MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a svájci tapasztalatok tükrében Finta István Ph.D. MTA KRTK
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete Az állam- és közigazgatás- szervezés, valamint a fejlesztéspolitika gyökerei, szemléletmódja Föderális-unitárius államszerveződés; Centralizált-decentralizált-csaknem autonóm közigazgatási egységek; Paternalista politika – alulról építkező, önszerveződésen alapuló kezdeményezések;
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete Svájc Legkisebb területi lépték: településhez kötődő önkormányzat; Együttműködés alapja: önkéntesség, közös érdek, gazdaságosság, megfelelő közszolgáltatások, optimális üzemméret kényszere mellett; Helyi fejlesztésekhez alapvetően a helyi költségvetés biztosítja a forrásokat; LEADER program nincs, de LEADER szerű együttműködés, „célfejlesztési” társulások igen;
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete Magyarország Külső fejlesztési forrásokra való ráutaltság; Vidékfejlesztés az ÚMVP-DIT-en belül, benne a LEADER program és a helyi akciócsoportok szerepe; Alapkérdések: Elegendő volt-e a forrás a vidék gazdaságának növekedési pályára való állításához? Mennyiben volt alulról építkező a magyar vidékfejlesztés és a LEADER program? A közös érdekekhez, sajátosságokhoz, feladatokhoz illeszkedik-e a területi lépték?
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete Mi a tartalma a közigazgatási területi egységeknek? KSH kistérség: város és a vele (gazdasági, közlekedési, közszolgáltatási, stb.) kapcsolatban álló – vonzáskörzeti – települések területi egysége; Többcélú kistérségi társulás: közszolgáltatások területi racionalizálását célzó területi egység; Járás: államigazgatási-hatósági feladatellátás területi egysége; Megye: területi (közép)szint, melynek lehetnek értelmes koordinatív funkciói; A tartalom (feladat) határozza meg az ellátáshoz szükséges (optimális) területi egységet, nem pedig fordítva. (Nem a gombhoz kell varrni a kabátot.)
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A helyi szint és a LEADER szemlélet és fejlesztéspolitikai módszer jelentős térnyerése; Közösségi szinten irányított helyi fejlesztés ( cikk); Integrált és több ágazati területen alapuló helyi fejlesztési stratégiák révén valósul meg; Több alapból táplálkozik;
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A LEADER az EMVA kötelező eleme (5%-os kötelező minimum keret), ERFA, ESZA esetén a közösségi szinten irányított helyi fejlesztés választható. Ösztönzés: ERFA, ESZA társfinanszírozási arány 10%- kal növekedhet, EMVA esetén 80-90% lehet. „A partnerségi szerződésben meg kell határozni: az ERFA-hoz, az ESZA-hoz és a KA-hoz tartozó programok – az európai területi együttműködéssel kapcsolatos célhoz tartozók kivételével –, valamint az EMVA-hoz és az ETHA-hoz tartozó programok felsorolása az egyes indikatív pénzelosztások KSK alaponkénti és évenkénti bontásával;”
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A tervezés ütemezése (közösségi jogszabály tervezet) 0. hónapAz alapokra vonatkozó közös rendelet hatályba lépése 3. hónapKözös stratégiai Keret elfogadása (Bizottság) 6. hónapPartnerségi szerződés, valamint a programok Bizottsághoz történő benyújtása 9. hónapPartnerségi szerződés, programok szükség szerinti módosítása a tagállamok részéről 12. hónapA partnerségi szerződés, illetve a programok Bizottság által történő elfogadása (2014. január 1. előtt nem léphet hatályba) Legkésőbb december 31.Helyi Fejlesztési Stratégiák kiválasztása (Kiválasztási kritériumokat a tagállam illetve az alapokra vonatkozó szabályozás határozza meg. Kiválasztás: IH által felállított bizottság.)
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete Kihívások, kérdések és adható válaszok Magyarország esetén Megértik-e a közösségi szinten irányított helyi fejlesztés tervezési- végrehajtási filozófiáját a döntéshozók, képesek-e azt támogatni? (centralizált döntéshozatal kizárólagossága vs. a megfelelő területi szint döntési-végrehajtási kompetenciája) Megértik-e, hogy a multi-Fund rendszer milyen lehetőségeket jelent és milyen tevékenységet, intézményrendszert igényel? (A tervezés központi szintjén horizontálisan, és vertikálisan a különböző szintű területi szereplők között.) Milyen lehet, milyen lesz a viszony a LEADER, a közösségi szinten irányított helyi fejlesztés és az integrált területi beruházás szervezeti egységei célrendszere között? Mely tárca fogja irányítani a LEADER, illetve a közösségi szinten irányított helyi fejlesztés programját?
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete Köszönöm a figyelmet!