Korózs Lajos szociológus. Százezreknek bizonytalan a lakhatása Az okok leginkább a megfizethetőségi problémákban, a lakosság eladósodottságában keresendők.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

A gazdaságos közlekedésért... Budapest, FORENSIS Autóklub.
TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Hitelek – pénzt kölcsönbe?. Ha több pénzre van szükséged, mint amennyi rendelkezésedre áll, dönthetsz úgy, hogy vársz, amíg összegyűlik a pénzed, vagy.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
A Kormány intézkedései és tervei
Gyakorló feladatok Makroökönómia.
© GfK 2013 | Kozák Ákos | Mérők Klubja | február 27.1 A MIKROSZINTŰ FOGYASZTÁS MAKRO HATÁSAI © GfK 2013 | Kozák Ákos | Mérők Klubja | február.
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
A KSH reprezentatív lakossági felmérései
Állami lakástámogatások 12/2001 (I. 31. ) Kormányrendelet, 4/2005 (I
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató A gyermekes családok otthonteremtéséért október 18.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
Construma április 14. Dr. Maráczi Zsolt Otthonteremtési Program Javaslat Társaság a Lakásépítésért Egyesület 1/16.
Energiaszegénység Magyarországon
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei
Budapest XIII. kerületi Cigány Kisebbségi Önkormányzat felmérése család bevonásával készített kérdőív kiértékelése.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
Mennyire gátolja a vevőkockázat magyarországi mértéke a gazdasági növekedést? 300 Mrd Ft a tét évente Előadó: Felfalusi Péter ügyvezető.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Európai Uniós Támogatás EU URBAN Program: EU célzott programja Lokális városfejlesztés között Célja: Gazdasági - társadalmi regeneráció Fejlődés.
Családok átmeneti otthona a Józsefvárosban
Segélyezési rendszer átalakítása
„Egyenlő Eséllyel a Rák Ellen” szűrő és felvilágosító program hátrányos helyzetű nőknek
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülés az idős embereknek! Kormánydöntés a kiegészítő nyugdíjemelésről szeptember.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Államtalanítás vagy álomtalanítás Az állam szerepének és az adórendszer újragondolása Magyarországon Jaksity György.
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
A tőzsde idén megduplázta tavalyi profitját!. „Kölcsönvett” lendület Mennyibe kerül a magyar társadalomnak a Gyurcsány-kormány első 100 napja.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
1 Ferge Zsuzsa Szegénység és kirekesztettség Magyarországon Munkavállaló nők X. országos konferenciája szeptember 29.
Szociális regiszter publikus felület használata
2010 a konszolidáció éve volt a budapesti újlakások piacon.
Holcim Hungária Zrt. © 2010 Ismeri Ön a Holcim Hungária Otthon Alapítványt?
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
Velünk egy jobb világért! Reintegrációs modellprogram Magyar Ökumenikus Segélyszervezet Országos Módszertani Családok Átmeneti Otthona és Regionális Kríziskezelő.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A jövő válsága a vízhiány Készítette: Lőrincz Bea – 10.A.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Az energiahatékonyság a legolcsóbb energiaforrás Budapest, november.
2014.szptember 25. Bérház- és Bérlakásprogram Lakásügyi Kerekasztal Fórum Közösségi dimenziók a bérlakás programhoz ÉPÍTSÜNK MAGUNKNAK JOBB VILÁGOT Előadó:
„LEGYEN JOBB A GYERMEKEKNEK” NEMZETI STRATÉGIA TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Budapest, június 7.
DR BITTNER PÉTER NEKÜNK ÖSZTÖNZÉS NEKIK OSZTALÉK SZÉKESFEHÉRVÁR,
Velünk egy jobb világért! I. Országos Konferencia Országos Módszertani Családok Átmeneti Otthona Magyar Ökumenikus Segélyszervezet Budapest, Május.
Példa egy ppt prezentációhoz
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
GINOP programidőszak rövid áttekintése.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Dr.Vécsei Pál A vezetékes gázellátás alakulásának területi tendenciái 1990 és 2008 között Budapest, április.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
Válság és a szegénységben élők kilátásai MSZEH június 24.
Hegedüs József: Hajléktalanság és a szociális/közösségi lakásszektor (hiánya) „Hajléktalan emberek társadalmi és munkaerő-piaci integrációját segítő programok”—
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A gyerekszegénység néhány metszete Magyarországon
Megbecsülés az idős embereknek
Előadás másolata:

