Bme.meggyozes@gmail.com www.filozofia.bme.hu Meggyőzéstechnika bme.meggyozes@gmail.com www.filozofia.bme.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Advertisements

EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Intencionális alapállás
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
A tudatos élet alapelvei
A mondat.
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Kommunikációs stratégiák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
Meggyőzés-technikai alapvetések
Önmeggyőzés, kognitív disszonancia
érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Állapottér-reprezentáljunk!
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A lehetséges énképek.
Fogalma Szerkezete Az attitűdszerveződés elméletei Mérése
Egyéni döntések a szervezetben
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
A konstruktivista pedagógia alapjai
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
érvelés, tárgyalás, meggyőzéstechnika
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Sztoczek J. u fsz. 2. Társas lény: Nem-verbális viselkedés.
Meggyőzéstechnika
érvelés, tárgyalás, meggyőzéstechnika
Meggyőzéstechnika
Meggyőzéstechnika
Margitay Tihamér Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J. u. 1. E610. Telefon: Helyzet- és igényfelmérés.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A meggyőző érvelés pszichológiája
A szomatikus marker feltevés
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Attitűdök – viselkedés – kognitív disszonancia Mikor kényszerülünk saját tetteink – attitűdjeink konzisztenciájának vizsgálatára?
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
Autonómia és felelősségvállalás
Az alapvető kommunikáció
A vezető személyisége – a ma követelményei és a holnap kihívásai.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A Legjobb Barát Hozzáállás
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Kognitív és emotív jelentés
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Kommunikáció típusai.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Meggyőzéstechnika
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Meggyőzéstechnika
Meggyőzéstechnika
2. Helyzet- és igényfelmérés (Kutatás 1.)
Előadás másolata:

bme.meggyozes@gmail.com www.filozofia.bme.hu Meggyőzéstechnika bme.meggyozes@gmail.com www.filozofia.bme.hu

Attitűdök Copyright (c) 2009 Kertész Gergely Ezt az anyagot a Creative Commons Jelöld meg!-Ne add el!-Ne változtasd! 2.5 Magyarország Licenc alatt tesszük közzé

Bevezető kérdések Mi a kommunikáció elsődleges funkciója, miért kommunikálunk? Mi történik a kommunikáció során?

A kommunikációról alkotott klasszikus elképzelés a kijelentő mondatokra koncentrál ezek a külvilágra vonatkoznak, arról tesznek igaz vagy hamis állításokat a mondatbeli szavak a külvilágbeli tárgyakra vonatkoznak (referálnak) funkciójuk a világ leírása

A klasszikus elképzelés JEL dolog KÖZLŐ CÍMZETT

Mi a gond a klasszikus elképzeléssel? Az általunk vizsgálandó kommunikációs jelenségek jelentős része egyáltalán nem a világ leírásának céljával jött létre. Mire vonatkozik a szöveg: „A tárgyalást ezennel megnyitom!” Lehet-e egyáltalán igaz vagy hamis? A verbális kommunikáció alapegységei nem a leírások, hanem a beszédcselekvések.

Vagyis miért kommunikálunk? (A szociálpszichológiai szemlélet) Azért, hogy a világra vonatkozó leírásokat cseréljünk? A szociálpszichológus nézőpontjából a kommunikáció funkciója ennél jóval szélesebben definiálható. A befolyásoló azért cselekszik, hogy szándékainak megfelelő változásokat idézzen elő a társas világban. A társas világ megváltoztatásához pedig egy kiemelt jelentőségű út az emberek mentális állapotának megváltoztatásán át vezet. Ebbe a szemléletbe belefér az is, hogy úgy veszünk rá valakit valamire, hogy az nincs tudatában annak, hogy nekünk ez volt a szándékunk, vagyis ebben a szemléletben a manipláció is kommunikációnak számít (ld. előző óra). A vizsgálódásunk számára NEM lényeges, milyen szavakkal, milyen nyelvtani szerkezettel vagy egyezményes jelrendszerrel (metakommunikáció) valósul meg a kommunikáció.

Mentális állapot megváltoztatása mint cél A mentális állapot magában foglal különféle mentális tartalmakat Ismereteket, hiedelmeket Érzelmeket, érzelmi viszonyulásokat Készségeket, cselekvési hajlandóságokat Ezek összekapcsoltan, egy tárgyra vonatkoztatottan vannak jelen. Ez a tárgy az attitűdtárgy. A tárgyhoz való viszonyunk, ami a mentális állapotok tartalma, az attitűd. Tehát a tényközlés, vigasztalás, dicséret, felszólítás, ígéret stb. a mentális állapot megváltoztatásának speciális esetei, amelyek különféle tartalmakat, az attitűdök különböző aspektusait veszik célba. Egyesek fő funkciója világleírások átadása, más esetekben társas elvárásokat aktivizálnak, szerepeket osztanak ki, érzelmi, fiziológiai állapotokat aktiválnak, stb.

