A nyelvhelyességi szabályokkal kapcsolatos metanyelvi tudás formálása Szabó Tamás Péter MTA Nyelvtudományi Intézet ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 DISSZEMINÁCIÓ.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A kutatási program rövid bemutatása
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
A hallgatói teljesítményt befolyásoló erőforrások a kampuszon Pusztai Gabriella.
KOMPETENCIAMÉRÉSEK ÉS EREDMÉNYEIK
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
Zöngétlenedés: beszélőfüggő paraméter? Gráczi Tekla Etelka, MTA Nyelvtudományi Intézet II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, Budapest,
Egy 20 évvel ezelőtt indult pedagógiai kísérlet eredményességi vizsgálatainak töredéke Visszapillantás az első logopédiai osztály indulására és a rendelkezésre.
Idegen nyelvek tanulása
NEVELÉSELMÉLET.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A SERDÜLŐK SIKERESSÉG FELFOGÁSA A siker mint társadalmi érvényesülési cél az információs társadalom korában Dr. Szabó Éva.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Példa egy ppt prezentációhoz
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
A generatív nyelvelmélet
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A szakiskola jelene és jövője
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

A nyelvhelyességi szabályokkal kapcsolatos metanyelvi tudás formálása Szabó Tamás Péter MTA Nyelvtudományi Intézet ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia Budapest, február 8.

A PhD-kutatás központi kérdése  az önkéntes és a kikényszerített nyelvi igazodás mechanizmusa  nyelvhelyességi szabályok értelmezésének kérdése elsajátításuk szempontjából  közoktatási gyakorlat és feladatok

A kérdés beágyazottsága  szocializáció és szabálytanulás: Mérei (1988 – megírás: 1970); Collett (1977); Tajfel (1980); Fabó (1984); Somlai (1997).  etnometodológia, népi nyelvészet: Niedzielski–Preston (2000); Domonkosi (2007b); Lanstyák (2007a, 2007b).  tanuláselmélet (konstruktivista): Nahalka (2001, 2002); Korom (2005); Csíkos (2007).  oktatásszervezés és -fejlesztés: Bourdieu (2003); Ferge (2003); Meleg (2003); Kálmán (2006).  (iskolai) nyelvművelés: Tolcsvai Nagy (1989, 1991); Kiss 1998; Kontra (szerk. 2003); Sándor (2006); Domonkosi (2007a).

Az előadás célja  bemutatni a nyelvhelyesség-oktatás néhány társadalmi vonatkozását  felvázolni a nyelvhelyességi szabályok legfőbb jellegzetességeit  az elméleti vonatkozások mellett gyakorlati példákat is említeni öt részvizsgálat tapasztalatai alapján  visszajelzést, segítséget, ötleteket kérni a további kutatáshoz...

Metaismeret és metanyelv  a jelenlegi közoktatás és a meta-területek metaismeret-központú oktatás (Pléh 2002; Sipos 2002) metaismeret-központú oktatás (Pléh 2002; Sipos 2002) tudástranszfer hiánya: metaismeret és alkalmazás független (Korom 2005) tudástranszfer hiánya: metaismeret és alkalmazás független (Korom 2005) a metakogníció fejlesztése nem elégséges szintű (Csíkos 2007) a metakogníció fejlesztése nem elégséges szintű (Csíkos 2007)  mi a metanyelv? „a vizsgálat tárgyát képező természetes v. mesterséges nyelv valamennyi elemét (kifejezését, nyelvtani és jelentéstani jellemzőjét) magasabb logikai szinten egyértelműen meghatározó fogalomrendszer” (IdSz. 1976: 538) „a vizsgálat tárgyát képező természetes v. mesterséges nyelv valamennyi elemét (kifejezését, nyelvtani és jelentéstani jellemzőjét) magasabb logikai szinten egyértelműen meghatározó fogalomrendszer” (IdSz. 1976: 538)

