Mérnöketika.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Advertisements

A filozófia helye a középiskolai oktatásban
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A személyiség.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 2. nap.
4. óra Etikai elméletek II..
Etikai alapelvek az ápolásban
Ápolásetika.
CÉLOK ÉS ESZKÖZÖK A KÖZÖSSÉGI SZOCIÁLIS MUNKÁBAN Molnár Katalin főiskolai docens.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Bevezetés az épülettervezésbe Előadó: Dr. Tiderenczl Gábor Felhasznált irodalom: Dr. Bitó János: Lakóházak Tervezése Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály.
IMA MAGYARORSZÁGÉRT. KEDVES SZERETETREMÉLTÓ EMBEREK!
Egyéni döntések a szervezetben
„Irodalom és bölcselet” november 21. Réz Anna Miért felelős Oidipusz király?
Mérnöketika.
10. óra A HIBA -- esetek.
Margitay Tihamér Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J. u. 1. E610. Telefon: Kritikai áttekintés.
Etika.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 3. óra.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér PROBLÉMAMEGOLDÁS ÉS DÖNTÉS.
3. óra.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 4. óra.
Etika.
Margitay – Mérnöketika ETIKAI ELMÉLETEK óra.
Margitay – Mérnöketika A MÉRNÖKI FELELŐSSÉG -- ESETEK 11. óra.
2. óra Értékek.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
Margitay Tihamér Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J. u. 1. E610. Telefon: Helyzet- és igényfelmérés.
Ki is az elemző közgazdász?
Konfliktuskezelés - mediációval
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Nevelés és nevelői attitűdök
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
A deviancia értelmezési kerete
A gyermeki tisztaság és szeretet, minden aljasságtól mentes
Szoftverfejlesztés az Informatikus Szakigazgatási Agrármérnök szakon Bakó Mária Várallyai László DE, Gazdaságtudományi Kar.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Filozófiatörténet előadások 1I.
4. óra Etikai elméletek 1..
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Maximális teljesítmény
Margitay – Mérnöketika ÉRTÉKEK 2. óra.
2. óra Értékek.
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
Kognitív és emotív jelentés
A jellem. A jellem fejlesztése
Szociális kompetencia
12. óra Kenőpénz és korrupció.
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Mérnöketika.
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Emberi és gépi morál Tomka János Bőgel György
A kutatás etikai vonatkozásai
Mérnöketika.
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

Mérnöketika

1. óra Bevezetés

A tárgy céljai A tudatosan etikus (erkölcsileg helyes) mérnöki magatartás formálása. A mérnöki munkában adódó erkölcsi problémák bemutatása. A résztvevők felkészítése a mérnök társas szerepeiből adódó konfliktusok megértésére, kezelésére. Az etikai elméletek bemutatása Az erkölcsi döntések eszközeinek ismertetése. A tudatosan etikus magatartás ellen ható tényezők tudatosítása. Cél: tudás átadás, viszonyulás (szemlélet) változás, magatartás formálás. Gyakorlati tudás: tudni helyzeteket helyesen kezelni.

A tárgy teljesítésének feltételei Aláírás-megszerzés feltétele: Két zárthelyik megírása min. elégségesre, az előadások 70%-án való részvétel. ZH-k: 6. és 14. héten A jegykialakítás szempontjai: 30% 1. ZH és 70% 2. ZH. Jegyzet: Az órai diák ppt formátumban letölthetők: www. filozófai.bme.hu oldalról.

Áttekintés

Cselekedtek megítélése I. Gyorshajtás -- sietünk, nincs etikai kérdés És a nagyon gyors hajtás?

Cselekedetek megítélése II. Tervezés: Ford Pinto A hibásan tervezett benzintartály kigyullad, ha hátulról nekimennek a kocsinak.

Cselekedetek megítélése III. Kivitelezés: Kansas Hyatt Hotel 1981

A cselekedet megítélése IV. A cselekedet értékelése: Gyakorlati szempont: alkalmas arra célra, amiért teszik (jó valamire) Erkölcsi szempont: hogyan érint másokat, hogyan viszonyul mások érdekeihez, értékeihez, normáihoz (jó/helyes vagy helytelen, gonosz, erkölcsileg jó) (A továbbiakban csak ezzel foglalkozunk, és ilyen értelemben használjuk a jót, és ellentét a gonoszt.) A cselekedet értékelése (a példabeli esetekben: felelőtlenség, hanyagság) mindig kontextuális! Egy összefüggésrendszerben lehet értékelni! Az erkölcsi értékelés mögött meghúzódó értékek: Pl.: Az eutanzia dilemmája: A (egyik) legfőbb érték maga az élet Az élet minősége fontosabb (értékesebb), mint maga az élet. Minden erkölcsi vita – implicit vagy explicit – eltérő értéktételezéssel hozható összefüggésbe. Minden erkölcsi dilemma értékek konfliktusát jelenti.

