelek -Alapvető feladat meghatározások: Önkormányzat RMK RKK -Képzésre kötelezettek létszámának és iskolai végzettség szerinti megoszlásának tisztázása
A képzésre kötelezettek létszáma a régióban (egyeztetve én az Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ kirendeltségeivel):
RKK hálózati tananyagfejlesztés -NSZFI irányításával, különböző munkacsoportokban zajló fejlesztések -Egységes képzési programok kialakulása A munkacsoportok témái: osztályos képzés (minden RKK) -Készségfejlesztő szocializációs és felzárkóztató tréning (BRKK) -Alapkompetenciák fejlesztése tananyagcsomag (ÉRÁK) -Szakmai bemeneti kompetenciákra oktatására épülő betanító képzések – 40 db (minden RKK)
Képzési célok és irányok 1.- Legalább 6 osztály végzettséggel rendelkezők: 7-8. osztály elvégzése osztály végzettséggel rendelkezők: Kompetencia-képzésen való részvétel (a jövőben várható közmunka-feladatokkal összhangban, az önkormányzatokkal egyeztetett szakirányokban)
osztályos felzárkóztató képzések óra, 6,5 hónap - Intenzív, heti 5 nap, napi 6 óra - Osztályozó vizsgák: 7. és 8. osztály Várható eredmények: - Javuló tanulási készségek - Javuló társas és együttműködési készségek - Nagyobb esély OKJ-s képzéseken való részvételre - Pozitív példamutatás a család számára
Kompetencia-felzárkóztató képzések 2. Kompetencia-felzárkóztató képzések és 400 órában indíthatóak - Gyakorlat-orientáltak - OKJ szakma csoportokra épülő szakirányok -A képzések felépítése - Szocializációs tréning - Alapkompetenciák felzárkóztatása - Szakmai bemeneti kompetenciák felzárkóztatása
Kompetencia-felzárkóztató képzések, választható szakirányok Közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó kompetencia képzések szakirányai Képzésóraszáma Betanított betonkészítő 240/400 Betanított építményvakoló 240/400 Betanított épületfalazó 240/400 Betanított építési kisgépkezelő 240/400 Betanított gépi vakoló 240/400 Betanított mázoló 240/400 Betanított térburkoló 240/400 Betanított hulladékgyűjtő és szállító 240/400 Betanított temetői munkás 240/400 Betanított mezőgazdasági munkás 240/400 Betanított faiskolai munkás 240/400 Betanított parkgondozó 240/400 Betanított kisgépkezelő 240/400
-Kompetencia-felzárkóztató képzések, várható eredmények - Nagyobb esély közfoglalkoztatásban való részvételre - Tanulási motiváció erősödése - Szakmai bemeneti kompetenciák elsajátítása révén nagyobb részvételi lehetőség OKJ-s rész- szakképesítésekben - Pozitív példa a család és a helyi közösség számára
Az ÉRÁK képzései a számok tükrében december Észak-magyarországi Régió Képzések száma (db) Elkezdték(fő)Lemorzso- lódott (fő) Levizsgá- zott (fő) JelenlegKépzsben(fő) ÉRÁK összes 7-8. o. felzárkóztató képzés ÉRÁK összes kompetencia felzárkóztató képzés ÉRÁK-UTAM összes:
A képzések területi megoszlása december
A képzéseken részt vettek létszámadatai december
Lemorzsolódási statisztika 2009.
A lebonyolítás során tapasztalt problémák -Képzések kötelező jellege – erős ellenállás -Fegyelmezési problémák, rongálások -Utazás finanszírozása (10%) -Késés, korábbi távozás -Gyermekelhelyezés megoldatlanságára hivatkozva rengeteg hiányzás -Nehézkes közlekedés az aprófalvas térségekben
A program képzési komponense folytatódik es tervek: -Adategyeztetés – január-február -Helyszínek véglegesítése – február-március -Új képzések indulása – március-április -Tervezett létszám 2010-ben – 800 fő -Akkreditált, betanító képzések -OKJ rész-szakképesítések osztályos felzárkóztató képzések
Fejlesztés – Központi kísérleti program indul, országosan 24 fő „képzési segítő” foglalkoztatása valósul meg -Szakmai és infrastrukturális háttér: RKK -Támogatott foglalkoztatás: – ig. -ÉRÁK: 8 fő
Várt eredmények - A célcsoport nagyobb arányban vesz részt a képzéseken -Több idő jut egyéni esetkezelésre -A hallgatók tanulási, képzésben maradási motivációja erősödik -Csökken a lemorzsolódók aránya -Bővül az intézmények kapcsolatrendszere
Köszönöm a figyelmet!