Alapfogalmak: igazgatás, közigazgatás, bürokrácia Kormányzati és politikai döntéshozatal 2012-03-05  kurtán 2012.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területi államigazgatási szervek
Advertisements

Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium június A közérdekű munka büntetés végrehajtásának tapasztalatai Békés megyében Békés Megyei Kormányhivatal.
2. előadás.
A környezetvédelem intézményrendszere
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
Közigazgatási alapismeretek
A bürokrácia térnyerése Weber szerint a bürokráciának a társadalmi fejlődéssel összefüggésben bekövetkező „előrenyomulása” speciális racionalitásával függ.
NAV ÁNTSZ OMMF Fogyasztóvédelem Jogszabályfigyelés
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
Dr. Bozsó Zoltán r.dandártábornok
Szervezetfejlesztési Program
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Belügyi Tudományos Tanács Velünk Élő Tudomány Dr. Dános Valér.
Alapfogalmak: a titok Titkosszolgálatok a században  kurtán 2011.
Titkosszolgálatok és a demokráciák Titkosszolgálatok a században  kurtán 2011.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A járási rendszer megújítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Munkahelyi egészség és biztonság
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Átláthatóság és közbeszerzések 1. Közbeszerzések Tanácsának vizsgálata dr. Tausz Péter Budapest, április 15.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
Elektronikus Közigazgatás Operatív Program ( )
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
A rendészet szervei.
Készítette:Makra Betti Dátum:
EKOP projektek jelene és jövője
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Márton Mártonné MESZK Oktatási, továbbképzési referens Május 05.
2003. november 25.FVM e-agrárium1 Magyar Információs Társadalom Stratégia e-agrárium Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Informatikai Főosztály.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP)
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Intézményfenntartás a köznevelésben, új irányok
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Közigazgatás-Műszaki közigazgatás
Közigazgatási jog 4. Európai közigazgatás, 2. előadás szeptember 21. Témakörök: 2. Az EU központi közigazgatása 2.1. Az EU központi szervei, avagy.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL „A évi közszolgálati ellenőrzések tapasztalatai.” Jegyzői értekezlet – Heves Megyei Kormányhivatal december 3.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Országos Statisztikai Tanács szeptember 16 Mezősiné Rózsár Erika KSH Igazgatási osztály.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A közigazgatás szervezete és működése. A helyi önkormányzatok felépítése Politológia I. Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) 2013/2014. őszi félév.
A járási rendszer megújítása
A közigazgatási eljárás II.
Minisztériumok, központi közigazgatás
Országos Statisztikai Tanács
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
A közigazgatás szervezete
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
az összeférhetetlenségre vonatkozó magyar szabályozás bemutatása
Előadás másolata:

Alapfogalmak: igazgatás, közigazgatás, bürokrácia Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012

Igazgatás 1. Az abszolutizmus idején alakul ki Igazságügy és az igazgatás elválasztása A nemesség leválasztása az igazgatásról

Igazgatás 2. A későbbiekben az iparosodás és a vele együtt járó urbanizáció (negatív) következményeinek kezelésére is szolgál

Igazgatás 3. Az igazgatás az információk kezelésével és az ellenőrzés fenntartásával kapcsolatos terület DE: ELLENŐRZÉS  VEZETÉS

Közszolgálati „alku” (19. század) A közigazgatásban dolgozó kap vállal  állandóság  lojalitás  díjazás  szakszerűség  nyugdíj  névtelenség  presztízs  lemondás bizonyos politikai jogokról

Közigazgatás 1. A közszolgáltatások biztosítására létrehozott intézményrendszer posta bűnmegelőzés honvédelem

Közigazgatás 2. A közszolgáltatások biztosítására létrehozott intézményrendszer posta szervezetek bűnmegelőzés hatóságok honvédelem vállalkozások

Közigazgatás 3. A közszolgáltatások biztosítására létrehozott intézményrendszer posta szervezetek bűnmegelőzés hatóságok honvédelem vállalkozások de egyben módszerek formális szabályok viselkedési normák

Közigazgatás 4. Vannak olyan szerzők, akik úgy vélik: Közigazgatás = kormányzati adminisztráció De ez nem fogadható el, mert vannak olyan országok, ahol a közszolgáltatásokat kormányzati keretek között biztosítják (NSZK) és olyanok ahol magánvállalkozások (USA)

