Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(2) 2011. november 28.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„ A Harmadik Oldali Erőszak megelőzése helyi szinten” projekt Projektgazda: Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) Partnerek: • Norvég Helyi.
Advertisements

A kollektív szerződés szabályozása. Bevezetés  Munkaügyi kapcsolatok rendszerének egyik legfontosabb eleme.  Munkafeltételek – helyi viszonyok.  Állam.
«Szociális partnerek részvétele az európai szociális párbeszédben: melyek a szociális partnerek igényei?» Európai szociális partnerek közös projektje Záró.
Ágazati szintű érdekegyeztetés, érdekképviselet, a VKDSZ aktuális feladatai Halasy Károly.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
MUNKAÜGYI POLITKA  Alkotmányos jogokra épül  Kollektív autonómia  A foglalkozás és a munkahely szabad megválasztása  A munkahely védelme  Az igazságos.
A STRATOSZ, ÉVI SZAKKÉPZÉSI FELADATAINAK ÁTTEKINTÉSE, SZERVEZÉSI-, ÉS FELADAT-STRUKTÚRA Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor.
A munkajogi jogforrások rendszere és sajátosságai
A Kollektív szerződéskötés a reprezentatív szakszervezetek között
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Emberi Erőforrás Menedzsment Érdekképviseletek, kollektív tárgyalások 10. előadás.
Az atipikus munkavégzés és társadalmi megítélése
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
A magyar munkajogi szabályok harmonizációja az EU-ban
Munkajogi alapismeretek
Menedék - Migránsokat Segítő Egyesület
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon (1.) november 21.
1 szociális párbeszléd magyarországon © kurtán sándor 2010 érdekérvényesítés és érdekegyeztetés az eu-ban
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(3) december 5.
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(4) december 12.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
ÉRDEKEGYEZTETÉS Munkaügyi kapcsolatok
1 GÁZIPARI SZAKSZERVEZETI SZÖVETSÉG Budapest,
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Budapest, szeptember A villamos energia közszolgáltatás helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
EEM. 10. A munkaügyi kapcsolatok és az érdekegyeztetés
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Összefoglaló a évi ÜT választásokról. A reprezentativitás jelentősége az ágazati érdekegyeztetésben.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Tagszervezeti munka erősítése
A víziközmű- szolgáltatás érdekvédelmi szemmel Halasy Károly.
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
1989. évi VII. törvény a sztrájkról Alapképzés. Bevezetés A munkavállalók joga - nyomásgyakorlási eszközként munkájukat a munkáltatótól megvonják. alkotmányos.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A foglalkoztatáspolitikai érdekegyeztetés formái Dr. Bényei Andrásné február 28.
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Ivan Tomac Predsjednik EKN-aBalatonszemes, SZOCIÁLIS PÁRBESZÉD HORVÁTORSZÁGBAN SZOCIÁLIS PÁRBESZÉD HORVÁTORSZÁGBAN.
Magyar Bányászati Szövetség Magyar Bányászati Szövetség 1024 Budapest, Margit krt. 85. Tel/Fax: (06-1)
Kollektív szerződések
Tisztességes munka és európai szociális párbeszéd Kihasználatlan jelen?
A középszintű érdekegyeztetés és szociális párbeszéd Magyarországon.
TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban 1.
A Regionális Munkaügyi Tanáccsal szembeni elvárások a munkaadói oldal szemével nézve Készítette: ÉMRMT munkaadói oldal november 12.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
Az érdekegyeztetés rendszere
Emberi Erőforrás Menedzsment Érdekképviseletek, kollektív tárgyalások
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A magyarországi és a villamosenergia-iparban működő szakszervezetek helyzete és kilátásai a szervezettség tükrében Tagtoborzás az EVDSZ – nél, ágazati.
Üzemi Tanács Általános ismertető
EVDSZ Budapest, A vizsgálat célja annak feltérképezése, hogy a magyar gyakorlatban hogyan érkeznek el a hazai ágazati vállalati dolgozókhoz.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Dr. Lux Judit EE-N és EE-L záróvizsga felkészítő 2016.január
BME Részidős Mesterképzés 2015 tavasz Emberi erőforrás menedzsment Munkaügyi kapcsolatok Emberi erőforrás menedzsment Munkaügyi kapcsolatok Dr. Gyökér.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
A tanácsadás szerepe és jellemzői a munkaügyi mediációban 2013.március 21.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
Munkaügyi kapcsolatok november 7. Kelemen Melinda
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
A Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács tevékenysége
Tagszervezeti munka erősítése
Előadás másolata:

Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(2) november 28.

