TERVEZET
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A főbb lépéseket rögzíti A tevékenységek tervszerű vezetéséhez előre fel kell készülni! Írásban rögzítjük a kezdeményezés pedagógiai és módszertani problémáit felépítését ↓ TERVEZET Tartalmazza a tevékenység minden lépését, a kérdéseket is részletesen megfogalmazva! VÁZLAT A főbb lépéseket rögzíti
Néhány általános elv a tevékenység tervezéséhez: A tevékenység megtervezése (hagyományosan) a fejlesztési feladatok feldolgozásának menetére irányul, az időbeliség tehát lényeges összetevő; Az óvópedagógus már a tevékenység kigondolásánál számít a gyerekek aktivitására (a megválasztott módszerekkel ezt célozza), de nem számolhat a gyerekek egyéni reakcióival, ugyanakkor a fejlesztés gyakorlatában ezeknek a reakcióknak teret enged. (Olyannyira, a gyerekek igényei szerint akár teljesen el is térhet az eredeti tervtől. Az tevékenység előzetes megtervezése még a gyakorlott óvópedagógusnak is kötelessége (legfeljebb nem írásban teszi).
a vizuális nevelés tevékenység jellemzői az óvónő irányából Mindent (amit csak lehet) szemléltet, láttat, a vizuális szemléltetéssel egybekötött magyarázat módszerét alkalmazza. A gyerekeket foglalkoztatja, a tevékenységeik során szerzett és azokból származó tapasztalataira épít. Elsősorban gyakorlati tevékenységeken keresztül nevel és fejleszt. Az ismeretközlő tevékenysége háttérbe szorul.
A gyerekeket olyan feladathelyzetek elé állítja, amelyek folyamatosan vizuális gondolkodásra, önálló, egyéni megoldásokra késztetik őket. Ezekből következően mintakövető feladathelyzeteket ritkán teremt.
RAJZOLÁS, MINTÁZÁS, KÉZIMUNKA TERVEZET A TERVEZETÍRÁST MEGELŐZI A MUNKADARAB ELKÉSZÍTÉSE! A TERVEZET CSAK MUNKADARABBAL EGYÜTT ÉRVÉNYES!
1.2. A KEZDEMÉNYEZÉS TÍPUSA: FEJLÉC (A maguktól értetődő adatokat – hely, idő, korcsoport, név - itt nem részletezzük) 1.1. TÉMA: 1.1.1. Cím 1.1.2. Munkakeret 1.1.3. Technika 1.2. A KEZDEMÉNYEZÉS TÍPUSA: 1.2.1. Alkalmazó-gyakorló 1.2.2. Új ismeretet közlő 1.2.3. kombinált típusú
1.3. A KEZDEMÉNYEZÉS ELŐZMÉNYE: 1.3.1. didaktikai előzmény: mit tudnak már a gyerekek a kezdeményezés szempontjából, mire épül az aktuális munka? 1.3.2. előzetes szemléltetés, előzetes élmény 1.4. A KEZDEMÉNYEZÉS FELADATA, CÉLKITŰZÉS: KONKRÉTAN! Pl.: különböző állatok ábrázolása, a gyermekek számára már ismert megkülönböztető jegyekkel A jelenet környezetének jelzése ( kunyhó, fák, erdő) A több színnel való festés gyakorlása
1.5. A KEZDEMÉNYEZÉS MÓDSZEREI a munkakeretnek megfelelően! 1.6. ESZKÖZÖK: konkrétan megnevezve, darabszám/mennyiség megjelölésével (pl. 20db A5-ös fotókarton) 1.7. ELŐZETES SZERVEZÉS
2. TEVÉKENYSÉG MENETE 2.1. A KEZDEMÉNYEZÉS FELTÉTELEINEK MEGTEREMTÉSE 2.1.1. SZERVEZÉS 2.1.2. MOTIVÁCIÓ 2.2. A TÉMA KITŰZÉSE 2.2.1. A FELADAT MEGÉRTETÉSE 2.2.2. A MEGÉRTÉS ELLENŐRZÉSE
2.3. A MUNKA MEGINDÍTÁSA ÉS IRÁNYÍTÁSA SZEMPONTOK→ A KEZDEMÉNYEZÉS FELADATA, CÉLKITŰZÉS 2.4. A MUNKÁK ÉRTÉKELÉSE
MÓDSZEREK, ELJÁRÁSOK, INDOKLÁS FORMÁJA TEVÉKENYSÉG MENETE MÓDSZEREK, ELJÁRÁSOK, INDOKLÁS Teremrajz A folyamat lépésekre bontott leírása Konkrét mondatok, kérdések megfogalmazásával! Az alkalmazott módszer, eljárás indoklása, elemzés, megjegyzések A felkészülést és a tervezet olvashatóságát segítik az értelmező RAJZOK (pl. munkafolyamat lépései, kompozíciós megoldások vázlatai stb.)