Iskolai fejlesztés 1.  „az iskolának […] ki kell választania azokat, akiknek adottságai legkönnyebben, legkevesebb erőfeszítéssel vagy ráfordítással fejleszthetők” (Ferge 2003: 210)  „az iskola a társadalmi különbségeket képességbeli különbségekké transzformálja” (Meleg 2003: 15)  rejtett tanterv (Szabó L. T. 1988) és sorok között olvasás  „teljesen csak azt a kultúrához való viszonyt ismeri el az iskola, amelyet csak az iskolán kívül lehet teljesen elsajátítani” (Bourdieu 2003: 58)

Iskolai fejlesztés 2.  „A verbális képesség nagy jelentőségre tesz szert minden olyan tantárgyban, amelyben a tanulóknak rendszeresen kell szöveget olvasniuk és megérteniük, illetve alapvető követelmény, hogy szóban és írásban ki tudják fejezni magukat. Fontossága azonban csökken, ha a tantárgy tanításában és tanulásában inkább a közvetlen tapasztalás (első jelzőrendszer), a képek ismeretközvetítő szerepe (vö. Bruner ikonikus kódjával) és a cselekedtetés (pl. kísérletezés) dominál” (Báthory 1997: 95) vö. Kálmán (2006) vö. Kálmán–Molnár (2007a, 2007b)

Szabályrendszerek, szabályértelmezések és az elsődleges szocializáció

Konstitutív szabály (elsődleges) Restriktív (regulatív) szabály (másodlagos) KépleteX itt Yha P, akkor Q Példáka (társas) cselekvés típusai; egy adott nyelv nyelvtana illemszabályok; nyelvhelyességi szabályok Kifejtett- sége implicitexplicit Érték- fogalma értéksemlegesértékelő mozzanatot tartalmaz Konti- nuum az elemek megítélése terénaz adekvátság foka terén Változás tempója viszonylag lassúviszonylag gyors Be nem tartása esetén az adott cselekvés nem valósul meg a cselekvést szankcionál(hat)ják Collett (1977), Fabó (1984) és Somlai (1997) alapján

Maladaptív (konstitutív) modellAdaptív (restriktív) modell A nyelvhelyességi szabályok a nyelvtanban vannak rögzítve vö. „nincs olyan, hogy...” A nyelvhelyességi szabályok nem a nyelvtanban vannak rögzítve, hanem egyes nyelvtanok egymáshoz való viszonyát írják le a nyelv nem (elégséges) ismerete kizárja az illetőt a beszélőközös- ségből vö. „magyar ember nem mond olyat, hogy…” megteremtődik a folyamatos önfej- lesztés és a tudatos nyelvi alkal- mazkodás Az ilyen szemléletű nyelvhelyesség- oktatás célja: a beszélőközösség homogenizálása (az egyregiszterűség terjesztése), „téves beidegződések” felszámolása a nyelvhasználat heterogenitásának őrzése, a tudatosan többdimen-ziójú személyiség fejlesztése, alternatív nyelvtanok tanítása (funkcionális- szituatív kettős-nyelvűségre nevelés) Felcserélő || magolásHozzáadó || fogalmi váltás

Kontinuum? [K++] → → → [K] → → → [S] → → → [R] → → → [R++] [K++]erősen konstitutív [K]inkább konstitutív [S]semleges [R]inkább restriktív-regulatív [R++]erősen restriktív-regulatív Diáknál és tanárnál egyaránt!

INFORMÁLIS KÖRNYEZET ÉS ELSŐDLEGES NYELVI INPUT  nem | kor | szocioökonómiai státusz | lakóhely urbanizáltsága  anyanyelv | nyelvjárás(ok), kisebbségi nyelv(ek) és megítélésük  kultúrafogyasztási szokások  iskolán kívüli nyelvtanulás jellege és intenzitása ↓ EGYÉNI TELJESÍTMÉNY: A SZABÁLYFOGALOM KIDOLGOZOTTSÁGA (K++ | K | S | R | R++)  nem önvezérelt nyelvi hibajavítás során szerzett egyéni tapasztalatok  beszélőközösségekkel és regiszterekkel kapcsolatos attitűdök  nyelvi hibajavítás szituációfüggően  grammatikalitás szituációfüggő megítélése ↑ FORMÁLIS ISMERETSZERZÉSI KERET  az elmúlt félév végén kapott érdemjegye magyar nyelvből  az elmúlt két félévben kapott tanulmányi átlaga  az iskolában alkalmazott magyar nyelvtankönyv  az iskolai tananyag alapján összeállított teszt kitöltése során nyújtott teljesítmény

