MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új európai kohéziós politika területfejlesztési eszközei különös tekintettel a területi együttműködésekre Dr. Nyikos Györgyi.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A CLLD-LEADER megközelítés helye és lehetősége a magyar fejlesztéspolitikában VIAB Finta István Ph.D.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete „Vitaindító szakmai összefoglaló a közötti Vidékfejlesztési Program társadalmasításáról”
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
MTA Regionális Kutatások Központja A HATALOM TÉRBELI MEGOSZTÁSÁNAK DILEMMÁI Regionális reform-forgatókönyvek Pálné Kovács Ilona, MTA Regionális Kutatások.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A vidék fejlődését a sikeres programalkotást és megvalósítást veszélyeztető tényezők a as időszakban 2014.
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
MTA Regionális Kutatások Központja A közötti programozási időszakra vonatkozó jogszabálytervezetek, és az ezekből következő kihívások, aktuális.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” Új programozási metódusok a as tervezési periódusban:
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Baranya Megyei Önkormányzat
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
Vidékpolitika, vidékfejlesztés – célok és eszközök
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
Önkormányzati energetikai fejlesztések Magyarországon Dr. Mezei Cecília, tudományos munkatárs MTA KRTK RKI DTO.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK A települési.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete FÖDERALIZMUS ÉS DECENTRALIZÁCIÓ Kézikönyv a svájci struktúrákról és.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar vidék fejlődésének átfogó kérdései Dr. Finta István Ph.D. „Tanuló vidéki tájak” Sarlóspuszta,
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
Gergely László Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
Eszköztelenül? Területfejlesztés új helyzetben Szaló Péter.
Szabályozási Főosztály
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar középszint községi és kistérségi nézőpontból Finta István Ph.D. MTA RKK
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK Az Integrált.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
ÖNKORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE II. 1. ÖNKORMÁNYZATI HORIZONTÁLIS ÉS VERTIKÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSI ÉS KOORDINÁCIÓS MECHANIZMUS KITERJESZTÉSÉT.
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a svájci tapasztalatok tükrében Finta István Ph.D. MTA KRTK

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete Az állam- és közigazgatás- szervezés, valamint a fejlesztéspolitika gyökerei, szemléletmódja Föderális-unitárius államszerveződés; Centralizált-decentralizált-csaknem autonóm közigazgatási egységek; Paternalista politika – alulról építkező, önszerveződésen alapuló kezdeményezések;

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete Svájc Legkisebb területi lépték: településhez kötődő önkormányzat; Együttműködés alapja: önkéntesség, közös érdek, gazdaságosság, megfelelő közszolgáltatások, optimális üzemméret kényszere mellett; Helyi fejlesztésekhez alapvetően a helyi költségvetés biztosítja a forrásokat; LEADER program nincs, de LEADER szerű együttműködés, „célfejlesztési” társulások igen;

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete Magyarország Külső fejlesztési forrásokra való ráutaltság; Vidékfejlesztés az ÚMVP-DIT-en belül, benne a LEADER program és a helyi akciócsoportok szerepe; Alapkérdések: Elegendő volt-e a forrás a vidék gazdaságának növekedési pályára való állításához? Mennyiben volt alulról építkező a magyar vidékfejlesztés és a LEADER program? A közös érdekekhez, sajátosságokhoz, feladatokhoz illeszkedik-e a területi lépték?

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete Mi a tartalma a közigazgatási területi egységeknek? KSH kistérség: város és a vele (gazdasági, közlekedési, közszolgáltatási, stb.) kapcsolatban álló – vonzáskörzeti – települések területi egysége; Többcélú kistérségi társulás: közszolgáltatások területi racionalizálását célzó területi egység; Járás: államigazgatási-hatósági feladatellátás területi egysége; Megye: területi (közép)szint, melynek lehetnek értelmes koordinatív funkciói; A tartalom (feladat) határozza meg az ellátáshoz szükséges (optimális) területi egységet, nem pedig fordítva. (Nem a gombhoz kell varrni a kabátot.)

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A helyi szint és a LEADER szemlélet és fejlesztéspolitikai módszer jelentős térnyerése; Közösségi szinten irányított helyi fejlesztés ( cikk); Integrált és több ágazati területen alapuló helyi fejlesztési stratégiák révén valósul meg; Több alapból táplálkozik;

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A LEADER az EMVA kötelező eleme (5%-os kötelező minimum keret), ERFA, ESZA esetén a közösségi szinten irányított helyi fejlesztés választható. Ösztönzés: ERFA, ESZA társfinanszírozási arány 10%- kal növekedhet, EMVA esetén 80-90% lehet. „A partnerségi szerződésben meg kell határozni: az ERFA-hoz, az ESZA-hoz és a KA-hoz tartozó programok – az európai területi együttműködéssel kapcsolatos célhoz tartozók kivételével –, valamint az EMVA-hoz és az ETHA-hoz tartozó programok felsorolása az egyes indikatív pénzelosztások KSK alaponkénti és évenkénti bontásával;”

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A tervezés ütemezése (közösségi jogszabály tervezet) 0. hónapAz alapokra vonatkozó közös rendelet hatályba lépése 3. hónapKözös stratégiai Keret elfogadása (Bizottság) 6. hónapPartnerségi szerződés, valamint a programok Bizottsághoz történő benyújtása 9. hónapPartnerségi szerződés, programok szükség szerinti módosítása a tagállamok részéről 12. hónapA partnerségi szerződés, illetve a programok Bizottság által történő elfogadása (2014. január 1. előtt nem léphet hatályba) Legkésőbb december 31.Helyi Fejlesztési Stratégiák kiválasztása (Kiválasztási kritériumokat a tagállam illetve az alapokra vonatkozó szabályozás határozza meg. Kiválasztás: IH által felállított bizottság.)

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete Kihívások, kérdések és adható válaszok Magyarország esetén Megértik-e a közösségi szinten irányított helyi fejlesztés tervezési- végrehajtási filozófiáját a döntéshozók, képesek-e azt támogatni? (centralizált döntéshozatal kizárólagossága vs. a megfelelő területi szint döntési-végrehajtási kompetenciája) Megértik-e, hogy a multi-Fund rendszer milyen lehetőségeket jelent és milyen tevékenységet, intézményrendszert igényel? (A tervezés központi szintjén horizontálisan, és vertikálisan a különböző szintű területi szereplők között.) Milyen lehet, milyen lesz a viszony a LEADER, a közösségi szinten irányított helyi fejlesztés és az integrált területi beruházás szervezeti egységei célrendszere között? Mely tárca fogja irányítani a LEADER, illetve a közösségi szinten irányított helyi fejlesztés programját?

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete Köszönöm a figyelmet!