Tehetséggondozás az intézményi gyakorlatban TÁMOP-3.4.4/B Projektnyitó Konferencia B.-A.-Z.Megyei Pedagógiai Szakmai Szakszolgálati és Közművelődési Intézet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Advertisements

Magyar Tehetséggondozó Társaság
Pályaválasztás 2014/15.
Tehetséggondozás a Fényi Gyula Jezsuita Gimnáziumban
Bláthy Ottó Villamosipari Szakközépiskola
Iskolánkról.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
KOMPLEX TANÁCSADÓI RENDSZER
TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás. A pályázat azonosító jele: TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás.
Tehetségpont létrehozása
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Beiskolázási tájékoztató december
A kolozsvári Báthory Líceum
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
1 „Komplexen funkcionáló Zala megyei tehetségeket segítő program” Projektnyitó konferencia szeptember 23. Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
"Legyen az esély egyenlő ..."
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Készítette: Kocsis Erzsébet
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Tehetségfejlesztő munka a Vénkerti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában Akkreditált Kiváló Tehetségpont.
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | az előadás címe „Pont ÉRTED, pont VELED, pont NEKED. Érték-tehetség-siker” Szeretettel köszöntjük a Kollégákat a „Pont ÉRTED, pont.
BUDENZ JÓZSEF ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM Oktatási modellünk, továbbtanulási eredményeink 2014/2015. tanév.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
Az Arany János Tehetséggondozó Program szerepe a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tehetséggondozó munkájának pedagógiai, módszertani fejlesztésében.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
1961-ben alapított intézmény Létszám: 770 fő Osztályok száma: 24 Az engedélyezett pedagógus státusz: 63 Az engedélyezett pedagógiai munkát segítő: 9,5.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
DARUS a gyermekekért.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Tervezési folyamat.
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
A KECSKEMÉTI BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Előadás másolata:

Tehetséggondozás az intézményi gyakorlatban TÁMOP-3.4.4/B Projektnyitó Konferencia B.-A.-Z.Megyei Pedagógiai Szakmai Szakszolgálati és Közművelődési Intézet Miskolc, 2010.szeptember 29.

Az intézmény bemutatása Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Kollégium A Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Kollégium a térség katolikus tehetséggondozó iskolája. Nyolc, illetve négy évfolyamos középiskolánk a jezsuita nevelés négyszáz éves hagyományára és a külföldi jezsuita partneriskolák tapasztalataira épít.

Az intézmény bemutatása Célunk: a továbbtanulásra történő felkészítésen túl az igényes, széles körű általános műveltség megszerzése az elkötelezett hitbeli nevelés a közösségi – szociális érzékenységre és az aktív közéletiségre való felkészítés nyolc és négy évfolyamos tehetséggondozó programmal emeltszintű matematika-, angol-, történelemképzés

A Jezsuita Gimnáziumban az Evangéliumra építve és Loyolai Szent Ignác lelki hagyatékából merítve készítjük fel a ránk bízott fiatalokat a felnőtt életre azáltal, hogy Jézushoz vezetjük, kihívás elé állítjuk, mellettük állunk. Az intézmény bemutatása

Elvi alapok A jezsuita nevelés célja: a „magis” a diákok képességeinek magas szintű kibontakoztatása, a tanulók személyiségének fejlesztése, amely cselekvésben nyilvánul meg.

A jezsuita tehetséggondozás elvi alapjai: -A tervezés -A cselekvés -A reflexió

Elvi alapok A jezsuita tehetséggondozás célja: a diákok erős oldalának képzése, a gyenge oldal fejlesztése, a teljes személyiség formálása.

ISKOLAKÖZÖSSÉG CSALÁD motiváció kreativitás magas intellektus

Ki a tehetséges? - Sternberg három tehetségtípust különít el: analitikus, szintetikus és praktikus. - Gardner hét tehetségszférát körvonalaz: nyelvi, matematikai-logikai, térbeli tájéko- zódási, zenei, interperszonális, intraper- szonális, testmozgási.