Téma A munkaügyi kapcsolatok intézményrendszere, szintjei.

A munkaügyi kapcsolatok fogalma (ismétlés) A munkavállaló/k, a munkáltató/k illetve érdekképviseleti szervezeteik, valamint az állam között kialakított intézményes (megállapodásokon nyugvó és/vagy jogilag szabályozott) átfogó kapcsolatrendszer az együttműködés fenntartására, a konfliktusok megelőzésére, a kialakult konfliktusok megoldására irányul.

A munkaügyi kapcsolatok intézményrendszere Kétoldalú (bipartit), háromoldalú (tripartit) intézményeken keresztül. a kollektív tárgyalások és megállapodások rendszer (makroszintű tárgyalások és konzultációk) munkavállalói részvétel (participáció) intézményei munkaügyi viták és rendezésük intézményei (sztrájk, munkáskizárás)

A szociális partnerek + állam 1. Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) 87. számú „Egyezmény szakszervezeti jogokról és a szakszervezeti jog védelméről, 1948”. 98. számú egyezmény a szervezkedési és a kollektív tárgyalási jogról (1949): megfelelő intézkedéseket kell tenni a munkaadók, munkaadói szervezetek, valamint a munkavállalók szervezetei közötti önkéntes tárgyalások elősegítése érdekében, amelyek célja a foglalkoztatási és munkafeltételek kollektív szerződések által történő szabályozása. 154.számu:egyezmény a kollektív tárgyalásról, számú ajánlás a kollektív tárgyalások előmozdításáról (1981): részletezi a kollektív tárgyalások előmozdításának eszközeit

Az Európai Szociális Karta 6. cikke(1999) A kollektív alkuhoz való jog hatékony gyakorlásának biztosítása érdekében a Felek vállalják, hogy 1. elősegítik a dolgozók és munkáltatók közös konzultációit; 2. ahol szükséges és célszerű, ott támogatják a munkáltatók vagy munkáltatói szervezetek és dolgozói szervezetek önkéntes tárgyalási mechanizmusát annak érdekében, hogy kollektív egyezményekkel szabályozzák a foglalkoztatás előírásait és feltételeit; 3. előmozdítják a munkaügyi viták rendezéséhez szükséges megfelelő békéltető és önkéntes döntéshozatali mechanizmus megteremtését; és elismerik 4. a dolgozók és munkáltatók jogát a kollektív cselekvéshez érdekütközések esetén, beleértve a sztrájkjogot, amely a korábban elfogadott kollektív egyezményekből fakadó kötelezettségek függvénye.

Magyarország Alaptörvénye VIII. cikk (1) Mindenkinek joga van a békés gyülekezéshez. (2) Mindenkinek joga van szervezeteket létrehozni, és joga van szervezetekhez csatlakozni. (3) Pártok az egyesülési jog alapján szabadon alakulhatnak és tevékenykedhetnek. A pártok közreműködnek a nép akaratának kialakításában és kinyilvánításában. A pártok közhatalmat közvetlenül nem gyakorolhatnak. (4) A pártok működésének és gazdálkodásának részletes szabályait sarkalatos törvény határozza meg. (5) Szakszervezetek és más érdek-képviseleti szervezetek az egyesülési jog alapján szabadon alakulhatnak és tevékenykedhetnek.

Magyarország Alaptörvénye XVII. cikk (1) A munkavállalók és a munkaadók – a munkahelyek biztosítására, a nemzetgazdaság fenntarthatóságára és más közösségi célokra is figyelemmel – együttműködnek egymással. (2) Törvényben meghatározottak szerint a munkavállalóknak, a munkaadóknak, valamint szervezeteiknek joguk van ahhoz, hogy egymással tárgyalást folytassanak, annak alapján kollektív szerződést kössenek, érdekeik védelmében együttesen fellépjenek, vagy munkabeszüntetést tartsanak. ……..

