Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák 2012. november 9.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Táncsics Mihály Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
A többfokozatú képzés kezelésének problémái a TVSZ-ben László Gyula.
Hozzászólás Lovász Anna és Szabó-Morvai Ágnes: „Does childcare matter for maternal labor supply?” előadásához Elek Péter ELTE Közgazdaságtudományi Tanszék.
A tanári munka értékelése
Könyvtárhasználati verseny
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
Privatizáció, foglalkoztatás és bérek Hozzászólás John Earle és Telegdy Álmos tanulmányához Antal Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet Szirák 2012.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
1 FELVÉTELI A KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁKBAN A 2008/2009. TANÉVBEN 1 Oktatási Hivatal.
Kompetencia- mérés Somogyi József Általános Iskola
A ÉVI ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS ISKOLAI EREDMÉNYEI.
A Magyar Köztársaság kormánya. A középfokú felvételi változásai Arató Gergely államtitkár prezentációja december 9.
Főkomponensanalízis Többváltozós elemzések esetében gyakran jelent problémát a vizsgált változók korreláltsága. A főkomponenselemzés segítségével a változók.
Karinthy Frigyes Gimnázium
Beiskolázás. Beiskolázás Választható iskolák Középiskola Szakiskola gimnázium szakközépiskola „szakmunkásképző’ nyelvi előkészítő évfolyam.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Karácsonyi János Katolikus Gimnázium
A gazdasági szuburbanizáció mérése,
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Csávás Csaba elemző munkatárs, MNB A főbb hazai pénzügyi piacok meghatározó szereplői és jellemző kereskedési stratégiái november 8.
1 FELVÉTELI A KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁKBAN A 2007/2008. TANÉVBEN 1 Oktatási Hivatal.
A „Könyvtári minőségfejlesztés – könyvtári korszerűsítés 2.” pályázat Javaslat a feladatok végrehajtásához.
Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Hermann Zoltán MTA KRTK KTI Szirák, nov. 9.
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
1/171/17 Nem csak átmeneti jelenség. A szakképzés csökkenő hozamának okai Magyarországon november 3. Kézdi Gábor Közép-európai Egyetem (CEU) és MTA.
KISZORÍTJÁK-E AZ IDŐS DOLGOZÓK A FIATALOKAT A KÖZSZFÉRÁBAN? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KRTK KTI MKE 2012 konf.
A kerettantervek fejlesztése
Középpontban a fejlődés
Ifjúsági munkanélküliség Magyarországon
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Statisztikai alapfogalmak
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Példa egy ppt prezentációhoz
Tájékoztató 10. osztályosoknak
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
FELVÉTELI A KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁKBAN A 2013/2014. TANÉVBEN A 2013/2014. tanévben lezajlott eljárás.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
OKM 2014 iskolai elemzés Készítette: Fülöp Anna.
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
FELVÉTELI A KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁKBAN A 2014/2015. TANÉVBEN A 2014/2015. tanévben lezajlott eljárás 1.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
Középiskolai továbbtanulás 2016/17
Az iskolázottságra ható tényezők: egy nemzetközi panelvizsgálat eredményei Bakó Tamás MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet Szirák, november
2015. évi eredmények Újpesti Bajza József Általános Iskola Készítette: Kohodné Tóth Andrea intézményvezető.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Érettségi tájékoztató 2016/2017
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
A szövegértés változásai a PISA 15 éve alatt
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatainak hasznosítása
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
A felvételi eljárás elemei
Középfokú oktatási intézmények
Gimnáziumi statisztika
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
423/2012 (XII. 29.) Korm. rendelet alapján
Mérési skálák, adatsorok típusai
Általános iskolások pályaválasztása 2014
Előadás másolata:

Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.

Összefoglalás Cél: az iskolatípusok tanulói teljesítményre gyakorolt oksági hatásának becslése – Szakiskola vs. szakközép, szakközép vs. gimnázium Motiváció: a tracking az esélyegyenlőséget csökkenti ha (1) eltérő arányban kerülnek be különböző hátterű diákok, és (2) a magasabb szintű iskolatípusok növelik a tanulói teljesítményt  Fontos szakpolitikai következtetések Módszer: – Diákok összepárosítása: adott tagozatra jelentkező és felvett/nem felvett diákok, korrigált általános iskolai 8-os eredmények és nemek alapján – Hatás mérése: 8-os és 10-es teszteredmény átlagos változásának összevetése az iskolatípusok között (egyes tagozatok hatásának átlaga)  A módszer elvileg nagyon hasonló felvett/nem felvett diákok eredményeit vizsgálja, ami a tanulók nem megfigyelhető eltéréseiből adódó torzítást csökkenti Eredmények: a szakiskolának jelentős negatív hatása van a szakközéphez viszonyítva, a gimnázium pozitív hatása kisebb  Középiskolai képzés kiterjesztése növelheti az esélyegyelőséget és az átlagos tanulói teljesítményt is

Megjegyzések Cím és célkitűzés: nem csak tanulói teljesítmény, esélyegyenlőség kérdésével motivál több helyen is Esélyegyenlőségre gyakorolt hatás – az (1) tényező konkrétabb vizsgálata: eltérő arányban vagy eséllyel kerülnek be különböző hátterű diákok? Felvételi eljárás részleteiről több információ: az összepárosított diákok mégis különböznek a nem megfigyelt tulajdonságokban – Ki lehetne használni az eltérő felvételi típusokat (ahol van/nincs szóbeli,..)? Teszteredmény mint kimeneteli változó: akkor jó mérce, ha ez a célja az iskolának/ez számít a munkapiacon (alapkészségeket jól méri?) – Az iskolák céljai eltérőek – össze lehet hasonlítani a sikerességüket a mérce alapján? Minek a hatását érdemes mérni? Iskolatípus, vagy a típusokon belüli heterogenitás hatását? – Tanulmányban a fogalmak tisztázása: „jobb” „magasabb színvonalú” „presztízsű”… Matching – teszt ÉS általános iskolai eredmény alapján? RD – bonyolultabb minta választás, de lehetséges? Regionális hatások/migráció? Tanulmány néhol nehezen követhető, vagy több információ jó lenne (pl. felvételi eljárás, eddigi irodalom pontosabb összevetése, lábjegyzetek (ATT micsoda, Waldinger hogyan kontrollál nem megfigyelhető tényezőkre…) – Regressziós becslések összekapcsolása Konklúzió: eltérő hatás  nem feltétlenül ezt kell csökkenteni, hanem a bejutás esélyeit egyenlőbbé tenni?