A tudatosan etikus (helyes) cselekvés feltételei A tudatosan etikus (erkölcsileg helyes) mérnöki magatartás feltétele, hogy Felismerjük, és megértsük az erkölcsi problémát. Tudjuk, hogy mi a helyes, és ki tudjuk választani azt. Akarjuk a helyeset cselekedni. A kurzus e három pont köré épül! 1-hez a mérnök társas szerepeit és szakmai tevékenységét fogjuk elemezni, hogy megértsük, hogy a tipikus helyzetek, a tipikus mérnöki tevékenységek milyen erkölcsi kérdéseket vetnek fel. (Rendszerezetten a kurzus második felében.) 2-höz az etika (ideértve a szakmai etikai kódexet is) és az erkölcsi döntésekkel foglalkozó pszichológia ad segítséget. (A kurzus első felében tárgyaljuk őket.) 3-hoz azt fogjuk vizsgálni, hogy mik a jó és a rossz cselekedet következményei, valamint az, hogy miért vagyunk rosszak. (A félév során folyamatosan.)

Az etika tárgya Az etika (erkölcstan) a cselekedet megítélésének kérdéseit, illetve a cselekedetek megítélését lehetővé tevő értékeket vizsgáló filozófiai tudományág. Ilyen kérdések tartoznak ide: Mi számít jónak, helyesnek, gonosznak stb. ? Milyen szempontok szerint lehet megítélni egy cselekedetet? Mikor jó/helyes egy cselekedet? Milyen a jó/erényes ember? Milyen a jó/erényes élet?

Az etikai elméletek felosztása 1) Normatív (előíró) etika A normatív etika azt mondja meg, hogy mit kell tennünk, milyen értékeket kell követnünk. (normák és értékek) 2) Deskriptív (leíró) etika A deskriptív etika nem értékel, hanem leírja egy közösség, korszak, vagy általában az emberi lét etikai erkölcsi jellegzetességeit (normáit, értékeit), elemzi azok eredetét stb. 3) Metaetika A metaetika az etikai állítások, az értéktételezések megalapozási lehetőségének problémájával foglalkozik. (Egyáltalán léteznek objektív, mindenki számára érvényes értékek? ) 1. Normatív etika: melyek a helyes cselekedetek, mit kell tennem, hogyan élhetek teljes boldog életet? Segítsek-e az idős nénin, amikor a dolgozatírásra rohanok be, vagy inkább saját boldogságom a fontos? Boldog legyek vagy szabad? (Mátrix példa, amikor az illető választhat a boldog illúziók világa, illetve a boldogtalan de szabad élet között.) Vajon az élet maga, vagy az élet minősége az igazán fontos? (eutanázia) 2. Deskriptív etika (nem értékel, csak leír): A különböző kultúrák milyen értékeket preferálnak? Mi a funkciója az erkölcsnek? Mi lehet az eredete az erkölcsnek? Az altruizmus csak az embert jellemzi? (Kultúrtörténet, szociológia, pszichológia, biológia és evolúciós megközelítések. 3. Metaetika: Létezik-e maga a jó? Ha létezik, akkor hogyan? Mint egy tárgy? Vagy mint egy matematikai törvény? Igazolhatóak-e a normatív állítások? A jó csak nézőpont kérdése, (erkölcsi relativizmus) avagy léteznek örökérvényű, mindenkire érvényes értékek, követelmények? Az egyenlőség, a szabadság, a boldogság tényleg objektív, mindenkire érvényes értékek, vagy pusztán csak ízlést, konvenciót fejeznek ki? Ha a korábbi társadalmakat tekintjük, ezek eltérő értéktételezései vajon azt fejezek ki, hogy nem tudunk az értékek felől – minden kultúra felett – ítélni, avagy inkább azt, hogy ezek primitívebb társadalmak voltak. Ha ez utóbbi az igaz, akkor ezt hogyan tudjuk bizonyítani?

Normák és értékek Normák: a viselkedéssel, cselekvéssel kapcsolatos követelmények, cselekvési szabályok, minták formájában. Cselekedj így! Ne tedd azt! Ha így teszel, megdicsérünk. Ha ezt és ezt teszed, ilyen és ilyen büntetést kapsz. Pl. tízparancsolat: Ne lopj! Értékek: azok a dolgok, tulajdonságok (események, állapotok), amik önmagukban értékkel rendelkeznek számunkra, kívánatosak számunkra. A viselkedést irányítják, és a viselkedés ezek alapján értékelhető.

