Sass Magdolna, MTA KTI Szanyi Miklós, MTA VKI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Likviditás a Budapesti Értéktőzsdén Mennyire felel meg a kibocsátók és befektetők elvárásainak, illetve mitől függ? Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde.
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Magyar Export-Import Bank Rt.
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Fejlesztéspolitika a verseny- képesség szolgálatában Dr. Tétényi Tamás Magyar Közgazdasági Társaság Pénzügyi Szakosztályának ügyvezető elnöke A közgazdaságtudomány.
A Pannon Autóipari Klaszter integrációs szerepe
A magyarországi kockázatitőke- finanszírozás másfél évtizede ( ) Készítette: Papp Zsuzsa Tivadari Evelin.
Magyarországi jármű- és járműalkatrész-ipar, ezek szerveződései
M I A HASZNA A KLASZTEREKNEK A GYORS FEJLŐDÉSBEN ? A Z AKKREDITÁLT KLASZTER KKV - K SZÁMÁRA KIHASZNÁLHATÓ ELŐNYEI, AZ INNOVÁCIÓ MENEDZSMENT LEHETŐSÉGEI.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
Versenyelemzés 8.fejezet.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
EZERMESTER a magyar barkácsbolt hálózat
Innováció lehetséges szerepe a nemzetközi üzletfejlesztésben
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
A nemzetközi üzleti élet etikája
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Ismétlés, rendszerezés
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
1 Új törekvések a logisztikai közreműködésben Prof.emeritus, Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Prof.emeritus, Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Egyetemek és vállalatok együttműködése a kutatásban és fejlesztésben
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A HR vezető, mint a Vezérigazgató legfontosabb partnere
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
IX. Ipar- és vállalatgazdasági konferencia, Szeged, Magyar multik? Kifelé irányuló tőkebefektetések Magyarországról, különös tekintettel a relokációra.
A KKV-k nemzetköziesedése az orvosiműszer-gyártásban
EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS
Magyar orvosiműszer-gyártó kis- és középvállalatok nemzetköziesedése – egy vállalati kutatás eredményei Sass Magdolna MTA KRTK KTI "Terepkutatás" konferencia,
A BESZÁLLÍTÓI BEFEKTETŐ RT. TEVÉKENYSÉGÉNEK BEMUTATÁSA
Határon átnyúló vállalkozásfejlesztési kapcsolatok.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
A gazdaság és szakképzés összefüggése. 1. Kialakult hosszabb távra a termelési és termékszerkezet Húzóágazat a feldolgozóipar Húzóágazat a feldolgozóipar.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
H-2310 Szigetszentmiklós, Gyári út 70. Tel./Fax:
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Biotechnológiai KKV-k a nemzetköziesedő tudásháromszögben A VÁLLALKOZÁSOK NEMZETKÖZIESEDÉSÉNEK TANULSÁGAI Antalóczy Katalin Szeged, december 11.
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Alsó-Ausztria Gazdasági Stratégiája RECOM hálózati találkozó – gazdaság/ innováció - Győr, Mag. Florian Riess, MBA, M.E.S.
A klaszterhelyzet ma Magyarországon november 28. Kecskemét.
És mégis mozog…? Egyed Géza gazdaságfejlesztési szakállamtitkár ’Kinőni Magyarországot - hazai innovatív vállalatok lehetőségei a világban’ konferencia.
Főosztályvezető-helyettes
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
Magyarországi tőkeimport
VESZPRÉMI EGYETEM GEORGIKON MEZŐGAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR TÁRSADALOM-ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI INTÉZET AGRÁRGAZDASÁGTANI ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI TANSZÉK KESZTHELY.
A BGF Salgótarjáni Intézetének aktivitásai a helyi vállalkozások fejlesztése érdekében Összeállította:Paróczai Péter adjunktus SALGÓTARJÁNI INTÉZET.
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Kollár Katalin Győr, október
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Biztonságvédelmi és autóipari klaszterek együttműködésének lehetőségei hazai és nemzetközi téren.
LOGISZTIKA ÉS GLOBALIZÁCIÓ. Logisztika és globalizáció A piacok globalizálódásának következménye: - nemzeti piacok szükségletét lényegesen meghaladó termelési.
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens Győr, 2012.
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
A kérdőív összeállításának módszertana, kiértékelése
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Előadás másolata:

Sass Magdolna, MTA KTI (sass@econ.core.hu) Szanyi Miklós, MTA VKI Klaszterek és a multinacionális vállalatok helyi beszállítói hálózatának fejlődése Sass Magdolna, MTA KTI (sass@econ.core.hu) Szanyi Miklós, MTA VKI

Klaszterkoncepció Cél: a globális versenyképesség erősítése regionális/helyi szinten Központi elem: kooperáció különféle vállalati funkciók területén (eladás, vásárlás, oktatás-képzés, innováció, logisztika, marketing stb.) Eszközök: a klaszterszolgáltatások közös/megosztott használata, személyes és informális kapcsolatok, tudásgenerálás és –megosztás, és a közös fellépés előnyei

A klaszterek jellemzői A tevékenység regionális koncentrációja Ágazati fókusz (traded clusters) A résztvevők heterogén struktúrája Együttműködés és verseny Innováció (tudásgenerálás és -megosztás) Kritikus tömeg (méret, pénzügyi függetlenség) Életciklus