Korózs Lajos szociológus

Százezreknek bizonytalan a lakhatása Az okok leginkább a megfizethetőségi problémákban, a lakosság eladósodottságában keresendők. A központi lakhatási programok nem jutnak el a szegények rétegeihez. A legalacsonyabb jövedelműek a jövedelmük közel felét csak lakhatásra költik. A szegénység növekedésével az energiaszegénység is nő. Míg 2009-ben a lakosság 20%-a, addig 2012-ben a 27%-a nem tudta megfelelően kifűteni a lakását. A fagyhalál továbbra is leginkább a rosszul fűtött lakásokban szedi áldozatait, 2011-ben a nagy hideg miatt elhunytak 57%-a otthonában halt meg (132 fő).

Lakásminőség A megfizethetőségi problémák összefüggést mutatnak a rossz lakásminőséggel. Az alacsony jövedelmű családok rosszabb minőségű lakásokban élnek, melyek fenntartása sokba kerül ben 300 ezer lakás volt félkomfortos vagy komfort nélküli. 200 ezer lakásban nem volt vízöblítéses WC. Közel 900 ezer lakás nincs csatornahálózatra kötve. Emellett 60 ezer háztartás él olyan lakásban, ahol egy főre 10 m2-nél kevesebb lakóterület jut. 160 ezer háztartás zsúfolt, vagyis egy lakószobára több mint 2 fő jut. A magyarországi lakásállomány 70%-a energetikai szempontból elavult.

Hátralékosok A közműhátralékokat felhalmozók száma radikálisan növekedett 2009 és 2012 között: - az egy éven túl nem fizetők száma 130 ezerről 172 ezerre nőtt, - a 3 hónapon túli tartozások száma pedig meghaladja a 400 ezret. Az önkormányzati bérlakásokban élők 30-40%-a rendelkezik hátralékkal novemberére 110 ezer család 90 napon túli lakáshitel hátralékkal bírt. Lakáshitel tartozások miatt 2012 végéig lakás kényszerértékesítése történt meg. A villamos energia szolgáltatásból 37 ezer családot, a gázszolgáltatásból több mint 100 ezer családot zártak ki. A közműhátralékok

Szociális bérlakás kell!!! A bizonytalan lakhatási helyzetű családok közül a becslések szerint 300 ezer helyzete tenné indokolttá, hogy szociális bérlakásba költözhessen Eközben évente 1-2 ezer a kiosztható önkormányzati szociális bérlakások száma. Jelenleg az összes lakás 3%-a szociális bérlakás, ezzel az aránnyal az EU-ban sereghajtók vagyunk. Közel 500 ezer lakás áll üresen, mely szociális célokra hasznosítható lenne. A bérlakások iránti kereslet folyamatosan nő. Mintegy lehet azoknak a családoknak a száma, akik szociális bérlakás várólistáján vannak.

A gazdagoknak segít csak a kormány Az idén is elsősorban a bajba jutott devizahitelesek megmentésére irányultak. A lakhatással összekapcsolható költségvetési kiadások 293,2 milliárd forintjának közel 40%-át, 116 milliárd forintot a végtörlesztés kompenzálása vitt el. A legszegényebbeket támogató lakásfenntartási támogatásra, adósságcsökkentési támogatásra az összes kiadás 10%-a, 30 milliárd forint ment el. Látható, hogy a szakpolitikai intézkedések továbbra sem érik el a legszegényebbeket, vagy annyira kisléptékűek, hogy nem hoznak számottevő változást.