Erkölcs Az erkölcs a társadalmilag elfogadott normák és értékek rendszere, ami a viselkedést szabályozza, és amelyet a közösség informális eszközökkel (elismerés, rosszallás) tartat be. Erkölcs és morál: gyakran szinonimák, ha azonban nem azonos jelentésben használják őket, akkor az erkölcs a közösség által elfogadott (külső) norma és értékrend, míg a morál az egyén által magáévá tett (belső) norma és értékrend. Ez a különbség látszik akkor, amikor valaki csak azért csinál valamit, hogy meg ne szólják, de legszívesebben másként tenne. Erkölcs és jog. A jog is a viselkedést szabályozza, ez is norma és értékrend, de ez formális és intézményesen tartatjuk be. Lehet valami legális és erkölcstelen, és illegális és mégsem (nagyon) erkölcstelen. Pl. Olyan anyagot beépíteni, ami káros, de még nem tiltott, tényleg biztonságos körülmények között túllépni a megengedett sebességet.

Etika és szaketikák A szaketikák (mérnöketika, orvosi etika stb.) nem az általános etikai elméletektől eltérő elméleteket takarnak, hanem azok speciális helyzetekben való alkalmazását. Nagyon fontos sajátossága a szaketikának, hogy az általuk adott erkölcsi elveknek döntően szervezeti keretek között kell működniük, szemben a hétköznapi erkölcsi elvekkel, amelyek jobbára személyes keretek között működnek.

Erkölcsi döntések és tervezői döntések Erkölcsi kérdésekben gyakran nem konkluzív a vita (lásd az esettanulmányokat, a hétköznapi vitáinkat), lehet újabb és újabb szempontokat felvetni, más értékelést adni, nincsenek formulák, nem mindig alakul ki egyetértés. Ez nem ok sem az erkölcsi kérdések mellőzésére, sem a szubjektivizmusra. (csak az a kérdés nekem tetszik-e) sem arra, hogy az erkölcsi döntéseket megbízhatatlannak tekintsük. Az erkölcsi döntések olyanok, mint a tervező döntések. Adott feladatra több jó megoldás létezik -- és több nyilvánvalóan rossz. (Csak az erkölcsi döntéseknél nincs világos feladatkiírás.) Mindkettő elemző készséget, sok elméleti tudást, és gyakorlatot igényel. Különösen abban, hogy mire kell figyelni és az elméleti tudást hogyan kell alkalmazni.

Hogyan tud a legtöbbet tanulni ebből a kurzusból? Gyakorlati tudás: tudni helyzeteket helyesen kezelni. Ehhez a tanultak alkalmazását kell gyakorolni! HF: Gondolja végig, hogy milyen értékek fontosak Önnek! Válassza ki és írja le a 10 legfontosabbat! Gondolja végig, hogy a héten hozott apró napi döntéseiben tükröződnek-e ezek! Melyik igen, melyik nem?

2. óra Értékek

Tények és értékek* Tény állítások: leírják a dolgokat eseményeket. „János okos.”, „Esik a hó.”, „János törődik velem.” Értékítéletek: A dolgok, tulajdonságok, események értékét, kívánatosságát fejezik ki. (Sokak szerint tényekhez rendelnek értéket.) „Tetszik, hogy János okos.” „Szeretem, ha valaki okos.” „János fontos nekem.” „Kellemes, hogy esik a hó.” („Utálom, hogy esik a hó.” „Idegesít, hogy János…”) Értékek: azok a dolgok, tulajdonságok, (állapotok, események), amikkel kapcsolatban pozitív értékítéleteket alkotunk, amik értékkel rendelkeznek számunkra, amik kívánatosak. A tények a megfigyeléseink, vélekedéseink tárgyai (Látom, hogy esik a hó. Tudom, hogy János törődik velem.) Az értékek pozitív értékítéleteink és egyben pozitív viszonyulásaink, vágyaink, preferenciáink tárgyai. („Kívánom, hogy essen a hó.” „Inkább azt szeretném, hogy János törődjön velem.”) *A tények és értékek fogalmi szembeállítása számos problémát vet fel, itt a kontraszat szemléltetésül szolgál.

Értékek barátság bátorság biztonság boldogság egészség együttérzés élet gazdagság, vagyon gyengédség hatalom, befolyás hűség igazságosság jó közérzet karrier kitartás kötelességtudat kreativitás nyugalom lelki béke megbízhatóság önmegvalósítás professzionalizmus siker, elismerés szabadság szerelem szex szépség szorgalom tisztelet tudás, tájékozottság vidámság, derű … stb.