Szaktantermek kialakítása A művészeti oktatás kereteinek kialakítása A tanuszoda és a tornacsarnok,ill. sportpályák kialakítása A multimédiás eszközökkel felszerelt termek bővítése Infrastruktúra fejlesztése

Fényi Gyula Csillagda A jezsuita iskolák hagyományosan természettudományos orientáltságúak, így nagyon sok helyen évszázadok óta csillagdával rendelkeznek. A kupolánk 4 m átmérőjű, benne profi Meade távcső működik. A műszert a Nap és más fényes égitestek megfigyelése optimalizáltuk. A belső csillagász programok mellett a csillagda folyamatosan szervez bemutatókat.

A munkacsoportok kialakítása A pedagógusok továbbképzése Mentorok bevonása a tehetséggondozásba Iskolapszichológus és diáktanácsadó bevonása A humán erőforrás fejlesztése

Miskolci Egyetem, Debreceni Egyetem B.A.Z. megyei PSzSzKI, Városi Ped. Int., Nevelési Tanácsadó Tehetségpont, Tehetségtanács kialakítása Magyar Tehetséggondozó Társaság Az együtt működő partnerek kialakítása

TÁMOP Iskolai tehetséggondozás TÁMOP-3.4.4/B-08 Orsz. Teh.segítő hálózat kialakítása TÁMOP Pedagógusképzések(Mentorképzés) TÁMOP /08/A/2 ÉMH- referenciaintézmény Pályázatok

A tehetségprogramunk kidolgozásának lépései A kulcsemberek kiválasztása Az igények felmérése A koncepció kidolgozása A programcélok megfogalmazása A programtípus kiválasztása A követelmények és a stratégiák kidolgozása Az értékelési eljárások kidolgozása

A tehetséggondozó programunk készítésének lépései: Azonosítás, a programba való beválogatás Hatásvizsgálat, a tehetség jellegének megállapítása A tehetséges tanulót tanító tanárokkal a koordináló tanár által vezetett megbeszélés Az egyéni fejlesztési terv elkészítése A program megvalósítása Értékelés (a team: osztályfőnök, szaktanárok, koordináló tanár) Ismételt hatásvizsgálat

Pszichológiai hatásvizsgálat Intelligencia-vizsgálat A tanulási orientáció vizsgálata Tanulási stratégiák vizsgálata Személyiségvizsgálatok Az iskolai motiváció vizsgálata Szorongás vizsgálat

A tehetségesek azonosítása Azonosításra használt módszerek: Tanári megfigyelés és beszélgetés (szóbeli felvételi) Írásbeli teljesítmények (központi írásbeli) Korábbi teljesítmények (az osztályzatok is)

A tehetségesek tanítása A tehetségfejlesztés főbb irányai: Az általános műveltség fejlesztése A speciális képességek fejlesztése A kritikai gondolkodás fejlesztése A problémamegoldó gondolkodás fejlesztése A szociális képességek fejlesztése A kommunikáció fejlesztése A tanulási stratégiák fejlesztése

A tehetségesek tanítása A tehetségfejlesztés fő területei: Az alapkészségek fejlesztése A tudásalap szélesítése Az iskolán kívüli tapasztalatszerzés irányítása A magasabb szintű gondolkodási képességek fejlesztése A társas-affektív képességek fejlesztése A gazdagítás A gyorsítás

Tehetségfejlesztő tanítási módszerek Projekt módszer Differenciált tanítás Egyéni kísérés Kooperatív tanulás Felfedeztető módszer Cselekvéses tanulás

A tehetséggondozás szervezeti keretei Tanórai tehetséggondozás Tanórán kívüli formák Közösségi hétvégék Tanulásmódszertan Közgazdaságtan a ME-en

Emelt szintű oktatás Emelt óraszámú képzés nyújt iskolánk a diákoknak a 9. évfolyamtól magyar, történelem, matematika, fizika, biológia, kémia, informatika tantárgyakból Nemzetközi projektekben vesznek részt tanulóink. A művészeti oktatás iskolánkban minden diákra kiterjed és sok lehetőséget kínál Idegen nyelvek közül intézményünkben angolt, németet, franciát, oroszt és latint tanítunk. EMELT SZINTŰ OKTATÁS matematika, angol nyelv és történelemből.

