A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
SZOCIÁLIS IDENTITÁSTUDAT A TÁRSADALMI-, KÖZÖSSÉGI-, SZOCIÁLIS STRUKTÚRÁKBA VALÓ TARTOZÁS, ILLETVE AZ ELKÜLÖNÜLÉS FELISMERÉSE SZEMÉLYES VONATKOZÁSBAN.
V ISELKEDÉS A TÁRSADALMI ÉLETBEN VALÓ RÉSZVÉTEL MEGJELENÍTÉSE. Ö NKONTROLL AZ ELVI LEHETŐSÉGEK KÖZÜL VALÓ VÁLASZTÁSBAN.
AZ EMBERI TÁRSADALOM BELÉPŐ TÁRSADALOM, AMIBŐL KÖVETKEZNEK A KORLÁTOK ÉS LEHETŐSÉGEK AZ INDIVIDUM SZÁMÁRA A SZOCIALIZÁCIÓBAN IS.
SZOCIALIZÁCIÓS KÖZÖSSÉGEK CSALÁD ISKOLA GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGI KÖZÖSSÉGEK A TELJES TÁRSADALOM
GYERMEKKORI SZOCIALIZÁCIÓ GYERMEKKORBAN ÉPÜL KI AZ IDENTITÁS TUDAT, ALAKUL KI A VISELKEDÉSI-, ERKÖLCSI NORMARNEDSZER GYERMEKKORBAN ÉPÜL KI AZ IDENTITÁS TUDAT, ALAKUL KI A VISELKEDÉSI-, ERKÖLCSI NORMARNEDSZER A SZÜLŐK VÉLEMÉNYÉNEK ELFOGADÁSA MELLETT MEGJELENIK A TÁRSAKKAL VALÓ VÉLEMÉNYEGYEZTETÉS A SZÜLŐK VÉLEMÉNYÉNEK ELFOGADÁSA MELLETT MEGJELENIK A TÁRSAKKAL VALÓ VÉLEMÉNYEGYEZTETÉS
GYERMEKKORI SZOCIALIZÁLÓDÁS A 3-6 ÉVES GYERMEK ELINDUL AZ ÖNÁLLÓSODÁS ÚTJÁN VISELKEDÉSÜK ALAPJÁN KIALAKULNAK - A MAGABIZTOS, KIVÁNCSI - FÉLÉNK, VISSZAHÚZÓDÓ - ÉRZELMILEG TAPADÓ TIPUSFORMÁK JELLEGZETES TEVÉKENYSÉGFORMÁK MESE, TANULÁS, JÁTÉK
AZ ERKÖLCSI TUDAT KIALAKULÁSA PREMOORÁLIS SZABÁLYOK (4-5 ÉVES KOR), nincs szabálytudat, csak igazodó viselkedés HETERONÓM ERKÖLCS (6-7 ÉVES) - következményetikai szakasz, a tetteket a következmény alapján ítélik meg, a szándékot még nem veszik figyelembe AUTONÓM ERKÖLCS (8-10 ÉVES) szándéketikai szakasz, tetteket már a szándék figyelembe vételével minősítik. A szabályok érvényesítését a társak közötti egyenlőség és kölcsönösség diktálja. SERDÜLŐKOR (11-18 ÉVES) A független, autonóm identitás kialakulása, újfajta kapcsolat a másik nemhez, a teljesítmény orientációhoz, a közösséghez.
SZOCIÁLIS TANULÁS – SZOCIÁLIS BEFOLYÁSOLÁS JELLEMZŐI UTÁNZÁS UTÁNZÁS IDENTIFIKÁCIÓ IDENTIFIKÁCIÓ EMPÁTIA EMPÁTIA MODELLVÁLASZTÁS MODELLVÁLASZTÁS STÁTUSZ STÁTUSZ SZEREP SZEREP SZEREPTANULÁS SZEREPTANULÁS
A SZOCIALIZÁCIÓ SZÍNTEREI CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ TÁRSASÁGI SZOCIALIZÁCIÓ TÁRSASÁGI SZOCIALIZÁCIÓ MUNKAHELYI SZOCIALIZÁCIÓ MUNKAHELYI SZOCIALIZÁCIÓ TÁRSADALMI SZOCIALIZÁCIÓ TÁRSADALMI SZOCIALIZÁCIÓ
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ CSALÁD A TÁRSADALOM ALAPINTÉZMÉNYE CSALÁD A TÁRSADALOM ALAPINTÉZMÉNYE TÖRTÉNELMI MÚLTJA TÖRTÉNELMI MÚLTJA A CSALÁD SZEREPE A CSALÁD SZEREPE