Fejlesszük?  „teaching metalinguistic knowledge is not an appropriate means to improve students’ linguistic proficiency” (Alderson, Clapham and Steel [1997] és mások eredményeit összefoglalva Szerencsi 2002: 40)  „Az implicit tudás kölcsönös előfeltételezésekkel jár, amiket közös életvilágunk, s annak kulturális magától értetődőségei tesznek lehetővé” (Somlai 1997: 125)  a formalitásfok megítélése ilyen jellegű implicit tudásra épül, és korántsem egyszerű feladat, mert azt, hogy egy helyzet mennyiben számít formálisnak, a beszélő maga ítéli meg, miközben a megválasztott formalitásfokú regiszter alkalmazásával maga is hozzájárul a beszédhelyzet formális jellegének fenntartásához vagy módosításához (vö. Sándor 2006: 968)

Fejlesszük! 1. állapotfelmérő tesztek készítése 2. egyéni tapasztalatok csoportos megbeszélése  eltérő kulturális és SES-hátterű diákok elképzeléseinek ütköztetése 3. explicitté tenni, ami explikálható, hogy elkerüljük azt a helyzetet, ami abból adódik, hogy az iskola olyan implikált tudást tételez fel, ami a diákban nincsen meg  fogalomhasználat, órai nyelv: úgy fogalmazni, hogy tudjuk: főleg azok veszik szó szerint a mondottakat, akiknek a legnagyobb szüksége lenne megtanulni olvasni a sorok között

Példák

Öt vizsgálat  a nyelv változásfolyamatainak és a nyelvművelő javak hatásának megítélése; 450 kérdőív + 30 interjú; gimnazisták, főiskolások, egyetemisták; Budapest, Pécs, Szeged  a határozott és a határozatlan névelő használatának megítélése; 80 kérdőív; egyetemisták; Budapest  a nem önvezérelt hibajavítás kapcsolathálóba ágyazottsága; 100 kérdőív; gimnazisták; Budapest  nyelvművelő javak szabályértelmezése; magyar, angol és francia kiadványok; szövegelemzés  próbakérdőív tesztelése: 21 általános iskolás, 24 magyar szakos egyetemista; Budapest. Moderált feladatmegbeszélés

Mi a nyelvhelyességi szabály? (á20. számú válaszadó)  „Egy szónak az első betűje[!] csak a és ragozott alakjainál kezdődik betűvel” majd: Miért nem javít? – „Mert nem illendő azt a személyt”. Őt miért nem javítják? – „Mert tudja, hogy az abban a helyzetben nem lényeges”.

Szituációfüggő megítélés 1.

Szituációfüggő megítélés 2. Általános iskolások általában:  „Mert tal nem kezdünk mondatot”  „tényleg nem kezdünk tal mondatot”  „Nem kellene tal mondatot kezdeni.”  „Helytelen a mondat de...”  „Ha legközelebb figyel, biztos nem rontja el”.  „Gyakran még a legjobb tanulók is így kezdik a mondatot, ezért nem lenne igazságos, ha emiatt egyest kap.” Ritka:  „A szóval bizonyos esetekben lehet mondatot kezdeni. Ebben a helyzetben nem igazán kell odatenni, de ez nem olyan súlyos hiba”. (á20)  „Ha egyszer-egyszer becsúszik egy [,] nem olyan vészes”. (á12) Magas szocioökonómiai státus (2 diploma és könyv)

Komplex vizsgálat terve A formális és az informális ismeretszerzési közeg hatása a teljesítményre: önkitöltős kérdőívek + irányított frontális interjúk  általános iskolások (8. évf.)  szakközépiskolások (utolsó évf.)  gimnazisták (utolsó évf.) Részvizsgálatok: irányított frontális interjúkkal  1., 2., 3. évfolyamos általános iskolások (a szabályfogalom kezdetei)  magyar szakos pedagógusjelöltek (szabályértelmezési és módszertani kérdések gyakorlat kezdetén és végén)  magyar szakos tanárok (több korcsoport)

Köszönöm a figyelmet!