„Nem mondunk le senkiről” zászlóshajó program A Program szervezeti keretei október 3.
I. Rövid Program-ismertető Célok, célterületek, eszközök
1.1. A „Nem mondunk le senkiről” ZH program célja A leghátrányosabb helyzetű kistérségek hanyatlásának megállítása, gazdasági és társadalmi integrációjának, felzárkózásának elindítása Ennek szolgálatában Az ÚMFT és az ÚMVP források abszorpciós képességének helyi (kistérségi) maximalizálása
1.2. A Program célterülete A területfejlesztés hazai kedvezményezési rendszerébe beépítve kerül meghatározásra Az OTK-ban előírtaknak megfelelően azon leghátrányosabb helyzetű kistérségek köre, amelyekben az ország népességének 10%-a, 1 millió ember él A leghátrányosabb helyzetű kistérségek = a lehatárolás célját szolgáló komplex mutató legalacsonyabb értékei alapján a 67/2007. (VI. 28.) OGY Határozat szerint A kedvezményezett kistérségek száma: kistérség
1.3. Az elsődleges célterület – 10 % lakosság-arány, 33 kistérség
1.4. Az elsődleges + a másodlagos célterület – 15 % lakosság-arány, = 47 kistérség
1.5. A Program eszközrendszere Eljárásrendi kedvezmények: ROP-ok, GOP, ÚMVP mintegy 200 Mrd Ft többlet forrás abszorpció biztosítására Plusz pont Plusz támogatás intenzitás Enyhített feltételrendszer Dedikált források, mintegy 34 Mrd Ft TÁMOP és TIOP Plusz szolgáltatások a Programiroda szervezésében (kiemelt projektek, 1 + 0,7 Mrd Ft) VOP és ÁROP (pénzügyi és komplex programozási, mentorálási szolgáltatások) Más kiemelt projektek főként TÁMOP finanszírozásban (mintegy 5 Mrd Ft)
1.6. A legfontosabb döntésre váró kérdések 1. A Program eszközrendszere és hatóköre 2. A Program szervezeti keretei
II. Javaslat a szervezeti keretekre Kistérségi talapzat, szakmai konzorciumok
2.1. A végrehajtást segítő szervezeti keretek Központi és kistérségi elemekből állnak Szimmetrikus elrendezésűek Döntéshozás Központi szint: Stratégiai Irányító Bizottság (SIB) Kistérségi szint: Többcélú Kistérségi Társulás Tanácsa (TKTT Tanács) Döntés-előkészítés Központi szint: Tervezési Koordinációs Bizottság (TKB) Kistérségi szint: A TKT Tanácsának Kistérségi Fejlesztési Bizottsága Munkaszervezet Központi szint: Központi Programiroda (KPI) Kistérségi szint: Kistérségi Fejlesztési Iroda (KFI)
2.2. A kistérségi szint részletezése - 1: döntéshozatal Döntéshozatal, kistérségi partner: a TKT Tanácsa Kistérségi döntés-előkészítés: A TKT Tanácsának Kistérségi Fejlesztési Bizottsága (15-21 fő) Elnök: a TKT tanácsának elnöke vagy megbízottja Szavazati joggal rendelkező tagok a TKT mikrotérségeit képviselő polgármesterek (3-5 fő), a periférikus elhelyezkedésű, gyenge érdekérvényesítésű falvakat képviselő polgármesterek (2-5 fő), a kisebbségi önkormányzatok képviselői (2-5 fő) a civil szervezetek és a vállalkozók delegátusai (2-5 fő) A szakmai oldal képviseletében szavazati jog nélküli tagok a fő közszolgáltatások képviselői (intézményvezetők, 3-5 fő) a munkaügyi központ képviselője (1 fő) A helyi vidékfejlesztési közösség(ek) ill. LEADER csoport(ok) képviselője (1-2 fő)
2.3. A kistérségi szint részletezése - 2: menedzsment Kistérségi Fejlesztési és Programiroda ÚMFT Tanácsadó Hálózat (NFÜ) Önkormányzati és Térségi Koordinátor Hálózat (ÖTM) ÚMVP – Vidékfejlesztési Tanácsadó Hálózat Vezetéssel megbízott tanácsadó hálózat: kijelölendő! Feladatok: Komplex kistérségi felzárkóztató programok készítése (meglévők frissítése, kiegészítése, pótlása) Hálózat-építés Ügyfélszolgálat „Akciótervezés” (kistérségi program akciótervekbe illesztése) Monitoring Szakmai háttérszolgáltatások: regionális szerveződésű konzorciumok – komplex programozás: kiemelt projekt Projekt gazda: Promei KHT. Szakmai irányítás: Programiroda
2.4. Tematikus metszet - 1: kialakítandó állandó munkacsoportok Folyamatsegítés és felzárkóztatás Kistérségre-szabott, részvételi alapú komplex tervezés és programozás (ÁROP 1.1.) Mentorálás, mediálás a fejlesztés ágensei számára (ÁROP 1.1. és/vagy TÁMOP ) Közösségi animáció a leszakadt társadalmi és etnikai csoportok integrálására (TÁMOP ) Gyermekközpontú felzárkóztatás TÁMOP 5.2. (Gyermek-esély ZH Program elemei ) Közoktatás-fejlesztés (XXI. sz. Iskolája ZH Program) MTA GYEP –szakmai koordináció Foglalkoztatás és felzárkóztatás Térség-specifikus foglalkoztatási programok kidolgozása (TÁMOP ) Hátrányos helyzetű csoportok foglalkoztatása (TÁMOP 5.3.) Szinergikus hatás: Tudás-esély ZH Program
2.5. Tematikus metszet - 2: megalakult / meg- alakulóban lévő ad hoc munkacsoportok Cél: csak a „Nem mondunk le senkiről” ZH program területén megvalósuló kiemelt programok kidolgozása „Szegények Bankja MCS” – kedvezményes mikrohitelezési konstrukciók „Elérhetőség MCS” - alternatív közlekedés-szervezési megoldások a perifériákon „Közösségi animáció” – a mélyszegénységben élők újraintegrálását célzó magyarországi programok tapasztalatainak összegzésére „ Egyházak és Karitatív Szervezetek a Felzárkóztatásért”
2.6. A munkacsoportok állandó és eseti jelleggel meghívott tagjai Munkacsoport vezető: A Programiroda állandó vagy megbízott munkatársa Állandó tagok A szakminisztérium TKB képviselője Szükség esetén: a szakminisztérium más referense vagy referensei (pl. a XXI. sz. ZH Program „Befogadó iskola” program-eleme képviseletében) A releváns IH TKB képviselője (Szükség esetén:) az IH további egy vagy több képviselője A regionális szerveződésű szakmai konzorciumok képviselői helyi (kistérségi) kapcsolattartással Eseti jelleggel meghívottak: szakértők, az érintettek képviselői
2.7. Sematikus ábra a munkacsoportok összetételéről Tagok Folyamat- segítés Gyermek- ügy Foglal- koztatás Programiroda XXX TKB (szakminisztériumi és IH delegáltak) XXX + Szakminisztérium XXX + IH XXX Eseti szakértők és érintettek XXX Regionális konzorciumok XXX Kistérségi Fejlesztő Bizottságok tagjai, + kistérségi érintettek
III. Javaslat az eszközrendszerre és hatókörére Elsődleges célterület: dedikált források, Kiemelt projektek, speciális konstrukciók, elkülönített, indikatív forráskeretek, a pályázati feltételek könnyítése Támogatás-intenzitás és/vagy önrész-kedvezmények Másodlagos célterület (+14 kistérség): Csak eljárási kedvezmények