Attitűdök A szociálpszichológia egyik alaptézise, hogy az agyunkban tárolt kognitív, affektív és viselkedéses reprezentációk kapcsolatban állnak egymással. Attitűd: kognitív reprezentáció, ami összegzi egy attitűdtárggyal kapcsolatos (kognitív, affektív és viselkedéses) értékeléseinket. Bármi lehet attitűdtárgy: személy, csoport, tárgy, stb. Egy attitűd értékelési dimenziói: Iránya van: pozitív/semleges/negatív intenzitással bír Az attitűd fogalma többek között az irracionális döntések és a racionális döntésekben jelenlévő irracionális összetevő magyarázatát teszi lehetővé.

Megismerésbeli (kognitív) Az attitűdök három, egymással ugyanakkor szorosan összefüggő aspektusra oszthatóak fel: Megismerésbeli (kognitív) A tárgyra vonatkozó ismeretek, hiedelmek, vélekedések, elképzelések. Érzelmi (affektív) A kedvelés és nem kedvelés értékelő viszonyulásai. Cselekvéses (konatív) Viselkedési szándékok és cselekvési tendenciák. A hatékony befolyásolás alapvető szükséges feltétele, hogy a célszemély rendelkezzen a megkívánt reakcióhoz szükséges választendenciákkal. Lényegében ezeket a választendenciákat nevezzük attitűdöknek, másképpen mondva viszonyulásoknak.

Az attitűd aspektusai. Egy példa Attitűdtárgy: UFO Érzelmi (affektív) aspektus: Nem szeretem az ufókat, szorongok már attól is, ha rájuk gondolok, összecsinálom magam, ha meglátok egyet. Megismerésbeli (kognitív) aspektus: Az ufók fején antennák vannak, amik segítségével a gondolataimban olvasnak. Cselekvéses (konatív) aspektus: Ha meglátok egy ufót elszaladok.

Sikeres befolyásolás a szociálpszichológiában A sikerességet a szociálpszichológiai szemléletben a kommunikátor szempontjából értelmezzük. A befolyásoló szempontjából a sikeres befolyásoló aktus feltétele az, hogy a társas világ a szándékainak megfelelően alakuljon, annak eredményeképpen, hogy bizonyos eszközöket használ ennek eléréséhez! Ez a hallgatók (beszéd)cselekedeteiben mérhető le (amennyiben a hallgatók a kommunikátor szándékainak megfelelő viselkedéstendenciát mutatnak). A válaszok mérése gyakran nehéz feladat! Könnyen kerülhetünk abba a helyzetbe, hogy nem tudjuk, tényleg minden úgy alakult-e ahogy akartuk. Sőt az is előfordul, hogy alakultak, de nem tudjuk, hogy a mi eszközeink eredményezték-e a változást. A sikeres kommunikációhoz a hallgatót a megfelelő eszköz segítségével kell befolyásolni. Az, hogy egy eszköz megfelelő-e az a hallgató elvárásaitól, belső állapotaitól függ. Honnan tudjuk megfelelő-e az eszköz? Ismerni kell az emberi természetet: ez a pszichológia dolga Ismerni kell konkrét kulturális és egyéni jellemzőket

Attitűdök működése meggyőzési helyzetben A hosszú távú hatást eredményező befolyásoló aktus sikere annak köszönhető, hogy a kommunikátor megfelelően tartós attitűdváltozást ér el a célszemélyben. A célszemély a továbbiakban azért fog a kommunikátor szándékainak megfelelően viselkedni, mert az attitűdtárgyat pozitívan/negatívan értékeli. A befolyásoló, kommunikátor célja tehát: attitűdváltozás elérése a célszemélyben. A meggyőzés szempontjából fontos kérdés a későbbiekben az lesz: milyen faktorok befolyásolják az attitűdváltozás mértékét?

Attitűdök és meggyőzés A meggyőzés lehetséges céljai, az attitűd fogalmából kiindulva: Egy attitűd intenzitásának változtatása (elköteleződés mértéke, a hiedelmek elmélyültsége, stb.) Egy attitűd irányának megváltoztatása (+, - értékelés) Egy új attitűd kialakítása a célszemélyben. Egy attitűd megváltoztatására irányuló törekvés indulhat mind a viselkedéses, mind a kognitív, mind az affektív összetevő irányából. Ezek mindig hatással vannak egymásra, így bármi legyen is a befolyásolás kiindulópontja, többféle választ is kaphatunk.

