A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, 2010. január 29.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP-3.2.2/08/A/2 Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Támop / Vas Megyei Önkéntes Centrum Központban az önkéntesség március1.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
„INTER-CIVIC: Vývoj dvojjazyčného portálu a digitálnych obsahov pre NGO”
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Fejlesztések, többlettudás és forrásközpont az EGYMI-kben
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Integrált közösségi és szolgáltató terek Koncepció, megvalósulás, kilátások Beke Márton FVM-VKSZI, HROD Közösségi Társadalomfejlesztési Központ.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Eger, november 10.
A hálózatosodás lehetősége a közoktatásban profil 1.0
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
A „KONTAKTUS” Dél-dunántúli Regionális Közoktatási Hálózat Koordinációs Központ feladatai, működése Matókné Misóczki Mária Projektigazgató.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
AJÁNLÁSOK AZ AKTÍV ÉS FELELŐS ÁLLAMPOLGÁRSÁGRA NEVELÉS STRATÉGIÁJÁHOZ A Stratégia készítő bizottság tagjai: Falus Katalin Galambos Rita Kende Ágnes Mihály.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
TÁMOP – A- 12/1. ALAPVETŐ CÉL  HH és HHH tanulókat nevelő iskolák kapcsolatfelvétele, programkínálatuknak bővítése  testvériskolai kapcsolat.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
A területi együttműködések fejlesztési lehetőségei Balázs Éva és Puskás Aurél TÁMOP Századi közoktatás – fejlesztés, koordináció.
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Kistérségi fejlesztési mátrix a Kisteleki kistérségben március 31.
OPTOMEHU projekt bemutatása Dr. Kiss András Projekt menedzser Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Környezet és közösségek a magyarországi Zöldutakon A fenntarthatóság útján.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
„Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, 2009.
Előadás másolata:

A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.

Részvétel – Innováció - Párbeszéd témakör A regionális hálózati projekt részeként: a szociális és állampolgári kompetencia területhez kapcsolódik, az aktív állampolgári részvételhez kapcsolódó innovációt támogatja. Sajátos (más régióban nem alkalmazott) megközelítés: – a közoktatási és a civil szereplők együttműködésének ösztönzése – modell értékű az ágazatok közötti együttműködésre is alkalmazható szisztéma (pl. oktatás- közművelődés, oktatás-szociális ügy, stb.)

A pedagógiai innováció irányai a nevelés/oktatás tartalmának, a nevelés/oktatás módszereinek megújítása; az esélyegyenlőség előmozdítása; az eredmények kiterjesztése és közösségi, társadalmi beágyazottsága. Melyik irány kapcsán érintett a civil szféra?

A nevelés/oktatás tartalmának megújítása A civil szféráról átadott tudás: a civil társadalomról és civil szervezetekről szóló tudás része a tananyagnak (pl. projekt téma: a helyi civil szervezetek) az iskolák legközvetlenebb környezetében működnek civil közösségek, szervezetek különleges téma – az ezzel kapcsolatos alapjogok az iskolás korú gyermekeket éppúgy megilletik, mint az őket nevelőket;

A nevelés/oktatás módszereinek megújítása Egész életen át tartó tanulás szemlélete Kompetenciák elsajátítása, gyakorlása Non formális és informális tanulás módszerei A civil tapasztalatok hasznosítása: a szociális és állampolgári kompetenciákhoz kapcsolódó nevelés terén a civil szféra hagyományosan aktív szerepet játszik. a részvételt biztosító kompetenciák átadásával kapcsolatos európai ajánlások gyorsabban terjedtek a civilek, mint az intézmények körében.

Az esélyegyenlőség előmozdítása A NAT az esélyegyenlőség biztosítása kapcsán emeli ki az iskoláknak a civil szervezetekkel történő együttműködését. Az ÚMFT és a TÁMOP szintén horizontális megközelítést alkalmaz a hátrányt szenvedők integrációjának és részvételének biztosítása érdekében (Az egész életen át tartó tanulás szemléletének elterjesztése eszköz és nem cél!)

