Kérdőivek szerkesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mennyi az annyi, avagy a szegedi médiumok olvasottsága, hallgatottsága, nézettsége az Informédia felmérései alapján szeptember 11.
Advertisements

A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009.
A normalizálás az adatbázis-tervezés egyik módszere
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Kémiai Technológia Transzfer Kft. Egy pályázat előkészítése Hasznos tanácsok kutatóknak egy sikeres pályázat benyújtásához.
Marketingkutatás módszerei
Piackutatás (teszt).
Forrás: Infografika Forrás:
TDK-DOLGOZAT TDK-DOLGOZAT Keresőoptimalizálással kapcsolatos kérdőívek kiértékelése Szerző: SZÉKEJ É. Krisztián Témavezető: Dr. PATAKI Éva.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
5. hét: Rácsos tartók számítása Készítette: Pomezanski Vanda
NFT-s pályázati tapasztalatok és tanácsok Kellermann Éva május 20.
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY 2010.
Reklámelőteszt és reklámhatás-vizsgálat
Mi látszik egy jéghegyből?
Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
Alkalmazható-e a mediáció az interneten elszenvedett jogsérelmek orvoslásában? Dr. Baracsi Katalin családjogi szakjogász, internetbiztonsági szakértő,
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Piackutatás.
MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben.
B.Sc. / M.Sc. Villamosmérnöki szak
Tibeti személyiségteszt
Készítette: Magyar Orsolya
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
Gazdasági informatikából megkaptuk a félévi feladatot!!! Mindenki nagy örömére… 0. hét.
A sörétes pisztolytól a távcsöves puskáig Hirdetői módszerek a szakmédiumokban Biró István és Szigetvári József.
Komplex rendszertervezési módszerek
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Titokzatos vásárlók.
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
Tanuló szervezet.
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
JÓ KÉRDÉSEK FELTÉTELE.
Kérdőív-tervezés.
A SZAKDOLGOZAT.
A teljesítménymérés helye és szerepe a könyvtári menedzsmentben
Kerekasztalok tervezésének munkafolyamata Mikor lehet rá szükség? Mikor lehet rá szükség? 1. Ha egy adott település vagy klienscsoport szolgáltatásai forráshiányosak.
Mindennapi csodák Hogyan „vág” az olló Technika 5. osztály.
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Általában a kétszintű informatika érettségiről. Források, ahol utána nézhetünk részletesebben:
Hivatalos levél szerkesztése
GRAFIKAI TERVEZÉS A TANULÁS MOTIVÁLÁSÁRA ÉS A LEMORZSOLÓDÁS KEZELÉSÉRE.
Menedzsment modul – Marketingkutatás – 5. előadás
Felmérés a MÚOSZ-tagok üdülési szokásairól, igényeiről Készítette: Bellai László, Horváth Zoltán – január 25.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Marketing információs
Pályázatok értékelésének tapasztalatai Hoffmann Miklós független szakértő.
Projektirányítás – kifejtős kérdések Feladatsor. 1. Adja meg a PCM szakaszait!
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
Bevezetés, tippek Ea-gyak kapcsolata Statisztika II -más tárgyak kapcsolata Hogyan tanulj? Interaktív órák, kérdezz, ha valami nem világos! tananyag =előadások.
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY ÉV
Kognitív és emotív jelentés
Becsléselmélet - Konzultáció
Oktatóbemutató címe Előadó: Név.
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Kérdőivek szerkesztése
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Előadás másolata:

Kérdőivek szerkesztése A kérdőívszerkesztés Előadó: Dr. Balogh Péter Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

AZ INFORMÁCIÓSZÜKSÉGLET MEGHATÁROZÁSA Biztosítsuk, hogy a megszerzendő információ a probléma valamennyi összetevőjét érinti. Tekintsük át a probléma összetevőit és a megközelítés módját, különösen a kutatási kérdéseket, hipotéziseket, és azokat a jellemzőket, amelyek befolyásolják a kutatási tervet. Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

AZ INFORMÁCIÓSZÜKSÉGLET MEGHATÁROZÁSA (folytatás) Készítsünk feldolgozási táblázattervet. Tisztázzuk, hogy mit értünk célsokaságon. Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

Kérdőivek szerkesztése A KÉRDEZÉS MÓDSZERE Tekintsük át a megkérdezés módszerét a különböző megfontolások alapján. Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