A tehetségfejlesztés iskolai szervezeti formái A tanórai differenciálás(kiscsoport, nívócsoport, egyéni fejlesztés Fakultáció Délutáni foglalkozások (szakkör, JTDK, művészeti csoportok) Hétvégi programok, cserkészet Erdei iskola Énekkar,zenekar Sportversenyek Diákkonferenciák Diákszínjátszás Táncház Mentor program Nemzetközi projektekben való részvétel Közös programok a szülőkkel

Komplex természettudományos tehetséggondozás Erdei Iskola

A vizsgarendszer Magyar nyelvtan, 8. évf. Magyar irodalom, 11. évf. Magyar próba-érettségi, 12. évf. Matematika, 6., 8., 10. évf. Matematika, próba-érettségi, 12. évf. Történelem, 10. évf. Komplex természettudomány, 10. évf. Angol nyelv, 9. évf. Német nyelv, 9. évf.

Művészeti sávok Kerámia Szobrászat Tűzzománc Tárgyábrázolás Fotó Művészettörténet

Zenei sávok Ének-zene Kórus Hangoló Hangszer Kamarazene

Művészeti területek MAGIS kórusunk színpadi előadásokkal turnézik

Sport csoportok Kosárlabda (5-8. évf. és évf.) Torna – lányok (5-12. évf.) Atlétika (5-12 évf.) Kézilabda – lányok,és fiúk(7-12.évf.) Emelt érettségire készítő(10-12.évf.)

Változatos mozgási lehetőségek Sportnapok Iskola tanuszodája

A tanórán kivűli foglalkozások Csillagászati szakkör Energetika szakkör Kémiai kísérletező szakkör Iskolaszínház: színjátszó csoportok (5-8. és 9-12.) Francia színjátszó csoport Német színjátszó csoport Média- rádió szakkör Jezsuita tudományos diákkör (term. tud.,és társ tud.szekció) Cserkész csapat Szeretetszolgálat „Debate Society” Ki-mit-tud? Diákpünkösd Juniális

Művészeti és idegen nyelvi területek Idegen nyelvű színjátszó csoportjaink

Nemzetközi projektek „EYE-projekt Hansa- projekt Biotechnológia –Proteomix projekt Zenei projektek Német irodalmi projekt Művészettörténet

Megvalósult projektjeink… COMENIUS ISKOLAI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK PROJEKT DNS DIÁK-KUTATÁSOK A projekt ideje alatt interkulturális és nyelvi tapasztalatokat gyűjtenek és a következő szakmai kompetenciákat szerzik meg a tanulók

Tanulmányi versenyek OKTV Tantárgyi versenyek évf. Évfordulóhoz kötött versenyek Miskolci Egyetem versenyei Megyei,városi versenyek

Megvalósult projektjeink… Diákvegyész napok

Sportversenyek Diákolimpiai versenyek KIDSZ (katolikus iskolák versenyei) Megyei, városi sportversenyek Iskolai bajnokságok

Szociális kompetenciák fejlesztése A novemberében induló munka céljaként azt jelöltük meg, hogy diákjaink „másokért-élő-emberekké” váljanak, akik felnőttként kreatív, vezetést is vállaló módon tudjanak cselekedni társadalmunkban.

Szociális kompetenciák fejlesztése A rendszeresen végzett szeretetszolgálat, segíti az adás örömét és az elfogadás képességét, A diákok megismerik jobban önmagukat, tágul világképük és erősül társadalmi felelősségvállalásuk. A megszokott, mindennapi körülmények közül kilépve, új környezetben, új emberek között, velük kapcsolatot létesítve kellett helytállni. A kilencedik évfolyam mellett több diák is bekapcsolódik a szeretetszolgálati programokba, illetve az iskolában folyó önkéntes munkába.

