Alapfogalmak: igazgatás, közigazgatás, bürokrácia Kormányzati és politikai döntéshozatal kurtán 2012
Igazgatás 1. Az abszolutizmus idején alakul ki Igazságügy és az igazgatás elválasztása A nemesség leválasztása az igazgatásról
Igazgatás 2. A későbbiekben az iparosodás és a vele együtt járó urbanizáció (negatív) következményeinek kezelésére is szolgál
Igazgatás 3. Az igazgatás az információk kezelésével és az ellenőrzés fenntartásával kapcsolatos terület DE: ELLENŐRZÉS VEZETÉS
Közszolgálati „alku” (19. század) A közigazgatásban dolgozó kap vállal állandóság lojalitás díjazás szakszerűség nyugdíj névtelenség presztízs lemondás bizonyos politikai jogokról
Közigazgatás 1. A közszolgáltatások biztosítására létrehozott intézményrendszer posta bűnmegelőzés honvédelem
Közigazgatás 2. A közszolgáltatások biztosítására létrehozott intézményrendszer posta szervezetek bűnmegelőzés hatóságok honvédelem vállalkozások
Közigazgatás 3. A közszolgáltatások biztosítására létrehozott intézményrendszer posta szervezetek bűnmegelőzés hatóságok honvédelem vállalkozások de egyben módszerek formális szabályok viselkedési normák
Közigazgatás 4. Vannak olyan szerzők, akik úgy vélik: Közigazgatás = kormányzati adminisztráció De ez nem fogadható el, mert vannak olyan országok, ahol a közszolgáltatásokat kormányzati keretek között biztosítják (NSZK) és olyanok ahol magánvállalkozások (USA)
Bürokrácia 1. Hivatal uralma 19. században válik igazából a politika és a társadalom- tudományok témájává Hegel, Kant, Marx, WEBER
Bürokrácia 2. Tervszerűen irányított célszervezet, amelynek belső struktúrája úgy kerül kialakításra, hogy lehetőleg tökéletesen és súrlódásmentesen lehessen a szervezeti célokat megvalósítani
Bürokrácia 3. Célracionalitás Tudáson alapuló döntéshozatal (Weber) Weber szerint a bürokratikus szervezet elvi fölénye más szervezetekkel szemben a magas technikai teljesítőképességben rejlik
Bürokrácia 4. Weberi ideáltípus: 1. Függőleges kommunikációs vonalak szilárd rendszere („szolgálati út”), amelyeket be kell tartani 2. Specializáción alapuló munkamegosztás 3. Szabályok rendszere, amelyek a szervezet tagjainak kötelességeit és jogai rögzítik 4. A feladatok megoldásához szükséges, pontosan definiált eljárási módok rendszere
Bürokrácia 5. További jellemzők: Hierarchia, Hivatal/személy szétválasztása Vizsgákon való kiválasztás Karrierszerkezet Fegyelmi intézkedések Jövedelem, nyugdíj
Bürokrácia 6. KRITIKA: Empirikus kutatások bizonyítják, hogy a bürokráciák messze nem olyan racionálisak és működésükben nem olyan gépszerűek, mint ahogy azt Weber megfogalmazta.
Bürokrácia 7. AZ ÁLLAMI BÜROKRÁCIÁRA IRÁNYULÓ KRITIKA: Az itt felhalmozott tudás uralmi tudássál, az uralkodás tudásává válhat
Politika és a bürokrácia viszonya Jogalkalmazás Jogalkotás A politikai akaratnak a gyakorlatba való átültetése Politikai célok megfogalmazása
Politika és a bürokrácia viszonya A közbürokrácia a politikai rendszer integráns része DE: Mi a politika és a bürokrácia viszonya?
Politika és a bürokrácia viszonya Hagyományos modell (Weber): Politika: célok megfogalmazása (outputok meghatározása) Bürokrácia: átültetés a gyakorlatba (nem problematizálja a célokat) Azaz ALÁRENDELTSÉGI VISZONY
Politika és a bürokrácia viszonya A célok meghatározása nem választható el a megvalósíthatóságtól, az erre vonatkozó ismeretek azonban a hivatalnokoknál vannak azaz egyes esetekben MELLÉRENDELTSÉGI VISZONY a jellemző
A közigazgatás rendszere Közigazgatás = központi államigazgatás + önkormányzati igazgatás Központi államigazgatás = minisztériumok + országos főhatóságok + dekoncentrált szervek
Központi államigazgatás Kormány Kormánybizottságok Miniszterelnökség Minisztériumok Autonóm államigazgatási szervek Kormányhivatalok Központi hivatalok Rendvédelmi szervek országos parancsnokságai
Autonóm államigazgatási szervek Közbeszerzések Tanácsa Gazdasági Versenyhivatal
Kormányhivatalok Központi Statisztikai Hivatal Magyar Energiahivatal Országos Atomenergia Hivatal Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Dekoncentrált szervek Rendészeti szervek (rendőrség területi parancsnokságai) Nyilvántartást végző szervek (népesség nyilvántartása, ingatlan-nyilvántartás) Adókivetést és behajtást végző szervek
Hogyan csoportosíthatjuk az igazgatás iratait? 1. FORMA ALAPJÁN 2. TÁRGY SZERINT 3. FUNKCIONÁLIS ALAPON
Hogyan csoportosíthatjuk az igazgatás iratait? 1. FORMA ALAPJÁN: levél, postai küldemény emlékezető feljegyzés felterjesztés nyilvántartás
Hogyan csoportosíthatjuk az igazgatás iratait? 2. TÁRGY SZERINT: a szervezet tevékenységével és szolgáltatásaival foglalkozó pénzügyi beszerzéssel, eladással kapcsolatos kutatással és fejlesztéssel személyzeti kérdésekkel foglalkozó
Hogyan csoportosíthatjuk az igazgatás iratait? 3. FUNKCIONÁLIS ALAPON irányjelző funkció (szervezet célkitűzése, szándéka helyzetjelentő funkció (aktuális események, jelentések, beszámolók) végrehajtó funkció (belső utasítások)