A CSALÁD-RENDSZER SZOCIÁLISAN ÉRZÉKENY PONTJAI NŐK HELYZETE NŐK HELYZETE GYERMEKEK HELYZETE GYERMEKEK HELYZETE FOGYATÉKOSOK HELYZETE FOGYATÉKOSOK HELYZETE SZENVEDÉLYBETEGEK HELYZETE SZENVEDÉLYBETEGEK HELYZETE CSALÁDSZERKEZETI PROBLÉMÁK CSALÁDSZERKEZETI PROBLÉMÁK GENERÁCIÓS PROBLÉMÁK GENERÁCIÓS PROBLÉMÁK ÉLETTÉR MINŐSÉGI PROBLÉMÁK ÉLETTÉR MINŐSÉGI PROBLÉMÁK
EMBERI CSELEKVÉSI MOTIVÁCIÓK BIOLÓGIAI LÉTHEZ KÖTHETŐ ELEMEK TÁRSADALMI LÉT JELLEGHEZ KÖTHETŐ ELEMEK
BIOLÓGIAI LÉTHEZ KÖTHETŐ ELEMEK LÉTFENNTARTÁSI ÖSZTÖN FAJFENNTARTÁSI ÖSZTÖN TERJESZKEDÉSI ÖSZTÖN DOMINANCIÁRA VALÓ TÖREKVÉSI ÖSZTÖN
TÁRSADALMI LÉTHEZ KÖTHETŐ ELEMEK NYELVI ÖRÖKSÉG ISMERETI FELHALMOZÁS TÖRTÉNELMI TUDAT TÁRSADALMI SZERKEZET KÖZÖSSÉG INDIVIDUM FELETTI ÉLETE KÖZÖS ÉLETTÉR
TÁRSASÁGI SZOCIALIZÁCIÓ KÖTŐDÉS A LAKÓHELYI-, KÖTŐDÉS A LAKÓHELYI-, KÖTŐDÉS A KOROSZTÁLYI-, KÖTŐDÉS A KOROSZTÁLYI-, KÖTŐDÉS KLUB-JELLEGŰ-, KÖTŐDÉS KLUB-JELLEGŰ-, KÖTŐDÉS AZ ÉRDEKVÉDELMI-, KÖTŐDÉS AZ ÉRDEKVÉDELMI-, KÖTŐDÉS A NEMZETI-, KÖTŐDÉS A NEMZETI-, KÖTŐDÉS A NEMZETKÖZI KÖZÖSSÉGEKHEZ KÖTŐDÉS A NEMZETKÖZI KÖZÖSSÉGEKHEZ
MUNKAHELYI SZOCIALIZÁCIÓ MEGHATÁROZÓ TÉNYEZŐK: A MUNKA - TÁRSADALMI PRESZTIZSE ÉS HASZNOSSÁGA - ANYAGI ELISMERÉSE - SZAKMAI SZINT ÉS FEJLŐDÉSI LEHETŐSÉG - MUNKA- ÉS ÉLETMINŐSÉG VISZONY - ÉLETPÁLYA ALAKULÁS - KARRIER ALAKULÁS
EGYÉNI MUNKAHELYI SZOCIALIZÁCIÓS STRATÉGIÁK AZ EGYÉN ADOTTSÁGKÉNT FOGJA FEL SZEREPÉNEK KÖVETELMÉNYEIT AZ EGYÉN ELFOGADJA SZEREPCÉLJAIT, DE A CÉLOK ELÉRÉSÉNEK MÓDJÁT NAGYRÉSZT SAJÁT MAGA HATÁROZZA MEG AZ EGYÉN ÚJRADEFINIÁLJA A MUNKA CÉLJAIT ÉS EHHEZ MEGVÁLASZTJA A LEGCÉLSZERŰBB MÓDSZEREKET
SZERVEZETBE TÖRTÉNŐ BEILLESZKEDÉSMODELLJE ELŐZETES SZOCIALIZÁCIÓ (GETTING IN) ALKALMAZKODÁS (BREAKING IN) – SZEREP TISZTÁZÁSA ( ROLE CLARIFICATION) – A SZERVEZETII NORMÁK ÉS AZ EGYÉNI SZÜKSÉGLETEK ÖSSZEHANGOLÁSA (MATCHING) – BETANULÁS A MUNKÁBA (TASK MASTERY) – KULTÚRA ÁTVÉTEL (ACCULTURATION) – MEGKÜZDÉS A TÚLZOTTAN SZABÁLYZOTT RENDSZER NEHÉZSÉGÉVEL, VAGY A TÚL SOK BIZONYTALANSÁGI TÉNYEZŐVEL (UNCERTAINTIES) – TÁRSAS SZERVEZETI INTEGRÁCIÓ (SOCIAL INTEGRATION) SZEREP BETÖLTÉS ÉS STABILIZÁCIÓ (SETTING IN)
BEILLESZKEDÉSI ZAVAROK KÖVETKEZMÉNYEI ELIDEGENEDÉS ALKOHOLIZMUS KÁBÍTÓSZEREZÉS DEVIANCIA TÁRSADALMON KÍVÜL KERÜLÉS
TÁRSADALMI SZOCIALIZÁCIÓ VISZONY A TÁRSADALMI ESZME- RENDSZERHEZ VISZONY A TÁRSADALMI ESZME- RENDSZERHEZ BEILLESZEKDÉS A TÁRSADALMI ÖNIGAZGATÓ RENDSZEREKBE BEILLESZEKDÉS A TÁRSADALMI ÖNIGAZGATÓ RENDSZEREKBE VISZONYKIALAKÍTÁS A HATALOMMAL VISZONYKIALAKÍTÁS A HATALOMMAL BEILLESZKEDÉS A POLITIKAI RENDSZERBE BEILLESZKEDÉS A POLITIKAI RENDSZERBE A TÁRSADALMI ELŐNYÖK ÉS KÖTELEZETTSÉGI RENDSZEREK ELFOGADÁSA A TÁRSADALMI ELŐNYÖK ÉS KÖTELEZETTSÉGI RENDSZEREK ELFOGADÁSA