AZ EGYES KÉRDÉSEK TARTALMA Szükséges-e a kérdés? Egy vagy több kérdésre van-e szükség a szükséges információ egyértelmű megszerzéséhez? Ne használjunk kétdimenziós kérdést! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

A VÁLASZOLÁSI KÉPTELENSÉG ÉS A NEM VÁLASZOLÁSI HAJLANDÓSÁG CSÖKKENTÉSE Tájékozott-e a válaszadó? Ha a válaszadók várhatóan nem eléggé tájékozottak, szűrőkérdéseket kell beiktatnunk, amelyek mérik a jártasságot, a termékalkalmazást. A múltbeli tapasztalatot is meg kell kérdezni, mielőtt rátérünk a témára. Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

Kérdőivek szerkesztése A VÁLASZOLÁSI KÉPTELENSÉG ÉS A NEM VÁLASZOLÁSI HAJLANDÓSÁG CSÖKKENTÉSE (folytatás) Képes-e a válaszadó visszaemlékezni? Kerüljük el a kihagyás, az időbeni összemosás és a kitaláció hibáit! Az olyan kérdések, amelyek nem tartalmaznak megoldási kulcsokat a válaszadó számára, alábecsülhetik az egyes események tényleges bekövetkezését. Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

Kérdőivek szerkesztése A VÁLASZOLÁSI KÉPTELENSÉG ÉS A NEM VÁLASZOLÁSI HAJLANDÓSÁG CSÖKKENTÉSE (folytatás) Ki tudja-e fejezni magát a válaszadó? Minimalizáljuk a válaszadótól (meg)követelt erőfeszítéseket! Megfelelő-e a feltett kérdés kontextusa? Legitimizáljuk az információkérést! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

Kérdőivek szerkesztése A VÁLASZOLÁSI KÉPTELENSÉG ÉS A NEM VÁLASZOLÁSI HAJLANDÓSÁG CSÖKKENTÉSE (folytatás) Ha kényes információkkal dolgozunk: Helyezzük a kényes témákat a kérdőív végére! Olyan kijelentéssel vezessük be a kérdőívet, ami a bennünket érdeklő magatartás általános jellegére utal! Alkalmazzuk a harmadik személyben történő kérdezés módszerét! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

Kérdőivek szerkesztése A VÁLASZOLÁSI KÉPTELENSÉG ÉS A NEM VÁLASZOLÁSI HAJLANDÓSÁG CSÖKKENTÉSE (folytatás) Rejtsük el a kényes kérdéseket olyanok közé, amelyekre a kérdezett szívesen válaszol! Adjunk meg a válaszkategóriákat konkrét számok kérése helyett! Alkalmazzuk a véletlenszerű módszereket, ha helyénvalóak. Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

A KÉRDÉSSTRUKTÚRA MEGVÁLASZTÁSA A nyitott kérdések hasznosak a feltáró kutatásoknál, és jól működnek bevezető kérdésekként is. Használjunk strukturált kérdéseket, amikor lehetséges! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

A KÉRDÉSSTRUKTÚRA MEGVÁLASZTÁSA (folytatás) Szelektív zárt kérdéseknél a válaszalternatívák minden lehetséges választást tartalmazzanak és legyenek egymást kölcsönösen kizáróak! Az alternatív zárt kérdéseknél, ha a válaszadók jelentős részétől semleges válasz várható, kínáljunk fel egy semleges alternatívát is. Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

A KÉRDÉSSTRUKTÚRA MEGVÁLASZTÁSA (folytatás) Fontoljuk meg a felezéses szavazási technika alkalmazását, hogy csökkentsük a sorrendiségből fakadó torzításokat az alternatív és a szelektív zárt kérdéseknél! Nagyon sok válaszalternatíva esetén mérlegeljük, hogy van-e lehetőség egy helyett több kérdést feltenni, hogy csökkentsük a válaszadók információfeldolgozási terheit! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

A KÉRDÉS MEGFOGALMAZÁSA Határozzuk meg a problémát a ki, mit, mikor, hol, miért és hogyan alapján (a hat w: who, what, when, where, why and way)! Használjunk (hét)köznapi szavakat! A szavak a válaszadók szókincsét tükrözzék! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

A KÉRDÉS MEGFOGALMAZÁSA (folytatás) Kerüljük a kétértelmű szavak használatát: rendszerint, általában, gyakran, sokszor, rendszeresen, alkalomszerűen, néha, stb.! Kerüljük a szuggeráló kérdések használatát, amelyek rávezetik a válaszadókat a helyes válaszra! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