Folyó kutatásunk Magyarországon a vállalatközi kapcsolatokban igen fontosak a (külföldi tulajdonú) vállalat helyi (hazai vagy külföldi tulajdonban levő) vállalatokkal megvalósított beszállítói kapcsolatai Kérdés: 1. Milyen tényezők határozzák meg egy-egy külföldi tulajdonban levő vállalat helyi beszállításainak nagyságát? 2. Jó alapot adhatnak-e ezek a beszállítói kapcsolatok egy mélyebb, klaszterszerű együttműködés kifejlődéséhez? Módszer: az UNCTAD (2001) alapján a beszállításokat meghatározó tényezők vizsgálata a feldolgozóiparban Vállalati kérdőív alapján Részletes esettanulmány alapján (Electrolux-Lehel – kiemelkedően magas helyi beszállítói arány, helyi hozzáadott érték, fejlesztési tevékenység is együttműködésben – mégsem fejlődik belőle egy magasabb szintű klaszter-együttműködés)

Beszállítások A külföldi részvételű és a hazai vállalatok közötti legfontosabb együttműködési forma A tovaterjedő hatások (spillovers) egyik legfontosabb csatornája, így az FDI fogadó gazdaságra gyakorolt (pozitív) hatásának egyik legfontosabb eleme Egyfajta alacsony szintű klaszternek is tekinthető Alap lehet a mélyebb együttműködésre Viszonylag alacsony szinten általában Magyarországon, bár vannak kivételek

A helyi beszállításokat meghatározó tényezők A belépés módja Ágazat Export- versus hazai piacra orientált A „külföldi” és a „hazai” szektor közötti különbség nagysága A beruházás (vállalat) kora A (potenciális) helyi beszállítók által nyújtott minőség (tág értelemben) A beruházó nemzetisége (TB és vállalati kultúra) A multi globális stratégiája A leányvállalat szerepe a multi nemzetközi termelési hálózatában

Helyi beszállítói részesedések privatizált vállalatoknál (Ipargazdasági Kft., 2002) A cég neve és tevékenysége Magyar beszállítás aránya a helyi hozzáadott értékből ABB Kft. (energetikai gépgyártás) 45 % Adtranz Kft. (dízelvonatok, tehervagonok gyártása) 55 % BPW-Rába Rt. (tehergépkocsi futóművek gyártása) 35 % Electrolux Lehel Kft. (elektromos háztartási készülékek gyártása) 40 % GE Lighting Tungsram Rt. (fényforrás-gyártás) 50 % Knorr-Bremse Kft. (fékrendszerek gyártása) 30 % SVT-Wamsler Rt. (háztartási elektromos készülékek gyártása) ZF Hungária Kft. (sebességváltó-gyártás)

Helyi beszállítói arány zöldmezős beruházásoknál (Ipargazdasági Kft A cég neve, tevékenysége A magyar beszállítás aránya a hozzáadott értékből Denso Kft. (diesel-adagoló pumpa gyártása) 0 % IBM Storage Kft.* (merevlemez-meghajtó-gyártás) 5 % alatt LEAR Kft. (járműipari belső rendszerek gyártása) 10 % Opel Hungary Kft. (motor-, hengerfej- és sebességváltó gyártása) Philips-csoport (elektronikai termékek gyártása) Phycomp Kft. (kondenzátor- és ellenállás-összeszerelés) Sony Hungária Kft. (elektronikai termékek gyártása) Thyssen Production System Kft. (autóipari gépek gyártása) Tower Automotive Kft. (karosszéria-elemek összeszerelése) Zeuna Starker Kft. (kipufogórendszerek gyártása) 15 % Zollner Elektronik Kft. (elektronikai alkatrészek gyártása) 6 %

Az első 10 magyar exportőr, 2006   Vállalat Külföldi részesedésű? (belépési mód) Ágazat Részesedése a magyar exportból (%) Export/értékesítés (%) Helyi beszállítók részesedése (%) 1. MOL (igen) (tőzsdei privatizáció) Energia 9.98 59.0 … 2. Audi igen (zöldmezős) Autóipar 9.66 99.7 10 3. Philips Elekrtonika 4.72 99.5 4. GE Hungary Elektronika 4.08 97.3 50 5. Suzuki 3.10 85.1 40 6. Samsung 2.94 88.0 15+ 7. Flextronics 1.70 99.0 10- 8. Alcoa-Köfém igen (privatizált) Fémfeldolgozás 1.60 84.7 9. Michelin Gumiipar 99.8 20+ 10. Robert Bosch Electronics Ltd. 1.37 99.9

Klaszterek beszállítói hálózatokból? Privatizáció vs. Zöldmezős: nem releváns (klaszter: viszonylag új jelenség) Ágazat: releváns lehet, de többféle; és mobil iparágak Klaszter-részvétel: relevánsabb, ahol a vállalat maga aktívan részt vett a beszállítói hálózat kiépítésében, fejlesztésében (kapcsolatok, bizalmi tőke) Felkészületlen helyi résztvevők (bizalom hiánya!, rövid távú megfontolások) Klaszter: a beszállításhoz képest más minőséget jelent Multik: az előnyök miatt aktívabbak lehetnek a klaszterekben Kiemelkedő szerep: a szociális tőke, bizalom A klasztermenedzsment jelentős szerepe