Szociális partnerek + állam 2. Munkáltatói szervezetek a munkaügyi kapcsolatokon belül a munkáltatói érdekképviseletet ellátó, önkéntes tagságra épülő munkáltatói szervezetek, illetve szövetségeik. Kezdetben a munkáltatói szervezetek csak gazdasági kérdésekkel foglalkoztak, a szakszervezetek megerősödésével kerültek előtérbe a munkaügyi kérdések. Mt. 73.§. munkáltató, aki jogképes 1991.évi IV.tv. (Foglalkoztatási tv.)58.§.(5)bek.c.

Szociális partnerek + állam 3. A munkaügyi kapcsolatok alapvetően bipartit jellegűek, de tripartit formában is működhetnek, amikor az állam a bipartit kapcsolatoknak a kialakításában szabályozóként, munkáltatóként, tulajdonosként, illetve disztributív (elosztó) funkciójából adódóan harmadik tárgyaló félként és/vagy konzultációs szereplőként részt vesz a munkaviszonyok alakításában A szociális partnerek mind a két forma egymást erősítő, korrigáló működésében érdekeltek.

Szociális párbeszéd szereplői 1. Szakszervezetek: Autonóm Szakszervezetek Országos Szövetsége, Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája, Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége, Munkástanácsok, Szakszervezetek Együttműködési Fóruma.

Szociális párbeszéd szereplői 2. Munkáltatók: Agrár Munkaadói Szövetség, Ipartestületek Országos Szövetsége, Általános Fogyasztási Szövetkezetek Országos Szövetsége, Kereskedők és Vendéglátók Érdekképviseleti Szövetsége, Magyar Iparszövetség, Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége, Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége, Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége.

Szociális párbeszéd makroszinten Az Országos Érdekegyeztető Tanács (1988 – 2011.) ILO Tanács Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács (2011.október 22. első ülés) Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanács (OKÉT) ……..

Szociális párbeszéd ágazati szinten Ágazati párbeszéd bizottságok ( ) 23 ÁPB ágazati szintű vélemény kialakítása, ÁKSZ módosítás; évente bérmegállapodás) törvények, módosítási javaslatok véleményezése ágazati szakpolitikák formálása lobbizás ágazati, szakmai érdekekért konfliktusok megelőzése, megoldása

Szociális párbeszéd munkahelyi szinten Munkahelyi szint kollektív szerződések, bérmegállapodások KSZ-t csak a szakszervezet köthet, de mindenkire érvényes (szakszervezeti szervezettség Magyarországon: a többi „potyautas” Az a szakszervezet köthet, amely reprezentatív (üzemi tanácsokon 10 %-t elér) munkavállalói részvétel (participáció) intézményei: üzemi tanácsok Mt. IV.fejezet 42.§-70.§ munkaügyi vita:Mt IV.rész,I.fejezet 194§-202.§.,1989.évi VII-tv. a sztrájkról) és rendezésük intézményei: Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat,1996.Mt.; Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium:2002.évi LV.törvény)

Jogszabályi háttér az 1992-ben megjelent Munka törvénykönyve; Ktv.,Kjt évi VII. törvény a sztrájkról (2010.december módosítás-elégséges szolgáltatásról) az Érdekegyeztető Tanács által 1996-ban konszenzussal létrehozott Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat; a közvetítői tevékenységről szóló évi LV. törvény és az ennek nyomán létrejött, az Igazságügyi Minisztérium által nyilvántartott közvetítői névjegyzék

Összefoglalva:együttműködés a munkaerőpiacon Ellentétes érdekek egyeztetése:  gazdasági-piaci érdekek; munkaviszonyhoz kapcsolódó érdekek (MA,szakszervezet) Munkaügyi kapcsolatok lényege: munkaerő-piaci szereplők együttműködése. Partnerek egyenrangúsága.

Irodalom Órai segédlet (szmm)gov.hu/párbeszéd/