A KÉRDÉS MEGFOGALMAZÁSA (folytatás) Kerüljük a rejtett alternatívákat, amelyeket a választási lehetőségek nem fejeznek ki! Kerüljük a rejtett feltételezéseket! Ne kényszerítsük a válaszadókat általánosításokra és számításokra, becslésekre! Használjunk pozitív és negatív kijelentéseket! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

A KÉRDÉSEK SORRENDJÉNEK MEGHATÁROZÁSA A bevezető kérdés legyen érdekes, egyszerű és bátorító! A minősítő kérdések legyenek nyitó kérdések! Az alapvető információkat szerezzük meg először, utána a csoportosító, és végül az azonosító információkat! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

A KÉRDÉSEK SORRENDJÉNEK MEGHATÁROZÁSA (folytatás) A nehéz, bizalmas, vagy komplex kérdéseket a kérdőív vége felé tegyük fel! Az általános kérdések előzzék meg a specifikus kérdéseket! Logikus sorrendben tegyük fel a kérdéseket! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

A KÉRDÉSEK SORRENDJÉNEK MEGHATÁROZÁSA (folytatás) Az átvezető kérdéseket figyelmesen tervezzük meg először, utána a csoportosító, és végül az azonosító információkat! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

A KÉRDÉSEK SORRENDJÉNEK MEGHATÁROZÁSA (folytatás) Az elágazott kérdéseket olyan közel tegyük az átvezető kérdésekhez, amennyire csak lehet, és az átvezető kérdéseket olyan sorrendbe tegyük, hogy a kérdezettek ne ismerjék fel, milyen további információt fogunk kérni tőlük! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

Kérdőivek szerkesztése FORMA ÉS KÜLALAK Osszuk fel a kérdőívet különböző részekre! A kérdéseket számozzuk minden egyes résznél! A kérdőívet kódoljuk előre! A kérdőíveket lássuk el sorszámmal! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

A KÉRDŐÍV KIVITELEZÉSE A kérdőív legyen professzionális megjelenésű! A hosszabb kérdőíveknél a füzetformátumot alkalmazzuk! Egyetlen kérdést se vágjunk szét, hanem írjuk a teljes kérdést azonos oldalra! (Ugyanez érvényes a dupla oldalas elrendezésre is!) Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

A KÉRDŐÍV KIVITELEZÉSE (folytatás) Használjunk függőleges válaszoszlopokat! Hasznosak a táblázatok, ha több egymással összefüggő kérdésre ugyanazok a válaszlehetőségek. Kerüljük el az összezsúfolást, csak azért ne zsúfoljunk, hogy a kérdőív rövidebbnek tűnjön! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

A KÉRDŐÍV KIVITELEZÉSE (folytatás) Utasításokat, vagy magyarázatokat a lehető legközelebb helyezzük a kérdésekhez! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

Kérdőivek szerkesztése PRÓBAKÉRDEZÉS Mindig végezzünk próbakérdezést! A kérdőívet minden tekintetben teszteljük, beleértve a kérdések tartalmát, azok megfogalmazását, sorrendiségét, a kérdőív formáját és külalakját, a kérdés nehézségi fokát és az utasításokat! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

PRÓBAKÉRDEZÉS (folytatás) A próbakérdezés során a válaszadók legyenek hasonlók azokhoz, akik a végleges megkérdezésben részt vesznek! Kezdjük a próbakérdezést személyes megkérdezéssel! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

PRÓBAKÉRDEZÉS (folytatás) A próbakérdezést írásban, telefonon vagy elektronikusan is ismételjük meg, ha a végleges felmérés során e módszereket használjuk majd! Különböző (típusú) kérdezőbiztosokat alkalmazzunk a próbakérdezés során! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

PRÓBAKÉRDEZÉS (folytatás) A próbakérdezés mintanagysága alacsony, 15 és 30 fő között mozogjon az első alkalommal! Alkalmazzunk protokollelemzést és tájékoztató összegzést a problémák meghatározására! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése

PRÓBAKÉRDEZÉS (folytatás) A kérdőív minden jelentős változtatása után újabb próbakérdezést kell végezni, egy másik válaszadói mintán! A próbakérdezésből származó válaszokat is elemezzük ki! Balogh Péter Kérdőivek szerkesztése