Tehetségpont Kutatók éjszakája Tehetséggondozó hétvégék Tehetséggondozó műhelyek Tehetséggondozó táborok Tehetségtanács Pedagógusok továbbképzése

Tehetséggondozó táborok Különböző projektekkel tesszük hasznosabbá a diákok szabadidejét, tehetségük kibontakozásával:

Tanácsadás Diáktanácsadó – akit mindig érdemes felkeresned! ISKOLALELKÉSZ: beszélgetésre elérhető a nap bármely szakában megbeszélt időpontban, a szünetekben az udvaron, vagy a fiúkollégiumban lévő szobájában. IFJÚSÁGVÉDELMI FELELŐS: szorosan együttműködik az osztályfőnökkel, az iskola pedagógusaival, hiszen feladata, hogy segítse őket a gyermek és ifjúságvédelmi munkában. Az iskolai gyermekvédelmi felelős az iskolai gyermekvédelmi munka összefogója.

Szülőkkel való kapcsolat Szülőkkel való közös programok szervezése terén nagyon sok tapasztalat gyűlt össze a megszólítás, bevonás, kölcsönösen működő kommunikáció megteremtése, egy valóban működő, szervezett Szülői Közösség és az Iskolaszék terén.

Pályaorientáció A pályaorientáció egy olyan folyamat, amely a tanuló egyéni igényeinek figyelembevételével segíti a megfelelő pálya, szakma kiválasztását a lehető legszélesebb információnyújtás révén. A pályaorientáció célja, hogy a tanulók saját életpályájuk megalapozásához ismereteket kapjanak mind önmagukról, mind munkaerő-piaci környezetükről, és kellően megalapozzák a pályaválasztási döntésüket. Programunkban nagyon fontos szempont a pályaorientáció céljai közül a hivatásra való nevelés. Ezt tágan értelmezzük, legyen ez orvosi, tanári, mérnöki vagy éppen szerzetesi hivatás. Nekünk elsősorban erre kell nevelni, hogy a hivatásukat és ne a karrierjüket találják meg.

Az ignáci pedagógia tehetségfejlesztés Segíti minden diák teljes képzését a közösségen belül Intellektuális képzés Kommunikációs készség fejlesztése Képzelőtehetség, érzelmi és kreatív dimenzió fejlesztése Testnevelés A kiegyensúlyozott személyiség fejlesztése az emberi közösségtagjaként Az öntevékenység, a személyes felfedezés fontossága A jobbra, a többre törekvés, a magis hangsúlyozása A szociális érzékenységre nevelés A „másokért élő ember” kifejlesztése A másokkal való együtt dolgozás képességének fejlesztése

Az ignáci pedagógia tehetségfejlesztés A jezsuita nevelés segít a diákoknak megérteni, hogy képességeik kifejlesztésre váró adományok, melyeknek célja nem önmagunk kielégítése vagy magunk haszna, hanem Isten segítségével az emberi közösség javának szolgálata. (Ratio Studiorum )

Jezsuita Pedagógiai Műhely Megalakítottuk a Jezsuita Pedagógia Műhelyt. Szeretnénk ebben mindazt közkinccsé tenni, amit magunk a négyszáz éves jezsuita nevelés hagyományából kaptunk, amit magunk megtapasztalunk, és amivel mások minket megajándékoznak. Gazdagodunk ezeken az alkalmakon mindannyian és segíthetjük egymást tanárokként, hogy valóban egyre inkább hivatásként élhessük meg ezt a pályát! „Tanári munkámban újra és újra megtermékenyítően hatnak ezek a tapasztalatok – és a kapcsolatok más iskolákkal, tanáraikkal egyre szorosabbá válnak, egyre többször tudunk bizalommal fordulni egymáshoz kérdéseinkkel, problémáinkkal, és örömeinkkel is.”

A tehetséggondozás és a flow A flow nyolc jellegzetessége (Csíkszentmihályi Mihály, 2003): Világos célok: egy feladat egyértelmű meghatározása, azonnali visszajelzés Lehetőség van a határozott cselekedetre, és az ember adottságai is megvannak hozzá A tevékenység és a tudatosság összeolvadása Összpontosítás a feladatra A kontrollálás képessége A kishitűség megszűnése, az Én határainak átlépése Az időérzékelés megváltozása Ez az állapot autotelikussá (önmagában is örömöt adóvá) válhat

KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Kollégium Dr.Velkey László, ig.h. H-3529 Miskolc, Fényi Gyula tér 10. Tel.: (36-46) , , , Fax: (36-46) homepage: