Miként viszonyul egymáshoz az EU általános költségvetése és az Európai Fejlesztési Alap?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közbeszerzéssel, közbeszerzési eljárás megsértésével kapcsolatos jogorvoslatok (közigazgatási jogorvoslatok) I. Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottság.
Advertisements

 nov. 4-én fogadták el  szeptemberében lépett hatályba  Cél: alapvető emberi jogok fenntartása+realizálása  Kötelezettségek kikényszeríthetőségéért.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Schenk B november 7. BCE Az emberi jogok regionális védelme november 7.
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja. „ROMÁK A MUNKAERŐPIACON” konferencia Pécs, szeptember Előadó:
16/88. sz. ügy - Európai Közösségek Bizottsága kontra Európai Közösségek Tanácsa „A Bizottságnak a 145. cikk alapján adott felhatalmazás és a költségvetés.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
EU alapismeretek E-Learning.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
1 Általános forgalmi adó január 01-től módosul a belföldön nem letelepedett adóalanyok adó-visszatéríttetésére vonatkozó eljárásának rendje (a.
Az Európai Közösségek Bírósága - A Bíróság - Az Elsőfokú Bíróság - (A Közszolgálati Törvényszék)
A nemzeti vámjogszabályok
Európai Uniós ismeretek Mintafeladatok. Válassza ki a helyes megoldást! 1.Mikor írták alá a Római Szerződéseket? a)1948 b)1957 c)1967 d)1978 Megoldás:
Munkavédelmi előírások rendszere
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
EU Államháztartástan Készítette: Rácz Anita. Köster-ügy.
Jogeset bemutatása Az Európai közösségek Bíróságának ítélete 1986
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
alkotmány – állam- és kormányformák
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
204/86. sz. ügy Görög Köztársaság kontra Európai Közösségek Tanácsa.
Európai Parlament kontra az Európai Közösségek Tanácsa és az Európai Közösségek Bizottsága C-181/91. és C-248/91.
Készítette: Bakos Bálint Európai Közösségek Tanácsa kontra Európai Parlament Ügyszám:C-284/90.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
Adatvédelmi alapelvek
Polgári Légiközlekedési Hatóság
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Az EU környezetvédelmi jogának végrehajtása: az Európai Bizottság és a nemzeti bíróságok szerepe (bevezetés) Budapest, január 11. Koller Péter Európai.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
Nemzetközi tervek a tőkepiaci infrastruktúrák szanálási szabályzásáról Szanálási keretrendszer – Piaci konzultáció Dr. Kómár András szeptember.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Engedélyezett gazdálkodó státus AEO az Uniós Vámkódex szerint Takácsné Illés Mária pénzügyőr százados NAV KI Vám Főosztály 1.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Az Európai Unió gazdasági joga Nemzetközi magánjog Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
Az Európai Unió gazdasági joga I. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A közigazgatási eljárás II.
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Az Európai Unió polgári eljárásjogának kialakulása, fejlődése Joghatósági szabályok az Európai Unióban Debrecen, november 16.
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
A jogforrási rendszer II.
Kompetenciák 1. Joghatóság
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Nemzetközi magánjog II.
Nemzetközi magánjog II.
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
Nemzetközi magánjog II.
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Jogharmonizáció az Európai Unióban
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Miként viszonyul egymáshoz az EU általános költségvetése és az Európai Fejlesztési Alap?

A felek: Az Európai Parlament Az Európai Unió Tanácsa Spanyol Királyság

A Bíróság Hivatalához december 6-án benyújtott keresetlevelével az Európai Parlament az EGK-Szerződés 173. cikke alapján keresetet indított a negyedik AKCS–EGK Egyezmény keretében folytatott fejlesztési finanszírozási együttműködésről szóló, július 29-i 91/491/EGK tanácsi költségvetési rendelet megsemmisítése iránt. A Parlament a keresetét annak elismerése iránt indította, hogy a negyedik AKCS–EGK Egyezményben fejlesztési segély címén szereplő kiadások a Közösség kiadásai, és ezért ezekre az EGK- Szerződés 209. cikke értelmében elfogadott költségvetési rendeletek vonatkoznak.

A Tanács külön jogi aktusban kérte a Bíróságtól, hogy a keresetet mint elfogadhatatlant utasítsa el azzal az indokkal, hogy egyrészt nem a Szerződés 173. cikke szerinti tanácsi jogi aktusról van szó, másrészt a Parlamentnek a jelen esetben nincs keresetindítási joga szeptember 30-i végzésében a Bíróság úgy határozott, hogy e kifogás vizsgálatát az ügy érdemi vizsgálatával egyesíti. Az indokok: 1, Bár az aktus a Tanács jogi aktusa, valójában nem a Szerződés rendelkezései alapján, hanem egy nemzetközi szerződés – amelynek az összes tagállam a részese – valamely rendelkezésében a Tanácsnak adott felhatalmazás alapján elfogadott jogi aktusról van szó. 2, Sor került konzultációra, még ha fakultatív jelleggel is.

A Bíróság megállípította, hogy a Parlament keresete elfogadható, mivel: A Parlament megfelelő módon megjelölte a védelemben részesítendő előjoga tartalmát és azt, hogy ezen előjog állítólagos megsértése miben áll. A Szerződés valamely rendelkezésén alapuló konzultáció joga a Parlament egyik előjogának minősül. Ha egy jogi aktust olyan jogi alapon fogadnak el, amely nem ír elő kötelező konzultációt, az alkalmas ezen előjog megsértésére még akkor is, ha fakultatív konzultációra sor került.