A pedagógiai folyamatok eredményeinek kiterjesztése A közoktatási rendszer és a civil szféra fejlesztése azonos célok mentén halad(na) A pedagógiai folyamatok hatására változhatnak a részvételt biztosító keretek: a közösségi élet, a helyi civil társadalom, a fenntartói környezet, stb. - együttműködési megállapodások

Miért hasznos az oktatási intézmények és a civil szféra együttműködése az iskolák szempontjából? az iskolában átadott tananyag fejlesztése, frissítése; módszertani ismeretek megosztása; az iskolán kívüli, illetve szabadidős programok közös szervezésének lehetősége (szolgáltatási és programkínálat bővítése); az adott közösség adottságainak hasznosítása, illetve problémáinak mérséklése; a pedagógiai folyamatok megismertetése, társadalmi elfogadtatása.

Miért hasznos az oktatási intézmények és a civil szféra együttműködése a helyi közösségek szempontjából? európai dimenziók mentén lehet erősíteni és formalizálni az együttműködéseket; erősödik a korábban elért eredmények, a meglévő közösségi szolgáltatások fenntarthatósága; egységes szemléletben lehet átgondolni a közösségi szolgáltatások fejlesztését;

Miért hasznos az oktatási intézmények és a civil szféra együttműködése a civil szervezetek szempontjából? hálózat munkájába bekapcsolódó civil szervezetek komoly információs, kapcsolatépítési, referencia többletre tehetnek szert; az információ- és kapacitáshiánnyal működő szervezetek lehetőséget kapnak a továbblépésre; a szervezetek túl nyomó része legfeljebb partnerként férhet hozzá a fejlesztési forrásokhoz;

Hálózatépítés szolgáltató hálózat (non formális képzési lehetőségek, internet alapú információs szolgáltatások) fejlesztő jellegű hálózat (a projekt során építjük, fejlesztjük a szolgáltatások biztosításához szükséges kapacitásokat és „szervezeti” kereteket is.

Módszerek Tanácskozások 6 (2x3) tanácskozás – Eger, Salgótarján Miskolc: szakmai/szakmapolitikai környezet és minták, modellek bemutatása; igények, javaslatok, ötletek, tapasztalatok „gyűjtése” toborzás, bevonás nyilvánosság

A tanácskozások témái 1. sorozat: A civil szervezetek és az oktatási intézmények együttműködésének lehetőségei a környezeti, szociális és állampolgári kompetencia terület fejlesztésében; Civil szerepek és civil szereplők; A diákok/fiatalok részvétele és az aktív államporság; Közösség, innováció és média. 2. sorozat: A gyerekek és diákok részvétele, mobilitás, interkulturalitás, önkéntesség; Emberi és polgári jogok, demokrácia, részvétel, párbeszéd ; Civil és intézményi együttműködés, hálózatépítés, projektépítés; Helyi érték – közkincs (a közoktatási intézmények és a helyi közösségek kapcsolata, a lokális természeti, kulturális, történeti és szellemi értékek az iskolai és az iskolán kívüli nevelésben)

Műhelytalálkozók 56 (2x28) kistérségi szinten szervezett műhelytalálkozó A tanácskozások témáit bontják ki (kivéve, ha az adott térségben másra van igény, pl. jobb ötletek merülnek fel), céljuk a konkrét igények, ötletek, együttműködési lehetőségek megismerése.

A hálózat „szervezeti” háttérének építése együttműködési szándéknyilatkozat együttműködési megállapodás (már konkrét eredmények ismeretében, és az együttműködés kereteinek közös átgondolása után)

Internetes információs szolgáltatás építése a hálózatépítéshez kapcsolódó információk közvetítése a tanácskozásokat, műhelymunkákat támogató tartalmak (több mint a bemutatók, előadások anyagának közreadása a hálózatba bekapcsolódó szervezetek, iskolák közösen összegyűjtött tapasztalatainak, elvárásainak, ötleteinek és közösen kialakított javaslatainak közvetítése.