A hallgató lehetséges válaszai egy befolyásolási aktus esetén Cselekvéses (konatív) válasz: a kampány eredményeként a választók a megfelelő helyre teszik az ikszet. Megismerésbeli (kognitív) válasz: a kampány eredményeképpen a választók fel tudják idézni a költségvetés sarokszámait és a kocsmai, valamint családi vitákban érvként tudják használni. Érzelmi (affektív) válasz: a kampány eredményeként a választók bizonyos csoportokkal és attitűdtárgyakkal kapcsolatban érzelmeket fejlesztenek ki. Egyes politikusokat, intézményeket megutálnak, másokat esetleg megkedvelnek.

Attitűdök mérése Közvetlen módszerek: Mindkét módszernél probléma : Önbeszámoló Felmérés, közvélemény kutatás, mindennapi eszmecsere A pszichológusok attitűdskálákat használnak (kérdés-válasz alternatívák) Az attitűdskálák felosztásának lehetnek torzító hatásai (ismerjük azt az érzést, amikor nem tudunk választani a felkínált alternatívák közül) http://www.politicalcompass.org/index http://www.politikaiterkep.hu/ Közvetlen megfigyelés A viselkedés megfigyelése Itt a cselekvési hajlandóságok jelezik az attitűdök irányát és intenzitását. Mindkét módszernél probléma : Az emberek őszinteségét előfeltételezik A megfigyelői paradoxon: az emberek általában igyekeznek jó képet mutatni magukról mások felé. Azok felé is akik az attitűdjeik felmérését végzik. (senki sem akar tudatlan, elmaradott, stb. lenni) Megoldások: Anonimitás. Sajnos nem old meg mindent a fenti problémákból!

Attitűdök mérése Közvetett módszerek: Attitűdök projekciója: Embereket pl. arra kérnek, hogy híres emberek életének homályos részleteivel kapcsolatos részleteket egészítsenek ki. Melyik igaz? Ronald Reagennek ötös átlaga volt az Euréka egyetemen. Vagy: Ronald Reagennek sosem volt hármasnál jobb átlaga az Euréka egyetemen. Mivel a kérdezettek többsége nem tudja a választ, statisztikai alapon ez a módszer alkalmas lehet egy csoport attitűdjeinek felmérésére. A válasz tendenciája a személlyel kapcsolatos előzetes attitűdöket fogja tükrözni. „Hamis vezetékek”: Ha az emberek azt hiszik, hogy hazugságvizsgálóra kötötték őket, általában őszintébben nyilatkoznak. A hazugságvizsgáló azonban maga nem hatékony eszköz, csak az attitűdök intenzitását tudja mérni, és azt sem a legjobb hatásfokkal – legfeljebb segédeszköz lehet. Vannak egyéb hatékonyabb pszichológiai-fiziológiai eszközök is, de ezek inkább csak a kutatók számára elérhetőek.

Alapérzelmek az arcon: Lie to Me is an American television series that premiered on the Fox network on January 21, 2009.[2] In the show, Dr. Cal Lightman (Tim Roth) and his colleagues in The Lightman Group accept assignments from third parties (commonly local and federal law enforcement), and assist in investigations, reaching the truth through applied psychology: interpreting microexpressions, through the Facial Action Coding System, and body language.[2] 19

Érzelem az arcon Nem mindig jelenik meg az érzelmi arckifejezés teljesen kifejlett formájában, bár az érzelmek kifejezése nagyban automatikusnak, reflexszerűnek mondható Gyenge arckifejezés Kezdeti, gyenge, csökkenő vagy titkolt Részleges arckifejezés Enyhe, csökkenő, titkolt Mikro-arckifejezés Szándékosan vagy tudattalanul elnyomott érzelem PAUL EKMAN is a professor of psychology in the department of psychiatry at the University of California Medical School, San Francisco. An expert on expression, the physiology of emotion, and interpersonal deception, he has received many honors, most notably the Distinguished Scientific Contribution Award of the American Psychological Association, and is the author or editor of thirteen previous books, including Telling Lies. He is a frequent consultant on emotional expression to government agencies such as the FBI, the CIA, and the ATF, to lawyers, judges, and police, and to corporations, including the animation studios Pixar and Industrial Light and Magic. He lives in northern California. http://www.paulekman.com/ 20

Érzelem és mimika Alapérzelmek kifejezései kultúrától függetlenül univerzálisak Érzelem-felismerés univerzalitása (Ekman) Veleszületetten vakok érzelemkifejezései (Darwin) Az érzelem kimutatásának szabályai viszont kultúrafüggőek Ki, kinek, mikor fejezheti ki Egyedül: veleszületett minta alapján Nyilvánosan: szabályozott érzelemkifejezés jellemző