A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK 2008. május 29.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Advertisements

A TÁMOP projekt intézményi hatásai a Somogyi TISZK-ben Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes.
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK augusztus 26.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Országos Egyházi TISZK Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Az ÉRÁK szerepe és tevékenysége a régióban Soós Roland igazgató
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TISZK-ek Miért kellettek, és miért kellenek? Múlt, jelen, jövő Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Marcali, május 18.
„Út a munkához „ program Simon Gábor államtitkár.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK A HUMÁNERŐFORRÁS OPERATÍV PROGRAMOKBAN
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Ágazati szakképzés változásai
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ KUTASOKRÓL ÉS ESZMECSERÉKRŐL Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A TISZK szerepe Nógrád megye szakképzésében. A TISZK és a költészet MIÉRT? MIKOR? MINEK? MEDDIG? MICSODÁT?
A „Nógrád megyei TISZK infrastrukturális fejlesztése” TIOP-3.1.1/08/ című projekt célja Dénes Anita ERFA projekt menedzser.
Szakképzés-szervezési
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
TISZK létrehozása és a TIOP-3. 1
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
EURÓPAI FOGLALKOZTATÁSI STRATÉGIA
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Szakképzési dokumentumok
Évindító Informatikai Szakképzési Fórum
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Új szakképzési koncepció – az OE TISZK helye a kialakuló új rendszerben.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Új esély: szak- és felnőttképzés a határ mentén Aktuális szakképzés - szervezési feladatok a törvényi változások és a TÁMOP3.2.2 kapcsán Környei László.
A szakképzés helyzete az iskolafenntartó szemüvegén keresztül
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
MUNKAERŐPIACI FOLYAMATOK Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ, Szombathely Szentgotthárd, február 15.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.

Problémafelvetés alacsony az aktivitási ráta, valamint a foglalkoztatottság,alacsony az aktivitási ráta, valamint a foglalkoztatottság, egy aktív munkavállalókra eső inaktívak aránya egyre nagyobb,egy aktív munkavállalókra eső inaktívak aránya egyre nagyobb, drasztikusan lecsökkent az alacsony képzettséget igénylő munka iránti igény,a népességen belül nem csökken a kizárólag ilyen munkára képesek aránya,drasztikusan lecsökkent az alacsony képzettséget igénylő munka iránti igény,a népességen belül nem csökken a kizárólag ilyen munkára képesek aránya, magas a segélyekből élők aránya.magas a segélyekből élők aránya.

Elérni kívánt célok „making work pay” = „legyen a munka kifizetődőbb” munkára való ösztönzés javítása,„making work pay” = „legyen a munka kifizetődőbb” munkára való ösztönzés javítása, a szociális segélyezettek minél nagyobb arányban kerüljenek be, illetve vissza a munkaerőpiacra,a szociális segélyezettek minél nagyobb arányban kerüljenek be, illetve vissza a munkaerőpiacra, munkahelyteremtő, a foglalkoztatás növelését célzó támogatások, projektek bővítése,munkahelyteremtő, a foglalkoztatás növelését célzó támogatások, projektek bővítése, fekete munka visszaszorítása,fekete munka visszaszorítása, tartós munkanélküliség újratermelődésének megelőzése.tartós munkanélküliség újratermelődésének megelőzése.

A MUNKAERŐ-PIAC MŰKÖDÉSE KÍNÁLAT KERESLET Oktatás  Munkaerő-piac  Gazdaság (közvetítő közeg) (közvetítő közeg) Képzési Folyamatos változás Foglalkozási Képzési Folyamatos változás Foglalkozási struktúra struktúra struktúra struktúra Szakmák Foglalkozások Szakmák Foglalkozások(szakképzettségek) Képesség- és Tevékenység- Képesség- és Tevékenység- tudáscsomagok csomagok Cél: a kereslet  kínálat közelítése Cél: a kereslet  kínálat közelítése

A FELNŐTTKÉPZÉS PROBLÉMÁI  kereslet  kínálat eltérései,  A képzési rendszer rugalmatlan, a képzési kínálat módosítása nehézkes,  szétaprózott intézményrendszer, a működés nem költséghatékony,  elavult szakmai tartalom, magas elvárások, az elmélet túlsúlya,  gyakorlati oktatás/képzés problémái: a valós munkatapasztalat hiánya,  pályaválasztás, pályaorientáció, tanácsadás, pályakövetés,  szakmai vizsga ellenőrzése,  oktatók (tovább)képzése.