Hajléktalanság Továbbra is több mint tízezer ember él hajlék nélkül hazánkban. Jelentősen csökkent a közterületen élők száma: - az intézményi férőhelyek bővítése kapcsán, - a szankcióktól való félelem miatti elrejtőzés miatt egyik meghatározó társadalmi vitája volt, hogy a hajléktalanságot szociális, vagy esztétikai-rendészeti problémának tekintsük. Az MSZP többször hangot adott annak, hogy a kormányzatnak a közpénzeket a hajléktalan emberek segítésére, a hajléktalanság megelőzésére kell fordítania, nem pedig a rendkívül költséges és emberileg is megalázó büntetési eljárásokra.

Cigányok lakhatása napjainkban A roma népesség lakáshelyzete lényegesen rosszabb, mint az átlagnépességé. Ez a lakhatási kirekesztettség különböző formáiban jelenik meg: rosszabb (sokszor kritikus) lakásminőség, perifériális elhelyezkedésű lakások és területi koncentráció, melyek gyakran párosulnak illegális vagy bizonytalan jogviszonnyal. Az ENSZ Fejlesztési Programja (UNDP) 2011-es felmérése szerint a roma népesség 8%-a rossz minőségű (romos) lakásokban él; 30%- uknak nincs hozzáférése közművesített vízellátáshoz, Harmaduknál nincs közművesített szennyvízelvezetés, és óriási részük (81%-uk) fával fűt. A roma háztartások zsúfoltabbak az országos átlagnál, egy lakóra átlagosan 21 négyzetméter lakóterület jut. A roma népesség fele (52%) él olyan háztartásban, amelynek elmaradása van valamilyen fizetési kötelezettségében, legtöbb esetben a víz- vagy áramszolgáltató felé.

Állami gondozott gyermekek Az állami gondoskodásban élő gyermekek, fiatalok életcéljai között elsőként a saját lakáshoz jutás szerepel, azonban 2011-ben az utógondozói ellátásból kikerülő fiatalok esetében csak a fiatalok 20%-a tudott saját tulajdonú lakásba távozni az ellátás megszűnése után. A KSH adatai alapján a fiatalok 14%-a bérleménybe ment, 23%-a pedig visszament a vér szerinti családjához. A statisztikai adatok alapján az utógondozói ellátásból kikerülők negyede ismeretlen helyre távozik. Vélhetően e fiatalok körülbelül 40%-a válik hajléktalanná.

Az MSZP célkitűzései Egy koherens lakáspolitika megteremtése, amely érzékeny a szegénységben élők problémáira. Ennek érdekében össze kell hangolni a kormányzati intézkedéseket, tisztázni kell a lakhatási politikák helyét és felelősségi körét a kormányzati struktúrában. Meg kell teremteni egy, a mostaninál kiterjedtebb, jól működő, megfizethető szociális bérlakás szektort. Ebben a bérlakás-építés mellett a meglevő lakásállomány szociális bérlakás-állományba történő bevonásának is szerepet kell szánni. A lakhatás megfizethetőségének javítása érdekében a lakhatási támogatások a tulajdoni formát illetően neutrális (így a bérlakásokra és lakástulajdonra egyforma feltételekkel vonatkozó), a jövedelmek és kiadások szempontjából reális támogatási szintű rendszerének kialakítása szükséges.

A lakásvesztés veszélyébe került családok számára olyan komplex megoldások kidolgozása szükséges, amely: - segíti a hitel/közműdíj hátralékok törlesztését, - az adósságspirálból kikerülést, - hatékony adósságkezelést valósít meg - lehetővé teszi a magáncsőd intézményét. Az energiaszegénység csökkentésére komplex szemléletű programot fogunk kialakítani, amelyben a támogatási rendszer átalakítása mellett az energiafelhasználás hatékonyságát javító beavatkozások, és az energia felhasználás mennyiségét csökkentő intézkedések is szerepet fognak kapni (panel program) A szegénység leszakadó, rossz és drága közlekedési lehetőségekkel rendelkező országrészekre, alacsony szintű városi szolgáltatásokkal rendelkező területekre jellemző, területileg gyakran koncentrált megjelenése ellen határozott beavatkozás szükséges: mobilizálással, a leszakadó területekre célzott, az ott élő alacsony státuszú lakosság problémáit feltáró, ezekre szabott beavatkozásokat tartalmazó programokkal.