Feladat Egészítse ki a fenti listát, és húzza ki az ön számára nem fontosakat! Emelje ki a 10 legfontosabbat!

Az értékek, erények két fő fajtája Társas értékek és erények: elsősorban másokra irányulnak. Ezek az erkölcsi, morális értékek, erények. Példák: - család - jó akarat - igazságosság Erkölcsileg semleges értékek, erények. Példák: - vagyon - humorérzék - szépség Amikor a cselekvést befolyásolják, akkor az utóbbiaknak is lehet etikai következménye. Attól, hogy vagyonos valaki, vagy fontos számára a vagyon, még lehet jó vagy rossz ember, cselekedhet helyesen vagy helytelenül. Helytelen azonban, ha pl. a vagyon fontosabb, mint az igazságosság, és ezért igazságtalanságot követ el.

Instrumentális és végső érték Meg szokás különböztetni instrumentális (eszköz) értéket és végső értéket (nevezik még célértéknek, önmagában vett értéknek, önértéknek) Az instrumentális érték más, jobban vágyott értékek megszerzésére szolgál, más értékek megszerzésének eszköze. A végső értékek önmagukban értékesek, és nem további értékekhez való viszonyukban, nem további értékek eléréséhez való hozzájárulásukban.

Az értékprofil Az értékprofil az egyén értékeinek mintázata, rendszere. Az értékprofil azt mutatja meg, hogy milyen értékekkel rendelkezik valaki, és azok milyen hierarchiát alkotnak, milyen eszköz-cél összefüggést mutatnak. Az értékprofil egyedi, jellemzi az egyént és viszonylag lassan változik. Stabilitás és a viselkedés meghatározásában betöltött szerep szempontjából az értékprofil hasonló a személyiséget meghatározó tartós tulajdonságokhoz (jellemvonások), az un. személyiség profilhoz. Itt a tulajdonságok közé számítjuk az erkölcsi tulajdonságokat is, az erényeket. Továbbá részben az értékprofil határozza meg az egyén erkölcsi jellemét, az egyén morális értékét. (Az erényeket és a jelem szerepét az erényetika keretében tárgyaljuk később.)

Lokális és globális értékprofil Lokális értékprofil: Az egyént különböző alapvető élethelyzetekben (szerepekben) különböző lokális értékprofilok jellemezhetik. Pl. a munkában a legfontosabb a siker és ennek egyik eszköze a tudás, a családi életben a legfontosabb mások (a családtagok) boldogsága és ennek eszköze a vidámság, derű, egymás tisztelte stb.. Globális értékprofil: A lokális profilok mégis általában összeállnak egy általános, az egyénre jellemző globális értékprofillá, mert az élethelyzetek (szerepek) általában különböző értékkel rendelkeznek és betagozódnak az értékek rendszerébe (Pl. fontosabb a munka, mint a család, és a család a munka hátterét és igazolását adja.) az életünk egészére vonatkozó értelmezéseink is értékrendet tartalmaznak. Pl. az életet feladatnak tekintem, ahol a legfontosabb a kötelességtudat.

Példa: Értékprofil a munkavégző szerepében siker tudás intelligencia érdeklődés szorgalom akaraterő

Feladat Készítse el a saját értékprofilját a diák és a partnerkapcsolatban résztvevő szerepében!

A cselekvés meghatározói A cselekvés modellje: Vélekedések+vágyak* ( elhatározás, döntés ( akarat))  cselekvés Pl. Érzem, hogy hideg van. (Fázom.) Azt szeretném, hogy meleg legyen, és azt gondolom, hogy úgy tudok meleget csinálni, ha befűtök. Ezért úgy döntök, hogy befűtök, és befűtök. *A vágy csak egyszerűsítés. Általánosságban a domináns pozitív attitűd (attitűd: értékelés, viszonyulás) határozza meg a viselkedést. (Pl. akarhatok enni és meleget, de a meleget erősebben akarom, ezért ez a domináns.) Ez a modell magyarázza a cselekvést. Miért tette? Mert ezt és ezt gondolta, és ezt és ezt szerette volna. Másként: mert azt gondolta, hogy K helyzet van és V-t szerette volna elérni, és azt gondolta, hogy K-ból V-t C cselekedet segítségével éri el.