FEJLESZTÉSI CÉLOK Az iskolarendszerű és a felnőtt szakképzés összehangolt fejlesztése, A képzési szerkezet közelítése a munkaerő-piaci igényekhez, Az intézményrendszer költség-hatékonyságának javítása, Az elaprózott intézményi struktúra átalakítása (kis tanulólétszámok, szűk képzési kapacitások), Ösztönző rendszer kialakítása az intézményi működés hatékonyságának növelése érdekében.

Jogszabályok a szak- és felnőttképzést érintő reformprogram végrehajtásához A szakképzésről szóló évi LXXVI. törvény (TISZK: 2. §), A felnőttképzésről szóló évi CI. Törvény, A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi LXXXVI. törvény (RFKB, 13. §), 1/2006. (II. 17.) OM rendelet (OKJ), 20/2007. (V. 21.) SZMM rendelet a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről.

AZ NFT II. KERETÉBEN MEGVALÓSULÓ FEJLESZTÉSEK  A szak- és felnőttképzés struktúrájának átalakítása (TISZK-rendszer regionális koordináció),  A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése (pályaorientáció, pályakövetés, tananyagfejlesztés, tanár-továbbképzés, minőségbiztosítás…)  Kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések.

Pályázatok és kiemelt projektek TÁMOP A szak- és felnőttképzés struktúrájának átalakítása,TÁMOP A szak- és felnőttképzés struktúrájának átalakítása, TIOP TISZK rendszerhez kapcsolódói infrastrukturális fejlesztés,TIOP TISZK rendszerhez kapcsolódói infrastrukturális fejlesztés, TÁMOP Pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése,TÁMOP Pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése, TÁMOP Lépj egyet előre,TÁMOP Lépj egyet előre, TÁMOP Új pálya,TÁMOP Új pálya, TÁMOP A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése,TÁMOP A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése, TÁMOP Munkahelyi képzések támogatása - ernyőszervezeteken keresztül,TÁMOP Munkahelyi képzések támogatása - ernyőszervezeteken keresztül, TIOP A regionális képző központok infrastruktúrájának fejlesztése.TIOP A regionális képző központok infrastruktúrájának fejlesztése.

A TISZK-RENDSZER TOVÁBBFEJLESZTÉSE TISZK alapmodellek:  Az integráció helyi önkormányzatok társulása révén valósul meg (1997. évi CXXXV. tv. alapján),  Egy helyi önkormányzat hozza létre az integrált szakképző iskolát,  Különböző fenntartású (egyházi, alapítványi stb.) szakképző iskolák szakképzés-szervezési társulásként működnek,  A különböző szakképző intézményt fenntartók szakképzés-szervezési társulást vagy társaságot hoznak létre,  A Ktv. 67. § (5) szerint működő szakképző iskolák.

TÁMOGATÁSOK  Hazai források: - Normatíva (költségvetés) - Normatíva (költségvetés) - Fejlesztési Szht. fejlesztési támogatás - Fejlesztési Szht. fejlesztési támogatás MPA KA pályázati támogatások MPA KA pályázati támogatások Feltételek: Feltételek: új TISZK modellek valamelyike szerinti feladatellátás; új TISZK modellek valamelyike szerinti feladatellátás; fenntartói finanszírozás;  EU-s források: - Pályázati kiírások szerint (TÁMOP, TIOP) - Pályázati kiírások szerint (TÁMOP, TIOP)

A SZAKKÉPZÉS ÉS A GAZDASÁG KAPCSOLATA Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok: –Gazdaság igényeinek meghatározása; –Regionális képzések meghatározása a kapacitások figyelembevételével; –Döntés a regionális képzési irányokról és arányokról; –Döntés a Decentralizált keret felosztásáról; –RFKB összetételének változása.