Serdülőkori problémák

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Agresszió az iskolában
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Az iskolai szociálismunka
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
Peremen billegő fiatalok
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
Alkoholizmus.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Szociális tanuláselmélet
Szociális tanulás formái
ANOREXIA "....amíg az ember eszik, iszik nem fog rajta a szomorúság" (Cervantes)
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
A család szerepe, jellemzői
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
Az iskolai erőszak kriminalizálása Gyurkó Szilvia december 1.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
AZ AGRESSZIÓ.
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
A pedagógus.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
Evészavarok A táplálkozási rendellenességek olyasfajta súlyos betegségek, melyek következtében valaki olyan abnormális evési szokásokat tesz magáévá, melyek.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
Az emberi agresszió.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A kriminálpszichológia
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Vajda Zsuzsanna Siettetett gyerekek
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Speciális gyermekvédelem
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Az OGYEI kiemelt programjai
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
A borderline személyiségzavar
Erőszak a családban.
Magatartászavarok és agressziókezelés
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
A diszfunkcionálisan működő család
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Serdülőkori problémák

Serdülők problémás viselkedését meghatározó tényezők (Jessor és Jessor, 1977) Szocio-demográfiai háttér Személyiség szerkezete Viselkedés Észlelt környezeti rendszer Szocializáció

Átmeneti hajlam életkori sajátosság serdülők önészlelése nagyon fontos Családi kontextus szerepe Steinberg és Barber (1990. 92): pszichológiai és viselkedés kontroll

Agresszív viselkedés

Agresszív magatartási zavar: gyerek legalább fél éven keresztül agresszív magatartást tanúsít, mások ellen vagy tulajdonuk ellen agresszíven lép fel Szerepek, szabályok be nem tartása nem agresszív magatartási zavar

Agresszió és szocializáció Társadalmi hatások Értékváltozások Iskola Iskolai zaklatás Család Szülői nevelés Családi környezet Gyermekbántalmazás

teljesítményközpontú szemlélet Társadalmi hatások önmegvalósítás, versengés teljesítményközpontú szemlélet fiatalok önállósodása, egyre nagyobb szabadság (kettősség) generációs szakadék csökken a fiatalok feletti kontroll média szerepe egyre több erőszakkal szembesülnek

Családi hatások Növelik az agresszivitás esélyét: otthoni kommunikáció agresszív tartalmú elhanyagoló, fizikailag bántalmazó szülő parancsolgató szülői magatartás, primitív fogalmazás, fenyegető, bizonytalan kijelentések kritizálás, negativisztikus viszonyulás a gyerekhez anyai ellenségesség a gyermek irányába konzisztens határok, szabályok hiánya a nevelésben, főleg az agresszióval szemben

Iskolai zaklatás (D. Olweus) „A diákot zaklatás vagy elnyomás éri akkor, ha ismétlődően és hosszú időn keresztül negatív cselekedeteknek teszi ki egy vagy több diák.” 3 feltételnek kell teljesülnie: agresszív viselkedés vagy sérelem okozása szándékosan ismétlődően, hosszú időn át hatalmi egyensúly hiánya

Mi jellemzi a tipikus áldozatot? 1. Passzív vagy meghunyászkodó áldozat: szorongók, kevésbé érzik magukat biztonságban gyakran elővigyázatosak, érzékenyek és csendesek támadás hatására sírás, visszahúzódás alacsony önbecsülés csődtömegek magányosak, viselkedésük nem agresszív

Mi jellemzi a tipikus áldozatot? 2. Provokatív áldozat szorongásos és agresszív viselkedésminták koncentrációs zavarok, viselkedésük irritálhatja környezetüket, feszültséget keltenek némelyikük hiperaktív, provokálják társaikat, negatívan viszonyulnak hozzájuk

Mi jellemzi a tipikus zaklatót? kortársak ellen irányuló agresszív viselkedés gyakran a felnőttekkel szemben is agresszíven viselkednek impulzivitás, erős késztetés az uralkodásra, kevés együttérzés alacsony szorongásszint, biztonságérzet hiánya nem figyelhető meg népszerűségük átlagos vagy átlag feletti

vágynak a hatalomra ellenséges érzelem a környezetük iránt

Az agresszív reakció kialakulása Elsődleges gondviselők gyermek iránti alapvető érzelmei az első években Megengedő viselkedés a gyermek agressziójával szemben Autoriter gyermeknevelési módszerek, testi fenyítés, „Erőszak erőszakot szül” Gyermek természete, temperamentuma

Intervenciós program Iskolai szint Osztály szintje Egyén szintje fokozott ellenőrzés a szünetekben vonzó játszóhelyek segélyhívási lehetőség szülő-pedagógus találkozók pedagóguscsoportok tevékenysége az iskolai klíma javítása érdekében szülői vita- és beszélgető csoportok szabályok kialakítása a kegyetlenkedés ellen rendszeres osztályfőnöki órák kooperatív tanulás szülők-tanárok és diákok közös találkozói kellemes közös tevékenységek drámajátékok szépirodalom komoly beszélgetés a támadókkal és áldozatokkal érintett gyerekek szüleivel „közömbös” diákok segítése tanácsok a szülőknek vitacsoportok a támadók és áldozatok szülei között iskolaváltás

Bűnözés

Fiatalkorú bűnöző Meghatározói: Egyéni különbségek A. Személyiség Comfort (1950): személyiség kategóriák Inadaptált pszichopátiás személy Agresszív egocentrikus Erkölcsileg aberrált

„függő” pszichopátiás személy paranoid pszichotikus személy fantázia bűnöző „függő” pszichopátiás személy paranoid pszichotikus személy

Miben különböznek társaiktól? óvodás korban felfedezhető jegyek longitudinális felmérések korai agresszivitás hasonló szociális problémák (kapcsolatteremtés)

B. Kognitív és erkölcsi fejlődés kevésbé intelligensek ahhoz, hogy a sikereket az iskolán belül megtalálják nem találtak öf. az agresszivitás és morális ítéletalkotás között C. Iskolai teljesítménybeli eltérések

Egészségügyi problémák

Alkohol fogyasztás Korán érés felnőttes tevékenység Inadaptív coping stratégia Kortársnyomás Szülői hatások

szülői és kortárs hatások kapcsolatteremtésben segít 2. Dohányzás szülői és kortárs hatások kapcsolatteremtésben segít

Táplálkozási zavarok

Kóros alultápláltság (anorexia nervosa) serdülőkorban, lányoknál állandó fogyókúra, undorodik az ételtől elutasítja az étkezést, minimális fogyasztás egészségügyi problémák, életveszélyes állapot

menstruáció elmarad, másodlagos nemi jelleg nem fejlődik súlyos anya-gyermek konfliktus apa háttérben, anya domináns perfekcionista légkör

Bulimia nervosa kórosan sok evés általában normál testsúly kényszeres evés, utána önhánytatás, hashajtózás, testedzés súlyos eü. Károsodások anorexiás – bulimiás időszakok váltakozása gyakori