Értékek és viselkedés I. Az értékek jelentős mértékben meghatározzák – de nem kizárólag ezek határozzák meg!* – a konkrét attitűdjeinket a különböző helyzetekben, és ezen keresztül irányítják a viselkedést. Érték  Attitűd + Vélekedés  Viselkedés Pl. Az előző példában azért szeretném, hogy meleg legyen, mert jó számomra a kellemes közérzet. *Fontosak a körülmények stb.. Pl. hirtelen kell reagálni. Nem azért üti el valaki egy balesetben a gyermeket és nem a nagymamát, mert számára fontosabbak az idősek. Az értékek közvetlenül is meghatározzák a viselkedést, mert ha valami értékes, jó számunkra (pl. tudás, vagyon, nyugalom), akkor annak megszerzésére, elérésére törekszünk. Érték + Vélekedés  Viselkedés Pl. nyugalmat szeretnék ezért kikapcsolom a telefonom.

Értékek és viselkedés II. A viselkedés többek között ezek alapján értékelhető: A konkrét cselekvés összhangban van-e a cselekvő értékprofiljával? a közösség által elfogadott értékekkel? A viselkedés tükrözi az egyén, a közösség által elfogadott étékeket.

Az értékek megnyilvánulása Készítse el egy ön által jól ismert személy értékprofilját a viselkedése, különösen a választásai alapján! Mit szokott ő csinálni? Mit nem szokott csinálni? Mire fordítja a legtöbb energiát? Mivel indokolja? Mit tesz a szabadidejében? Mit tesz, ha választhat? Stb. Mi fontos annak, aki így viselkedik?

Hogyan ismerhetjük meg értékeinket? Beszámoló alapján: Mit mondunk, gondolunk arról, milyen értékekkel rendelkezünk? Viselkedés alapján: Milyen értékek tükröződnek a viselkedésünkben, különösen a választásainkban? Szerintünk? Mások szerint? Vigyázat attribúciós hiba! Megfigyelőként túlzott jelentőséget tulajdonítunk a személyből (jelleme, vélekedése, vágyai) fakadó okoknak, keveset a körülményeknek. Cselekvőként viszont gyakran fordítva. Pl. sikerül a vizsga – ügyes voltam, nem sikerül – kiszúrtak velem. Másnak sikerül – mázlista, nem sikerül – nem készült.

Előírhatók-e az értékek? Eddig azzal foglalkoztunk, hogy leírjuk, milyen értékekkel rendelkezünk. (Lásd korábban deskriptív és normatív etika!) Vajon (1) van-e alapja annak, hogy előírjunk értékeket? Ha igen, akkor (2) milyen értékekkel kellene rendelkeznünk? Azok a filozófusok, akik (1)-re igent mondanak, kétféleképpen érvelnek. Bizonyos értékek a jó cselekedet előfeltételei, ezért rendelkezni kell velük, hogy helyesen cselekedjünk. Ilyen érték szerintük pl. maga az erkölcsileg jó cselekedet és az igazság. A különböző értékrendek különböző értékű cselekedetekre vezethetnek. (De vezethetnek azonos értékűre is! Vagyis lehetnek erkölcsileg semlegesen különbözők.) Amennyiben különböző értékrendek, különböző értékű cselekedetekre vezetnek a cselekedetek alapján megítélhetők, és akkor a jobb értékrendet kell választani.

Értékválság? „Ma már nincsenek értékek!” „Ma minden a pénz!” Ha az értékválságnak van értelme, akkor valami olyasmit jelent, hogy nem világos mihez, kell igazodni. a beszélő nem ért egyet azzal, amit a közösség elfogad. Ha az 1., akkor ez lehet azért, mert sokféle érték van jelen – pluralizmus. nem jelennek meg olyan határozottan az értékek a kultúrában, mint régen.

Összegzés: Az értékek jelentősége Az egyént jellemzi az értékek rendszere, az értékprofilja. Részben ez határozza meg az egyén jellemét, az egyén morális értékét. Az értékek jelentős mértékben meghatározzák az attitűdjeinket, és ezen keresztül irányítják a viselkedést. Az értékek közvetlenül is meghatározzák a viselkedést, mert ha valami értékes, jó számunkra, akkor annak megszerzésére, elérésére törekszünk. A viselkedés az értékek ezek alapján értékelhető: A konkrét cselekvés összhangban van-e a cselekvő értékprofiljával? az általánosan elfogadott értékrenddel?

Házi feladat Gondolja át még egyszer a saját értékprofilját az alapján, hogy mit tükröz az ön viselkedése, különösen, hogy mit tükröznek a választásai! Kérdezze meg az önt legjobban ismerőket arról, hogyan látják ők, milyen értékprofil rajzolódik ki az ön viselkedéséből!