Az ügy érdeméről: A Parlament érve: Az egyezmény 231. cikkének – amelyet a pénzügyi jegyzőkönyv 1. cikke is átvett – a megfogalmazásából kitűnik, hogy a Közösség mint olyan, az AKCS-államok irányában a fejlesztés finanszírozására irányuló együttműködés keretében olyan szerződéses, nemzetközi jogi kötelezettséget vállalt, amely elkülönül a tagállamok kötelezettségétől. Az odaítélendő pénzeszközök ennek megfelelően közösségi kiadásokként jelennek meg, amelyeket szerepeltetni kell a közösségi költségvetésben, és amelyek végrehajtására a Szerződés vonatkozó rendelkezéseit, különösen 209. cikkét alkalmazni kell.

A Bíróság 2 kérdést különít el ezzel az érveléssel kapcsolatban. Meg kell különböztetni egymástól egyrészt azt a kérdést, hogy ki vállalt kötelezettséget az AKCS- államok irányában. Ez a kérdés az egyezmény értelmezésétől és a közösségi jog alapján a Közösség és tagállamai között az érintett tárgykörben fennálló hatáskörmegosztástól függ. Másrészt azt, hogy vajon a Közösség vagy a tagállamok feladata-e a vállalt kötelezettség teljesítése.Ez pedig az előbbi kérdéssel kapcsolatban levő hatáskörmegosztástól függ.

1, A Közösség és tagállamai között a fejlesztési segélyek terén fennálló hatáskörmegosztás vizsgálata: A Közösség hatásköre e téren nem kizárólagos. A tagállamoknak tehát joguk van maguknak is kötelezettséget vállalni harmadik államok irányában, együtt vagy egyénileg, sőt, a Közösséggel közösen is. Az egyezmény, preambuluma és 1. cikke szerint, egyrészről a Közösség és tagállamai, másrészről az AKCS-államok között jött létre. Egy lényegében bilaterális jellegű „AKCS– EGK” együttműködést hozott létre. ---» A Közösség és tagállamai az AKCS-államok partnereiként közösen felelősek ez utóbbi államok irányában a kötelezettségvállalásokból eredő valamennyi kötelezettség teljesítéséért, beleértve a pénzügyi támogatásokkal kapcsolatosakat is.

Bár az egyezmény 231. cikke – csakúgy, mint a pénzügyi jegyzőkönyv 1. cikke – „a Közösség pénzügyi támogatása” kifejezést használja, ugyanakkor számos más rendelkezés a „Közösség” kifejezést úgy használja, hogy az alatt a Közösség és tagállamai együttesét érti. Ennek megfelelően, az egyezmény 338. cikke – a tanácskozás tárgya szerinti bármiféle különbségtétel nélkül –, úgy rendelkezik, hogy a Társulás Minisztertanácsa egyrészről a Közösség, másrészről az AKCS-államok közös megegyezésével jár el. E megállapításokból következik, hogy az együttműködés lényegében bilaterális jellegének megfelelően a „Közösség pénzügyi támogatása” odaítélésének kötelezettsége a Közösséget és tagállamait együttesen terheli.

A Közösség vagy tagállamai feladata-e a kötelezettségnek a teljesítése, A fejlesztési segélyek terén a Közösség hatásköre nem kizárólagos, ezért a tagállamoknak joguk van ahhoz, hogy e tekintetben együttesen gyakorolják hatáskörüket az AKCS- államoknak odaítélendő pénzügyi támogatások vállalása végett. A belső megállapodás 1. cikke úgy rendelkezik, hogy a tagállamok létrehozzák az Európai Fejlesztési Alapot (EFA-t), továbbá meghatározza, hogy az egyes tagállamok milyen mértékben járuljanak hozzá ehhez az Alaphoz. A 10. cikk a Bizottságot bízza meg az EFA irányításával, míg a 33. cikk (2) bekezdése értelmében a Számvevőszék az EFA műveletei tekintetében is gyakorolja hatáskörét, a 33. cikk (3) bekezdése értelmében pedig az EFA pénzügyi irányítása alól a Bizottságot – a Tanács ajánlása alapján – a Parlament mentesíti.

Ebből következően a Közösségnek az egyezményben szereplő pénzügyi támogatásaihoz szükséges kiadásokat közvetlenül a tagállamok vállalják, és azokat egy általuk közös megegyezéssel létrehozott Alap osztja el, amelynek irányításában e megállapodás értelmében részt vesznek a közösségi intézmények. Ezek a kiadások tehát nem minősülnek olyan közösségi kiadásoknak, amelyeket a közösségi költségvetésben fel kell tüntetni, és amelyekre a Szerződés 209. cikkét alkalmazni kell. A Parlament még azt is állította a Bíróság előtt, hogy a kiadások közösségi jellege az irányításukra és felhasználásukra vonatkozóan megállapított eljárás minden aspektusából kitűnik. Így a költségvetési rendelet keletkezéséből, külső megjelenéséből, döntéshozatali eljárásából és tartalmából a Parlament szerint kitűnik, hogy a rendelet nagyon szorosan kapcsolódik a közösségi jogi aktusokhoz.

Ez az érv nem fogadható el, mivel a Szerződés egyetlen rendelkezése sem gátolja a tagállamokat abban, hogy a Szerződés keretén kívül a közösségi kiadásokra alkalmazandó szabályokból levezethető eljárási elemeket használjanak, és hogy az így megállapított eljárásokba a közösségi intézményeket is bevonják. Ítélet: A költségvetési rendeletet nem a Szerződés 209. cikke alapján kellett elfogadni. Így a Parlamentnek semmilyen előjogát nem sértették meg. Ezért a keresetet mint megalapozatlant, el kell utasítani. A Bíróság az Európai Parlamentet kötelezte a költségek viselésére. A Spanyol Királyság mint beavatkozó, maga viselte saját költségeit.

Köszönöm a figyelmet!