Bürokrácia 1. Hivatal uralma 19. században válik igazából a politika és a társadalom- tudományok témájává Hegel, Kant, Marx, WEBER

Bürokrácia 2. Tervszerűen irányított célszervezet, amelynek belső struktúrája úgy kerül kialakításra, hogy lehetőleg tökéletesen és súrlódásmentesen lehessen a szervezeti célokat megvalósítani

Bürokrácia 3. Célracionalitás Tudáson alapuló döntéshozatal (Weber) Weber szerint a bürokratikus szervezet elvi fölénye más szervezetekkel szemben a magas technikai teljesítőképességben rejlik

Bürokrácia 4. Weberi ideáltípus: 1. Függőleges kommunikációs vonalak szilárd rendszere („szolgálati út”), amelyeket be kell tartani 2. Specializáción alapuló munkamegosztás 3. Szabályok rendszere, amelyek a szervezet tagjainak kötelességeit és jogai rögzítik 4. A feladatok megoldásához szükséges, pontosan definiált eljárási módok rendszere

Bürokrácia 5. További jellemzők: Hierarchia, Hivatal/személy szétválasztása Vizsgákon való kiválasztás Karrierszerkezet Fegyelmi intézkedések Jövedelem, nyugdíj

Bürokrácia 6. KRITIKA: Empirikus kutatások bizonyítják, hogy a bürokráciák messze nem olyan racionálisak és működésükben nem olyan gépszerűek, mint ahogy azt Weber megfogalmazta.

Bürokrácia 7. AZ ÁLLAMI BÜROKRÁCIÁRA IRÁNYULÓ KRITIKA: Az itt felhalmozott tudás uralmi tudássál, az uralkodás tudásává válhat

Politika és a bürokrácia viszonya Jogalkalmazás Jogalkotás A politikai akaratnak a gyakorlatba való átültetése Politikai célok megfogalmazása

Politika és a bürokrácia viszonya A közbürokrácia a politikai rendszer integráns része DE: Mi a politika és a bürokrácia viszonya?

Politika és a bürokrácia viszonya Hagyományos modell (Weber): Politika: célok megfogalmazása (outputok meghatározása) Bürokrácia: átültetés a gyakorlatba (nem problematizálja a célokat) Azaz ALÁRENDELTSÉGI VISZONY

Politika és a bürokrácia viszonya A célok meghatározása nem választható el a megvalósíthatóságtól, az erre vonatkozó ismeretek azonban a hivatalnokoknál vannak azaz egyes esetekben MELLÉRENDELTSÉGI VISZONY a jellemző

A közigazgatás rendszere Közigazgatás = központi államigazgatás + önkormányzati igazgatás Központi államigazgatás = minisztériumok + országos főhatóságok + dekoncentrált szervek

Központi államigazgatás  Kormány  Kormánybizottságok  Miniszterelnökség  Minisztériumok  Autonóm államigazgatási szervek  Kormányhivatalok  Központi hivatalok  Rendvédelmi szervek országos parancsnokságai

Autonóm államigazgatási szervek Közbeszerzések Tanácsa Gazdasági Versenyhivatal

Kormányhivatalok Központi Statisztikai Hivatal Magyar Energiahivatal Országos Atomenergia Hivatal Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Dekoncentrált szervek Rendészeti szervek (rendőrség területi parancsnokságai) Nyilvántartást végző szervek (népesség nyilvántartása, ingatlan-nyilvántartás) Adókivetést és behajtást végző szervek

Hogyan csoportosíthatjuk az igazgatás iratait? 1. FORMA ALAPJÁN 2. TÁRGY SZERINT 3. FUNKCIONÁLIS ALAPON

Hogyan csoportosíthatjuk az igazgatás iratait? 1. FORMA ALAPJÁN: levél, postai küldemény emlékezető feljegyzés felterjesztés nyilvántartás

Hogyan csoportosíthatjuk az igazgatás iratait? 2. TÁRGY SZERINT: a szervezet tevékenységével és szolgáltatásaival foglalkozó pénzügyi beszerzéssel, eladással kapcsolatos kutatással és fejlesztéssel személyzeti kérdésekkel foglalkozó

Hogyan csoportosíthatjuk az igazgatás iratait? 3. FUNKCIONÁLIS ALAPON irányjelző funkció (szervezet célkitűzése, szándéka helyzetjelentő funkció (aktuális események, jelentések, beszámolók) végrehajtó funkció (belső utasítások)